handdator

Visa fullständig version : Ingrepp i LiPo-acc



Fyhren
2014-11-24, 16:18
Hej

Hade ett 6 s LiPo som varit med om en krasch men inte hade någon utvändigt synbar nämnvärd skada. Det visade sig senare att detta LiPo på 5000 mAh bara tog laddning till ca 3500 mAh.

Storeladdat var alla celler på ca 3,93V, men vid urladdning i laddaren visade det sig att laddaren stängde av när bara 3500 mAh laddats ur efter full-laddning. Anledningen visade sig vara att laddaren stängde av p.g.a att den ena cellen gick ner till 3,4V när de andra låg kvar på 3.6V. Laddaren var inställd på att bryta vid 3,4V. Laddaren gjorde således vad den skulle.

Jag skar då upp höljet och det visade sig då att två celler hade en intryckningsskada som inte syntes på utsidan. En av dessa celler kunde alltså inte ta mer laddning än 3500mAh.

Funderade ett tag på om man skulle våga sig på att löda i accen så att jag tog bort de två dåliga cellerna och byggde om till 4 s. Läste en del gamla trådar om detta och blev fundersam kring riskerna men idag satte jag igång med en 100W lödkolv rustad med handskar , glasögon, plåtbalja, tång och olåst ytterdörr om accen skulle behöva snabbt kastas ut.

Accen (Hyperion) visade sig vara konstruerad så att varje cells bleck går upp på en platta (grön på ena bilden), antingen genom en skåra i plattan eller runt kanten på plattan (vid kanterna) där blecket lödas på en metallyta på den gröna plattan. Med lödkolven gick det bra att löda loss varje bleck och räta ut det medan lödtennet var smält så att det gick att dra cellen nedåt så blecken kom ut ur plattan. På så vis lyckades det att ta isär det som behövdes och bygga om accen med de 4 friska cellerna till en 4s. Sist skall bara huvudkablarna och balanseringskablarna lödas på.

Cellerna var sammantejpade med dubbelsidig tejp som inte gick att dra isär men genom att pensla på lite bensin i skarven mellan 2 celler så släppte tejpen lätt och ytorna kunde göras rena.

Allmän försiktighet och icke ledande verktyg är ett måste men utöver detta verkar det inte vara så besvärligt för den som är van vid att löda. Ett tips dock - lödfläta verkar inte funka särskilt bra, inte heller tennsug - däremot tryckluft för att blåsa bort smält tenn bara man rensar efteråt så inte små tennkulor fastnar lite här och var.

490644906349062


Nu till min fråga: Vet någon var man kan köpa dessa gröna lödplattor mm som behövs för ingrepp/tillverkning av LiPo accar?

Lösa celler och bal_kontakter av alla de slag finns ju på en del ställen att köpa (LiPopower i Tyskland bl.a ) men var hittar man de tillbehör som i övrigt behövs.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Kenneth E
2014-11-24, 16:34
Köp andra ackar istället för att riskera att rökfylla hela lokalen med giftig gas! Det är mitt råd.

FinnbyFraggel
2014-11-24, 17:21
Dom gröna plattorna är kretskort och är inget måste, det går att löda ihop lödfanorna direkt och isolera väl.
Men som sagt, lipo celler hanteras med största respekt.

/Jonas

neu
2014-11-24, 17:32
Ser farligt ut. Det är rätt så säkert aluminium tabbar på batterierna (därför lödfläta och sug inte funkar) så man måste ha speciellt lödtenn och flux.

Börja med att fråga dig själv vad som är viktigast. Din hälsa eller batteriet.

dvogonen
2014-11-28, 23:26
Jag har lött om ett stort antal accar. Det vanligaste problemet är att lödörat på en cell går av vid en krasch. Den cellen är då körd och måste bort eftersom det bara går att löda på den yttre förtennade delen. Jag har aldrig stött på en acc som är lödd med något annat än normalt lödtenn. En del är dock svetsade. De är omöjliga att göra något med eftersom lödtenn inte fäster utan en förtennad del. Alla accar monterade med kretskort går att löda om.

Om man har tidigare vana av att löda och är noggran så är det tämligen enkelt att bygga accar och resultatet blir lika bra som fabriksgjorda. Om man inte har någon erfarenhet av lödning eller vet att man är lite slarvig så skall man låta bli accar.

Det är inte alla accar som har ett kretskort. Många är byggda genom att lödfanorna är ihoplödda. Runt farorna ligger sedan foam som skyddar mot kortslutning vid krasch. Jag brukar använda dubbelsidig monteringstejp för detta. På detta kaptantejp och ytterst målartejp. Precis så är de fabriksgjorda byggda. En del har därtill ett tunt lager styv plast runt sig som punkteringsskydd och ett tunt lager krympslang allra ytterst. Jag använder istället normaltjock krympslang. Flera lager packtejp funkar också, men är inte vidare snyggt.

Accarna tar inte eld om man kommer emot och kortsluter dem för ett ögonblick. Det är dock en otrevlig upplevelse eftersom det uppstår en ljusbåge med kraft nog att svetsa metall. För att få dem att ta eld krävs minst en permanent kortslutning.

neu
2014-11-29, 00:36
Det är dom svetsade som är av aluminium och man behöver speciella grejer till. Dom flesta batteri jag har ändrat har haft allt celler förutom tabbarna till kablarna svetsade. Sägs även att man skadar cellerna om man värmer för länge och att det inte kvävs mycket men vete fan jag har inte haft problem med det.