handdator

Visa fullständig version : Frågor om sexkanaliga helikoptrar.



Virre
2014-08-24, 17:56
Hej!

Jag fick nyligen en usb-sändare, jag laddade då ner demoversionen utav neXts CGM-simulator, den fungerar bra osv. men jag funderar på om den reagerar rätt, den reagerar nämligen inte som min fyrkanaliga helikopter.
Det är lite svårt att förklara frågan men jag ska göra mitt bästa.
Vänstra spaken är precis som på min fyrkanaliga bortsett från att den har negative pitch. Men den högra spaken skiljer sig rejält, drar jag lite åt ett håll så behåller den lutningen och då är min fråga, är det så på en sexkanalig rc copter?
Om det är så att den egentligen ska hitta tillbaka till plant hovrande hur ställer jag då in det? Kan försöka spela in en video senare.
Och på tal om 6-kanaliga helikoptrar så är jag sugen på att köpa en snart, då funderar jag på en walkera 4f200lm, har ni några tankar om den? Jag tycker nog egentligen mest om den för att är så himla fin och att den är flybarless.

Henke.a
2014-08-24, 18:40
Att den håller kvar samma vinkel när du släpper spaken är korrekt, helin kan jag ej uttala mig om :)

Virre
2014-08-24, 18:58
Okej! Spännande, hade ingen aning om att det var så stor skillnad på fyrkanalig och sexkanalig! Då är ju allt hur bra som helst! Fick ge 250 för sändaren och simulatorn var ju gratis så då är ju allt skitbra! Tack för snabbt svar!

Jorgen
2014-08-24, 20:24
Det brukar vara bäst att börja med en Align 450 eller Align 450 kopia. Mest för att kunna få tag på delar lätt. Det går att bygga en Kinesisk Align kopia med bra komponenter för ungefär samma pengar som en Walkera.

Jörgen

erolwi
2014-08-24, 20:59
Det brukar vara bäst att börja med en Align 450 eller Align 450 kopia. Mest för att kunna få tag på delar lätt. Det går att bygga en Kinesisk Align kopia med bra komponenter för ungefär samma pengar som en Walkera.

Jörgen

Håller med. Du kommer att krasha och ska du vänta en månad på reservdelar från asien kommer du tröttna snabbt. Bättre med en align eller kopia av sådan, så kan du få hem reservdelar på en dag från rubinrc, rchobby elker rshots.

simonarvestrand
2014-08-24, 21:17
bäst med 450 är en sanning med modifikation.
att märkes maskiner är mer lämpligt är helt klart rätt.
att just storleken 450 är bäst är sant med tanke på priser på delar men det är betydligt lättare att flyga en större maskin så egentligen är nog en 600 size en bra storlek.

jag började med 450 och jag inbillar mig att jag lärde mig hyffsat bra på den men dom stora är lättare att flyga helt klart.

Ålänning
2014-08-24, 22:35
När man lärt sig flyga en 450 så är inte en 600 lika skrämmande.

Virre
2014-08-24, 23:30
Okej, vad som lockar med walkera 4f200lm är att den är bygd efter en riktig helikopter, finns det någon sådan i 450-storlek som ni rekommenderar?
Jag tänkte också fråga om man vill ha med eller utan flybar? Det är ju väldigt mycket snyggare utan så om det inte är något direkt negativt med det så kommer jag nog satsa på en utan.
Hur är andrahandsmarknaden, jag har sett många på blocket som är rätt billiga. Vågar man köpa begagnat eller är det ett dumt beslut?

Kikade lite på blocket och hittade den här precis där jag bor, är den något att ha?
http://www.blocket.se/pitea/3_D_RC_Helikopter_flygklar_55418991.htm?ca=15&w=3

NickeL
2014-08-25, 11:04
hejsan, om du har möjlighet så skulle jag nästan rekommendera att du går direkt på en 500heli, typ en Align T-rex 500, en 450 funkar så klart också men de är svårare att se i luften (enligt mig) och en 500 känns ofta lite stabilare. kör man flybarless så är det lite färre delar att byta ut om olyckan skulle vara framme men annars så funkar både flybar och flybarless i stort sett lika bra.

Mvh

Fluf
2014-08-25, 16:00
Har själv inga större helis, bara 450 och 500 storlek. 500an (Gaui X4) är hysteriskt stabil, men en 450 med flybarless system är helt OK också.

Ju större de är desto lättare är det att flyga, men ju större de är desto dyrare är de att laga.

