handdator

Visa fullständig version : HobbyKing´s leveranstider.....ett lotteri....



Tinman
2014-08-12, 12:01
Hej.

Jag har genom åren lagt ca 45 ordrar från vår gode HobbyKing med en genomsnittlig leveranstid av ca 2,5-3 veckor och överlag varit väldig nöjd.
Den 16 maj, alltså snart 3 månader sedan beställde jag två ordrar samma dag. De packades och skickades samma dag enligt mailtrafiken oss emellan. Det första paketet kom för ca 6 veckor sedan, det andra är lost in space.
Det är en liten skitorder på 15 dollar så det är ingen big deal, men man vill ju gärna ha sina grejor..:concern:.

Någon som har liknande erfarenheter med liknande konstiga avvikelser på leveranstid?

Hälsningar

Ola

dvogonen
2014-08-12, 12:57
Absolut samma erfarenhet här. Vissa ordrar kommer häpnadsväckande kvickt medan andra tar evigheter på sig. Det verkar ha varit stora problem med de ordrar som gått med Malaysian Post under sommaren. Jag hade en som enligt Malaysian Post trackingsystem låg still i deras distributionscenter i 30 dagar innan de skickade den till Sverige. Dvs det gick en månad mellan det att de tog emot paketet tills dess de gjorde något med det! Två ordrar jag beställt senare dök under tiden upp..

henke2
2014-08-12, 13:16
Väldig dagsform på hur fort ordern packas, hur fort den skickas, hur lång tid det tar. Även varifrån den skickas och hur, samt när den då kommer till Sverige hur lång tid tullen tar på sig eller var man får hämta sitt paket.

Allt från en vecka rakt i brevlådan till månader och hämta på terminal 7mil hemifrån. Med ett snitt ungefär där i mellan, dvs typ 1 månads levtid och att man får åka in till stan och hämta.

Med tiden har man lärt sig så jag beställer nu för tiden bara utvalda produkter som jag inte har bråttom med och som bara finns just på DK. :)

Xermalk
2014-08-12, 15:44
Jag har helt slutat använda det internationella lagret. Efter 2 paket som tog 2 och 3 månader att nå sverige så har jag gett upp.
Från Eu lagret brukar det dock bara ta 4-5 arbetsdagar.

PinDuke
2014-08-13, 07:59
Tycker också att man kan märka en tydlig försämring från HK Int. medan HK EU brukar gå väldigt fort.
Senaste ordern från HK EU tog för mig från torsdag förra veckan till igår, det kan man inte klaga på.

Witalis
2014-08-13, 08:14
Har ett paket som skickades från International wearhouse den 25 maj. Det har jag inte sett röken av än.
Har beställt även efter det och innan.
10 dagar har varit ca levaranstiden för mig därifrån.
EU wearhouse brukar ta en vecka på ett ungefär.

Tinman
2014-08-13, 11:49
Hej igen.

Kul att läsa om era erfarenheter.
En liten intressant detalj, jag kollade min orderstatistik på alla mina ordrar och finner att de två senaste paketen, alltså dom som jag hänvisar till, skickats med Malasyan Post. ALLA andra har uteslutande gått med SG (Singapore Post) eller HK (Hongkong Post) Har månne HobbyKing i strävan att spara/snåla in på pengar vänt sig till Malaysian Post som är billigare men sämre.....man kan undra....

Ola

Xermalk
2014-08-13, 16:21
Det är tyvärr alla kinesiska försäljares fel, då de helt skitit i fraktregler för farliga ämnen och batteri.
Så nu kontrolleras vart enda paket som skickas med SG och HK post. Detta innebär att det tar enormt mycket tid att bara passera tullen där. samt att allt med batteri och liknande skickas tillbaka direkt.


Hej igen.

Kul att läsa om era erfarenheter.
En liten intressant detalj, jag kollade min orderstatistik på alla mina ordrar och finner att de två senaste paketen, alltså dom som jag hänvisar till, skickats med Malasyan Post. ALLA andra har uteslutande gått med SG (Singapore Post) eller HK (Hongkong Post) Har månne HobbyKing i strävan att spara/snåla in på pengar vänt sig till Malaysian Post som är billigare men sämre.....man kan undra....

