handdator

Visa fullständig version : RCExplorer Tri V3



ulwur
2014-09-27, 08:52
Vet inte om ni sett det, men nu är Davids Tricpoter v3 släppt,

Surfa över till www.rcexplorer.se för att se härligheten.

Ålänning
2014-09-27, 09:04
"Den här webbsidan är inte tillgänglig" ... får väl försöka senare bara.

Copterdude
2014-09-27, 09:11
Jupp, den ser frän ut helt klar och till bra pris för att vara ett litet företag.
Trikopters var jue väldigt populärt ett tag men sen tog quads över verkar det som.
Hoppas Davids fina kit gör att vi får se lite fler trikopterbyggen framöver :)

Själv flyger jag bara minis så blir inget köp för mig dessvärre.

neu
2014-09-27, 13:25
Redan beställt. Blev t motors till den och hög med andra dyra prylar.

Kenneth E
2014-09-27, 15:13
Då blev jag också ägare till ytterligare en RCexplorer Tri

Kenneth E
2014-09-27, 16:02
Nästa fråga, vilket kontroller kort väljer man om man skall har tri och gps med RTH funktion?

Ålänning
2014-09-27, 17:09
Nästa fråga, vilket kontroller kort väljer man om man skall har tri och gps med RTH funktion?
APM eller Pixhawk.
KK2 har inte GPS-stöd. DJI stöder väl inte tricopter. ZeroTech stöder väl inte heller tricopter.
Sen hur det är med Naze32, CC3D, osv vet jag inte.

neu
2014-09-27, 17:49
Pixhawk skulle jag ha aktat mig för. Allt är "beta use at your own risk"

Vector, op, naze32 tar tricopter. Jag ska ha naze32 i min.

Kenneth E
2014-09-27, 18:42
APM är uteslutet, blir nog Vector eller Naze

Ålänning
2014-09-27, 19:45
Kan nog hålla med att APM är lite overkill om man bara vill ha flyga + hovra + RTH.
Pixhawk, har dom fortfarande inte fått bort buggarna? Tyckte det var lite sånt i december, men det var ett tag sedan jag läste. ;-) Den är också overkill om man vill flyga + hovra + RTH.

Vad är op?

Vector, va inte den lite meckig?

neu
2014-09-27, 19:55
op=open pilot som då är cc3d och revo.

Testade min nya pixhawk på en rc bil dvs en ''rover'' och attans vad buggat det var och mycket krångligare än det skulle behöva va. Vete fan om jag vågar flyga med den. Har delar hemma för att bygga en tricopter som jag inte behöver bry mig om så kanske testar den där. Lär sätta rep på den på första flygningen :P

Naze32 är lite halvtaskig när det kommer till gps för tillfälligt. Det funkar men det är inte direkt perfekt.

simonarvestrand
2014-09-27, 20:12
Kan nog hålla med att APM är lite overkill om man bara vill ha flyga + hovra + RTH.
Pixhawk, har dom fortfarande inte fått bort buggarna? Tyckte det var lite sånt i december, men det var ett tag sedan jag läste. ;-) Den är också overkill om man vill flyga + hovra + RTH.

Vad är op?

Vector, va inte den lite meckig?

apm har alltid varit buggigt , det är flera år sedan jag gav upp med apm pga buggar som resulterade i krasher.

Vector är långt ifrån meckig , störtenkel setup och det mesta flyger med defaultinställningr

Ålänning
2014-09-27, 21:52
Flera år sen? APM kanske har blivit bättre med åren. :-D Jag har ingen erfarenhet av APM före 2014. Jag lade en APM 2.6 + GPS på en DJI F450 och laddade in senaste firmware i APM för multicopter, valde X-quad, kalibrerade allt UTOMHUS och den flyger klockrent. Inte rört ett enda PID-värde. Utgående från infot i denna tråd och egna erfarenheter ... skulle jag skaffa en Tricopter idag och vill ha RTH så hade lata jag valt APM, men nyfikna jag hade valt Vector. :-D

Kenneth E
2014-09-28, 00:40
Men kan man köra gps mode med Vector och slå över till manuellt läge och få till gång till flygfart läge utan restriktioner som maxfart maxvinkling av farkost?

