handdator

Visa fullständig version : Lattor i seglet



erikfritzell
2014-10-07, 11:57
Ska bygga en liten isjakt rc, nytt för mig, tänkte hitta lite spinnakertyg till seglet.
Behöver man sätta i lattor? Masthöjd 1 - 1,5 meter.

Någon som vet?

Cox
2014-10-07, 12:41
Tror att det beror mycket på skärningen av seglet. Det är väl famför allt akterliket som kan kollapsa emot läsidan om man inte har några lattor alls. Även buken i seglet kan vandra om det inte finns lattor, men helt genomgående lattor är nog lite överdrivet. Det behövs lite buk för att man skall kunna komma igång ifrån stillastående med sedan går det så fort relativt vindstyrkan att man kan ha ett ganska platt segel.

Vad har du tänkt för typ av segel/rigg?
Många kör ju med vindsurfing segel i "fullskala". Själv så har jag kört en del med vindsurfing segel på en snowboard liknande bräda, det funkar både på is och snö;

Ålänning
2014-10-07, 18:22
Böjbar metalltråd sicksack genom seglet från mast och bakåt?

kobraflyer
2014-10-07, 18:39
Hej. Har vindsurfat en hel del förr och följde med utvecklingen från de gamla tepåse-seglen till dagens moderna formstabila saker. Tror inte det är avgörande för en liten rc modell ifall seglet har genomgående lattor eller inte. Men OM man använder genomgående lattor är det viktigt att varje latta böjer sig enligt seglets profil. D.v.s säga lattan skall vara lite mjukare in mot masten till för att accentuera buken dit. Man skall kunna ta en (lös) latta och trycka mot dess båda ändar mellan t.ex handen och golvet, då skall lattan böja sig enligt den tänkta segelprofilen. I praktiken är lattorna alltså lite tunnare mot maständen för att detta skall åstadkommas.

johanvm
2014-10-07, 19:20
Hej, jag skulle absolut satsa på lattor i seglet. Enda sättet att undvika lattor är att köra med rakt akterlik, seglet blir då helt triangulärt (ineffektivt och FULT).
Spinnakerduk är helt OK till småsegel och ganska praktiskt då det kan hanteras vårdslöst. Ett hottare alternativ är att göra seglet i film. Mylar (tex ritningsfilm) och blomstercellofan funkar bra till segel. Kör du med film så kan du enklast tejpa fast lattorna med dubbelhäftande tejp. Både tunn björkplywood och tunt kretskortslaminat (ca 0.3mm) duger gott till lattor.
Runt mastliket brukar jag vika spinnakerduk (fästes med dubbelhäftande tejp). Till hornen klipper jag till förstärkningar av sifferduk.

Lite länkar:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1186714
http://onemetre.net/Build/Build.htm

/J

LIP
2014-10-07, 21:21
Då jag byggde små segelbåtar till mina barnbarn köpte jag en drake på leksaksaffären, tillverkad av bla. nåt syntetiskt tyg och tillverkade segel utav, tillverkade också lattor av 1mm plywood.

erikfritzell
2014-10-07, 22:02
Tack för alla svar!
Intressant.
Tänkte bygga en enkel kopia av en min "Tia", som jag ägnat sommaren åt att reparera efter haveri förra vintern.
Dock med modernare större segel, tian är lite underriggad, tycker jag.
Mest för att det är kul..48078

Pelleflygare
2014-10-08, 16:58
Kolla här så kan du få lite inspiration från RC flerskrov med olika skärningar på seglen: http://www.rcsails.com/ninja.html /Pelle