Ola

freddan_6
2014-08-15, 14:06
Jag har också ett paket som de skickade till Malaysia. Där har det legat strax över två månader........

BosseR
2014-08-18, 07:43
Jag har två ordrar som har varit på väg sen slutet på maj och dom är fortfarande på väg till Malmö utrikes .....nä det blir nog till att handla på hemma plan för mig i framtiden betalar hellre lite extra och får mina grejor :-)

UndCon
2014-08-18, 07:51
Handla från EU butiken så slipper ni tullavgifterna och paket som hålls som gisslan.

Pumpe
2014-08-18, 17:57
Hur är det med sortimentet i EU warehouse? nu är det ju över ett år sedan jag handlade på HK men då fanns nästan ingenting i EU. Jag beställde kontakter, krympslang, kabel osv. Tänkte beställa en Airbrush snart men den som HK hade som är bra kanske inte finns längre.

Xermalk
2014-08-18, 20:06
Oftast är saker inte i lager, samt att det tar evigheter innan lagren fylls på.
Populära batteri och durafly modeller verkar det dock vara ok med.

GREVEN
2014-08-19, 10:47
Ni som har paket fast i Malysia KLAGA O KLAGA..På HOBBYKING
RSB Rcheli o här många är drabade för va nu som hänt maj /juni är runt 16 personer va jag vet med samma problem..

Har ett litet skit paket men är mer en princip.. pengar eller paket.. har fått 5-6 paket utan problem från dom efter jag beställde det här o även dom med Malysia post.. men mitt är inte reggat som inlämnat o på väg till Malmö. som många andra..
Har kikat med Malmö utrikes / Tullen Posten osv..

Tinman
2014-08-19, 16:27
Hej igen....
Lade en beställning igår på lite smågrejor.
Fick besked att det skickats med HK....alltså HongKong Post.
Skall bli intressant att kolla hur lång tid det tar med HK, och framför allt skall det bli intressant att se om denna order kommer före det paket som fortfarande saknas från den 16 maj.
Förhoppningsvis har HobbyKing insett av massiva klagomål att avyttra Malaysian Post....men vem vet....

Ola

Xermalk
2014-08-20, 12:34
Beställde två orange mottagare samt en lawmate 1.3 ghz 20/08 kl 00:09. Samt valde DHL (26$) vid utcheckningen.
Paketet har redan anlänt på min lokala dhl pickup och jag skall strax iväg och hämta det.
2.5 arbetsdag från beställning till leverans är skrämmande fort från kina. Förbättrar hk sin support så kan våra svenska butiker få stora problem.

nimmis
2014-08-22, 19:46
Beställde lite grejor från HK den 12/8 med Air Parcel (SWEDEN) är under transport upp i Sverige och kan hämtas den 26/8 dvs 14 dar, tog 14 dar förra gången också.

Brukar alltid starta en chat och fråga om leveranstider på de olika alternativen för att göra en avvägning mellan pris och leveranstid, de angav 14-28 dagar för det transportalternativet. kanske har jag haft tur de gånger jag beställt. Mitt gick med Singapore Post

Mr X
2014-08-22, 21:04
Ett tag gick det riktigt trögt från int.HK och ett paket tog 6 månader före jag fick det men dom senaste 5 paketen har bara tagit 6-8 dagar och då tog jag den billigaste frakten. Mitt gick med Singapore Post till Finland.

Tinman
2014-08-26, 15:55
Hallååå.

Idag fick jag en avi från HobbyKing......från den order jag lade enligt tråd #15, alltså den 19/8, endast 1 VECKA sedan. Skickades med HongKong Post. Rejält snabbt vill jag säga. Så ska det se ut!!!
Men.............ordern från den 16 maj, skickad med Malaysian Post lyser fortfarande med sin frånvaro.....snart 3,5 månader sedan. Suck och stön.... vad trött man blir....

Ola

Copterdude
2014-09-17, 18:30
Orkade inte skapa ny tråd men nu har jag iaf fått "pengarna tillbaka" för det bortappade malaysian post paketet.
Så det finns hopp för er andra ;)

Kunde säkert fått tillbaka riktiga pengar men då verkade som det kunde ta mycket längre så pallade inte. Alltid nått man behöver iaf.

