handdator

Visa fullständig version : Radio till Multiplex



Mikael75
2014-07-05, 09:38
Det här med rc-flyg var riktigt kul så nu letar jag efter mina första egna grejer. Men som novice är det en djungel. Jag har spanat in multiplex pilatus men vad ska man ha för radio. Lite sugen på en Multiplex cockpit sx men då har jag övestigit budgeten. Är det någon som har tips på en lite billigare radio eller ska man blunda och köra på cockpit radion? Vill också poängtera att då jag inte vet hur mycket jag kommer att flyga så känns det dumt att betala för mycket.

Ser framemot några kanon idéer

/Mikael

dvogonen
2014-07-05, 10:52
Om du vill hålla ned kostnaden så är Spektrum ett bra alternativ. Det är inte bara radion som kostar. I längden blir det väl så dyrt att köpa mottagare och kringutrustning. Ta och kolla upp vad Multiplex mottagare kostar så förstår du vad jag menar.
I och med att Spektrum är störst på 2.4GHz, så har flera tillverkare gjort mottagare som är kompatibla. Detta har gjort att Spektrum sänkt priset på sina mittagare. Dessutom fungerar "piraterna" bra. OrangeRX och LemonRX är två alternativ som båda säljer bra mottagare för runt 100-lappen.
Den billigaste sändare du bör köpa från Spektrum är en DX6i. Om du köper begagnat så skall du bara köpa Spektrum-sändare som är så pass nya att de både stödjer Spektrums äldre protokoll DSM2 och det nyare DSMX. Allt nytt går på DSMX.

Fluf
2014-07-05, 11:19
Spektrum är ett trevligt alternativ, särskilt när det är så många som har eller har haft och kan hjälpa till med dem på fälten.

Om du vill ha full speta på funktioner, telemetri, högtalare, många kanaler och fri mixning är FrSky Taranis ett suveränt alternativ. Inte lika high-fashion som Multiplex men absolut fullsmetad med funktioner till en mycket bra peng :)

pgrts
2014-07-05, 11:32
Flera har rekommenderat Spektrum och om du köper din MPX Pilatus i RR utförande så kan du ju välja vilket fabrikat du vill.
Jag skulle nog rekommendera en modernare sändare än DX6i som i princip är generation ett (undantaget första DX6).
De nyare DX6, 7 8 9 är betydligt modernare och då speciellt 6 och 9.
Om du inte tröttnar snabbt så kommer din hangar sannolikt att svälla och då är "en tusing" mer för en sändare snabbt småpengar per modell. DX6 är annonserad sedan flera månader men jag har inte sett någon som har levererats. Det verkar vara en mycket trevlig radio enligt tester och specar. http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/e6spektrum/e6-dx6/e6-dx6.html 170 euro kostar den hos Staufenbiel.

Mikael75
2014-07-06, 19:26
Tack för svaren

Taranis ser intressant ut men hur är den för nybörjare? Är den lätt att programmera osv

Om jag går på Dx6 som ser riktigt fin ut så måste man väl ha en Y kabel & en reverse för flapsen till Pilatus

Michael
2014-07-06, 21:31
En som jag ser det mycket prisvärd instegsradio är Graupner/SJ MZ-12 (http://www.graupner.de/en/products/1736df13-32af-4183-aa8e-80f31a7f03cb/S1002/product.aspx). Den går att köpa för knappt 1900 kr i Sverige och några hundralappar billigare från Tyskland. Det är fråga om en 6-kanalssändare med telemetri (talande via hörsnäcka) och med ett rikt utbud av funktioner som man kan tänkas behöva.

En riktigt bra finess är att sändaren levereras med en 8-kanals mottagare som gör det möjligt att klara av dubbla- skev och klaffservon utan att behöva tillgripa "nödåtgärder" som Y-kabel. Det fungerar genom att mottagaren är programmerbar (via sändarens telemetrifunktion) och att vilken sändarkanal som helst kan skickas till en eller flera servoutgångar i mottagaren.

Graupner har ett rikt utbud av mottagare i olika priskategorier samt telemetrigivare. Bland allt annat finns mottagare med inbyggda 3-axliga gyron för flygplan. Vissa mottagare kan även användas som flybarless-controller för helikoptrar.

Bruksanvisning: MZ-12 (http://file.espritmodel.com/documents/pdf/graupner-mz12.pdf) (läs på sidan 57 och framåt om programmering av mottagaren)
Länk till svenska importören (http://graupner.se/sv/radio/sandare/mz-12-rc-set.html)

Elflygarn
2014-07-08, 00:19
Tack för svaren

Taranis ser intressant ut men hur är den för nybörjare? Är den lätt att programmera osv

Om jag går på Dx6 som ser riktigt fin ut så måste man väl ha en Y kabel & en reverse för flapsen till Pilatus

Taranis är enkel att lära sig. Den ger nog mest finesser för pengarna av alla alternativen som tagits upp i tråden.

dvogonen
2014-07-08, 00:50
Taranis är enkel att lära sig. Den ger nog mest finesser för pengarna av alla alternativen som tagits upp i tråden.
Nja, enkel att lära sig är den för en del, men inte för alla.
Om man aldrig har använt en radio förut så är Taranis lätt att programmera. Om man har använt en gammal Multiplex-radio, så är Taranis också rätt lätt att förstå sig på.
Den som däremot använt någon annan radio kommer att känna sig lätt förvirrad i början eftersom allt fungerar annorlunda.

chrille g
2014-07-08, 16:59
tjabba,
Om jag får lämna ett svar så jag har en multiplex radio själv en royal pro 16 med telemetri m.m. men den som du skrev i föst cockpiten är en bra radio med telemetri m.m. men om man ska tänka sig ett radiomärke som är billiga och bra så skulle jag säga hitec för de är både billiga i radio anläggning och mottagare. men det som jag skulle rekommendera från min erfarenhet är att du helst skulle ha en sju kanals radio till pilatusen för då slipper man använda sig av y-kablar och man han ställa in alla roder för sig! :)

minigubben
2014-07-09, 01:18
Kan också starkt rekommendera Taranis! Jag upplever inte att den är svårare att programmera en någon annan jag använt. Finns en bra tråd om den här på forumet. :)
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS

Mikael75
2014-07-27, 08:55
Tack för all hjälp det blev en Taranis