handdator

Visa fullständig version : Blade mcpx bl mot hitech aurora. Alt. solo pro 126 general link



Maroz
2014-06-17, 12:21
Hej!

Nybörjare på heli och behöver lite tips.

Sneglar mot en blade mcpx bl men har en hitech aurora 9 och vill slippa köpa en radio till.
Finns något sätt att få dem att "snacka" utan att göra några moddar av moduler som jag sett någon göra.

Närmsta alternativet ligger på en solo pro 126 (också borstlös) med general link där allt är klappar och klart.

Flyger idag en solo pro 129 som jag upplever bräcklig och crashar 8 av 10 gånger pga. att den inte orkar så fort man gör några kraftiga utslag efter varandra. (rotorn varvar ner så den dalar och når marken innan den orkar varva upp igen.) Därför tar det emot och lägga pengar på en nine eagle igen...

Min bror kör walkera cp super som jag upplever som ett bra bygge men de är helt låsta till sin radio.

Med vänlig hälsning
Martin

FinnbyFraggel
2014-06-17, 12:55
Jag har inte full koll på Hitec Aurora men om den har modul plats på baksidan och du kan via någon meny stuva om kanalerna så du byter plats på kanal 1 och 3 har jag för mig så kan du köpa en DMS2 modul och binda mot mCPX.
Som ett alternativ kan vara att titta på HiSky HCP100S när den kommer eftersom det är en HiSky / Turnigy FBL100 med BL för om den kör samma radiosystem som FBL100 så finns det motsvarande "general link" till den att bara plugga in i trainer kontakten.
Jag kör själv den modulen mot både en FBL100 och en FF120 (quad) och det fungerar utan några problem.

/Jonas

Maroz
2014-06-19, 09:36
Hej och tack för tipsen!

Hittade lite info på nätet om lite moddar på futabamoduler så att man kan få i dem i auroran. HK hade en simpel för nån hundralapp som kan vara värt att testa.
HCP100s lät intressant, frågan är bara när de går få tag i. Annars lutar det nog för tillfället mot mcpx bl och HK modulen.
FBL100 var ganska lik mcpx så undrar hur stor skillnad det är mellan HCP100s och mcpx bl?

Med vänlig hälsning
Martin

FinnbyFraggel
2014-06-19, 10:17
Jag har både FBL100 och mCPX och med rätt inställningar i radion flyger dom extremt lika.
Vad gäller HCP100S vs mCPX BL så har du konstaterat samma sak som mig att HCP100S inte går att köpa ännu, Banggood har en som "Coming soon" och det går att göra "Preorder".
Men om dom har byggt den för att konkurrera med mCPX BL och den håller samma standard som FBL100 så tror jag den kommer att vara väldigt prisvärd.
Jag har en FBL80 på väg hem och den ska motsvara Nano CPX och flyger den lika bra som storebror FBL100 kan den definitivt konkurrera Nano CPX.

/Jonas

Maroz
2014-06-19, 11:16
Ok! Kalas feedback.
Då får jag bara se om jag har tålamod att vänta in HCP:n :) eller om det blir en blade pga. rastlöshet.
Eller rent av "mellanlanda" med en FBL100

Trevlig midsommar!

FinnbyFraggel
2014-06-19, 11:27
Siktar du på en HCP100S så är inte FBL100 fel, och om det nu blir som jag misstänker att HCP100S har samma radiosystem som FBL100 så kommer du att använda samma radioadapter när du uppgraderar och du behöver inte göra ingrepp i din radio då det bara är att plugga in i trainer kontakten.
Och att HiSky bara kostar 1/3 av Blade och flyger lika bra är inte negativt :-)
Även reservdelarna är betydligt billigare till HiSky.

/Jonas