"
To compensate you, I have already stored the full amount of $93.59 to your HobbyKing account as bonus points. You may check your HobbyKing account to see the bonus points adjustments. Please take note that store credit/bonus points can't cover the shipping cost on the checkout. 1 store credit/bonus points is equivalent to $1.
With this regard, I hope that you will feel valued with the support that we will be giving for this issue.
Please let us know if you have anything else to ask and we will be assisting you by then.
Regards,
Kit
HobbyKing Support Team"

Henke.a
2014-09-17, 18:35
Jag fick också tillbaka pengarna men insatta via PayPal tog 2-3 arbetsdagar extra.. Har handlat från EU lagret efter det utan några problem med en leverans på ca 5-7 arbetsdagar :)

Copterdude
2014-09-17, 18:42
Jag fick också tillbaka pengarna men insatta via PayPal tog 2-3 arbetsdagar extra.. Har handlat från EU lagret efter det utan några problem med en leverans på ca 5-7 arbetsdagar :)

Ok bara så kort extra. Antar dom vill att man ska ta in store credit så dom försöker med det.
Jag försöker också handla från EU men tyvärr har dom inte det jag behöver typ A-Spec lipos.

Henke.a
2014-09-17, 19:05
Ok bara så kort extra. Antar dom vill att man ska ta in store credit så dom försöker med det.
Jag försöker också handla från EU men tyvärr har dom inte det jag behöver typ A-Spec lipos.

Ja dom försökte med att du kan få det som bonus points, men när jag frågade om det fanns fler alt så sa han att det inte var några problem.. Ja tyvärr så har dom begränsat utbud (har dock blivit och blir bättre undan för undan) men mycket finns endast i global :( eller så är det 200 år i "in transit" eller "Backorder" ;)

jpflyg
2014-09-17, 19:58
Beställde lite pryttlar förra måndagen från globala lagret och hade grejerna hemma på torsdagen samma vecka. Det tycker jag var hyffsad snabb leverans med ordinarie transport.

Tinman
2014-09-22, 11:48
Hej igen.
Nu drygt 4 månader och inget paket.
Var i kontakt med HK de 9 september och ärendet är nu under "investigation".
De ber mig kontakta dom efter den 9 oktober för att få uppdate om status.
Ja jösses.......

Ola

freddan_6
2014-09-22, 11:50
På dem bara, de försöker förhala och förhala. De vet att en väldigt stor del av paketen som skickades med Malaysia air bara försvann. NÖJ dig inte med besked att du ska vänta en månad. Svara alltid på supporten så din kommentar är sist i ditt ärende annars stängandet automatiskt.

K-Å
2014-09-29, 20:18
Beställde i torsdags förra veckan och det kom fram idag med Jetpak men som tidigare sagts så kan det ta blixtsnabbt till evigheter i HK´s stora transportlotteri.

Europalagret verkar däremot vara transportsäkert 4-6 dagar, men utbudet är ju begränsat.

MVH K-Å

zalsson
2014-10-06, 19:52
Beställde från Eu-lagret den 29e, paketet dök upp idag den 3e.
Så där kan jag inte klaga på leveranstiden.
Får dock se hur länge mitt paket från det internationella lagret dröjer.

MarkusH
2014-10-06, 20:08
Idag fick jag en avi om att hämta ett paket som jag beställde i början av sommaren. Paketet skickades från Hobbyking 3/6 med Malaysia post. Efter 40 arbetsdagar påbörjade jag en reclaim och efter ytterligare ca 40 dagar så fick jag tillbaka mina pengar. Men nu finns paketet att hämta hos mitt ombud.
Plötsligt händer det....

neu
2014-10-06, 21:08
Hände mig med förra året så betala inget för min frsky modul och en hög med mottagare :D Säg bara till att inte nämna något till hk att du har fått dit paket.