Henke.a
2014-09-28, 07:15
Kenneth, japp det är fullt möjligt :) finns lite klipp i vector tråden här på forat :) Själv tycker jag den är livlig och en av de roligare kontrollers jag flugit :) dock något stor och nästan klumpig men men :)

fmxdanne
2014-09-28, 07:16
Även jag har byggt en dadde tri med apm 2.6 som också är kalibrerad och inställd enl MP wizard! Alltså helt grundinställd utan ändrade pid inställningar! Flyger i mitt tycke kanon!
Har naza och kk 2 att jämföra med!

Stiffe
2014-09-28, 12:11
Redan beställt. Blev t motors till den och hög med andra dyra prylar.

Nån som börjat jobba och tjäna pengar ist för skolan :sarcastic:

neu
2014-09-28, 13:03
Nån som börjat jobba och tjäna pengar ist för skolan :sarcastic:

Jepp men ändå alldeles för dyra :p Sunnysky är helt klart min favorit. Tydligen så är kullagerna dåliga på t motors så kommer få byta dom.

Toba
2014-09-28, 13:31
Hoppas det blir några byggtrådar på denna tri. För min del så är den tänkt att bli ett långsamt vinterbygge så det skulle vara kul att se vad ni andra plockar ihop. Just nu, när kittet är beställt börjar jag fundera på kontrollbord, "behöver" jag gps eller ska jag börja lite lågt med ett KK?

Hmm, skulle jag verkligen börja med multirotor?

McRegor
2014-09-28, 13:50
Dåliga kullager på T-Motors ? Gäller det specifikt motorer till multicoptrar eller? Har kört andra mindre rovor från T-Motors nått år utan problem i alla fall.
Roger

McRegor
2014-09-28, 13:53
Långsamt vinterbygge... Kollar man Davids byggvideo så ser det ju inte ut som att det skulle behöva ta speciellt många timmar att skruva ihop en sån - ens för en multicopter-novis som undertecknad...:)
En skalakärra byggd i balsa - det kan vara ett riktigt och långsamt vinterprojekt... Men en sån här vill ju för fasiken provflyga när den är klar och inte vänta till våren...:)
Roger

Copterdude
2014-09-28, 14:52
Har läst lite här och var på rcforum om dåliga lager på Tigrar. Även på ett av dom nyare flightest avsnittet klagade Peter ? (är dålig på namn) på rasslande Tigermotor (har jag för mig) på ett plan.

Är väl konkurrensen och efterfrågan på senare tid som gjort att det blir sämre kvalite, inte hos Tiger specifikt men överlag.

Det verkar dock mest vara minimotorerna som har sämre QC nu när efterfrågan är så enorm. Varenda rcbutik ska jue ha dem numer. Ett exempel är Sunnysky som gick från toppen till botten när motorklockorna börja flyga iväg för folk.

McRegor
2014-09-28, 15:35
Jo - allt skall ju vara så billigt så det är nog som du säger Copterdude. Men T-Motor är ju trots allt inte i det allra billigaste segmentet så där borde man kunna kräva lite mera.
Roger

neu
2014-09-28, 15:39
Realfpv och tbs kör egna lager i sina t-motors. Ska kanske köra med keramiska i mina men köpte mina motorer på rcflight så dom kommer få byta till mig första gången ;)

McRegor
2014-09-28, 15:48
Keramiska lager låter nog mera häftigt än det är - de är väl bl a rätt känsliga för stötar. Stålkullager av bra kvalitet är nog det bästa valet.
Roger

Stiffe
2014-09-29, 12:47
Realfpv och tbs kör egna lager i sina t-motors. Ska kanske köra med keramiska i mina men köpte mina motorer på rcflight så dom kommer få byta till mig första gången ;)

Har aldrig kört andra motorer än T motors och aldrig haft problem eller bytat lager än iaf

Ålänning
2014-09-29, 17:31
Mina T-Motors funkar kanon också. Men det med kullager, kanske bara gäller en viss storlek på motor?

neu
2014-09-29, 20:11
No idea fick hem mina idag så vi får se. Time will tell.

simonarvestrand
2014-09-29, 20:18
har haft ett hmm 30-40 tal tmotors inte en enda en med dåliga lager, bästa motorerna till bästa pris tycker jag.

