handdator

Visa fullständig version : Fpv på västkusten



lzr
2014-06-18, 18:57
Lyckades pricka in en perfekt kväll för lite flygning med min nya QAV400. Flög i Fiskebäck samt Arendal i Göteborg


http://www.youtube.com/watch?v=L9i06bDFBUE

Andy1997
2014-06-18, 19:36
Snyggt men är det inte lite vågat o köra över vattnet?:)

Stiffe
2014-06-18, 21:05
Snyggt !

lzr
2014-06-19, 05:22
Tack!

måste ju chansa lite ibland :)

Copterdude
2014-06-19, 06:21
Härlig flygning :applouse:
Håller med att man får chansa lite ibland för att det ska bli en häftig video. Tycker du lyckades bra.

Andy1997
2014-06-19, 06:22
Vad använder du för kamera?

mackar
2014-06-19, 13:03
Snyggt... hoppas mina FPV grejer kommer snart så man kan börja flyga lite på det sättet

SebastianW
2014-06-19, 20:56
Snyggt! Skulle vara kul att ha någon fpvträff på västkusten vid tillfälle nu i sommar,är själv göteborgare som flyttat till Trollhättan. Har bara flugit fpv själv hittills, skulle vara roligt träffa likasinnade!

Xermalk
2014-06-21, 20:00
Ett tips är ju att fästa en pet flaska eller två om man skall filma över vatten. Så behöver man inte dyka efter den när man väl gör en oplanerad landning .

RCLifeOn
2014-06-22, 08:54
Snyggt! Skulle vara kul att ha någon fpvträff på västkusten vid tillfälle nu i sommar,är själv göteborgare som flyttat till Trollhättan. Har bara flugit fpv själv hittills, skulle vara roligt träffa likasinnade!

Instämmer helt! Bor själv i Trollhättan, skulle vara roligt att äntligen få träffa någon med samma intresse. Var i Trollhättan bor du Sebastian, kanske vi kan träffas? Flyger själv mycket FPV nu för tiden :)

SebastianW
2014-06-22, 12:44
Instämmer helt! Bor själv i Trollhättan, skulle vara roligt att äntligen få träffa någon med samma intresse. Var i Trollhättan bor du Sebastian, kanske vi kan träffas? Flyger själv mycket FPV nu för tiden :)
Kul!
Bor i Tingvalla vid högskolan, du då?
Absolut, ser fram emot att kunna ses och flyga! Vi bokar in något direkt, hörs på PM!
Seb

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

finnen
2014-06-22, 17:08
Fler i Trollhättan här alltså? Kul! Får man hänga på nån gång? Själv kör jag bara los, men väldigt nyfiken på fpv :)

lzr
2014-06-22, 17:15
Ett tips är ju att fästa en pet flaska eller två om man skall filma över vatten. Så behöver man inte dyka efter den när man väl gör en oplanerad landning .

Tack, kanske inte är någon dum idé. Frågan är bara hur det påverkar aerodynamiken

lzr
2014-06-22, 17:29
Vad använder du för kamera?

Gopro 3 black

Andy1997
2014-06-22, 18:38
Ok riktigt fint:)

Steflo112
2014-06-22, 20:40
Lyckades pricka in en perfekt kväll för lite flygning med min nya QAV400. Flög i Fiskebäck samt Arendal i Göteborg


http://www.youtube.com/watch?v=L9i06bDFBUE
Snyggt.
Jag brukar både flyga och jogga där men försöker att hålla mig från att flyga över "joggingspåret"

Xermalk
2014-06-23, 00:00
Tack, kanske inte är någon dum idé. Frågan är bara hur det påverkar aerodynamiken

Man lär ju självfallet få kortare flygtider, då de kommer störa luftflödet. Men fäster man dom på landningsstället så bör det inte störa själva flygningen allt för mycket. Och där bör vara rätt rejält med lyftkraft i två halvliters pet flaskor.
Minde modeller klarar sig säkert med en flaska, monterad ovanpå.

