handdator

Visa fullständig version : En helt annan fråga :)



cyberpete
2014-09-12, 21:48
Har suttit och funderat på en sak ett tag så jag tänkte jag skriver här.....

Jag har snabbt bredband hemma och har även trådlöst för alla dessa laptops, plattor och telefoner..

Jag har ca 1km till jobbet fågelvägen och jag har i princip fri sikt hemmifrån till jobbet.

Min undran är , då jag inte har wifi på jobbet, om jag kan nyttja mitt hemmanätverk med rätt antenn ?

Jag tänker självklart en riktad antenn då jag alltid sitter på kontoret då jag behöver wifi.

Nu vet ju jag inte vad en vanlig wifi router ligger på i effekt men borde räcka gott för 1km med rätt antenn.

Har ni bra tips så skriv gärna :)

Jag vill altså kunna använda min hemmawifi på jobbet :)

Henke.a
2014-09-12, 21:56
hittade denna http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1211102-hjalp-mig-o-valja-wifi-antenn/

UndCon
2014-09-13, 09:45
Ja du kan köra riktad antenn om du har fri sikt dvs inga träd då våta löv förstör all kommunikation.

Vi "skjuter" uppkoppling 1.5 mil via riktade antenner och öppna ytor.


Vad gäller sändarstyrkan så är det samma som för våra flygradios dvs max 100mW och detta är ofta mätt med en 3dbi antenn.

sätter du på en 24dbi yagi eller liknande kommer man långt, men kommer samtidigt snabbt över gränsvärdet.

Impulze
2014-09-13, 10:57
Kör DD-WRT så går det fint skruva upp effekten....

//Matte

UndCon
2014-09-13, 14:45
Det hjälper tyvärr inte - du får fortfarande inte sända ut mer än 100mW
DD-WRT är bara en alternativ programvara i routern - den ger dig inte en starkare sändare (om inte originalet är strypt mjukvarumässigt)

Landin81
2014-09-13, 14:51
Det är väl ändå 100mw på hoppande frekvenser och 10mw på fasta ikke hoppande frekvenser?