Kenneth E
2014-09-29, 21:22
Jag har bara kört med skitmotorer och inte bytat ett lager, har däremot behövt smörja ett lager med ett par droppar olja efter 2 års intensiv körning. Däremot har jag kasserat DT-700 motorerna från HK dessa var felkonstruerade från början=skräp. Tips, flyg ofta så rostar inte lagerna

neu
2014-10-02, 22:53
Idag skickades min. Fick även hem vtx och regulator from rmrc som helt klar är bäst.

48019
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?26447-Messing-with-the-quot-Special-Instructions-quot-section-of-an-Online-Order-Challenge!

kronblom
2014-10-06, 06:55
Jag upptäckte försent att tri-kittet hade kommit så nu är allt slutsålt. :) Kanske lika bra det, jag har en del andra projekt på hög som ännu inte är klara. ;)

Stisse
2014-10-06, 17:33
Idag kom min Tri, nu måste jag bara invänta resten av delarna.

Allt var fint packat och alla delar ser riktigt fin ut :)

480584805948060


4806148062

neu
2014-10-06, 17:36
Fick hem en del grejer idag. :) Nu väntar jag bara på sega hobbyking ska få sitt paket levererat.
Mycket bra paketerat och med ett fint troll på lådan :D

48063

Landin81
2014-10-06, 19:48
Har länge varit sugen på Davids Tri, kanske får bli en om ett tag.
Hade nog kört ett Naze32 med GPS för RTH på den. Dock inte funfly versionen de säljer på hobbyking, den har inte kompass och den jag fick hem funkade inte speciellt bra, kör på fullversionen istället.

Ang T-motorer, var på väg att köpa t-motorer till min 250 quad men ångrade mig, läst många som har problem med just mini motorerna folk köper till sina quaddar, kanske bara ett dåligt parti, men blev ändå lite skrämd av allt man läste. De större motorerna har jag dock bara hört positivt och bra om.

Kenneth E
2014-10-06, 20:20
Min är nu skickad får den säkert imorgon, jag har den gamla i glasfiber som jag gjort med fasta armar, denna skall jag ha liggande i bilen.

Zkronk
2014-10-07, 00:22
Min kom också idag, har under kvällen gjort i ordning alla tre armarna och till slut också lyckats "binda" ezUHF-mottagaren, det var olika firmware-versioner i sändare och mottagare när jag köpte dem, tydligen :argue:

Kenneth E
2014-10-07, 18:15
Snyggt förpackad och ser väldigt proffsigt ut. Skall bli skoj att montera ihop fast lite senare.

Zkronk
2014-10-08, 22:29
Ja, det var riktigt hög klass både på packningen och delarna i sig.
Jag som håller på en del med 3D-printning var riktigt imponerad av utskriftskvalitén på de utskrivna delarna, kan tänka mig att David har haft en hel del bitar att skriva ut men ändå velat köra med hastighet och lagerhöjd som ger fantastiskt resultat.

Jag fick min färdigbyggd nu i kväll (utan FPV-utrustning) och lite lätt provflugen i vardagsrummet, i morgon blir det att testa lite utomhus om vädret tillåter :)

Zkronk
2014-10-10, 07:58
Igår var det regn här hela dagen, men nu på morgonen var det uppehåll och jag kunde ge mig ut på en provtur.
Tyvärr är antagligen kablarna som förser höger fram-motor med ström klämda, så vickade man på armen gick det att få den att snurra med rätt kraft, men plötsligt tappar den nästan all ork.

Fick upp den i luften en liten stund innan den ramlade ner igen, och av den lilla flygturen måste jag säga att den flög helt fantastiskt. Jag ska undersöka strömförsörjningen till motorn i eftermiddag, misstänker att det har hänt något mellan basplattorna. Jag kör med bullet connectors som David gör i byggvideon men jag märkte att det blev väldigt stelt och bökigt där inne för mig, så antagligen kommer jag att löda ihop kablarna istället.