Sedan skall man ha respekt för att ju större de är, desto mer ont gör de på det som man kraschar på. En 450 kan lämna köttsår, 500 börjar bli läskig. 600 kan vara riktigt farlig. Det är inte leksaker och man skall ha respekt för dem.

Krascha kommer du göra, det gör alla, men man gör det bara mindre med åren och krascherna blir ofta mildare (då man förhoppningsvis hinner slå på throttlehold och korrigera en del innan det smäller).


Själv började jag med en 450, och jag blev riktigt duktig på att meka. Tycker det är en rätt bra inskolnings-heli, både för flyg och för reparationer. Kan du hantera en 450 så kan du hantera och meka med allt som är större än det.

Tycker absolut att du skall köra flybarless, en flybarless kontroller hjälper dig att hålla helin stabil mot turbulens, kastvindar etc. Ställer man in snälla utslag i kontrollen och radion kan du dessutom få helin att flyga som en större heli.

Håller med om rekommendationen, standard Align eller kopia (för reservdelar). Köp två uppsättningar av mekaniken med en gång och ha den ena som reservdels-heli (billigare än att köpa alla reservdelar löst), samt ta en näve huvud-drev, mainshaft och feathershaft samt lite extra huvud och stjärtblad.

Välj gärna radio och flybarles kontroller efter vad folk i klubb eller vänner i närheten använder för att lättare kunna hjälpa dig ställa in och trimma in helin.


Det är frestande att ta ett RTF system, men föreslår ändå att du köper ett kitt där du får bygga delar eller hela själv. Detta är för att du kommer garanterat behöva demontera och laga den inom kort, och då känner du helin bättre.

Och ang skala, det finns många skalakroppar som passar till Align 450, men de tål inte krascher så bra. När du kan flyga din heli, lärt känna den och vet vad dina gränser är kan det vara läge att uppgradera till skalakropp :) Se det som projekt för säsong 2-3 med din heli.

Själv har jag en Align T-Rex DFC 450 med Bell 206 kropp och har en Agusta kropp på min Gaui X4, och älskar skala. Men börja smått och väx i hobbyn tror jag är en bra väg att gå.

Jorgen
2014-08-25, 19:20
Det verkar som om flybarless suddar ut mycket av storleksskillnaden på helikoptrarna. Min 450 är tex mycket lugnare och sävligare att flyga än min Gaui X5 (X5 som är 550 storlek, upplevs som ungefär dubbelt så stor som en 450.) Det är mest en inställningsfråga när man kör flybarless.

Utan att ha provat någon så vågar jag rekommendera en sådan här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__54824__Assault_450_DFC_Flybarless_3D_Helicopter_ w_OrangeRX_T_SIX_2_4GHz_DSM2_Transmitter_Mode_2_RT F_.html

Den är en Align klon så både delar från original och kopior passar. Radion är dessutom riktigt bra. Den finns också utan radio för 250$, då behöver du en Spektrum radio, tex DX6i, den nya DX6, DX7S, DX8 eller DX18.

Jag flyger nästan bara 450 nu men jag lärde mig mest på Blade 130X och Nano CPX. Båda är otroligt välflygande och är närmast oförstörbara om man flyger över lite högre gräs och kommer ihåg att slå av motorn när man inser att det är på väg att gå åt skogen.

Jörgen

simonarvestrand
2014-08-25, 20:06
Det verkar som om flybarless suddar ut mycket av storleksskillnaden på helikoptrarna. Min 450 är tex mycket lugnare och sävligare att flyga än min Gaui X5 (X5 som är 550 storlek, upplevs som ungefär dubbelt så stor som en 450.) Det är mest en inställningsfråga när man kör flybarless.


visst handlar det om inställningar, rekommenderar helt klart fbl MEN det går ju helt klart få en x5a lugnare än en 450 om man vill. men sen handlar det inte bara om hur sävlig den är i luften, det är enormt mycket mer häng i en större heli och dom påverkas inte alls lika mycket av vind som en liten maskin.
Testa en Autorotation med en 450 och sen med en 550 eller större och fundera sedan på hur lika dom är i luften oavsett hur du ställt in den.

TS
Kolla in på helsweden.se och köp dig en begagnad 450. det finns nästan ständigt begagnad bra maskiner där

Virre
2014-08-25, 20:35
Många bra tips, men jag är inte riktigt med på allt som sägs. Gör Align något mer än T-rex, och vilken är intressant? Jag har egentligen ingen i min direkta närhet som håller på med rc-heli, har en vän en bra bit bort, så jag får nog sikta på att lösa allt själv, jag tror nog ändå att RTF är det jag kommer satsa på, det känns lättast och jag när den går sönder så tror jag att jag kan lösa det. Och när det kommer till att ställa in kontrollen så får jag nog försöka ta hjälp från internet helt enkelt.

