handdator

Visa fullständig version : DJI Phantom 2 Vision+ RTF



Burten
2014-08-05, 02:01
Haloj!
Har kollat runt lite och blev väldigt sugen på att skaffa mig en DJI Phantom 2 Vision+ RTF.
Just för att kunna flygfilma/fotografera och åka runt.

https://www.komplett.se/dji-phantom-2-vision-rtf-drone-bundle/819238
Hittade denna på Komplett.se.

Tänkte höra lite mer angående räckvidd och sådant, man vill ju kunna flyga minst 1 kilometer med den om man vill flyga seriöst med FPV.

Hur långt tror ni en sådan räcker? Hur är det ifall man flyger i en tätort och det är massor med andra wifi uppkopplingar?

simonarvestrand
2014-08-05, 07:12
I tätort får du inte flyga.
utanför tätort måste hålla dig så du kan se din farkost utan glasögon, skärm eller kikare

/Edit
Flygning på det sätt som du gör i detta klipp är inte ok alls utan är sådant som skapat debatt och problem för oss som vill fortsätta med hobbyn.


https://www.youtube.com/watch?v=c4celnQIIjM&list=UUK1akMAkYOuUI_gBoTIfkyw& index=1

Burten
2014-08-05, 09:57
Ajdå, det var något nytt för mig.

Det var ju verkligen tråkigt, hade gärna velat göra fler liknande filmer som jag har gjort där i klippet du länkade.

2014-08-05, 10:32
Enligt specsen så ska den ha en räckvidd på 400m vid fri sikt men eftersom den av någon obegriplig anledning kör radiolänken på 5.8g, så blir det antagligen en bråkdel av detta om det kommer ett träd emellan.
Det finns så klart botemedel men den är nog mest lämpad för selfies med originalradion :-P

Burten
2014-08-05, 11:55
Det var kanske lite i minsta laget :/

Vad är det som behövs bytas för att kunna få längre räckvidd?

2014-08-05, 18:07
En radio med uhf-modul och några schysta antenner till videolänken gör nog susen. Med uhf får man praktiskt taget obegränsad räckvidd på rc-länken då batteriet blir den begränsande faktorn.
Videolänken är lite mer komplicerad att få till

Stiffe
2014-08-05, 18:31
man vill ju kunna flyga minst 1 kilometer med den om man vill flyga seriöst med FPV.

Varför det ? , du kan göra fantastiska filmer även LOS givetvis med FPV för att se vad du filmar