handdator

Visa fullständig version : Någon som testat Frsky variometer?



senmathal
2014-11-22, 13:17
Jag är lite sugen att testa en variometer och se hur det fungerar. Jag har kikat på Frsky då ja har en Taranis radio. Ser att dom har två modeller. En som tydligen ska vara mer exakt. Jag tänkte att det kunde vara lite kul att ha koll på om det stiger eller sjunker i min El-seglare. Vet inte om det hjälper till i jakten på termik.

Det skulle vara kul att höra om någon testat variometer i allmänhet och Frsky i synnerhet. Har läst om något problem som skulle sitta i programvaran men det borde väl vara åtgärdat.

/Mats

Flahultarn
2014-11-22, 15:06
Köp!
Det fungerar utmärkt. Har det i båda mina dlgs och det indikerar både lyft och sjunk om man vill. Jag har min ställd på lyft enbart. Det fina är ju att man kan få höjden uppläst om du vill. Har min taranis att läsa upp höjd när jag flippar switchen till cruise-mode så vet man hur bra kastet var:) finns inga begränsningar på funktionalitet...
Har en med hög och en med std precision, har dock inte jämfört dem ingående.

freddan_6
2014-11-22, 16:02
De bägge fungerar bra med X6R och X8R. Jag vet ej hur man kopplar med X4R. De fungerar ibland med D4R-II, andra gånger säger telemetrin att höjden är 800 meter när jag hålller planet i handen.

senmathal
2014-11-22, 16:24
Jag tänker köpa en mottagare samtidigt och det blir nog en X8R. Jag behöver ha skevrodren separerade plus och att det är bromsklaffar på den så kanalerna går åt. Visst går det att plugga in variometern direkt i mottagaren? Jag tycker det är så mycket kablar på dom där små censorerna. Har även läst om någon censor hubb men det kanske är när man har flera censorer.

/Mats

Flahultarn
2014-11-22, 16:46
Till de nya X-mottagarna behöver du ingen hub, den är till D-mottagarna. På Smartport kan du koppla fler Smartportkompatibla sensorer i serie upp till 8 tror jag det är som max!

Varion direkt i mottagaren ja, i Smartporten. På X4R är det en mindre kontakt så om jag minns rätt fick man ordna en servokontakt i den fria änden på tåten som följde med mottagaren. Finns ju två varianter på X4R en du kan få 16 kanaler via SBUS. Detta har jag dock ingen erfarenhet av. Har den rena 4-kanaliga varianten (den vita).

senmathal
2014-11-22, 17:20
Va bra, tack! Betyder X4 att den har fyra kanaler? kopplar man ihop 4 mottagare då för att få 16 kanaler? Kommer nog aldrig bli aktuellt för mon del. Men mer än 8 är nog lätt hänt att man kommer upp i.

/Mats

Flahultarn
2014-11-22, 18:08
Såhär, X4R finns i två varianter. Vit X4R har fyra kanaler + smartport för sensorer. Den svarta som heter X4R-SB (3/16), får du 3 vanliga kanaler + ytterligare 16 från SB-utgången i en tåt + smartport för sensorerna. Har inte riktigt koll på denna men från den utgången kan du via en eller flera speciella "förgreningssladd/ar (http://www.alofthobbies.com/frsky-sbus-decoder-1.html)" plocka ut dessa kanaler. Man behöver också en "programmerare (http://www.alofthobbies.com/servo-channel-changer.html)" för att kunna styra vilka kanaler som respektive servo skall tilldelas.

Jag tror att man kan seriekoppla flera sådana här sladdar om man vill ha många kanaler. Man bör säkert ordna strömförsörjningen till dessa servon separat antar jag, och bara ta signalen den vägen (mitt antagande).

Titta på Alofthobbies.com (http://www.alofthobbies.com), där är bra förklarat vad alla mottagare/sensorer och tillbehör gör och kan. Finns förmodligen annorstädes också men jag brukar kolla där.

Det låter lite komplicerat när man beskriver det men det är inte svårt – jag har klarat det =)

Utmanaren2002
2014-11-22, 19:23
Köp!
Det fungerar utmärkt. Har det i båda mina dlgs och det indikerar både lyft och sjunk om man vill. Jag har min ställd på lyft enbart. Det fina är ju att man kan få höjden uppläst om du vill. Har min taranis att läsa upp höjd när jag flippar switchen till cruise-mode så vet man hur bra kastet var:) finns inga begränsningar på funktionalitet...
Har en med hög och en med std precision, har dock inte jämfört dem ingående.

Har en med hög känslighet tillsammans med OSD enhet som visar höjd i min FPV setup. De båda visar aldrig samma höjd, skiljer 5-10 m beroende på lufttrycket vid ca 100 m höjd. OSD:n ger högre precision nära marken vilket är viktigast för mig. Jag uppskattar frsky i min Taranis eftersom jag får höjd stig/sjunk uppläst.
Göran

senmathal
2014-11-22, 21:47
För min del saknar egentligen precision på några meter hit eller dit betydelse. Det som är intressant är om det stiger eller sjunker. Men jag kan förstå att 10 m kan ha betydelse i andra sammanhang.

