handdator

Visa fullständig version : Strulande fräsdator??? Hilfe Bitte



kajakmannen
2014-06-10, 10:07
Min nya dator till cncfräsen har börjat krångla :( då jag startat den så börjar den plötsligt öppna upp en massa utforskarfönster och den börjar dessutom fylla i en massa bindestreck uppe i sökrutan till höger uppe i varje browserfönster. Vad kan vara fel, skadad mjukvara, hårdvara, virus, trojan, mallware, worm????

En 3D printning till den som kan lösa problemet :) jalla jalla!

Mr J
2014-06-10, 10:19
Provat att byta tangentbord?

kajakmannen
2014-06-10, 10:21
Nej men kan göra det ikväll. Har dock vänt och skakat på set nya som jag använder och set hjälpte inte. Tänkte om set kommit in någon metallbit eller liknande i tangentbordet. Kollar då jag kommer hem. Mer tips Bitte :)

Mr J
2014-06-10, 10:48
Rent spontant låter det som att du har fått kortis i tangentbordet, då brukar det öppnas en massa omotiverade fönster som fylls i med slumpvisa tecken, det absolut enklaste är att byta tangentbord och se om problemen försvinner....

kajakmannen
2014-06-10, 11:06
Kom på att jag faktiskt dragit ur USB till tangentbordet och den fortsätter med det konstiga beteendet ändå

Mr J
2014-06-10, 12:02
Även efter en omstart?
I så fall låter det som att tangentbordsdekodern på moderkortet har fått fnatt...
Och det brukar tyvärr innebära moderkortsbyte...

Om det nu inte är något mjukvarurelaterat förstås, typ virus eller någon annan malware.

henke2
2014-06-10, 13:11
boota till bios, boota till felsäkert läge eller boota till ubuntu från USBsticka(googla det, tar bara ett par minuter att fixa). I steg kan du alltså lista ut vad som felar.

Ålänning
2014-06-10, 23:28
Jag hade ett tangentbord som orsakade liknande fel. Eller... rättare sagt, när jag avinstalellerat den trådlösa mottagaren (som funkade bra på andra datorer men inte på denna fast jag installerade om osv) och slängt tangentbordet, DÅ slapp jag problemen. =) Köpte nytt tangentbord. Om du har USB, släng skiten, skaffa PS/2. Och tvärtom förstås. =)

kajakmannen
2014-06-10, 23:55
Startade i felsäkert läge utan nätverk och då får jag inte problemet. Följdfrågan blir då hur jag med denna information skall kunna permanent lösa problemet. Några idéer Torpis? :)

henke2
2014-06-11, 07:40
Startade i felsäkert läge utan nätverk och då får jag inte problemet. Följdfrågan blir då hur jag med denna information skall kunna permanent lösa problemet. Några idéer Torpis? :)

Då kan vi nog dra slutsatsen att tangentbort och moderkort fungerar. Felsäket läge kan ibland bara bot nog att starta till, om du bootar normalt förblir det fel? om så är fallet kör felsäkert igen och kolla i enhetshanteraren efter tangentbordsjox, avinstallera allt. Starta om normalt.

Hjälper inte det så kan man titta i msconfig (tryck win-knappen och skriv msconfig), under autostart där finns alls med som autostartas, genom att rensa i den listan blir datorn snabbare och man kanske kan hitta någon orm eller mask som inte skall vara där.

simonarvestrand
2014-06-11, 09:07
Jag har för mig att detta va ett gammalt "virus" som kom in väldigt fort om man anslöt datorn mot internätet utan brandvägg . Dock inte säkert att det är så i ditt fall. Googla på det. Det går inte hoppa tillbaka till nån gammal installstionspunkt om du har sådant aktiverat i burken

kajakmannen
2014-06-11, 11:09
Har försökt att googla men svårt att veta exakt vad jag skall googla på. Har du några namn på viruset eller några tips på sökterm?

simonarvestrand
2014-06-11, 11:36
tyvärr det är säkert 3-4 år sedan jag råkade ut för det.

