handdator

Visa fullständig version : Montering av Tarot 680: lödproblem!!



Peter1
2014-08-02, 20:48
Hej
Monteringen av min hexa har stannat upp. Jag ska dra kablar genom armarna från mina Afro 30amp fartreglage till PCB med så få kontakter emellan som möjligt. Jag har ett helvete med att få bort fabrikslödningen på fartreglagen. + och - kabeln måste förlängas och jag vill löda fast dessa direkt på fartreglaget, men får inte bort orginalkablarna. Är det någon som har ett tips eller två?

Mvh
Peter

Kenneth E
2014-08-02, 20:59
100W lödpenna, fixar ditt problem.

simonarvestrand
2014-08-02, 21:31
extra fart i lödpennan är kanon om man vill elda upp sakerna,

lödning på rätt sätt kan vara lösningen.

Bra effekt på kolven är givetvis bra men det är inte lösningen.

Jag brukar ta lite färskt lödtenn och lödstrumpa för att suga upp det gamla.
oftast är inte dom lödstrumpor man köper vidare bra utan bättre att gå till nån elfirma och fråga om dom har lite spill kabel med fintrådig skärmstrumpa den är oftast betydligt bättre än den man köper i butik.

PinDuke
2014-08-02, 22:01
Precis även om det låter bakframt så lägg på lite nytt tenn så brukar det lättare mjuka upp det gamla.

Peter1
2014-08-02, 22:08
Jag har den här http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodning/lodkolvar/analog-lodstation-48w-p40065. Den kanske är i svagaste laget. Lödtenn lägger jag på för att lättare försöka få bort det gamla, men det gick inte. Det gamla tennet satt kvar och smälte inte det minsta. Precis som simon säger är jag rädd för att bränna sönder saker. Krympplasten smälte en hel del för att fartreglaget blev för varmt och då körde jag max värme. Men kanske att jag inhandlar en lite kraftigare lödkolv, måste testa i varje fall.
Peter

flunk
2014-08-02, 23:24
En kraftigare lödpenna/lödstation (med lite kraftigare spets) värmer upp själva lödstället snabbt vilket gör att man hinner göra lödningen innan värmen sprider sig till resten av kretskortet eller vad det nu är man löder. En kraftig spets kyls inte av lika snabbt som en klenare vilket gör att du snabbt får upp temperaturen på lödstället.
Jag har en likadan lödstation, sätt på den grövsta spetsen och testa.

Dagens lödtenn har inget bly i sig vilket gör att de kräver mer värme. Jag har en rulle gammalt lödtenn kvar som har en lägre smältpunkt, jag brukar använda det för att "lösa" upp knepiga lödningar, precis som Pinduke skriver.

Kenneth E
2014-08-02, 23:27
Vad skall man med strumpor ochh annat till när man inte kan få tennet att smällta, det är alltid bättre att ha för mycket effekt på lödkolven än tvärtom. Med en kraftig LK behöver man endast värma en kort stund och värmespridningen blir därför minimal. Se till att ha en avtorkad spets och lägg gärna lite lödtenn på spetsen innan, vilket hjälper till ytterligare.
Var försiktiga med vad ni skriver, dåliga tips fördärvar endast utrustningen.
Ken

Ålänning
2014-08-02, 23:36
Jag hade också problem med svag lödkolv, så jag köpte en till, 60W. Och då funka det kanon, MEN, lödspetsen äts ju upp! Den försvinner mer o mer. !? Jag har alltså endast lött en PDB (20 lödningar under en och samma session). Om 40 liknande lödningar så är ju inget kvar av spetsen.

McRegor
2014-08-03, 00:18
Dagens lödtenn har inget bly i sig vilket gör att de kräver mer värme.
Jodå - det finns lödtenn med i detta fall 40 % bly - http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodtenn-lod/lodtenn-p40033
Köpte det när min jättegamla rulle med "riktigt" lödtenn tog slut och hittills verkar det fungera bra - ungefär som det gamla "blyade".
Roger

ulwur
2014-08-03, 00:22
Jag har lång erfarenhet av mjuklödning och vill inflika lite

Använd rätt temperatur och den grovaste / kortaste spets du kan komma åt med, Hög temperatur och lång uppvärmingstid kokar bort flusset och får tennet att bli "grynigt", och i värsta fall lossnar lödön/ledaren från kretskortets substrat och delen är kaputt.

Blyfritt tenn är en styggelse att reparera. Men nästan allt tenn som säljs till privatpersoner över disk (elfa/kjell,com/classe) är gammaldags blybaserat och funkar fint. Ett sätt att få bort det blyfria är att gå på med rejät med bly-tenn för att smälta upp det ordentligt för att suga bort det sen.

En tennsug är toppen (de flesta har inte tillgång till en avlödnings station). http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/avlodning/tennsug-p40024 80:- och 100 ggr bättre än alla flätor i världen.

Och ålänning. Vad tvättar du dina spetsar med? Salmiak? Det enda som man ska använda en fuktig svamp, Alla moderna spetsar har ett tunnt järn-lager som är lätt att hålla rent, men också känsligt för höga temperaturer och nötning,

Peter1
2014-08-03, 08:37
Tackar... tackar! Många svar blev det och därtill lite olika. Ska köpa en 100w lödpenna idag och en tennsug. Återkommer om hur det gick.
Peter

Ålänning
2014-08-03, 13:45
ulwur: Svamp fuktad med vatten, har gjort så i alla år (27 år) förutom på en lödstation. Lödkolven är inte ställbar. Clas Ohlson-skräp, första billiga jag köpt. Lödningarna blev riktigt fina i alla fall. Ej nött och gnidigt när jag lött. Har använt Weller hela livet. =)

Copterdude
2014-08-03, 14:01
ulwur: Svamp fuktad med vatten, har gjort så i alla år (27 år) förutom på en lödstation. Lödkolven är inte ställbar. Clas Ohlson-skräp, första billiga jag köpt. Lödningarna blev riktigt fina i alla fall. Ej nött och gnidigt när jag lött. Har använt Weller hela livet. =)

Samma med min från classe. Säkert spetsarna som är kass kvalle.

PinDuke
2014-08-03, 16:26
Brukar vara en god idé att tenna spetsen också när man stänger av kolven/stationen så att oxidering av spetsen försvåras.

Peter1
2014-08-03, 18:03
Äntligen fick jag bort fabrikslödningarna. Köpte en 100w lödkolv från Biltema, en tennsug också Biltema samt lite lödtenn på orginallödningarna, var uppenbarligen tricket. Snabbt gick det också. Var hela tiden rädd att bränna loss lödön

Tack alla som orkat svara!! Råden var nödvändiga för att jag skulle lyckas! Det är fantastiskt allt jag lär mig här på forumet och som jag tar med mig till skolan där jag arbetar som lärare. Vi bygger ju modellflygplan och ska denna termin bygga egna quadrokopters.

Peter