Jag har nog en smärtgräns på ungefär 2500 om jag ska kunna köpa i höst. Släng gärna upp lite länkar på vad man borde satsa på! Verkar som att de jag tittar på inte är riktigt rätt! hehe!

McRegor
2014-08-25, 20:43
Räkna med att det kommer att gå åt en hel del reservdelar - speciellt om du inte kan få hjälp av nån kunnig heli-pilot. Så din nuvarande budget känns tyvärr alltför liten om den dessutom skall inrymma radio, ackar, laddare och inte minst reservdelar.
Bara inställningen av helin brukar kräva sin man så att få hjälp av nån kunnig är guld värt och kommer dessutom att hålla nere reservdelskostnaden eftersom du kan få instruktion även med flygningen.
Roger

simonarvestrand
2014-08-25, 21:16
rekommenderar ingen att börja flyga helikopter på egen hand.
det är guld värt att ha någon som kollar inställningar och se till att maskinen är korrekt monterad.

Gjorde själv tabben att köpa en så kallad rtf , konstaterade ganska snart att rtf bara är någon löjlig förkortning.
det kostade mig ett par tusen extra innan jag träffade någon som kunde något, hade då ändå tur då jag fick reklamera den första helikoptern pga elektronik som brann upp.

hade samma tanke om kostnad som dig men det var snabbt uppe i 5000 och detta mycket beroende på att jag köpte billig skit.

Vart i landet finns du ? det finns helikopterfolk nästan överallt.

Virre
2014-08-25, 21:25
Okej, den jag länkade till blocket tycker jag verkar som en bra (argumentera gärna mot!) och reservdelar finns på hobbex. Då får jag helikoptern för ca:1800 (ska väl försöka pruta lite) och reservdelar finns det som sagt på hobbex.

Det är tråkigt att jag inte har någon som kan hjälpa mig med att sätta upp sändaren ordentligt.

Instruktioner för flygningen skulle vara bra, men det blir också svårt att lösa antar jag, och då får väl simulator och youtubetips hjälpa mig. Såvida det inte finns någon flygare här uppe i Piteå?

simonarvestrand
2014-08-25, 21:35
Inget jag skulle satsa på . hobbexprylar är något jag brukar hålla mig ifrån.

här är ett betydligt mer pålitligt val, något jag själv flugit och flera kompisar. Beastx gyro är bra och pålitligt och vanligt.
hoppas det går att se även om man inte är medlem, vilket jag iofs rekommenderar dig att bli om du ska pyssla med helisar.
http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12587

Jorgen
2014-08-25, 21:57
Det som Simon länkade till är mycket bra prylar, fina servon, jättebra gyro och ett bra märke som är lätt att få delar till här i Sverige.

Kontakta flygklubben i Piteå, de har säkert några killar som flyger heli.

Det går att lära sig flyga utan hjälp med en simulator utan att crasha mycket, min 450 har crashats en gång och det var på grund av att jag hade haft simulatorn inställd så att den zoomade in på helikoptern automatiskt när man flög långt bort. Det leder oftast till en crash under en av de första riktiga flygningarna då du inte ser hur helin ligger i luften. Jag hade ingen TV och det blev MÅNGA timmar med simulatorn. Troligtvis hundratals innan jag lyfte i verkligheten.

Jörgen

Virre
2014-08-25, 22:00
Jag bor uppe i Piteå under terminerna, annars bor jag i Göteborg.
Jag kunde inte kika på bilderna, får väl bli medlem där också. Ska väl kanske nämna att jag flugit lite innan iallafall, jag har en WL toys V911.
Okej, det kan jag väl förstå, hobbex brukar väl inte alltid vara fantastiska.
Skulle den här kunna vara något att satsa på? Den var så himla prissänkt tänkte jag.
http://www.hobbybutiken.nu/kampanjprodukter/align-t-rex-450se-v2-kit-combo-arf

Den helikoptern i länken såg ut att vara riktigt bra, vad behöver jag för sändare till den? DX6i kanske?

Fluf
2014-08-25, 22:01
Kådisar (KDS) är helt OK maskiner med, min första var en KDS. Och jag har faktiskt en begagnad KDS 450Q, precis som den i länken ovan på väg till mig nu för att ha en till 450 maskin.

