handdator

Visa fullständig version : Tipshallen Växjö 24/1 - 2015.



Doggevito
2014-12-12, 21:33
Växjö-RC hälsar er hjärtligt välkomna till vårt årliga event.
En heldag utan störande vindar och isande kyla.
7000 kvadratmeter inomhus.

Från 09:30 - 16:30 fyller vi hallen med flygande maskiner.

RCflight och Hobbyborgen finns på plats för dom som vill ha något nytt med sig hem.

Det blir uppvisning, tävling, lotteri och annat kul,
men dagen ägnas främst åt "fri" flygning.

Storleksbegränsning:
helikopter max 450
multicopter max 250
flygplan avsedda för inomhusflyg


Pilotavgift:

Senior 150:-

Junior
upp till 20 år 100:-

Publik 20:-

Barn under 1 meter gratis.


För mer information:
Växjö RC-klubb
www.vaxjorc.se (http://www.vaxjorc.se)

Urban Nyblom 070 - 662 16 23
Douglas Johansson 070 - 822 00 13

49381

Data Dan
2014-12-13, 09:39
Är det ok med 250 quad

Doggevito
2014-12-15, 04:40
Det är ok.

/Douglas

Zallisen
2014-12-15, 20:03
Är väl lika bra att köra samma rekomendation som för vanliga helikoptrar, multirotors börjar bli rätt stora å tunga att få i huvudet vid 450mm eller större men 250mm är ju inget problem.

mogge
2014-12-17, 21:28
Dra nu till Växjö den 24/1. Tror det blir lite över det normala. Mycket tokiga, normala fpl. i luften. Högt i tak.

Xermalk
2014-12-17, 23:46
Hrm, någon chans att det anordnas ett litet 250 multirotor race inomhus?
Från bilderna så ser hallen mer än stor nog för det.

Hade definitivt hjälpt till för att öppna ögonen för att fpv inte enbart är att flyga högt och störa för fullskala.
Riggar man också upp några tv's eller en projektor så kan åskådarna få se vad vi ser i våra glassögon.

Zallisen
2014-12-18, 07:16
Hade ju varit grymt kul. Om detdär kravallstaketet med ljusslingan står mellan plan- och heli-området kanske man kan racea längs det fram och tillbaka. På så vis är man ju inte ivägen för nån.

Doggevito
2014-12-18, 17:40
Hrm, någon chans att det anordnas ett litet 250 multirotor race inomhus?
Från bilderna så ser hallen mer än stor nog för det.

Hade definitivt hjälpt till för att öppna ögonen för att fpv inte enbart är att flyga högt och störa för fullskala.
Riggar man också upp några tv's eller en projektor så kan åskådarna få se vad vi ser i våra glassögon.

Inte helt otänkbart.
Lovar inget men ska se om detta går att genomföra.

/Douglas

Xermalk
2014-12-18, 18:43
Underbart, om det inträffar så motiverar det tiden det tar att köra dit och tillbaka :)

En enkel liten bana, med utslagningsheat för 3-5 multis åt gången hade varit mycket uppskattat.
Kanske reservera halva fotbollsplanen i 1-1.5h och gör något liknande detta.

//att bara flyga rakt ut och tillbaka blir fort väldigt trist. Även för åskådarna.

De gula markeringarna är limbos

49483

Nu vet jag inte hur åskådarna står/sitter, så banan behöver säkert skalas ner något.
Men 1-2 limbo hinder, raksträcka samt någon form av s kurva behöver den.

Doggevito
2014-12-28, 14:25
Hoppas tomten har varit snäll så att ni har mycket nytt att testa.
Själv har jag lite byggjobb framför mig. :stupido2:

/Douglas

UPJ
2015-01-08, 20:14
https://maps.google.se/maps?f=q&source=embed&hl=sv&geocode=&q=56.880394,14.775400&aq=&sll=56.880289,14.77541&sspn=0.009028,0.015106&t=h&ie=UTF8&ll=56.880406,14.77541&spn=0.014069,0.025749&z=14

https://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/Tipshallen.jpg

Om allt fungerar går det att köra bil där det står "Gångväg efter parkering" så att man kan lasta av flygetygen. Så ställ in GPS'en på Ove Jonssons väg.


//Uffe (Förmiddagspasset i Inträdet)

Amir
2015-01-09, 08:33
Både jag och barnen ser fram emot den 24 de både quadar och en massssssa annat flytetyg är klara. Det ska bli kul med tävling också, i år har jag mer passande kärra för ändamålet :)

Xermalk
2015-01-09, 11:34
Doggevito, hur blev det med ett litet multirotor race?
Finns fler som är intresserade av det.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44789-Intresse-f%C3%B6r-FPV-250-t%C3%A4vling-p%C3%A5-V%C3%A4xj%C3%B6-tr%C3%A4ffen

Doggevito
2015-01-09, 12:45
Vi ska nog kunna arrangera ihop nåt sånt race också.
Alla måste ju bli nöjda. :sarcastic:

UPJ
2015-01-09, 23:38
Infernon är invägd och klar för Tipshallen. Vi ses.

http://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/Inferno(1)20150109.jpg

http://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/Inferno(2)20150109.jpg

http://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/Inferno(3)20150109.jpg

http://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/Inferno(4)20150109.jpg

//Uffe

Zallisen
2015-01-12, 07:44
Det är ju lite tråkigt och känns ganska diskrimenerande att ni skriver 250 gräns på multirotor men 450 på vanlig heli då även en 450 multirotor är betydligt mer ofarlig än en 450 heli.

mogge
2015-01-12, 17:01
Vi flög inomhus på Olympen igår och då ventilerades frågan om ett multirotorrace. Räkna med att det blir så även om just jag inte kan lova eller är inblandad. Mer info lär väl komma inom det närmaste.
/M

Xermalk
2015-01-12, 17:23
Värt att tänka på, det är extremt viktigt att alla vet vilka frevenser som används. Och att ingen startar sin videosändare utan att annonsera ut det.

