handdator

Visa fullständig version : Hobby King Cellmeter 7 kass NiMh mätare



senmathal
2014-10-28, 14:49
Fick hem en acktestare från Hobby King idag som väl verkar vara helt Ok för att mäta Lipo med. Däremot är den helt värdelös att mäta NiXx batterier med. Jag testade tre 4,8 v ackpaket och alla visade på 99% laddning och lite över 5 v. Sedan testade jag med min gamla Hitec Pover mate. Där låg det bästa batteriet på 85% och dom två andra på 30%

Felet är väl att dom inte har lagt på någon belastning över mätaren. Till HK:s försvar så står det i instruktionen att man inte ska lita på NiMh mätaren, "it´s not accurate and should not be relied upon." Men varför har man en funktion som i praktiken är helt kass. Alltid är det någon som kommer att flyga iväg med nästan tomt mottagarbatteri.

/Mats

pernstig
2014-10-29, 22:36
Utan att veta något om HK:s Cellmeter undrar jag om det verkligen går att avgöra laddningstillståndet (återstående energi) hos en LiPo acc genom att mäta spänningen. Bland annat är väl urladdningskurvan olinjär?

senmathal
2014-10-29, 23:36
Jag vet inte men det lilla jag testat så verkar den fungera bättre på Lipo än NiMh. Jag vet inte om Lipos visar lägre spänning även obelastade.

Mätaren säljs tydligen under ett antal olika namn och det verkar idel goda omdömen om den. När den visar hur många procent det är kvar kanske den tar hänsyn till att urladdningen är olinjär.

Det är dock ett fel med den. Den har en signal som kan uppväcka döda.

/Mats

Xermalk
2014-10-30, 16:01
Utan att veta något om HK:s Cellmeter undrar jag om det verkligen går att avgöra laddningstillståndet (återstående energi) hos en LiPo acc genom att mäta spänningen. Bland annat är väl urladdningskurvan olinjär?

Och varför måste procentsatsen som visas i mätaren vara linjär mot spänningen? Att mäta vilospänningen ger en skaplig uppfattning om hur mycket som är kvar i acken, om man kan överleva med att den är 5-10% fel.

Exempelvis är denna tabell exakt nog för vår hobby.
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/4/4/9/7/4/a3842605-65-Fuel-%25--cond..gif

Däremot är det svårt att mäta hur mycket som är kvar i aa batteri, då de håller sin spänning tills de är nästan tomma.

Cox
2014-10-30, 18:08
Javisst är det så, vet man kurvan så kan man lätt "räkna ut" hur mycket det är kvar i batteriet, men på NiMh så är kurvan väldigt platt. Detta är ju å andra sidan väldigt bra ur användar synpunkt, man får en reltivt konstant spänning oberoende av urladdningen...

48504