Det är OK med reservdelar till dem, men inte lika bra som till Align T-Rex (eller klon) 450

simonarvestrand
2014-08-25, 22:15
Jag hade den enklare modellen kds sv från början. Fördelen med dom är att väldigt många delar är samma som Rex. Då inte dom senare Dominator mfl utan tidigare rexar.

Dx6 är ett mycket bra val körde rätt länge med den

Virre
2014-08-25, 22:46
Okej! Det låter ju lovande då! Kommer nog försöka köpa en i september, den här är en stark kandidat! Borde jag köpa med gyrot? Med tanke på att jag inte riktigt vet något om gyron, men jag hörde att de var riktigt bra, men behöver jag det?

Finns det någon andrahandsmarknad för sändare? Eller någon bra som är lite billigare? Som sagt har en ganska tight budget!

McRegor
2014-08-25, 23:00
Som jag redan sagt - tajt budget och nybörjare i heli är ingen bra kombination. Har sett alldeles för många som gett upp just p g a att det blev mycket dyrare än dom tänkt sig - och antagligen även betydligt svårare än de likaledes tänkt sig. Och det är få nybörjare som inte kvaddar åtskilliga gånger. Vill inte skrämma dig men verkligheten är tyvärr alltför ofta att det blir mycket dyrare än man som nybörjare vill tro. Men är du medveten om detta så är du på G in i en mycket kul hobby. Och du lär utan problem kunna få hjälp både i Piteå och i Göteborg - och ansträng dig verkligen för att söka upp denna hjälp.
Roger
PS: Eftersom vi går mot vintertider och inomhusflyget så kanske du trots allt skulle börja med en mindre och stryktåligare heli som kan flygas i de gympasalar som klubbarna brukar inomhusflyga i. Sen är det antagligen enklare att dra igång med nåt lite större och roligare till våren.

Ålänning
2014-08-25, 23:19
Köp inte nytt skräp (läs dåliga/udda kopior). Köp nytt bra eller i alla fall begagnat bra. Beggat kan kräva lite byten av grejer som börjat glappa. Tex ett nytt tomt kit plus en beggad komplett heli är bra, då får du bygga och flytta över elektroniken till nya bygget. Då har du lärt dig bygga och känner till helin. 450-size är bra att börja med, ofarligare, billigare, mindre skrämmande, går att få att flyga mjukt (min 450 gör det). Ta hjälp av någon som kan se över och flyga före du gör det är ett stort plus. Flyg simulator. Vill du inte meka, bara flyga. Skippa allt ovan och köp nåt färdigt coax eller nåt, köp-o-släng-grejer funkar bäst då.

Virre
2014-08-25, 23:30
Jag brukar över lag vara duktig på att gå in rätt hårt i hobbys, till exempel rubiks kub där jag la ner en väldans massa tid, jobb och pengar på det! Så länge det finns reservdelar att beställa i närheten så är jag inte orolig, jag är mer orolig för vädret i så fall! Kan också vara värt att nämna att min budget inte kommer vara lika ostadig som nu framöver.
Jag har sett ett par på youtube som har kört utomhus med snö som underlag, jag antar att det är något att undvika, men tänkte ändå fråga!
Jag tycker om att meka, men jag tror det kan hjälpa mig att motivera byggandet om jag får se vad den kan göra, och som sagt jag har flugit en liten fyrkanalig och vill skaffa en större sexkanalig. Jag flyger simulator dagligen och har gjort det i två veckor nu.

McRegor
2014-08-25, 23:32
Utomhus är ju 450 en bra nybörjarstorlek men inomhus så är det inte alla klubbar som tillåter såpass stora (i det sammanhanget) helisar så då får man välja nåt mindre. Fördelen med de mindre är ju samtidigt att de är avsevärt stryktåligare än t ex en 450 och det är ju ingen nackdel för en nybörjare. Sen kan man köra igång med 450 när vädret blivit lite trevligare till våren. För hösten kommer med stormsteg, tyvärr. Och gissningsvis ännu tidigare i Piteå än här i Mellansverige.
Givetvis går det att flyga utomhus i snö men det är nog vanligare att flyga flygmaskiner än helisar ute på vintern. Men inomhus i en gympasal är det mycket varmare och skönare...:)
Roger

Jorgen
2014-08-25, 23:32
Okej! Det låter ju lovande då! Kommer nog försöka köpa en i september, den här är en stark kandidat! Borde jag köpa med gyrot? Med tanke på att jag inte riktigt vet något om gyron, men jag hörde att de var riktigt bra, men behöver jag det?