Kan nog vara bra med någon form av frekvensflaggor/koner. Samt att alla som flyger fpv skall stå på ett stället.

Eventuellt kan det diskuteras om video på 2.4 ghz skall vara tillåtet. Då det är innomhusflygning som gäller så kan de ställa till med strul för de med lite sämre radios.

radiocontrol
2015-01-12, 19:10
Menar ni verkligen allvar med 250-gräns på multirotor? Håller med Zallisen att det är tråkigt i så fall. Varför gräns vid 250? Förra året flög jag både 360 quad och 400 tri i tipshallen utan problem med säkerheten...

neu
2015-01-12, 20:42
Simpla regler som borde gälla.
INGEN video på 2,4ghz (tycker att det säger sig själv)
Fpvare får ha en pilotruta
Frekvenstavla och så ska man fråga i pilotrutan om man får starta video på blabla innan man startar sin quad. Kör någon på den frekvensen och inte svarar ja då får dom skylla sig själv (utan att ha hängt på frekvenstavla).
kanske gräns på 450 men man kan inte flyga som en idiot och det ska gälla alla storlekar. Vill inte stå med min epp-kärra och helt plötsligt ha en 250 i 100km/h flygandes rakt igenom den.

För racing så borde det bara va 250 och så får man flyga med lite sunt förnuft för dom kan göra rätt så mycket skada dom med.

Zallisen
2015-01-12, 22:11
Kanske säga 5-6" propellrar som en regel i racing det finns ganska många variationer på små FPV-maskiner som är allt mellan 230 och 300.

Amir
2015-01-13, 15:28
Hej

Jag kommer att vara säkerhetsansvarig under Tippshallen eventet och detta har vi diskutera fram tillsammans med Växjö RC styrelsen

Helikopter 150-450 och multikoptrar upp till 250-300 (max 600gram) flygs på kortsidan i hallen bort från publiken

Helikopter mindre än 150 storlek (max 100gram) och multikopter under 100gram får flygas i hela hallen. Naturligtvis utan att störa andra piloter som flyger flygplan.

För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan.

Vi kommer om vi får ihop tillräkligt många som är intresserade att köra en eller flera korta race under dagen. Då kommer vi att spärra av halva sidan genom att hissa ner nätet som finns mitt i hallen i max 15min per tillfälle.

All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen pga säkerheten. Viss FPV flygning kan eventuellt tillåtas om man har en medhjälpare som har hela tiden koll på multikoptern och om piloten flyger på ansvarsfullt sätt, sådant tillstånd kan fås ut av mig.

Piloter har fullt ansvar för eventuella skador som har orsakads på annans egendom och Tippshallens loka.

urbnyb
2015-01-13, 16:27
Är väl lika bra att köra samma rekomendation som för vanliga helikoptrar, multirotors börjar bli rätt stora å tunga att få i huvudet vid 450mm eller större men 250mm är ju inget problem.

Växjö RC-klubb har i år tagit detta beslutet att begränsa storleken på multikopters till 250 mm. Beslutet har fattats utifrån de erfarenheter vi fått från tidigare år.
Vi kommer naturligtvis att göra en utvärdering efter årets event i Tipshallen. Har saker och ting förlöpt bättre än förväntat gör vi kanske justeringar till nästa år.
Ett exempel:
Första året i Tipshallen var det tillåtet att flyga med s.k. parkplyers bland de mindre och lättare inneflygplanen.
Detta visade sig inte vara en bra kombination. Många av de mindre inneflygplan försvann, vid sammanstöningar med större parkflyers, för alltid i ett moln av söndertuggad frigolit, vilket inte alltid uppskattades av de drabbade piloterna.
Därför får parkplyers inte flyga tillsammans med de mindre planen i Tipshallen.

/Urban

Xermalk
2015-01-13, 17:46
Kanske bör posta vad som gäller för flygplan med gällande vikt, spännvid osv.


Edit: Planerade bygga en FliteTest Mini Cruiser samt Mini Speedster i helgen, för att flyga i tipshallen.
Risken är dock att den klassas som parkflyer.

karstena
2015-01-13, 19:05
Jeg forstår bedre og bedre hvorfor det bliver vanskeligere og vanskeligere at få nogen til at arrangere nogle gode samlinger .
Det er lige meget hvad de gør for at flest mulig skal få glæde af arrangementene så er der nogle, som i stedet for at glæde sig over det de får, får både ondt i nosser og røv og det de ikke får.

Prøv nu for pokker at sætte pris på at der er nogle som stadig gidder. Om det så ikke lige dækker dine behov, så vær glad på andres vegne.