Detta ser annars ut som ett bra alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=RjBbvTFON3w

lzr
2014-06-23, 20:45
Snyggt.
Jag brukar både flyga och jogga där men försöker att hålla mig från att flyga över "joggingspåret"

Läste precis att du bor i närheten, jag bor typ 300 meter bort. Vi kan la ses där någon dag och flyga? Väntar på min tarot gimbal just nu men den borde komma snart. Då måste man ju ner och prova :)

lzr
2014-06-23, 20:48
Man lär ju självfallet få kortare flygtider, då de kommer störa luftflödet. Men fäster man dom på landningsstället så bör det inte störa själva flygningen allt för mycket. Och där bör vara rätt rejält med lyftkraft i två halvliters pet flaskor.
Minde modeller klarar sig säkert med en flaska, monterad ovanpå.

Detta ser annars ut som ett bra alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=RjBbvTFON3w

Intressant, har bytt landningsställ nu så hade nog kunnat funka att ha undertill. Frågan är ju bara hur man vet om de håller koptern uppe, får väl testa med vikter i badkaret :)

Steflo112
2014-06-23, 23:29
Läste precis att du bor i närheten, jag bor typ 300 meter bort. Vi kan la ses där någon dag och flyga? Väntar på min tarot gimbal just nu men den borde komma snart. Då måste man ju ner och prova :)
Absolut.
Jag och Ecks ska försöka imorgon tisdag efter arbetet.
Då ska jag även leta efter min tredje (3) fpv-kamera som ligger någonstans under ett träd. Quad och kamerahus, i två delar, hittade jag efter ca 20 min sökande men kameran var väck.

Zallisen
2014-06-24, 13:52
Själv brukar jag bara tänka på att den förmodligen hade gått sönder minst lika mycket om den föll över land så det ska väl inte göra nån skillnad om man är över vatten. Men helt ärligt behöver man inte vara orolig om man har kört sin maskin flera gånger å vet att allting funkar så ska den inte trilla ner av sig själv. :)


https://www.youtube.com/watch?v=qv4bQgWVXls

Steflo112
2014-06-24, 16:28
Skön film, Zallisen
Tänkte flyga idag Kl 18:30 nere i Fiskebäck. Kom dit ni som är intresserade, vi blir nog några stycken.

GREVEN
2014-06-24, 19:33
Va har ni för FPV grejer?.
annars skön sista filmen klart inspirerande inför semestern..

lzr
2014-06-24, 20:35
Fan, missade detta. Skall ni ner något mer i veckan? Tar nog inte med quaden då den inte är riktigt klar men hade vart kul att tjôta lite

lzr
2014-06-24, 20:36
schysst film, grymt att åka ut till båten där, väldigt vågat :)

Steflo112
2014-06-24, 21:17
Fan, missade detta. Skall ni ner något mer i veckan? Tar nog inte med quaden då den inte är riktigt klar men hade vart kul att tjôta lite
Det ska vi garanterat. För min del blir det kanske torsdag efter jobbet.
Pma ditt nummer så ringer jag/vi nästa gång. Men först ska jag bara reparera de två quaddarna som inte överlevde sina kvällsflygningar. Börjat förstå varför det heter quadd. Hehe.

kronblom
2014-06-25, 06:34
Skicka ett sms till mig med Steflo, så ser jag ifall jag också kan haka på. :) Min Blackout är ihopsatt igen efter en oväntad krasch på grus med splitter över 10m bort från "ground zero".

Zallisen
2014-06-25, 07:08
Lite för långt för mig att ta på en eftermiddag men jag hälsar gärna på er göteborgartruppen för lite flygning nån dag under semestern. Måste försöka att inte krasha ecksen i en cykelbana igen bara. :)

Steflo112
2014-06-26, 21:32
Det blev ingen flygning idag. Jag fick bara ordning på den lilla Ecksen nu kl 22:00, den stora får jag inte igång. Den har en bränd ESC. Cameron hade två begagnade som jag fick. Tyvärr fungerade ingen av dom.:banghead: Men lite FPV nere i Fiskebäck med den lilla, om vädret tillåter, blir det nog imorgon efter jobbet. Skickar SMS innan jag sticker ner.

kronblom
2014-06-27, 00:06
Körde igenom 4 ackar under kvällen innan en propeller lossnade. Har äntligen hittat ett litet flygområde i närheten. Bra med träd att sicksacka sig emellan och flyga under. Känner att jag måste kolla ifall jag får igång min mobius efter senaste kraschen så jag kan filma lite. Annars får jag beställa en ny. Någon som kör mobius med vid-vinkel linsen? Bra? Dålig?

