handdator

Visa fullständig version : Programmera Dx7 för enklare start?



erikfritzell
2014-09-20, 19:59
Skulle vilja ha lite uppåt- läge vid handstart av flygande vinge, så den inte tappar höjd innan jag dragit på propellern. Sedan flippa någon switch på sändaren och därmed återgå till normalläge.

Går det med min sändare (Spektrum Dx7) - och hur gör man?

Erik

McRegor
2014-09-20, 21:17
Tror det är bättre att du lär dig sköta detta manuellt utan mixrar - det kan nog i detta fallet ställa till mera problem än vad det löser. Handhåller du sändaren eller har du den som "låda på magen" ? Ofta får man bättre kontroll på reglagen om den sitter som "låda på magen". Vågar du inte ha nåt pådrag överhuvudtaget eller ? Om du är rädd för proppen kanske du kan ändra "kaststil" så att du inte riskerar få den på handen eller vad det nu är som ligger i farozonen...
Roger

erikfritzell
2014-09-20, 22:58
Ja, du har antagligen rätt, på alla punkter! En rem om halsen - räknas det som "låda på magen"? Nu håller jag sändaren löst i handen. men jag har tillhörande nackrem, får väl sätta på den!

Men - teoretiskt då, går det att programmera sändaren så och hur gör man? Det kan ju inte skada att lära sig sändarens finesser eller hur?

Erik

finnen
2014-09-21, 07:38
Jag har ingen spektrum, men jag skulle ha gjort så här på min orange:

Lagt en mix på ca 10% från flaps till höjd. Sedan kan man använda flaps-switchen för att få 10% höjd.

McRegor
2014-09-21, 09:46
Hej,
Rem runt halsen är ju bättre än inget alls men är ändå långt ifrån "låda på magen" - fråga inte minst undertecknad som kört rem under drygt 40-talet år men senaste 2-3 åren gått över till "lådan". Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare men det är väl en "mognadsprocess" och sånt kan ju ta lite längre tid för oss killar sägs det...:)
Sen måste jag fråga vad du egentligen är på jakt efter ? Är det ett litet höjdroderutslag de första sekunderna ? Kastar du kärran med vänster hand (inga problem ens för mig som är högerhänt) så har du ju full kontroll på höjdrodret hela tiden så jag förstår inte riktigt behovet... Ett annat alternativ är ju att ha ett litet trottelpådrag när du kastar iväg kärran så har du ju redan lite mera "lyft". Det är ofta struligare att tänka på att hantera en switch de första sekunderna efter en start än att korrigera med spakarna - i synnerhet om man är nybörjare vilket kanske är fallet för dig (eller i alla fall inte så erfaren).
Roger

henke2
2014-09-22, 10:20
Det är väldigt vanligt att man använder sig av flight modes för alla typer av flygplan. Det är någonting som skall uppmuintras inte avrådas.

Alla flygplan beter sig olika i hög och låg fart och flight modes kan ställa om flera av parametrarna med en knapp. Vad gäller flygande vingen så kan ju startläget innebära att den automatiskt håller gasspaken i botten och 25% höjdroder. När du kastat iväg och har händerna på sändaren slår du om switchen och du återfår kontroll över gasspaken samt höjdroder i normalläge.

erikfritzell
2014-09-22, 13:19
Tack Henke!
Och rent praktiskt, hur gör jag en sådan programmering?
Erik

henke2
2014-09-22, 13:44
Tack Henke!
Och rent praktiskt, hur gör jag en sådan programmering?
Erik

Din manual till sändarn bör avhandla flight modes om den stödjer det. Kör jeti själv så kan inte hjälpa mera

freddan_6
2014-09-22, 13:55
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/DX7_Manual.pdf
Det finns till och med en switch som heter flightmode

jaka
2014-09-24, 17:20
Hej!
Det finns ingen hjälp att få från radion i ditt fall!
Utan fart framåt kommer alla flygplan att droppa nosen när du kastar på grund av låg fart! Det finns ingen programmering i världen som kan fixa det.
Det som kan hjälpa är att kolla tyngdpunkten och ändra den om kärran är för framtung. För du har väl testat med olika tyngdpunktslägen ..?
Två: Att du kastar hårdare med motorn igång!