Vad är en OSD för något?

/Mats

McRegor
2014-11-22, 22:14
On Screen Display - Göran flyger FPV så då behövs lite info när man har glasögonen på. Vi var både förvånade över att det diffade så mycket och vi gjorde ett flertal tester med kalibreringar däremellan.
Roger

Utmanaren2002
2014-11-22, 22:39
On Screen Display - Göran flyger FPV så då behövs lite info när man har glasögonen på. Vi var både förvånade över att det diffade så mycket och vi gjorde ett flertal tester med kalibreringar däremellan.
Roger

Nja, OSD betyder On Screen Data! Informationen förmedlas via videolänk till marken där display i form av LCD-skärm eller videoglasögon visar resultatet projecerad i kameravyn som man flyger efter.
I mitt fall höjd, stig/sjunk/hastighet/kompass/GPS/position i luften/SSSI/flygtid/uttagen effekt,aktuell spänning. Det är ovärderlig info när man flyger FPV speciellt position på flygplanet i relation till starten vilket gör att man enkelt hittar hem igen. Höjdprecision behövs vid landning eftersom man ser marken genom display i stället för visuellt och det kan vara svårt när flygkameran har stor vidvinkel. Hoppas jag lyckades förklara vad OSD är bra för. Frsky varion sitter i en segelkärra som också har kamera med videolänk så jag kan välja att flyga både visuellt och via display (bra om man försvinner i termikblåsan och behöver flyga hem mha av kameran)
Göran

neu
2014-11-22, 22:55
Nja, OSD betyder On Screen Data!

https://en.wikipedia.org/wiki/On-screen_display

Utmanaren2002
2014-11-22, 23:18
https://en.wikipedia.org/wiki/On-screen_display

Rackarns vad dessa förkortningar ställer till med :). En display är för mig en yta?? OSD är för mig data som projeceras på en yta som i detta fall kallas för screen eller skärm på svenska. Därför tycker jag att On Screen Data förklarar bättre vad som avses, eller?
Göran

McRegor
2014-11-22, 23:23
Du får inte vara så kinkig, Göran ! Vi vet nog alla vad det innebär bara vi får en liten hint...:)
Roger

Utmanaren2002
2014-11-23, 00:13
Du får inte vara så kinkig, Göran ! Vi vet nog alla vad det innebär bara vi får en liten hint...:)
Roger

Inte alls meningen att vara kinkig! Ville bara beskriva vad det handlar om...
Göran

senmathal
2014-11-23, 06:30
Det verkar häftigt det här FPV även om det känns avlägset för min del. Men det jag funderat på är om det är lätt att tappa bort sig där uppe i det blå. Även att landa med ett flygplan kan jag tänka mig är knepigt just på grund av kameravinkel och avståndsbedömning.

/Mats

simonarvestrand
2014-11-23, 09:39
om man ger sig upp så är det helt klart bra att man känner till området bra, har vid nått tillfälle haft lite svårt att hitta hem igen.
Landning är inte alls så svårt det handlar mest om flygtimmar, jag landade med goggles on första gången jag flög en flight med eget plan och det gick bra :)

Peter_L
2014-11-23, 10:50
Det verkar häftigt det här FPV även om det känns avlägset för min del. Men det jag funderat på är om det är lätt att tappa bort sig där uppe i det blå.

Japp. Åtminstone var det så för mig första gången jag provade att flyga med brillor. Hade grejorna på min Bixler då och provade för första gången att flyga omkring lite på den lokala ängen vid kyrkan. Efter en tio minuter eller så tyckte jag det var dags att landa så jag tog av mig brillorna...och planet var borta. Hade ingen aning om var det var. Då var jag glad åt att jag hade en kompis med som hela tiden hållit ögonen på Bixlern och kunde peka ut den. Den var som en liten prick långt borta över skogen åt ett helt annat håll än jag trodde. Hade jag varit ensam då så hade jag troligen förlorat det planet, det hjälpte inte att sätta på sig brillorna igen, det gick ändå inte att orientera sig ordentligt, ovan som jag var.

Gasman
2014-11-23, 12:48
Jag kör den billigare varianten med gott resultat. Man nollar den ju vid varje start av radion för att få noll vid markytan. Vid termikflygning är det ju mest stig och sjunk som är intressant så exaktheten har åtminstone för mig underordnad betydelse. Däremot hur man monterar den är ytterst betydande för funktionen. Jag hade min monterad med lite kardborrband inne i kroppen och upptäckte snart att jag fick mycket varierande och märkliga höjdsiffror. Det visade sig att bogserkopplingen fram fungerade som pitot-rör och vid ökad fart steg trycket inne i kroppen och höjdsiffrorna signalerade ibland att jag var nere och flög på Fridhemsplans T-banestation. I vinter ska jag montera givaren i en lufttät ask och dra en liten slang ut i det fria så att slangänden mynnar vinkelrätt mot fartvinden.

freddan_6
2014-11-23, 12:53
Display kan betyda en yta för visning men även bara visa. Grundbetydelsen är visa.

freddan_6
2014-11-23, 12:57
Tack för tipset @Flahultarn (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/3812-Flahultarn) med Alofthobbies.com (http://www.alofthobbies.com/). Nu kan jag använda min X4R i min DLG. Den är bra mycket stabilare på telemetri än D4R-II.