Jeg synes som står for denne samling både fortjæner klap på skuldrene og rosende ord for slidet.

neu
2015-01-13, 20:14
Blir inget för mig i år. Ingen fpv och den jag tänkte köra med kan inte så kan lika gärna flyga här hemma då (kostar för mycket vs vad jag får ut av det).

Bara en tanke 250 racet är alltså inte FPV race utan LOS?

Zallisen
2015-01-13, 23:07
Blir inget för mig i år. Ingen fpv och den jag tänkte köra med kan inte så kan lika gärna flyga här hemma då (kostar för mycket vs vad jag får ut av det).

Bara en tanke 250 racet är alltså inte FPV race utan LOS?

Läs vad han skriver "All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen" DVS racen är FPV.

neu
2015-01-14, 07:05
Läs vad han skriver "All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen" DVS racen är FPV.

Missade den biten då.

Kenneth E
2015-01-14, 07:17
Men varför skall min lilla FPV-Hubsan vara förbjuden?

Ännu en Malmö bo som flyger hemma, hoppas på fint väder och lycka till.
Ken

Amir
2015-01-14, 08:57
Men varför skall min lilla FPV-Hubsan vara förbjuden?

Ännu en Malmö bo som flyger hemma, hoppas på fint väder och lycka till.
Ken

Hej Kennet

Anledning är att det är det inte är rent FPV meeting och skulle man flyga på någon som har mindre förståelse för FPV blir det tråkiga miner och dåligt PR för oss som arrangerar det hela. Även om en FPV Hubsan eller FPV Balde inte skulle göra någon skada ska skulle det bli mindre uppskattad att få en sådan i huvudet.

Som jag skrev så kan man få tillstånd att flyga FPV under dagen tillsamman med helikopter folket, men det är en fråga vi tar upp på briefingen.

cmeijer
2015-01-14, 20:00
Nya saker dyker upp och då måste man anpassa regler och rekomendationer.
att ha en avdelad del, som bortre straffområdet där fpv är tillåtet mellan racen vore bra.
Där kan vi lägga en lite bana och samtidigt hålla ordning på video kanalerna. det känns som om många vill köra 250 fpv. Det är mycket säkrare när alla flyger åt samma håll runt en enklare bana!!!!!!!!!!!!
och det vore kul om vi kan hålla det på en kul nivå med bra flygning och inte massa väntan på race.
men vi måste hjälpas åt att hålla det säkert och kontrollerat. och det kan vi ju! :-)

sedan ser jag fram mot kul racing med flygplanen med. pylon är kul, bara vi inte är för många/heat.
vi vill ju ha hela kärror och härlig racing!

Hoppas på en kul träff med mycket flyg och hela modeller:-)

Xermalk
2015-01-14, 20:53
Då detta är första svenska träffen med inomhus fpv, så är det fullt försåtligt med alla regler. Hellre för mycket nu, än för lite och sen aldrig mer.

radiocontrol
2015-01-14, 20:55
Jag har full respekt för de som arrangerar sådana här event och förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Samtidigt tappar jag lusten att åka till Växjö när 3 av de 4 flygmojänger jag tänkte ta med går bort pga ändrade regler. Jag såg verkligen fram mot tipshallsflygningen i år.

henke2
2015-01-15, 11:25
Jag har full respekt för de som arrangerar sådana här event och förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Samtidigt tappar jag lusten att åka till Växjö när 3 av de 4 flygmojänger jag tänkte ta med går bort pga ändrade regler. Jag såg verkligen fram mot tipshallsflygningen i år.

Nu är inte jag med och arrangerar i år, men jag har varit innan och tänkte bara förmedla lite tankar.

Det är alltid extremt trögt att få fram åsikter om vad folk vill. Man kan som arrangör tjata ihjäl sig, ingen reagarar. Ja inte för än det är för sent, då är man ofta lite väl påflugen och tycker massa saker är dåliga lite hur arrangören än gör.

Nu vet jag att klubben internt jobbar häcken av sig för att få till allt som diskuterats här, men det är svårt när det kommer så tätt inpå och alla vill olika, fast bara dem som för stunden tycker det är fel hörs. Alla F3P-flygare är ju tysta till den dagen de får mindre flygyta.

Klubben satsar tydligen utöver flygningen stort på att få dit extern publik. Något som vårt förbund uppmuntrar - rekrytering till hobbyn är toppen!

Låt saga att klubben skulle tillåta 250FPV och ha en rejsavdelning med nät osv. Men stå fast vid reglerna att alla FPV-flygare skall ha en spotter och givetvis lagliga video/radio-sändare. För utan spotter så är det inte modellflyg och försäkring täcker ej. Olagliga sändare går ju givetvis inte att uppmuntra. Hade det inte ändå blivit ett liv om att man inte får komma med sin immersion 600mW sändare då? eller om att spotter behövs?

Inget gör sig självt och hjälp de som arrangerar med försalg och info I tid, annars blir det inte bra.

radiocontrol
2015-01-15, 13:18
Jag flyger inte ens FPV så det är inte det jag faller på.
250-gränsen på multirotor fanns från början inte med i reglerna i första inlägget i den här tråden.

Naturligtvis måste vi sätta säkerheten främst, inget snack om det och klubben får naturligtvis bestämma hur de vill ha det på sitt evenemang.

Om reglerna i första inlägget säger max 250 för multirotor men man sedan anger "upp till 250-300" i ett senare inlägg, vad är det som gäller? Skriver man "För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan" är det en för luddig definition för att köra långtbortifrån för att kanske få flyga.