Finns det någon andrahandsmarknad för sändare? Eller någon bra som är lite billigare? Som sagt har en ganska tight budget!


Som nybörjare så skall du absolut köpa med gyrot. Att ställa in ett flybarless gyro är lite knöligt. Det man gjorde inställningar för i radion på en helikopter med flybar ställer man nu in i gyrot istället. Det blir en sak mindre att trassla med.

Jörgen

MrOvanhill
2014-08-25, 23:35
Lär dig att hovra ordentligt åt alla håll innan du ger dig ut på vift med Helin. Kör MÅNGA ackar på att bara hänga på samma ställe och att glida lite åt ena och andra hållet så att du känner helin innan du försöker något annat. Det ska mer eller mindre vara så tråkigt att flyga/hovra att du nästan dör innan du ger dig på något svårare än så. Se till att hela tiden bestämma vad Helin gör och inte låta den bestämma över dig. Allvarligt... En heli är något som fort kan få en egen vilja om man tappar koncentrationen. Däremot är det grymt kul när det börjar funka på riktigt.

Googla på "Radd's school of Rotary flight". Där finns en hel del bra tips för att ta sig upp i luften utan ett stort reservdelskonto.

Måste faktiskt hålla med de andra om trex450-klonerna. De är bra, beprövade, billiga och lättillgängliga. Jag började själv med en aningen mindre och på den tiden billigare heli men bytte snart till trex450 och sedermera till klon. Kan inte annat än rekommendera konceptet som sagt.

Jorgen
2014-08-25, 23:49
Angående sändare, när man börjar med helikopter så tycker jag att Spektrum har ett rejält försprång. Mest på grund av att de flesta bra inomhushelikoptrar bara fungerar med en Spektrum radio. Jag lärde mig tex att hovra inverterat inomhus med en sådan här: http://www.horizonhobby.com/products/nano-cp-x-bnf-BLH3380 (min hade över sjuttio crasher på gymnastikgolv innan den första saken gick sönder)och en sådan här http://www.horizonhobby.com/products/blade-130-x-bnf-with-as3x-technology-BLH3780 (försök undvika att crasha på hårda material, långt gräs är idealiskt.)

DX7S och DX8 är bra radios som ofta säljs begagnat. Konstigt nog så ser man sällan DX6i begagnade. Kanske för att alla köpt dem när de kostade 2000kr och att man bara får ca 500kr begagnat nu.

Om du vet att du brukar snöa in på en hobby så kan det vara en bra ide att försöka få med en sjukanals radio. Vissa flybarless gyron ger lite extra funktionallitet med en sjunde kanal.

Jörgen

Virre
2014-08-25, 23:55
Med tanke på att jag inte har bil och ingen riktig tanke på att skaffa det heller så lär jag nog flyga mest ute när jag är i Piteå så då är väl en 450 bättre för mig tror jag. Okej, då blir det väl ca: 3000kr för den begagnade helikoptern i länken plus en dx6i, det verkade ju som att det var gott om reservdelar till den så det är nog värt det.

Okej, då ska jag nog köpa den av honom om en vecka eller två om den finns kvar när jag fått min lön!

Jo, jag jobbar på det med min lilla nu och jag antar att man måste göra det igen med nästa helikopter. Jag har kollat igenom hela hans tutorialserie! De gav mig ett par riktiga tips!

McRegor
2014-08-26, 00:02
OK - men tänk på att även en 450 kan "bitas" väldigt rejält så var försiktig både med dig själv och med andra nyfikna som kan dyka upp om du avser att träna i närheten av nåt bostadsområde.
DX6i är en mer eller mindre utgången modell men kan väl ändå fungera hyfsat att börja med.
Jag har dock på nära håll (en kompis) upplevt att batterihållaren i den sändaren kan vara lite lurig så helst bör man ju använda nån form av ack-paket och ansluta det via en batterikontakt. Kommer inte ihåg om det fanns nån kontakt inne i sändaren men det är inte helt omöjligt.
Här finns förresten en beggad DX7S med flera mottagare - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/42795-Spektrum-DX7s-med-AR8000-6115-och-4000
En mycket modernare och bättre sändare än DX6i även om den givetvis också fungerar.
Roger

Virre
2014-08-26, 00:16
Ja herregud ja! När jag flugit min lilla 32cm långa och någon gått förbi så har jag alltid tagit ner den på marken, även om jag känt att jag haft koll så blir jag alltid lite nervös över att vind eller något ska ta den och köra in den i personen som går förbi! Jag har en fotbollsplan nära som jag tänkte börja använda!
Okej, jag ska se hur budgeten håller om ett någon vecka eller så! Synd att det ska vara en så dyr hobby! hehe! Är 1800 ett bra pris för den?