Witalis
2014-10-06, 21:17
Kan berätta att idag kunde jag hämta ut ett paket från International lagret.
Det skickades den 25 maj och kom idag. Inte illa att det ens kom fram men det gjorde det tillslut[emoji2]

Peter1
2014-10-07, 19:19
Beställde också i maj och paketet hämtade jag ut igår. Fick tidigare en refund, men talade om att jag nu fått paketet och betalade med lite rabatt. Man ska nog inte klaga så mycket på HK om man själv självsvådligt tar ut gratisvaror. De kan ju se att man kvitterat ut paketet. Jag har alltid fått bra bemötande från HK och vill inte vara sämre själv. Oj...vilken moralist! Ja... och jag får väl stå för det.

neu
2014-10-07, 20:02
Beställde också i maj och paketet hämtade jag ut igår. Fick tidigare en refund, men talade om att jag nu fått paketet och betalade med lite rabatt. Man ska nog inte klaga så mycket på HK om man själv självsvådligt tar ut gratisvaror. De kan ju se att man kvitterat ut paketet. Jag har alltid fått bra bemötande från HK och vill inte vara sämre själv. Oj...vilken moralist! Ja... och jag får väl stå för det.

Du är ju lärare så viktigt att föregå med gott exempel ;) Själv så var man fattig student så att spara 1000kr var rena julafton för mig.

markusb
2014-10-08, 10:18
Lade en order 3 maj, batterierna var backorder.
Ordern skickades 28 maj via Malaysia post.

Följande ser jag på 17track.net,
2014-06-19 20:46 MPC PMIH (KLIA), Item sent to MALMO UTRIKES

Och så ser det ut i månader....

Jag rapporterar detta till HK som ber mig att vänta i 40 arbetsdagar. Det gör jag, rapporterar sedan igen.
Dom startar en undersökning,

PHCS_Kier - 24/07/2014 06:02 :
Request for Open Investigation
Customer already contacted his local post / customs office
No update on the tracking information

Jag återkommer till deras chatt med jämna mellanrum för att få en update, dom beklagar vad som hänt och att jag inte fått något svar.
Och så fortsätter det...

Jag tröttnar på att inte få hjälp från HK så jag skickar ett mail till malaysia post och ber om hjälp att spåra mitt paket.
Någon där är väldigt hjälpsaqm och lyckas få fram information om att paketet skickades via "ground" bara någon dag innan jag mailade, och att det väntas vara i Sverige någon gång mellan 8-12v framåt.
Jag kliar mig i huvudet angående tiden, men svarar på mailet med ett "tack för att ni tog er tid att kolla".
Jag nämner inte detta för HK, utan antar att har dom gjort en "inverstigation" så har det gett dom samma svar. Men varför får inte jag ta del av det via HK?

Tiden går...

Jag tappar tålamodet när dom verkar skita i sin kund, som dessutom är platinum med 50 ordrar i historiken.
Min ton låter inte lika förstående i chatten längre.

PHCS_Renalyn - 30/08/2014 01:28 :
Requested refund = $39.50
No updates on the Investigation
Approved by supervisor
via chat Refund requested PHCS_Renalyn 30/08/2014 1:28:58 AM

PHCS_Rizel - 30/08/2014 01:33 :
approved refund for missing parcel Refund processed AlexLam 3/09/2014 3:44:29 PM
Investigation Opened Date: 10/09/2014

Dom lovar att återbetala mig för det försvunna paketet.

Tiden går igen, och med jämna mellanrum kollar jag min HK-sida, paypalkontot och bankkontot, inte en spänn från dom.
Jag stöter på dom i chatten flera gånger och dom ber om ursäkt jada-jada och lovar att något ska hända.

"Your refund to paypal can take up to 7 days, please be patient. You may check your account yada-yada..."

Inget händer, inget.

Senast jag chattade med dom var jag riktigt irriterad och krävde att någon från HK skulle återkomma inom 2 dygn via mail med en update på mitt fall, som någon form av bevis på att dom faktiskt skickar den informationen vidare och tar i problemet. Jag önskade dessutom att samtliga konversationer hamnade på chefens bord.

Inget mail kom... ingen uppdatering på min HK-sida.. nada

I förrgår låg det en avi i postlådan, jag drog till handels-bon och hämtade ut paketet. Öppnade och såg min order från 3 maj...