Vad är definitionen på en "parkflyer"? Allt som inte är gjort för att flygas inomhus? Då går min StuntMaster också bort.
Tråkigt men jag står över i år.

henke2
2015-01-15, 14:04
Vad är definitionen på en "parkflyer"? Allt som inte är gjort för att flygas inomhus? Då går min StuntMaster också bort.
Tråkigt men jag står över i år.

Ja precis. Problemet är att det går trögt att I en idiell förening få fram regler ristade I sten. Alla gör sitt bästa alla vill vara tillmötesgående, men det är jättesvårt. Allt som är gjort för inomhusflyg är välkommet, utöver det får se som bonus. Personligen tycker jag blade MCPX skulle vara största helikoptern (typ), men jag bestämmer inte som sagt.

Man får tänka på att det är ett privilegium och inte en självklarhet att besöka eventen.

Doggevito
2015-01-15, 15:57
Se det så här;
Väderleksprognosen garanterar helt vindstilla och runt 20 grader hela dagen. :sarcastic:

Vi ska göra vad vi kan för att så många som möjligt ska bli nöjda.
Om vi alla är lite tillmötesgående och har ett glatt humör så kan det bli en fantastiskt trevlig dag.

/Douglas

henke2
2015-01-15, 17:49
Se det så här;
Väderleksprognosen garanterar helt vindstilla och runt 20 grader hela dagen. :sarcastic:

Vi ska göra vad vi kan för att så många som möjligt ska bli nöjda.
Om vi alla är lite tillmötesgående och har ett glatt humör så kan det bli en fantastiskt trevlig dag.

/Douglas

Exakt, det är ju världens chans att visa för klubben vad man håller på med och få med det till kommande år.

Amir
2015-01-16, 08:38
Jag flyger inte ens FPV så det är inte det jag faller på.
250-gränsen på multirotor fanns från början inte med i reglerna i första inlägget i den här tråden.

Naturligtvis måste vi sätta säkerheten främst, inget snack om det och klubben får naturligtvis bestämma hur de vill ha det på sitt evenemang.

Om reglerna i första inlägget säger max 250 för multirotor men man sedan anger "upp till 250-300" i ett senare inlägg, vad är det som gäller? Skriver man "För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan" är det en för luddig definition för att köra långtbortifrån för att kanske få flyga.

Vad är definitionen på en "parkflyer"? Allt som inte är gjort för att flygas inomhus? Då går min StuntMaster också bort.
Tråkigt men jag står över i år.

Hej

Jag vill bara förtydliga vissa saker och är tacksam för dina synpunkter

Anledningen att vi ändra benämningen från bara 250 till 250-300 är pga det inte finns något standard på mått eller liknade utan la till en max vikt istället på 600gram istället.

Anledningen att man kan tillstånd/tillåtelse att flyga större multikopter är, multikopter kan köpas var som helst och av vem som helst. Skulle vi bestämma att det är ok att flyga multikopter upp till XX antal kilo kan det dyka upp en kille som aldrig eller fåtal gånger kört med en multikopter och gör något misstag som en mer erfaren pilot inte skulle göra.

Därför kan jag efter en kort diskussion på plast med piloten ge tillstånd att flyga med något större multikopter.

Jag hoppas att du kommer och känner dig välkommen.

Doggevito
2015-01-16, 15:46
Det kommer att bli den första officiella FPV-tävlingen inomhus för multicopter 250-klass.
Claes Meijer kommer att hålla i detta.

För flygplan kommer det bli en Pylon-tävling.
Börje Ragnarsson ser till att detta går rätt till.

Blir även lite uppvisningsflyg, lotteri och annat kul.
49980

/Douglas

Henke80
2015-01-17, 07:05
Nu är det bara 169.5 timmar kvar.
ska bli kul..

Doggevito
2015-01-20, 02:46
Börjar bli dags att ladda !!
50055
Douglas

Tommy_H
2015-01-20, 06:00
Hej!
Ser fram emot flygningen på lördag. Jag är en som flyger blandat, både helikopter, multi och numera införskaffat flygplan till lördagen.
Jag tycker många regler är bra, speciellt för multi och fpv. Det har nämnts tidigare men det är ju viktigt att inte någon startar en vtx och stör ut en redan befintlig flygande. Vore bra om man har en liten hörna för fpv även mellan tävlingarna, men går det inte att ordna så kanske det blir så nästa år.
Rent generellt så gäller ju sunt förnuft, och det gäller samliga rc varianter, både heli som multi och även plan.
Detta blir andra året för mig, jag undrar är det avspärrat mellan plan och heli/multi?
Förra året reagerade jag på att väldigt många plan var över och snurrade alldeles för nära helikoptrarna, det kräver sin koncentration, och regler samt sunt förnuft gäller även för dem som flyger plan.
Visst är det så att reglerna för vtx och dess styrka är på 25mW? Ni nämner att en 600mW immersion inte är tillåten, men det är ju inte 100 eller 250mw heller eller har jag fel? Hur kommer ni kolla och följa upp detta?
Jag har precis installerat 25mW vtx och fpv utrusntning så jag kommer nog testa fpv tävlingen. Ska bli riktigt roligt.
Ladda nu på era batterier! Se till att ha humöret på topp och respektera varandra. Vi har alla samma typ av intresse :)
Snart är det dags.......