Fluf
2014-08-26, 09:17
Den KDS 450Q som du siktar på att köpa begagnad är trevligt, MicroBeast är en bra kontroller.

Kan rekommendera att du som sagt passar på att skaffa;
- En tom likadan kit (utan elektronik) som allmän reservdelsheli
- 3-5 huvud-drev (maingear)
- 3-5 mainshaf
- 2-3 par huvudblad
- 1-2 par stjärtblad
- 2-3 feathershaft
- totalt ca 4-6 2200mAh 3s LiPo (så du kan träna hovra mycket när du väl är ute)

Där har du antagligen allt du behöver för reservdelar under hela upplärningsperioden.

Innan första flygningen, hugg någon av oss heliflygare i Göteborg, det finns gott om oss. Och få hjälp med att ställa in radio och kontroller.

Som radio föreslår jag Spektrum DX6i eller bättre, alternativ OrangeRX kopian (ful som stryk men fungerar likadant som DX6i). DSM2 för att det är vanligt bland heliflygare och de flesta små bind'n fly saker går på DSM2 (Spektrum protokollet). Alternativt FrSky Taranis då det är en löjligt kompetent sändare, som man dessutom kan sätta i en DSM2 modul i så man kan köra både FrSky's egna mottagare (rikrigt bra telemetri mottagare) eller DSM2 efter behov.

McRegor
2014-08-26, 10:11
Är budgeten fortfarande typ 2500 kr totalt så får man nog trolla en del om man skall lyckas få ihop allt som du Fluf räknar upp - även om du har helt rätt. Det behövs dessutom en bra laddare med passande powersupply och som vanligt lite annat smått och gott - kontakter, lödkolv, andra verktyg m m m m. Så vi kanske ändå är tillbaka på nåt mindre/enkelt/stryktåligt/inomhusvänligt om budgeten står fast ?
Roger

Fluf
2014-08-26, 10:48
Är budgeten fortfarande typ 2500 kr totalt så får man nog trolla en del om man skall lyckas få ihop allt som du Fluf räknar upp - även om du har helt rätt. Det behövs dessutom en bra laddare med passande powersupply och som vanligt lite annat smått och gott - kontakter, lödkolv, andra verktyg m m m m. Så vi kanske ändå är tillbaka på nåt mindre/enkelt/stryktåligt/inomhusvänligt om budgeten står fast ?
Roger
Sant, det kommer behövas förr eller senare men kanske inte direkt, det får vara i den utökade reservdelsplanen ;)

För att starta behöver du;
Helin
Sändare + mottagre
Enkel LiPo laddare (finns tokenkla som laddar via balanskontakten, bara att plugga i och den laddar sakta men säkert, inga inställningar som man kan börja med).
LiPo till heli, batteri till sändare.

Det är inte omöjligt att få till för 2500kr, en bättre begagnad 450 med LiPo för under 1500, en sändare och mottagre för ~500-700 samt laddare med 12v adapter för 200kr låter inte alls omöjligt.

Då är man i luften... en stund i alla fall :)


Sedan det jag räknade upp kommer du att behöva förr eller senare. En kullänkstång är bra att ha, en digital pitchmätare, kvalitetsverktyg (runddragna hexskruvar är katastrof), lödkolv, krympslang och andra smått och gott saker från Clas Olsson och Kjell & Co.

Virre
2014-08-26, 11:44
Budgeten är oklar, jag pluggar på musikhögskolan här i Piteå och jag ska eventuellt köpa ett instrument vilket påverkar min budget helt och hållet, så vi får se hur det utvecklar sig. Men jag tror att 2500 blir smärtgränsen den här månaden. Jag kan nog lägga mer i efterhand, så min tanke är väl att köpa en heli med allt som krävs för att den ska funka och sedan köpa mer i efterhand.

Virre
2014-08-27, 12:09
Hej igen!
Nu har jag en fråga till, jag tänkte köpa en orange t-six transmittera just för att den verkar vara bra och billig, ska man ha mode 2 eller mode 1?

simonarvestrand
2014-08-27, 12:18
Mode2 är det vi kör här.

Michael
2014-08-27, 18:23
Med tanke på din budget och det faktum att hösten närmr sig med stormsteg så är min kanske lite tråkiga rekommendationär att skaffa en simulator att använda under vintermånaderna. Gör upp en budget och lägg varje månad undan en slant så att du till våren kan köpa en heli i 450-storlek av bra kvalitet.