2014-10-06 20:17Sweden, Item has been successfully delivered
2014-10-02 11:13Sweden, Item arrived Sweden
2014-06-19 20:46MPC PMIH (KLIA), Item sent to MALMO UTRIKES

Jag är ju glad att paketet kom fram eftersom HK skiter i sina kunder. Jag blev lovad en återbetalning för en lång tid sedan, som aldrig kom. Tycker dom hanterat detta som rena skiten.
Nu handlade det bara om 39$ ordervärde så det hade inte varit hela världen. Men jag kunde lika gärna blivit blåst på tusenlappar för att dom inte tar i problemen där borta.


Varför väljer HK att pissa på sina trogna kunder?
Tror dom att man tänker återkomma efter detta?

"Please be patient, you may check your account.."
"We are very sorry and promise to do everything we can.."
"We will investigate this as top priority.."
"We understand this is hard earned money yada-yada.. please be patient and check yor account in 7 days.."
"I will make sure we get back to you by mail as promised..."

Tinman
2014-10-21, 12:33
Tjabba.

Nu har det gått över en månad sedan min försändelse från 16 maj varit under "investigation".
Jag kontaktade dom igår igen för att få update om status, och utan prut betalade de tillbaka hela beloppet som bonus points.
Så då var denna historia över....åtminstånde för min del, men för mig är det uppenbart att HK tagit vatten över huvudet angående Malasya Post.....och dom vet mycket väl om det.

Hälsningar

Ola

Xermalk
2014-10-21, 13:10
Inte första gången de valt att använda leverantörer som fuskar och skeppar med båt istället för flyg.

*cough* fiji post *cough*

zalsson
2014-10-23, 15:24
Beställde från Eu-lagret den 29e, paketet dök upp idag den 3e.
Så där kan jag inte klaga på leveranstiden.
Får dock se hur länge mitt paket från det internationella lagret dröjer.


Igår kom paketet från Internatinella lagret, så inte allt för lång leveranstid denna gång.

Joakim_S
2014-10-25, 06:32
Det verkar som att de billigaste fraktalternativen inte finns att välja längre. Jag tyckte att det var behändigt när man beställde något billigt som man inte hade så bråttom med att frakten också var låg. Nu verkar det ju bara finnas dyra och snabba UPS och annat att välja på. De envisas ju dessutom med att leverera på dagtid när man inte är hemma. Till råga på eländet åker man på dyra avgifter och moms.

Toba
2014-11-03, 16:33
Fick för mig att bygga en 250-quad för det verkar roligt. Beställde ram och några motorer från HK International 19:40 i torsdagskväll (Svensk tid) och hämtade ut den nu för en timme sedan. Visserligen valde jag DHL, men det var det näst billigaste alternativet för mig. Ibland har man tydligen tur :)

Xermalk
2014-11-03, 17:23
Njae, DHL och UPS brukar vara sjukt snabba när man beställer från kina.
De kör ju med egna flygplan och tullterminaler.

Dithes
2014-11-03, 17:56
Om ni har problem med paket så ta det med paypal (om ni använt det såklart) istället för hobbyking. Beställde 2 saker i sommras, efter en månad gjorde jag en claim hos paypal och fick tillbaka för båda. Har ganska mycket gett upp att dom någonsin kommer fram men vem vet, man kanske får sig en tidig julklapp när som.

DanielMedStortD
2014-11-19, 12:18
Inga problem för mig med min leverans på 280 dollar + från Hk.. Dock valde jag fedex som frakt alternativ, hade paketet en vecka senare :)

neu
2014-11-19, 15:25
Sen har du även en rejäl faktura som kommer lite senare. Det är de kassa med fedex.

Dithes
2014-11-19, 19:22
Väljer ni inte deklarationsvärde när ni beställer? Slipper en del av tull/moms då. Beställde för 580$ med dhl fast jag satte det till 10% värde så fick en faktura på runt 200kr sen.

Thullen
2014-11-20, 11:34
betalar hellre lite tull och moms och får grejerna inom en vecka, än att riskera att få vänta ett halvår :)

Dithes
2014-11-20, 11:40
Du får grejorna lika snabbt det är bara vad dom skriver lägre värde på grejorna.