Zallisen
2015-01-20, 06:48
Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.

Men självklart ska man starta sin videomattagare och skärm/glasögon först för att se om någon redan sänder på samma kanal innan man startar sin sändare.

henke2
2015-01-20, 06:52
Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.

Jag hoppas verkligen att bara lagliga sändare är tillåtna. Annars gäller inte försäkringarna eftersom det inte är sunt förnuft l
längre.

Doggevito, vad har du bestämt här?

Zallisen
2015-01-20, 07:03
Det finns nog knappt nån som flyger FPV i detta landet med en "laglig" videosändare så det är ett ganska orimligt krav. det är nog inte 1% av de som flyger FPV som gör det.

bogieboy
2015-01-20, 08:24
Det kommer att bli den första officiella FPV-tävlingen inomhus för multicopter 250-klass.
Claes Meijer kommer att hålla i detta.

För flygplan kommer det bli en Pylon-tävling.
Börje Ragnarsson ser till att detta går rätt till.

Blir även lite uppvisningsflyg, lotteri och annat kul.
49980

/Douglas

Är det upp till 250-klass? Kan man vara med med en hubsan 107D?

Zallisen
2015-01-20, 09:20
Hehe jag föreställde mig faktiskt att det kunde vara folk som flög med hubsan i detdär raceat, lite intressant hur de skulle stå sig, tror de brister på tophastighet på raksträckor men dess lätta vikt gör att de kan ändra färdriktning snabbt i kurvor.

Tommy_H
2015-01-20, 10:05
Jag har precis plockat bort 600mw och satt dit 25mw som följde med fatsharken. Som du sa, kan inte vara många egenbyggda fpv quads som kör med 25mw. Jag har ställbar vtx på min micro, mellan 10-100mw så jag klarar mig men det är ju bra att veta vad som gäller.
Frågan är om reglerna gäller ute på offentliga platser och inte tillämpas inomhus på privat/hyrd lokal?

UPJ
2015-01-20, 21:55
Jag har 52000 mW respektive 59000 mW i mina plan.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/ClicInferno20150111.jpg

//Uffe

mogge
2015-01-21, 11:28
Jag hoppas att alla som kan komma,kommer. Vad gäller inomhusare så är det kanske en luddig beskrivning om vad som är vad.
Tror att säkerhetschefen kan göra en okulärbedömning vad som är lämpligt. MPX har ett antal modeller som åtminstonde jag skulle bedöma platsar inom inomhuskategorin. Grejen är väl att det ska gå ganska sakta och vara säkert så vi inte får snöfall i hallen(friggodust). Volymen i hallen är enorm.
/M

sirtoby666
2015-01-21, 17:13
Hej

Jag kommer att vara säkerhetsansvarig under Tipshallen eventet och detta har vi diskutera fram tillsammans med Växjö RC styrelsen

Helikopter 150-450 och multikoptrar upp till 250-300 (max 600gram) flygs på kortsidan i hallen bort från publiken

Helikopter mindre än 150 storlek (max 100gram) och multikopter under 100gram får flygas i hela hallen. Naturligtvis utan att störa andra piloter som flyger flygplan.

För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helikoptrarna på kortsidan.

Vi kommer om vi får ihop tillräckligt många som är intresserade att köra en eller flera korta race under dagen. Då kommer vi att spärra av halva sidan genom att hissa ner nätet som finns mitt i hallen i max 15min per tillfälle.

All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen pga säkerheten. Viss FPV flygning kan eventuellt tillåtas om man har en medhjälpare som har hela tiden koll på multikoptern och om piloten flyger på ansvarsfullt sätt, sådant tillstånd kan fås ut av mig.

Piloter har fullt ansvar för eventuella skador som har orsakade på annans egendom och Tipshallens lokar.


Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt :applouse:

Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

MVH Tobbe

DrHanke
2015-01-21, 17:25
Hej!
Ser fram emot flygningen på lördag. Jag är en som flyger blandat, både helikopter, multi och numera införskaffat flygplan till lördagen.
Jag tycker många regler är bra, speciellt för multi och fpv. Det har nämnts tidigare men det är ju viktigt att inte någon startar en vtx och stör ut en redan befintlig flygande. Vore bra om man har en liten hörna för fpv även mellan tävlingarna, men går det inte att ordna så kanske det blir så nästa år.
Rent generellt så gäller ju sunt förnuft, och det gäller samliga rc varianter, både heli som multi och även plan.
Detta blir andra året för mig, jag undrar är det avspärrat mellan plan och heli/multi?
Förra året reagerade jag på att väldigt många plan var över och snurrade alldeles för nära helikoptrarna, det kräver sin koncentration, och regler samt sunt förnuft gäller även för dem som flyger plan.
Visst är det så att reglerna för vtx och dess styrka är på 25mW? Ni nämner att en 600mW immersion inte är tillåten, men det är ju inte 100 eller 250mw heller eller har jag fel? Hur kommer ni kolla och följa upp detta?
Jag har precis installerat 25mW vtx och fpv utrusntning så jag kommer nog testa fpv tävlingen. Ska bli riktigt roligt.
Ladda nu på era batterier! Se till att ha humöret på topp och respektera varandra. Vi har alla samma typ av intresse :)
Snart är det dags.......