Vad gäller radio är i mitt tycke en suveränt praktisk och prisvärd radio med talande telemtri Graupner/SJ MZ-12. Det är en 6-kanalare som går att köpa med en 8-kanalsmottagare for ca. 1500kr inkl. frakt från Tyskland och något dyrare här hemma. Med denna radio klarar du mycket både vad gäler flyg och heli. Att det är en 8-kanals mottagare som följer med är väldigt praktisk i de fall man vill använda dubbla servon till skevroder och kanske även separata klaffar.

Virre
2014-08-28, 01:32
Som jag tidigare nämnt här i tråden så sitter jag med simulator varje dag. Menar du på att den begagnade 450 som jag blivit rekommenderad av andra här på sidan inte är bra?
Dvs säga denna:http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12587

Virre
2014-08-28, 17:16
Okej, nu har jag hört så himla mycket som jag inte riktigt förstår så jag lägger fram ett förslag på vad jag känner är rimligt med min budget.
1 Spectrum DX6i
http://www.rubinrc.se/product_info.php?cPath=12_48&products_id=1965
Helikoptern
http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12587 (http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12587)
Och månaden efter så köper de reservdelar som inte ingår i paketet.
Låter det bra? Är det något jag missar då?

simonarvestrand
2014-08-28, 18:07
Låter som ett bra val

Virre
2014-08-29, 16:44
Då ska jag nog satsa på det! Får se när jag kan ha råd, men med lite tur nästa månad!

Virre
2014-09-08, 17:52
Okej, nu kommer jag här igen. Jag hann inte köpa KDS-en som låg ute på helisweden tyvärr.
Jag har hittat den här, och allt verkar vara i sin ordning med den och jag har fått ner priset en del, men jag hittar ingen svenska sida som säljer reservdelar? Någon som vet någonstans de gör det? Eller någon annan modell som i stort sett har samma delar? Och någon som vet om den här ens skulle vara bra för mig?
http://www.blocket.se/vi/55630497.htm

McRegor
2014-09-08, 18:17
Skall jag tro mina heliflygande kompisar så är det flybarless som gäller numera (inte minst för nybörjare) och Bladen såg inte riktigt ut som en sån - i alla fall av det man kunde se på bilden.
Reservdelar till Blade i Sverige finns bl a här - http://www.mft.nu/
Roger

Virre
2014-09-08, 18:20
Nej, den är inte flybarless tyvärr. Men gör det att den inte är värd att satsa på? Jag funderar även på en http://goteborg.reservdelsrc.com/nine-eagles-solo-pro-290-general-link-/12302-0
nästan uteslutande för att jag vill ha en jag tycker ser riktig ut, och när jag frågade om walkera 4f200lm var något att ha så sa alla att det är tråkigt när det inte finns reservdelar i Sverige vilket det finns till den här!

FinnbyFraggel
2014-09-08, 18:45
Jag har maskiner både med och utan flybar och justerar man dom mekaniskt rätt från början flyger dom lika fint även om FBL kan känns något stabilare när man fått till alla inställningar rätt.
En nackdel med maskiner större än 250 är att det är ganska mycket som går sönder när det går som man tänkt sig vilket tyvärr är ganska vanligt för nybörjare.
Fördelen med lite större är att den tål mera vind när man flyger ute.
En liten 100 modell tål väldigt många smällar innan något går sönder och när det går sönder kostar det några tjugor att byta..
T.e.x Blade mCPX eller Kinakopian HiSky HCP100, Blade Nano CPX eller Kinakopian HiSky HCP80, Kinakopiorna kostar ungefär 1/3 av originalet och flyger lika bra den största skillnaden är att radion som följer med HiSky inte har samma precision som en Spektrum men den går hur bra som helst att flyga med och vill du kan du kan köpa en HiSky som BNF med en sändarmodul som du kan koppla till vilken radion du vill som har trainer utgång och inte vara hänvisad till bara ett fabrikat av radio.

/Jonas

Virre
2014-09-08, 18:58
Okej, med tanke på att jag inte har någon erfarenhet när det kommer till det mekaniska så skulle det nog kännas bättre med flybarless då med andra ord!
Jo, jag har ju flugit en liten helikopter i ett par månader nu så det känns som att det är dags att gå upp i storlek. I början var jag inne på att jag ville ha något runt 40 cm, men här på sidan blev det nedslaget snabbt då de tyckte att det mer eller mindre var ett onödigt mellansteg, men jag är inte helt övertygad än. Är väldigt sugen på de två jag länkade i förra posten. Jag är också väldigt sugen på att flyga med något utomhus som kan röra sig i motvind (hur liten den än må vara), den jag flyger nu står still när den har maxfart framåt i minsta lilla motvind är det lite mer så backar den.