Copterdude
2014-06-27, 07:42
Har du öppnat ock kikat inuti om batterikabeln eller sensorkabeln lossnat ? Till mini quads tycker jag vid-vinkel linsen verkar ge skysstare video. Blackout själv gillar den mest också. Inte mer korrekt bild då man får fisheye effekt från den välvda linsen men fartkänslan är bättre från vad jag sett på youtube videos pg.a perspektivet linsen ger. Det finns dock risk att man får ocentrerad lins som ger suddighet och mörkning i kanten. Men verkar som dom fixat QC:n bättre nu är förut.

Såhär kunde det så ut om man hade otur och fick en ocentrerad. Notera suddigheten till höger.

http://www.minihquad.com/uploads/photos/REC_0498.MOV_snapshot_03.21_2014.02.24_16.30.11.jp g

Zallisen
2014-06-27, 15:10
Jag går i tanken att man vill ha båda å kunna shifta så man får väl ha nån switch till sändaren och köra två kameror, vidvinkel e ju bar när man kör i trånga utrymmen, men kasst om man behöver se detaljer rakt framåt som att fokusera på nåt eller följa någon.

Kronblom: kör du 3cell på 3100kv t-motorsarna? de brinner inte upp eller? hade tänkt att jag skulle testa för 2cell känns så klent nu å tar slut så snabbt.

kronblom
2014-06-27, 16:40
Jag går i tanken att man vill ha båda å kunna shifta så man får väl ha nån switch till sändaren och köra två kameror, vidvinkel e ju bar när man kör i trånga utrymmen, men kasst om man behöver se detaljer rakt framåt som att fokusera på nåt eller följa någon.

Kronblom: kör du 3cell på 3100kv t-motorsarna? de brinner inte upp eller? hade tänkt att jag skulle testa för 2cell känns så klent nu å tar slut så snabbt.

Jag testade 2 cell första gången på mini ecks, men efter det har jag bara kört 3S, funkar bra. Skall påpeka att jag kör 12A ESC på den också. Har några 6A liggande men inte testat de än.

Zallisen
2014-06-28, 18:04
Hmm de sas i tråden på rcgroups att 6A-escarna pallar 3S så jag testar väl att plugga i ett sånt istället å ser hur det går :)

Copterdude
2014-06-28, 18:25
Hmm de sas i tråden på rcgroups att 6A-escarna pallar 3S så jag testar väl att plugga i ett sånt istället å ser hur det går :)

Koppla bort BEC:en på den bara (röda kabeln). Det är oftast den som gör att det går kaputt av värme. Beror iof på vilka 6A det är. Bara vad jag kom ihåg som jag läst. Men det kanske funkar med BEC om det står att det klarar.

Zallisen
2014-06-28, 18:56
Hmm det e klart, de borde bli varmare om det ska konvertera ner till 5V från högre spänning, men jag har ingen alternativ källa med 5V till styrkortet på en så liten maskin. :< Men det är flera som rapporterat att de kör de fartreglagen med 3S, det var mest motorerna jag var orolig för.

står 2-3s lipo också iofs.
http://www.floatship.co.uk/e-s-c/floatship-6amp-esc-with-simonk-firmware-256.html

Copterdude
2014-06-28, 19:34
Ok, det var Plush reglagen jag tänkte på. Står det 3S på dem så borde det va lugnt tycker man.

kronblom
2014-06-28, 20:23
Hmm det e klart, de borde bli varmare om det ska konvertera ner till 5V från högre spänning, men jag har ingen alternativ källa med 5V till styrkortet på en så liten maskin. :< Men det är flera som rapporterat att de kör de fartreglagen med 3S, det var mest motorerna jag var orolig för.

står 2-3s lipo också iofs.
http://www.floatship.co.uk/e-s-c/floatship-6amp-esc-with-simonk-firmware-256.html

Det är precis de jag också har, så förmedla gärna hur det går om du testar. :)