Ska man följa reglerna så måste man ju även lägga till de som har amatörradio licens, där kan jag som radioamatör helt lagligt använda upp till 1kw effekt kanske inte praktiskt på en 250 ram men ändå lagligt. Teoretrisk alltså har man mer än 25mw sändare ta med amatörradio licensen så är man ju laglig ? Eller ?

Ultra Bandit
2015-01-21, 20:05
Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt :applouse:

Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

MVH Tobbe

He,he! :sarcastic:
Det tycker jag med.
Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
Men, som sagt!
Bättre sent en aldrig.. :thumbup:

Hälsningar
Lasse P

DrHanke
2015-01-21, 20:05
Det är ju också viktigt att ni ser till att alla har dubbelkommando som skall tävla, eftersom de nya reglerna är sådana numera...

urbnyb
2015-01-21, 21:29
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/misc/quote_icon.png Ursprungligen postat av sirtoby666 http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/showthread.php?p=372008#post372008)
Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/smilies/applouse.png

Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

MVH Tobbe


He,he! :sarcastic:
Det tycker jag med.
Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
Men, som sagt!
Bättre sent en aldrig.. :thumbup:

Hälsningar
Lasse P



Just denna incidenten kommer att förfölja klubben i 10 år. Detta vet vi om och vi får väl finna oss i att bli bespottade .

Y-6 flög vid kraschen på fel ställe vid fel tidpunkt och dessutom var den alldeles för stor.
Det är just denna incident som ligger till grund för vårt regelverk i år och dessutom just denna incident som gör Amir lämplig som säkerhetsansvarig, eftersom han vet vad det handlar om. Det är av misstagen man lär sig.

Att ta körkort på lördag för stora multikoptrar faller på sin egen orimlighet. Detta har vi inte tid med och vi kan inte låta alla modellplansflygare vara på marken under tiden vi testar multikoptrarnas pilotskicklighet.

Jag hoppas att alla skall kunna flyga och trivas i Tipshallen utan gnäll. Trots allt är det ju bara en hobby.


Vänliga Hälsningar

Urban

IngemarTh
2015-01-22, 03:51
Ska man följa reglerna så måste man ju även lägga till de som har amatörradio licens, där kan jag som radioamatör helt lagligt använda upp till 1kw effekt kanske inte praktiskt på en 250 ram men ändå lagligt. Teoretrisk alltså har man mer än 25mw sändare ta med amatörradio licensen så är man ju laglig ? Eller ?


Tänkte ta med en egen video monitor och se om jag kan följa någon pilot. Undrar om jag kommer upptäcka någon radioamatör på 5,8 som följer PTS föreskrift?:

"Den som använder en amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal ska användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning ska anropssignalerna upprepas med korta mellanrum."


/Ingemar

sirtoby666
2015-01-22, 11:00
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/misc/quote_icon.png Ursprungligen postat av sirtoby666 http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/showthread.php?p=372008#post372008)
Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/images/smilies/applouse.png

Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

MVH Tobbe


He,he! :sarcastic:
Det tycker jag med.
Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
Men, som sagt!
Bättre sent en aldrig.. :thumbup:

Hälsningar
Lasse P



Just denna incidenten kommer att förfölja klubben i 10 år. Detta vet vi om och vi får väl finna oss i att bli bespottade .

Y-6 flög vid kraschen på fel ställe vid fel tidpunkt och dessutom var den alldeles för stor.
Det är just denna incident som ligger till grund för vårt regelverk i år och dessutom just denna incident som gör Amir lämplig som säkerhetsansvarig, eftersom han vet vad det handlar om. Det är av misstagen man lär sig.

Att ta körkort på lördag för stora multikoptrar faller på sin egen orimlighet. Detta har vi inte tid med och vi kan inte låta alla modellplansflygare vara på marken under tiden vi testar multikoptrarnas pilotskicklighet.

Jag hoppas att alla skall kunna flyga och trivas i Tipshallen utan gnäll. Trots allt är det ju bara en hobby.


Vänliga Hälsningar

Urban

För det första var det inte en bespottning utan ren och sanningsenlig fakta, det var heller inget påhopp på Amir då han inte var medverkande vid det aktuella tillfället "jag skrev -hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma", Amir och Tomas kan säkert flyga bättre än många inne i tipshallen.

Ironin i detta är just att Y6:an flög på fel plats och vid fel tidpunkt (som du så fint beskrev det Urban) Som representant för ett större hobbyföretag som HAB som nyblivna hobbyfolk ser upp till (och som ju alla vet drivs av just Tomas och Amir) borde vetat bättre och att inte flyga det där slagskeppet inne över huvudtaget, speciellt inte på sidan för flygplan och inte heller där det finns mest besökare. Som företagare gör man bara detta av en anledning "att synas".
Detta fungerade tydligt för ett par besökare som fick se farkosten i väldig närbild inkl. en gratis hårklippning.:banghead:

Ska man sälja/flyga en 6-7kg kärra som Y6:an från HAB så kan man ju göra det på ett lämpligt ställe när man hittat en köpare, en hobbyflygare lär ju ändå inte köpa en första maskin för 50-85´000.-

Om inte hobbyfolkets överhuvud lever till punkt och prickar efter gällande regler, då gör ju inte hobbyisterna det heller.
-Bara för att jag har en fin bil så kan jag inte köra till jobbet på cykelbanan.