FinnbyFraggel
2014-09-08, 19:08
Jag förmodar att du har något med max 4 kanaler idag, brukar inte klara någon vind innan dom driver iväg....
Både mCPX, HCP100 och HCP80 har jag och har flugit dom ute med ganska mycket vind och dom flyger fint.
Visst man får vara med på spakarna när det kommer byar på 4 - 5 m/s men dom klarar det....
Vill du ha större maskin har jag två E-Sky Belt 450 ligger ute under säljes, en med och en utan paddlar.....

/Jonas

Virre
2014-09-08, 19:50
Den hade jag missat helt, jag trodde jag hade kollat igenom alla här på sidan!

simonarvestrand
2014-09-08, 20:05
är verkligen belt en nybörjarmaskin?

Ken1
2014-09-08, 20:12
Håller nog med Simon där.. belt är nog knappast en nybörjarkärra.. Men rolig när man kan flyga lite :)
polaren hade en sådan.. fick ställt in den åt honom och provflög den. Han testade sedan, och det slutade med att sålde den som reservdelar. :D

Virre
2014-09-08, 20:23
Måste ändå fråga. Just eftersom priset är såpass bra och det ingår en massa reservdelar så undrar jag om det inte är värt att lära sig på? Men som sagt, jag vet inte riktigt vad jag pratar om eftersom jag inte känt på grejerna, men vad gör den här svårare än en T-rex 450 till exempel?

simonarvestrand
2014-09-08, 20:27
Jag tänker inte prata så mycket mer om just belten eftersom det finns annons på en här , känner inte för att sätta mig på kant med någon. men kort sagt, av det jag sett av belt så är den inte något för nybörjare utan kräver någon som kan helikopter.

Virre
2014-09-08, 20:30
Bra tänkt, det förstår jag helt!

Ålänning
2014-09-08, 22:35
Är FBL något för en nybörjare?

FinnbyFraggel
2014-09-08, 23:18
Är FBL något för en nybörjare?

Både ja och nej, en liten inomhus modell typ mCPX / V922 / V977 är väldigt välflygande då FBL gyrot är justerat och klart från fabrik och inte går att ändra i och göra fel.
På större maskiner med gyron som man via dator konfigurerar och uppdaterar bör man nog ha ganska bra koll på vad man gör annars blir det lätt väldigt fel.
/Jonas

Ålänning
2014-09-09, 20:13
Som nybörjare ska man i alla fall vara medveten om att om man verkligen vill pyssla med denna hobby så är det en del pyssel. Det finns inget: Köpa, ladda, flyga, ladda, flyga osv. Tycker det idag mer och mer är "jag vill gärna flyga helikoptrar men jag vill inte lära mig det, hur ska jag göra?"

McRegor
2014-09-09, 20:24
Ålänning - där slog du nog huvudet på spiken...:) Det tycks vara tidens melodi att man skall "kunna" saker utan att anstränga sig med att läsa på och försöka förstå. Men som du konstaterat så finns inte denna genväg inom vår hobby - i alla fall om man vill komma längre än till självflygande farkoster a'la multikoptrar. Men även dessa brukar ju behöva repareras...
Roger

Ålänning
2014-09-09, 21:51
Vi pratar skillnaden mellan leksaker och hobbygrejer. Vill man leka när man har lite tid över, eller vill man ha en rolig hobby, det är frågan. /MickeM - Hobbynörd

Fluf
2014-09-10, 14:58
Micke, du är ett så härligt forumtroll, ställer väl formulerade frågor och har fina uttalanden som folk går igång på att diskutera, och sedan eldar på diskussionen lite till.

Kul att följa.
http://wiki.urbandead.com/images/9/98/Popcorn.gif

simonarvestrand
2014-09-10, 15:06
När det gäller helikopter så hade jag gärna sluppit mekandet fram till den dagen jag kände mig säker att hovra. Sen kunde man köpt något att meka med

Virre
2014-09-15, 18:13
Nu imorgon får jag nog det mesta av allt, jag får nog helin, jag har fått sändaren, jag kommer nog få ackar och jag kommer nog få en laddare. Med andra ord har jag allt jag kan tänkas behöva, men jag har inte kunskapen för att kunna ställa in den ordentligt, så jag tänkte fråga om det finns någon i Piteå som kan det och vill hjälpa mig!