handdator

Visa fullständig version : Gammal OS Max H 60.



tjolle62
2014-06-13, 13:33
Är det någon som har en reservdels lista eller något annat om denna gamla fina OS motor ?
jag tror att den var inköpt 1970 och den har legat i ett uthus garanterat i 35 år så nog behövs det en service .
Inte ens OS har något material på den här motorn för tydligen så är den allt för gammal :confused:

pgrts
2014-06-13, 22:23
Inte precis vad du frågar efter men det finns en "test" i modellflygnytt 1967-6 sidan 12.
Vad är det du behöver? Först är det väl att rensa motorn, kolla lagren och se om det är vettig komp med lämpligt bränsle.
Lagren kan du säkert hitta på "Tools i stan".
Modellflygnytt hittar du förstås på www.modellflygnytt.se Motortester i en egen tabell som man enkelt söker i med ctrl-f (find) i webbläsaren.

McRegor
2014-06-13, 22:54
Kan säkert stämma att den är från 1970 för det tycks ju vara en tvärspolad motor och nåt år senare började det komma alltfler vändspolade rovor - s k Schnuerle-portade motorer vilket var en variant av tvärspolning. Därmed fick vi direkt starkare och effektivare motorer och i .60-klassen så var bl a Webra Speed .61 och HP .61 ett par populära motorer från nåt år in på 70-talet och framåt.
Roger

bem
2014-06-13, 23:11
Den fanns i Valter Johanssons katalog 1970 (som hette Modellflygarnas Materialhandbok - 150 sid tjock katalog).

Och OS Max H 60 F GP ur Graupner katalogen 1971 (skannad, 4 sidor PDF). Visserigen en "GP" som var en Goldhead men kanske ingen större skillnad mot H60 F (ej GP).

Ett tips är att leta på ebay Tyskland och USA efter en likadan motor att ha som reservdel att plocka av. Nya lager lär finnas bara du kollar vad som sitter i din nuvarande motor.

/Bo

Thomas
2014-06-13, 23:11
Har du kollat med Anders på www.model-Craft.se (http://www.model-Craft.se) ? Generalagenten för OS.
Han har en del smått&gott i sitt lager...

tjolle62
2014-06-14, 06:30
Har du kollat med Anders på www.model-Craft.se (http://www.model-Craft.se) ? Generalagenten för OS.
Han har en del smått&gott i sitt lager...

Väntar på svar från Anders på Model-Craft för han hjälpte mig med att hitta ett topplock till en gammal
OS Max 40 för några år sedan.

tjolle62
2014-06-14, 06:33
Till bem ! Tackar så mycket för pdf filen.

tjolle62
2014-06-14, 06:38
Till pgrts, lagren är inga problem dessa fanns tillomed här i gävle , av någon förunderlig anledning så saknar jag en ljuddämpare
och trålade igenom hela e-bay utan resultat men det fanns några motorer som var kompletta men med ruskiga priser.
ska leta på en adapter sats som passar eller modifieras till en annan dämpare så är det löst.

bem
2014-06-14, 11:26
tjolle62,

Jag tror du kan försöka få tag i den "bulligare" ljuddämparen, som även dämpar bättre, som heter OS "704". Jag har en sån ljuddämpare till min OS Max H60F GP (Goldhead) "series -72" som även har den nya förgasaren "71" (jag antar den nya förgasaren kom till säsongen 1971). Den nya förgasaren passar även på föregångaren med den gamla förgasaren. Det är förmodligen lättare att hitta en 704 ljuddämpare så spana efter en sån, passar gör den garanterat. Skickar med ett test på en OS Max H60F GP (med "nya" förgasaren och "nya" 704 ljuddämparen).

Bild på min OS motor och ljuddämpare (i en gammal Pilot "Cavalier" ARF, från en svunnen tid i början av 1970-talet).

/Bo

tjolle62
2014-06-14, 13:58
bem,

tackar igen så mycket för informationen ! det här blir ju bättre och bättre för en muffler Mod 704 såg jag någonstans på e-bay
även en Mod 71 förgasare för bra pengar.
Innan jag gör något mer så ska gammeln få bada över natten i en burk Trikloretan sedan är allt vad 35 år av gunk och damm
och framför allt all gammal Ricinolja är bara ett minne blott för det ligger i botten i burken sedan så sköljs den av med vatten
för att sedan blåsas torr med luft sen så kommer den se ut som om den vore tillverkad igår.

/Kjell.

tjolle62
2014-07-16, 03:20
Lite OT kanske men den gamla OS Max-H 60 snurran har blivit provkörd efter 42 år i dvala med en ny ljuddämpare från
Mecoa i USA som hade Kavan's universal strap-on dämpare med OS adapter för $34 inkl allt samt en ny förgasare från UK
för 182:- så startade den gamle på första snurren och efter en liten justering så gick den som en klocka.
kompressionen var grymt fin så jag bytte inte ens kolvringen så kalaset gick på 413:- och för det så har man en fullt
fungerande 10cc snurra som inte är den kraftigaste som finns men som sagt den fungerar gott o väl för mig så nu återstår
det lilla problemet nämligen, vad ska jag sätta den i ?? nja, det löser sig nog...

Ålänning
2014-07-16, 14:03
Det blir således 413:- + en del till... ;-)

tjolle62
2014-07-16, 14:06
Säkerligen.......