För det andra menade jag inte att piloterna skulle ta körkort (det förstår ju vem som helst att det skulle bli tidskrävande, snarare att piloter med lite större maskiner på ett säkert sätt kan framföra sin copter, det kräver inte många sekunder för att se om en pilot kan flyga eller är en newbie) jag menade inte heller att man skulle släpa dit 10-kilos maskiner.

Exempel: Min förra tricopter i 450-klassen (som var byggd helt i trä) vägde 680gram fullt FPV-utrustad med 2200mAh batteri, Gopro Hero3, GPS och hela kittet, den skulle göra bra mycket mindre skada vid krasch än en 450 helikopter.

Det finns mycket lätta maskiner även med större spännvidd så man ska inte sätta gränsen vid storlek 250-300 utan snarare viktbaserat. En större multirotor med relativt liten vikt fördelar den kinetiska energin vid en krasch på en större yta vilket gör att den gör mindre skada än vad en liten gör med ungefär samma vikt.

Jag hoppas också att alla ska ha roligt i Tipshallen (det brukar vara riktigt trevligt), jag uttrycker bara min skepsis kring vissa saker.

//Tobbe

Doggevito
2015-01-22, 11:11
Börjar bli lite mycket tjabb och onödiga påhopp angående det här med FPV.
Ni som är seriösa FPV-flygare vet vad det är för regler runt det här.
Det kommer inte att tummas på säkerheten men en viss flexibilitet kommer att finnas,
så länge det inte påverkar säkerheten.
Detsamma gäller flygplanen.

Önskar er alla hjärtligt välkomna till en riktigt gemytlig dag i goda vänners lag.
Bara två dagar kvar men det räcker för att bygga ihop en modell till !! :sarcastic:

/Douglas

Kenneth E
2015-01-22, 12:18
Jag har bara hört om en som tänkt ställa upp i FPV racet, blir det fler? Det är ju det första officiella racet, då borde det satsa på att få igång det hela.

Se till att filma det hela och lägg ut på Tuben, visst ja, det går ju inte - om ni inte suddar ut alla människor! Känns som ett moment 22 har skapats. Skriv om det istället, blir lika bra - allt behöver inte vara på film eller spela in ljud med kommentator så får man inbilla sig hur det ser ut.
Oavsett, hoppas ni får kul.

Zallisen
2015-01-22, 13:59
Jag hade tänkt men min mini Y6 blev så uppbyggd med seriös filningsutrustning som brushless gimbal så den e inte så lämplig för "racing" längre, krasherna blir för dyra. :) men har en kompis som ställer upp med mini-tri och jag hoppas kunna filma det med mini Y6:an som blivit riktigt grym på det.

Xermalk
2015-01-22, 15:23
Jag är fortfarande bara 50/50 om jag kommer eller inte. Det tar 2h att köra dit och 2h hem, samt att jag i princip mördat mina ackar genom att flyga med 6x4.5/4s på min 250.

Jag vill komma, men har inte så mycket "vanligt" att flyga. Servona till min 450 heli sitter på min efx racer (parkflyer/pylon), det till min 250 har gått åt i krascher på min tri.

Zallisen
2015-01-22, 15:34
Det finns nya accar att köpa på plats kan jag nog nästan garantera dig. Det är kul att vara där bara för att kolla på alla andras maskiner nästan och se vad handlarna har att erbjuda. :)

Doggevito
2015-01-23, 11:01
Uppdatering av våra sponsorer och handlare.

Bara en dag kvar !!! :crazy_pilot:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64837335/Tipshallen/IMG_4299%20-%20Kopia.JPG

/Douglas

Borren
2015-01-23, 15:05
Har ju hela kvällen på mig att bli klar... http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/76b19f383308262ab40168ff6d7b327b.jpg

Ses imorrn [emoji1]

UPJ
2015-01-23, 16:23
Har ju hela kvällen på mig att bli klar...


och natten.

Kör lugnt.

Välkommen

//Uffe

cmeijer
2015-01-23, 21:04
Bilen packad o klar, 2 timmar och 40 min säger GPSen.
hoppas på en kul träff med mycket flygande :-)
hoppas vi får till ett bra startfält i pylon och fpv racing

H Claes, Motala MFK

Doggevito
2015-01-24, 05:43
Packar för fullt, får köra två gånger. :sarcastic:

Vi ses snart alla glada flygare.

/Douglas

Zallisen
2015-01-24, 18:23
Tackar för en helt otroligt dag, fått flyga mycket kul. FPV racet blev mycket lyckat med lagon många deltagare. Har samlat ihop filmer från så många källor jag kunnat, ska försöka klippa ihop nåt under morgondagen.

Henke80
2015-01-24, 18:44
Har ju hela kvällen på mig att bli klar... http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/76b19f383308262ab40168ff6d7b327b.jpg

Ses imorrn [emoji1]

Hej
såg inte att du va uppe med din fina quad eller missa jag det?
Mvh Henrik

tångarne
2015-01-24, 20:40
Tack för ett bra arrangemang som vanligt.
Mvh Tobias Sjögren

Doggevito
2015-01-24, 22:03
Tack alla glada flygare för en perfekt dag. :sarcastic:

Allt flöt fint och FPV-racen var jättelyckade.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64837335/Tipshallen/IMG_4303%20-%20Kopia%202%20-%20Kopia.jpg

/Douglas

Borren
2015-01-25, 07:48
Hej
såg inte att du va uppe med din fina quad eller missa jag det?
Mvh Henrik

Jodå Henrik, den flög finfint. Men den var inte så tålig som jag trodde, så när jag satte den i marken blev det bara spillror kvar. Blev bara 4 minuters flygning, så det är bara tillbaka till ritbordet här.. Men jag hade en kalasbra dag i hallen igår ändå. Fick ju träffa & snacka med en massa sköna människor & se några riktigt grymma maskiner.

