handdator

Visa fullständig version : Gröngöling inom RC-flyg: Fråga 2 - elmotorsegelplan



Nohabfsg
2014-07-30, 15:48
Jag vill också köpa ett elmotorsegelplan(kallas det allerion??) med motor uppe bakom huvudvingen för att öva landningenenligt tidningens Radiostyrts rekommendationer.

Fråga a: Förslag på modell RTF av denna typ. Frontmotor vill jag inteha utan ett stryktåligt övningsplan.

Fråga b: Kan jag använda radion i Apprentice-planetsRTF-paket "Spektrum DX5e" tillmotorsegelflygaren? SAFE-Tecnologien kan jag givetvis inte använda då det är bundettill Apprenticeplanets gyroutrustning.
Sparar det pengar? Lösa mottagare verkarkosta lika mycket som radioutrustningen till RTF-paket. Däremot att lära sig enradio.

Med storförhoppning om svar på min fråga - tack på förhand!
//Björn

Elflygarn
2014-07-30, 19:39
Inte direkt en seglare, men nära nog för att öva landning med: HobbyKing Bixler eller Bixler 2. Skjutande motor, lättflugen.

Nohabfsg
2014-08-01, 19:06
Tack för svaret. Tyvärr orsakade jag en fråga två gånger. Detta forum är inte så snabbt som de jag inom modelljärnvägshobbyn är van vid.

Ålänning
2014-08-01, 20:08
Tack för svaret. Tyvärr orsakade jag en fråga två gånger. Detta forum är inte så snabbt som de jag inom modelljärnvägshobbyn är van vid.
Det där med snabbhet går i vågor... hobbies går i vågor. Vänta bara så ska du se att modelljärnvägen får sin svacka den också. ;-)

Nohabfsg
2014-08-01, 20:42
Tyvärr är det väl så att flertalet hobbies tycks ha svackor eftersom flertalet ungdomar tycker Facebook och andra liknade sysselsättningar är roligare. Vi får också invänta till dess att föräldrarna revolutionerar mot curlandet. Förhoppningsvis kommer intresset för teknik-hobbies att då vakna.
Modelljärnvägshobbien har också "svacka" eller är numera en gubb-hobby till stora delar - tyvärr. Vi får ju hjälpas åt att få ungdomen att inse att dagens teknikhobbies också innefattar väldigt mycket digital- och datateknik som föräldrarna inte vet finns och definitivt inte fanns i min ungdom dvs. 50-60-talet.
//Björn

Ålänning
2014-08-01, 23:06
Det handlar nog bara om lathet. Fejjan etc har förtur före jobb och sysslor. Är enklare och roligare. Jag tänkte säga "känner mig gammal...". Men det lustiga är att äldre generationer (åtminstone i min närhet) håvar fram mobilen vid nån tillställning och fotar för instagram, fejjan och så twittras det. Varför kom hela familjen? =) Och när ena mostern stup i kvarten sitter och berättar vad dotter gör i andra ändan av Sverige, utgående från plingade status-updates i mobilen, då funderar man på vad som kommer sen.

Angående ämnet i tråden... Allerion vet jag inte vad du menar med? Men Aileron = Skevroder i alla fall. Ett nosmotorflyg är enligt mig mer lättfluget, och flyger på ett bättre sätt, men det går ju lättare sönder vid krascher jämfört med flyg med motorn som tex Bixler. Normalt brukar inte enklaste så kallade "nybörjarflygen" va så väldigt lättflugna, de håller däremot bättre. Jag har sett folk kraschat vansinnigt ofta med en Multiplex Easystar som är rätt lik Bixxler, sanslösa premiär-flygningar. Och så har jag sett flera flyga med metanoltrainers (första gången de flyger) och landar själva, ingen krasch på flera flygturer. Så frågan är om simulator + rätt flyg är bättre än billig hållbar variant så du slipper flyga simulator och lära dig flyga... Dagens "köp ett enkelt EPP-flyg som håller krascher för du kommer krascha, tills du lär dig flyga" är lite av FaceBook-andan... den korta/snabba/enkla vägen. De som satsade på simulator och sedan flög metanoltrainer som första flyg utan att krascha (av de i vår klubb) så skulle jag säga att kan flyga före premiären. Flyga är som jonglera.

Är det en vanlig DX5 så går det helt klart. Vet inte om det är nån special-mottagare i apprentice-flyget.

Nohabfsg
2014-08-02, 15:36
En fråga från denna Gröngöling: vad är ett Epp-plan?
Tacksam för svar.
//Björn

freddan_6
2014-08-02, 15:49
Ett EPP-plan är ett plan gjort i ett plastskum. Detta plastskum är hållbart då det är mjukt och deformeras i stället för att spricka vid många krasher. Namnet EPP betyder Expanderad PolyPropylen.

https://www.google.se/search?q=epp+expanded+polypropylene&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6vncU-26IKHmyQPfuYDYDw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1427&bih=738