Flahultarn
2014-11-23, 13:50
...
I vinter ska jag montera givaren i en lufttät ask och dra en liten slang ut i det fria så att slangänden mynnar vinkelrätt mot fartvinden.Tror du inte du får ökat tryck i slangen ändå? Jag tror det bästa är att ha den i ett nästan slutet utrymme där inte fartvinden kan bygga upp extra tryck. Även i en slangöppning vinkelrät kommer du få extra tryck har jag för mig.

LIP
2014-11-23, 14:21
NJA,
Tror nog att gasman är rätt ute, jag har för mig att på fullskala seglare så togs det statiska trycket fån sidan av flygkroppen. Att det skulle bli ett över tryck tror jag inte, möjligen ett undertryck men det blir nog inget vacum om hålet ut i sidan på kroppen är helt öppet.
Dvs. Slangen får inte peka bakåt eller framåt.

Utmanaren2002
2014-11-23, 14:38
Display kan betyda en yta för visning men även bara visa. Grundbetydelsen är visa.

Ja, så är det också. Jag ville mest framhävda att informationen visas på extern display/screen så att ingen tror att det räcker med enbart en OSD-enhet som monteras i flygplanet!

Kommentar till Peters inlägg:
OSD:n visar en symbol som rör sig i samma riktning som flygplanet och visar kompassavvikelse mot startpunkten så det är bara att rikta in flyget så att symbolen rör sig mot starten för att hitta hem. Kan liknas vid instrumentflygning!
Göran

Gasman
2014-11-24, 15:23
NJA,
Tror nog att gasman är rätt ute, jag har för mig att på fullskala seglare så togs det statiska trycket fån sidan av flygkroppen. Att det skulle bli ett över tryck tror jag inte, möjligen ett undertryck men det blir nog inget vacum om hålet ut i sidan på kroppen är helt öppet.
Dvs. Slangen får inte peka bakåt eller framåt.

På Cessna 172 sitter det statiska uttaget på vänstra kroppssidan vinkelrätt mot fartvinden. Det hålet är kanske 1 mm och statiska trycket störs inte nämnvärt av vare sig fartvind eller propellerströmmen så det borde funka bra på en seglare också. Och enligt Bernoullis lag ska förvisso det statiska trycket minska vid ökad vinkelrät hastighet men det är ändå så förhållandevis låga hastigheter det handlar om att man nog kan bortse från den påverkan.

erolwi
2014-11-24, 17:32
Har en high precision liggande som jag ev kan tänka mig att sälja. Köpt på alofthobbies. Blev både moms och någon avgift i sverige vid leverans så blev inte så billigt som det kan verka.

McRegor
2014-11-24, 18:14
Köpte min här - http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=8300
Tillkommer typ 2,5 $ for frakt. Smågrejor som denna brukar slinka igenom "momskontrollen" - men inga garantier för detta dock...:)
Annars finns den ju här också till hyfsat pris - http://www.uavsystems.se/sport-hogprecisions-variometer-p-96.html?cPath=28_44_45 Dock tillkommer det ju frakt om man inte råkar befinna sig i Eskilstuna.
Roger

Flygsmurfen
2014-11-24, 19:01
Vad skall man använda om man vill ha vario tillsammans med en Multiplex DX 18?
Finns det något vettigt alternativ?

// Mats W

Gasman
2014-11-28, 16:19
Vad skall man använda om man vill ha vario tillsammans med en Multiplex DX 18?
Finns det något vettigt alternativ?

// Mats W

Misstänker starkt att det inte finns någon slags standard här utan att man är piskad att använda märkesspecifika prylar. Tyvärr är det ju en viss prisskillnad mellan FrSky och Multiplex grejer...

http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/miscellaneous/productcategory/sensorik/product/varioaltitude-sensor.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=3111d74c5f9d9bedffcb0efc6b91134b

Flygsmurfen
2014-11-28, 19:12
Men den ser ju bra ut.
Och det blir smidig installation.
Tackar för "hjälp-googlandet" :-)
Skall nog beställa en sådan så småningom? Det tråkiga är bara att jag nog inte hinner klart med min termikseglare i vinter?
Projekten ligger i högar på varandra i hobbyrummet.
Men det vore nog jäkligt kul att flyga termik med en riktig vario ombord?
// M

Gasman
2014-11-28, 23:49
Här finns lite matnyttigt om FrSky's sensorer (för den som är elektroniskt intresserad).

http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=FrSky_Telemetry