Tack Växjö för en lyckad tillställning, nästa år hakar jag på på FPV racet!

Ken1
2015-01-25, 09:44
Tack för denna gång, lika trevligt som vanligt. Minus var väl att min lilla Blade fick känna på marken.. o bilens fartreglage brann upp ^^. (Det var därför det luktade bränt bland mulikopterflygarna där vi stod i hörnet :P) . Tjejen fick spaka en quad jag köpte på mig på plats, och hon tyckte det var skoj, så troligtvis lär hobbykontot öka :P

Zallisen
2015-01-25, 19:29
FPV-racet från dagen lite ihopsamlat.


http://youtu.be/_02yFK0Le3w

simonarvestrand
2015-01-25, 19:39
såg kul ut. men hur vågade ni sitta där? ytterböj på banan skarpaste böj. hade aldrig satt min fot på den sidan

Kenneth E
2015-01-25, 19:43
Såg riktigt kul ut, bra och kul film också!

cmeijer
2015-01-25, 19:58
Ja då var den genomförd. Sveriges första officiella FPV 250 tävling :-)
Mycket lärde vi oss denna dag. varvräknare. bana, resultattavla, säkerhet. kommunikation mm
Dessutom märker vi hur olika lampor/strålkastare kan störa ut FPV länken väldigt hårt!
Det var kul att vi även kunde visa live länk för publiken med. även om jag kraschade konstant, förutom när ni lät mig vinna ett heat(Tack)
Helt rätt Simon, vi borde suttit i mitten. Men nu gick det bra tack vare att alla kände ansvar och att porten innan och efter svängen var placerade med tanke.
Stort tack till alla som engagerade sig i detta första race.
Och stort grattis till Thomas Kling, som knep 1a platsen.

Kul var även att få tävla i pylon på en "riktig" triangelbanna inomhus
Mina egendesignade pylonkärror gick bra , så jag var supernöjd.
kul dessutom att så många var med, unga såväl som något äldre :-)
länk till tråd om planen
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=298151&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99

Det blev en toppen dag i Växjö.
inga stora smällar och mängder med lätta läckra modeller i luften.

Stort tack till er alla

H/Claes Motala MFK
www.meijer-models.se (http://www.meijer-models.se)

Tommy_H
2015-01-25, 20:06
Snyggt filmat och klippt!!! Det var riktigt skoj, svårt dock. Får öva mer inför nästa år. :)

Zallisen
2015-01-25, 21:29
Är väldigt ledsen att det var nån skum inställning i kameran på min filmande hexakopter där, det hade kunnat bli mycket bättre kvalité men det ärbättre än inget.

bogieboy
2015-01-26, 07:41
Det var sjukt kul tänkte va med och tävla jag med men min lilla hubsan va för klen min bild försvan direkt när övriga tävlande slog på sina fpv länkar ;-)

Jag fotade inget i år så skulle gärna se lite bilder från träffen. :-D

Xermalk
2015-01-26, 08:11
Hubsans videosändare är väll ca 60 ggr svagare an vad som vanligen används på 250's.
Även om de står på en annsn frekvens så kommer dte inte at fungera särskillt bra.

Till er som tävlade, var det mycket störningar inne i hallen?

bogieboy
2015-01-26, 08:19
Jag kunde åka med med min hubsan radio kristallklar bild :-P spelade även in nån sekvens men blir så konstigt format så har inte lyckats konvertera filmerna än :-P

Kenneth E
2015-01-26, 08:19
Om de andra körde med 25mW och du med original hubsan så skall det fungera om inte annat de andra kör med skit sändare som sprider över flera kanaler.

Zallisen
2015-01-26, 12:10
Trodde inte 5.8 var så spridande dock men man kanske ska ha nåt low pass filter med dem också för att förbättra videolänkarna när man kör många. Det kanske t.o.m kan minska störningarna från lysrören.

Det var ganska mycket störningar från takbelysningen som det brukar vara inne i hallar man inte så farligt som i mindre hallar.

Mr J
2015-01-26, 12:24
Jag kunde åka med med min hubsan radio kristallklar bild :-P spelade även in nån sekvens men blir så konstigt format så har inte lyckats konvertera filmerna än :-P

Jag har för mig att det funkar med FFMpeg.

cmeijer
2015-01-26, 19:19
50178FPV-gänget kollar videokanaler före heat 1 av 6,

50177Tricopter är alltid rätt, grymt bra pilot hjälper också till...

50179Färgad tape gör det lättare för publik och spotter att ha koll

50180Tomas kling berättar för intresserade

50183Klar för racing

50184Kul Hubsan med cool optik

50185Pylon eliten gör sig klar för racing runt triangelbanan

50181Motala MFK, Kling och Kling klara för Pylon

50182Dagens snabbaste kärror, med en lång 50+ som pilot och designer;-)

Hur gick det med klubbens filmare, får vi se resultatet ?