DanielMedStortD
2014-11-20, 21:27
betalar hellre lite tull och moms och får grejerna inom en vecka, än att riskera att få vänta ett halvår :)

Samma här, fick betala ca 200 kr moms o en jäkla administrations avgift på 105 kr.. :/ men de var inte så farligt, enligt mig

Thullen
2014-11-21, 11:20
allt står väl i relation till vad grejerna kostade iof, 300 spänn i avgifter för prylar för 500 kanske inte e så skitkul :)

Thullen
2014-11-21, 11:22
Du får grejorna lika snabbt det är bara vad dom skriver lägre värde på grejorna.

nä värdet har inget med leveranstiden att föra, menade mer att jag får hellre grejerna med Fedex och räknar med att få betala tull och moms men vet att de kommer snabbt, än väljer något annat fraktalternativ som aldrig verkar kunna garantera leverans inom ett halvår..

Peter1
2014-11-26, 07:39
Beställde lite prylar från HK den 18 nov och kan hämta ut grejerna idag. Det har blivit mkt bättre idag jämfört med i våras. Jag väljer Hongkong post som är ca 1 dollar dyrare. 1 vecka tycker jag är mkt bra från Kina.
Peter

FyoDisco
2014-12-15, 18:44
Vad menas med "Backorder available in our European warehouse"?

Dithes
2014-12-24, 10:11
Tomten va snäll i år, paketen kom f*n ta mig fram till mig igår. Bara 6 månaders frakt tid :)


Om ni har problem med paket så ta det med paypal (om ni använt det såklart) istället för hobbyking. Beställde 2 saker i sommras, efter en månad gjorde jag en claim hos paypal och fick tillbaka för båda. Har ganska mycket gett upp att dom någonsin kommer fram men vem vet, man kanske får sig en tidig julklapp när som.

DanielMedStortD
2014-12-26, 22:59
Beställde nytt idag, får se hur lång tid det tar. Tog 1 vecka förra gången ja beställde därifrån så klagar inte

n30
2014-12-27, 14:40
5 arbetsdagar tog de föf mig när ja beställde från deras eu lager

Tinman
2014-12-29, 15:52
Hej alla.
När man trodde allt var löst och klart kommer jultomtem med paket!!!!
Idag kom en avi med det paket jag efterlyst sedan tråd #1, sedan 16 maj 2014, 7 MÅNADER sent!!!!
Trots att jag redan fått kredit för förlusten i oktober tog jag kontakt med HK för att informera om leveransen. Ordern är ynkliga 12 dollar, so no big deal. HK bad mig behålla ordern och önskade mig god jul. Man hänvisade till good will.....jodå det går ju an när det bara är 12 dollar, undra vad man sagt om det gällt 120 dollar. Nåväl ingen idé att fördjupa sig i spekulationer utan konstatera att det dök upp till slut och att HK i mitt fall ändå varit justa trots tidsåtgången.

God fortsättning alla modellflygarkollegor!

Ola

okelelle
2015-01-01, 19:39
Tinman, hände mig oxå :D Fast mitt paket var bara 6månader sent haha
Vill dock tillägga att det är min enda order som kommit sent och jag har 30+ ordrar hos dom.
Men håller med om att det är lotteri ifall det är 1 eller 4 veckors leverans i vanliga fall.

Peter1
2015-01-02, 18:36
Hej alla.
När man trodde allt var löst och klart kommer jultomtem med paket!!!!
Idag kom en avi med det paket jag efterlyst sedan tråd #1, sedan 16 maj 2014, 7 MÅNADER sent!!!!
Trots att jag redan fått kredit för förlusten i oktober tog jag kontakt med HK för att informera om leveransen. Ordern är ynkliga 12 dollar, so no big deal. HK bad mig behålla ordern och önskade mig god jul. Man hänvisade till good will.....jodå det går ju an när det bara är 12 dollar, undra vad man sagt om det gällt 120 dollar. Nåväl ingen idé att fördjupa sig i spekulationer utan konstatera att det dök upp till slut och att HK i mitt fall ändå varit justa trots tidsåtgången.

God fortsättning alla modellflygarkollegor!

Ola

Jag fick 5$ i rabatt på en order på 90$. Jag hade ju fått tillbaka pengarna i refund tidigare, så grejerna var ju faktiskt inte mina. Alternativet var att skicka tillbaka paketet och de skulle betala mig för det. Men va faan, lite extragrejer är ju aldrig fel, så jag betalade och behöll paketet.
Peter