UndCon
2014-10-10, 12:03
Jag har bara dåliga erfarenheter av "bullets" och har haft flera krasher pga motorbortfall som kommer helt plötsligt. Sedan jag började löda alla motorer har detta fenomen helt försvunnit.

Under alla år har bara 1 motor gått sönder och behövts bytas ut - och det var efter just en sådan krash...

Zkronk
2014-10-10, 16:36
Nu har jag äntligen löst det problemet, det var inget kabelbrott utan det visade sig att mina Afro ESC'er behöver ha jordkabeln i servokontakten kvar, jag hade tagit bort dessa för att minimera antalet jordslingor eftersom ESC'n ändå har gemensam jord med Naze32 genom batteriet.

Höll den i luften ca. 14 minuter nu innan batterivarningen började pipa :) Dock betedde sig den bakre propellern lite märkligt ibland, den ökade farten typ 0,5s ibland så tricoptern guppade till, sen några sekunder senare samma sak igen. Dock är det inte omöjligt att centrumhålet på den propellern är exakt i centrum då jag har fått lov att borra upp dem.

Annars är det väl bara att börja experimentera med PID-inställningarna...

UndCon
2014-10-10, 19:13
Aha - gemensam jord är alltid bra

kajakmannen
2014-10-10, 19:34
Hur går det för er med era RCExplorer Tricoptrar.
Jag har en förserietricopter som Dadde byggt och som jag nu gett lite kärlek i form av nya komponenter som jag fått av Dadde från nya designen. Sjukt fin konstruktion och de nya armarna är grymt styva och lätta samt har mycket utrymme för kablarna inuti armarna.

Jag kommer att testa Naze32 på min. Hade KK2 förut men gillar inte KK2. Skall bli kul att se hur den presterar med Nazen

neu
2014-10-10, 20:24
Väntar fortfarandes på förbannade hk :(

Kenneth E
2014-10-10, 20:33
Har flyttat över hälften av grejorna från min ej ihopfällbara gamla trikopter. Blir nog klar vilken dag som helst.

neu
2014-10-10, 21:18
Den ska va klar imorgon för då tycker jag att vi ska flyga för jag behöver någon som kan kasta avionik :)

Kenneth E
2014-10-10, 21:28
Och jag behöver hjälp med att kasta tri'n. Enligt Mrfs skall det bli fint väder imorgon, men jag har fullt upp, kanske lite senare Elflygaren behövde en pilot till söndag för att filma hans fältskytte, tänkte jag kunde ställa upp om det är rätt tider. Dock inte med den nya koptern utan med gamla bettan, får tillbaka GH4:an på måndag, tydligen fel på objektivet då skall den nya upp i luften sedan blir det till att jaga kunder.

Zkronk
2014-10-10, 22:06
Jag har kopplat in bluetooth-modul till mitt Naze32 nu, så i morgon blir det att försöka få till PID-inställningarna :)

Kenneth E
2014-10-11, 12:10
Och jag gjorde bort mig inatt, skulle borra hål till antennen. Satte tri'n på golvet och borrade gick genom första g10 sedan var där inget gods i plasten mellan fortsatte därför försiktigt genom nästa g10 platta och då fjädrade hela koptern upp närbelastningen försvann. Det tråkiga var att batteriet var monterat i kamera hållaren och därför gick borret in i batteriet och gjorde hål i plasten/cellen, eftersom jag testat att sticka hål på flera batterier kände jag igen reaktionen och gick direktutgenom dörren samtidigt som jag plockade loss batteriet från koptern, ingen skada på koptern men hela garaget rökfylldes och en betongplatta blev lite svedd av värmeutvecklingen från batteriet. Har vädrat hela natten och dagen men det luktar fortfarande stark rök där, går inte att vara där ännu. Vad lär man sigav detta, jag var snabb men skadan blev ändå rökskada. Arbeta inte på modellen med powertools när acken är monterad.

