handdator

Visa fullständig version : Bec tror jag det heter



senmathal
2014-10-09, 13:58
Jag har köpt en begagnad modell som det sitter en sådan här Sbec i http://www.autopartner.se/fartreglage/bec-regulatorer/jeti-sbec Är det en pålitlig sak detta? Är det en fördel att använda en sådan och ett Lipo till mottagaren än ett vanligt NiMh batteri?

Det sitter två utgångar på den och då undrar jag så klart om det går att använda den ena till tändningen eller finns det risk för störningar då? Eller behövs all ström till servona? Modellen är en 1/4 Cub Om man ändå har Lipo till mottagaren skulle det väl kännas bra att ha det även till tändningen.

/Mats

McRegor
2014-10-09, 14:22
Jeti brukar ju göra bra grejor så svaret på din första fråga är nog att du kan lita på denna.
Ett LiPo är ju oftast tåligare än NiMh mot höga belastningstoppar så det bör rimligen fungera bra. Ett alternativ är ju helt klart LiFePO4-celler som rent allmänt är tåligare mot olika typer av "misshandel".
Sen brukar man generellt avråda från att använda samma batteri till mottagare/servon och till tändningen.
Roger

henke2
2014-10-09, 14:32
Jetis BEC kretsar är riktigt bra! Använder dem till allt utan minsta problem. Den finns i två versioner en switchad och en linjär. Där den linjära har dioder som visar spänningen under last.

Jag brukar använda bägge utgångarna till olika kanaler på mottagaren för att mata in strömmen på två kontakter. BEC kresten ger 12A och det klarar inte en servokontakt, så man behöver fler ingångar, eller som Jeti har påsina mottgare en MPX kontakt för matning :)

Tändning har man historiskt alltid haft på separat batteri, finns ingen anledning att ändra på det idag tycker jag.

http://www.jetimodel.com/files/photo/dr18-ex1.jpg

henke2
2014-10-09, 14:33
Ett alternativ är ju helt klart LiFePO4-celler som rent allmänt är tåligare mot olika typer av "misshandel".

Lifepo4 är ett helt okej val, men absolut inte av anledningen att det tål misshandel bättre. Då är det utbildning som behövs, inte batteribyte :)

senmathal
2014-10-09, 15:12
Tack för snabba och insiktsfulla svar.

Jo jag brukar alltid misshandla mina batterier som ett sätt avreagera mig när jag kraschat :) Nej så mycket misshandel tror jag inte det blir i en Cub. Frågan är om man rent av skulle köpa en till Sbec och driva tändningen med eller om det fungerar lika bra med ett NiMh. Här är blir det ju aldrig frågan om några kraftiga strömtoppar.

/Mats

henke2
2014-10-09, 15:37
En MAX BEC (den linjära) till tändningen hhade jag valt i så fall. :) Då ser du spänningen live med - bra att veta när man slår och slår och slår ;) (200kr billigare dessutom)

http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/BEC-Regulators-Switches/@produkt/MAX-BEC/

LIP
2014-10-09, 16:26
Jag tänker inte rekommendera att köra tändningen på samma batteri men på mina två senaste modeller har jag samma batteri till tändningen + En Ubec av fabrikatet Turnigy max 15A. Lipo 2cells 2300mA.

Det har hitentills fungerat bra men det är helt klart att det kan bli en felkälla till.

yak 55
2014-10-09, 19:27
Jag kör en sån här i min bensinare: http://www.tech-aero.net/ultra-ibec.
Jag gillar inte att ha fler accar än man måste, och hatar att ladda så...
Denna har ju både inbyggd bec, switch, diod för indikering på/av, och filter för att motverka eventuella störningar från tändboxen.
Har sökt igenom hele internet för att försöka hitta någon som haft problem med denna, men har inte hittat en enda än så länge.
vi är några sycken på vårat fält som kör denna, och alla är supernöjda :-)

senmathal
2014-10-09, 22:59
Ja frågan är väl om inte störningarna kommer in i mottagaren antennvägen och inte via strömingången. Jag skulle också vilja ha bara en ack ombord. Sedan är väl 2,4 systemet lite tåligare vad gäller störningar i vissa avseenden. Men jag hade ett tändsystem som störde ut mottagaren med besked. Tyvärr inte hela tiden så jag hann upp i luften innan det uppdagades. När jag sedan testade på marken var det bara att konstatera att tändningen var boven. Med ett nytt tändsystem försvann problemet. Detta hade dock inget med gemensamt batteri att göra utan med ett kasst dåligt skärmat tändsystem.