Ska se om jag får tråkigt på hotellrummet ikväll så kanske jag hittar nått.

kajakmannen
2014-06-11, 11:46
Problemet kvarstår då jag botar i normalt läge :(

simonarvestrand
2014-06-11, 12:07
har du gjort den lilla standard kollen och kikat så det inte ligger något i autostart enklare "virus" av amatörer lägger sig där och är bara att ta bort.

Kolla även processlistan om det finns något konstigt där om du nu kan få upp saker utan att det händer massa konstigt ?

bem
2014-06-11, 12:11
Har du scannat av hårddisken med uppdaterat antivirusprogram?
Har du kollat av datorn med nåt bra "anti-spionprogram"?
Och om du har Windows -har du ditt Windows uppdaterat med allt från Windows Update?

/Bo

kajakmannen
2014-06-11, 16:04
Har kört uppdaterat Norton antivirusprogram, spybot searche and destroy, mallware antimalware program, kaspersky antivirusprogram utanframgång :( i felsäkert lägga funkar det utman att utforskaren poppar upp men så fort jag bootar i normalt läge så poppar den upp hela tiden

FinnbyFraggel
2014-06-11, 16:17
Har du kollat registret vad som ligger under "Run" och för både HKLM och HKCU?
/Jonas

kajakmannen
2014-06-11, 16:58
hmm hur gör man det. är duktig på mycket men inte på att felsöka datorer. Har du lust att guida så är jag mycket tacksam :)

freddan_6
2014-06-11, 18:06
kör msconfig och ta bort allt ur autostart utom hårdvara och sånt du känner till att du har installerat samt vill att det startar med datorn (exempelvis antivirus). Byt webläsare från IE då den är ett virusnäste.

kajakmannen
2014-06-11, 19:49
Vart hittar jag Run delen under HKEY_CURRENT_USER OCH HKLM?

FinnbyFraggel
2014-06-11, 20:12
Starta REGEDIT.EXE och leta dig ner till:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Run

Det bör ligga en del under den nyckeln, men verifiera gärna alla sökvägar och ta fram egenskaperna på den EXE som startas och se om du känner igen tillverkaren.
/Jonas

kajakmannen
2014-06-11, 20:51
Upptäckte en sak nyss och det är att utforskarfönstret poppar upp då jag drar med muspekaren över en ikon på skrivbordet eller annan redan öppet fönster. Kan detta vara en ledtråd för någon duktig där ute.

FinnbyFraggel
2014-06-11, 20:59
Låter som att du har fel drivrutin till musen och att antingen drivaren eller musen har multifunktionsknappar som är fel associerade.
Eller att du har någon HID-device installerad som inte gör vad den borde.
HID = Human Input Device

Avinstallera eller byt drivrutin till råttan och se om det hjälper.
Att byta till en enkel mus utan något extra utom möjligen scrollhjul kan vara en början.

/Jonas

simonarvestrand
2014-06-11, 21:03
Gå in på egenskaper på drivrutinen för mus eller tangentbord och välj återgå till tidigare drivrutin ifall nu nån autoupdate förstört det hela. Fick göra så på frugans dator då update la in en ny närverksdrivis som inte funkade

Nimbus-Bert
2014-06-11, 21:39
Har du trådlös mus kan det vara något som stör. Nätverk, mobil eller trådlös telefon. Även saker med triac kan störa. Prova med en mus med "svans".

Bert.

kajakmannen
2014-06-12, 00:00
Problemet löst. Tack för alla tips dock. Det var en CNC pendant (joystick) till fräsen som också var USB och då den installerades så fuckade den upp drivrutinerna för min ordinarie USB mus. Slutet gott allting gott. Kollade lite snabbt och verkar vara finnbyfraggeln som var först inne på att det kunde vara musen. Behöver du någon 3D printat så står jag till din tjänst :) (vi snackar inom rimliga gränser här. ;) inga megastora printningarna men vi löser det.

FinnbyFraggel
2014-06-12, 08:00
Så skönt att det löste sig :-)
Jag väntar hem delar till det kommande projektet Y4, jag återkommer om jag behöver någon plast detalj....

/Jonas

kajakmannen
2014-06-12, 08:00
Lungt :) simma lungt