Som tur är har jag erfarenhet från att testa reaktionerna på LiPo, det var det som räddade garaget denna gång, erfarenhet ger handlingskraft.

Kenneth E
2014-10-11, 23:19
Trots tekniska missöden och batteribrand så flög koptern nu, mörkt men perfekt och vindstilla, skrämde säkert en och annan granne. Håller på att plocka ihop ett fpv kit till koptern, kan bara inte bestämma mig för 100mW eller 600mW.

neu
2014-10-11, 23:22
Är inte mottagaren lite för liten för en så stor tricopter?

Kenneth E
2014-10-11, 23:28
Jag tyckte det var lagom med 18 kanaler. Det brukar alltid bli lite extra funktioner efter ett tag.

Kenneth E
2014-10-15, 07:56
Var på fältet igår och flög trikoptern med FPV, det blev 600mW då det inte gick att få bild i 100mW. Fick köpa ny kamera hos Skånehobby 395kr men skit vilken kamera. Super kass, rekommenderas absolut inte, skall byta vid senare tillfälle.
Koptern flög som en dröm, sicken maskin att busa runt med, där var tre helikopterkillar som också fick vars en tur och de var djupt imponerade.
På 10 minuter gjorde den av med 1.4 Ah och vid en senare flygning med bara fullgas och ren bus flygning gjorde den av med 2.4 Ah på 10 minuter.

Ha det bra
Ken

neu
2014-10-15, 11:28
Nästan klar med min. Fick slut på lödtenn...... men kom så långt så att det är bara naze och fpv delen som ska lödas. Ska köra minimosd.

neu
2014-10-19, 15:45
Drog ut på det så jag skulle slippa klydda med kvosd (en typ av minimosd) men tillslut så fick jag ta tag i det. Det visade sig att det var inte så svårt utan det var sjukt enkelt. Koppla in i datorn släng upp programvaran och sen bara att koppla in och köra. Tänkte leva lite farligt och köra med Gopro som fpv kamera.
Mycket möjligt att jag köper mig en GPS för skojs skull (har en rctimer liggandes men vill inte funka med kortet) men jag nöjer mig med det jag har så länge.

48272
48273

Kenneth E
2014-10-19, 16:18
Kul att du är på banan, UHF och säkert 1.3 dessutom skall du till Polen och vända? GoPro i nosen, bara när det bästa är gott nog att spela in från en ostabiliserad gimbal på en tri är inte roligt att titta på, dock kan svängarna i hög fart vara mysiga att titta på då den svänger som ett flygplan.
Säg till när det blir premiär!

neu
2014-10-19, 16:51
Kör inget annat än uhf och 1,3ghz. Varför ska man nergradera? Som det ser ut nu så kommer det inte bli premiär den närmsta tiden. Bara blåser och regnar........

UndCon
2014-10-19, 17:57
Jag har kört med GoPRO Hero 3 black som FPV kamera på min LKTR250 ett tag och det fungerar rätt bra till detta - inget avbrott pga ostabil kamera som tidigare versioner.

Nackdelen är väl att du inte kan välja optik och en bättre övervakningskamera hanterar dåligt ljus mycket bättre.

Kenneth E
2014-10-23, 17:38
Graupner e-prop i all ära men de har lite dålig bärighet. Looping på hög höjd klarar den precis däremot roll gick inte så bra, propparna orkar inte bromsa upp som de vanliga e-APC. Magplaskade tri'n rakt ner i backen med en J-kla smäll. Batteriet låg i marken jämnhögt med marken. Lyfte upp den och benen trillar av samt vtx hållaren, servot till stjärten lossnade från motor upphängningen. Nya buntband, en ny bakre prop samt en rengöring och ta bort gräs och lera så flög den igen. Det är bra designmetod att använda buntband.

neu
2014-10-23, 17:59
Gick du upp en tum i storlek när du satte på E-prop? Det måste man annars så händer det som du skrev.

Kenneth E
2014-10-23, 18:04
Nej inte i diameter, från 3.7 till 5 i stigning. Kanske inte räcker. Skall till SH imorgon får väl prova en storlek större.