I beskrivningen hos en av de som säljer denna Sbec stod att den var perfekt för 2s lipo eller 3s Life? Vad kan vara poängen med det. Ett 2s lipo borde väl också fungera. Jag har nämligen ett nästan nytt sådant.

När det gäller servonas effektbehov gissar jag att en kabel räcker till min Cub. Visserligen sitter det två st 1/4 skal servon i den men ändå.

/Mats

henke2
2014-10-11, 09:19
I beskrivningen hos en av de som säljer denna Sbec stod att den var perfekt för 2s lipo eller 3s Life? Vad kan vara poängen med det. Ett 2s lipo borde väl också fungera. Jag har nämligen ett nästan nytt sådant.

/Mats

Jeti Sbec är en switchad regulator som tar 6-42v. Så den är perfekt för 2-10 Lipo. :)

Har du lediga kanaler så är det ju dumt att inte plugga in bägge strömkablarna.

McRegor
2014-10-11, 09:36
Den används ju även i eldrivna maskiner för att försörja mottagare och servon och då kan man koppla in den på ett drivpaket på 2--10S LiPo - det är liksom poängen.
Roger

senmathal
2014-10-12, 11:11
Har man i sådan fall ett separat fartreglage? Annars är det väl vanligt med båda funktionerna i samma enhet. Om jag minns rätt var rekommendationen i manualen jag hittade på nätet att koppla båda kablarna till mottagaren.


/Mats

senmathal
2014-10-12, 11:15
Jeti Sbec är en switchad regulator som tar 6-42v. Så den är perfekt för 2-10 Lipo. :)

Har du lediga kanaler så är det ju dumt att inte plugga in bägge strömkablarna.


Jag skrev lite fel i mitt inlägg där. Det jag menade vara varför dom skrivt 2s LiPo medan det stod 3s LiFe. Alltså LiPo i ena fallet och LiFe i andra fallet. Finns det någon anledning till det?

henke2
2014-10-12, 11:28
Jag skrev lite fel i mitt inlägg där. Det jag menade vara varför dom skrivt 2s LiPo medan det stod 3s LiFe. Alltså LiPo i ena fallet och LiFe i andra fallet. Finns det någon anledning till det?

Ja, li-po fungerar ner till 3volt per cell ungefär vilket blir 6volt. Life kan laddas ur lägre vilket blir under 6V, så man går upp till 3 celler för att ha marginal. Högre spänning ger ju lägre ström så det är i sig ingen nackdel utan kan ge flera fördelar.

senmathal
2014-10-12, 16:34
Se där! Det fanns en förklaring. Finns det nackdelar med Life jämfört med Lipo?

/Mats

henke2
2014-10-12, 17:15
Se där! Det fanns en förklaring. Finns det nackdelar med Life jämfört med Lipo?

/Mats

Ja, dem tål inte lika hög ström in/ut, dem är tyngre, finns inte i lika många storlekar etc.

Men allt kvittar egentligen så länge du har gjort ett aktivt val och har bra anledningar. Jag skriver just en artikel till en tidning om konsten att uppgradera till något sämre. Alltså du behöver inte använda det absolut mest avancerade så länge du har någonting som fungerar. Ibland kan någonting på pappret sämre visa sig vara bättre i praktiken. Så snöa inte in för mycket utan väl något som passar dig. :)

Cox
2014-10-12, 19:56
Se där! Det fanns en förklaring. Finns det nackdelar med Life jämfört med Lipo?


De är säkrare än LiPo (när det gäller brandrisken), totalvikten är väl ungefär den samma om man jämför samma antal celler och mAh rating, men LiPo har en lite högre spänning (en för- eller nackdel beroende på vad det skall användas till).

senmathal
2014-10-12, 21:30
Tack för svar! Jag har en känsla av att i mitt fall så är prestandan underordnad vad som är mest praktiskt och finns att tillgå. Särskilt när det gäller strömmen till tändningen är nog kraven rätt obetydliga när det gäller effektuttag. Det kan nog sluta med en vanlig NiMh ack på 4,8 v där. Det som dock är bra med Lipo i sammanhanget är väl att dom går snabbt att ladda upp.

/Mats

henke2
2014-10-13, 10:07
Min favoritsak med li-po är att de inte laddar ur sig själva. Det gick utmärkt att flyga stora flygplan med Nicd också men man behövde ladda max 5min innan flygning. Samma med sändaren och nimh, tog slut utan att man använde den, medan med li-po laddar man en gång om året typ :)


30st nimh

https://www.youtube.com/watch?v=8Q-6yl_uC2g