handdator

Visa fullständig version : spektrum dx8 eller dx7s???



darkling76
2014-12-13, 11:54
Halloj!
Ska byta ut min dx6i mot nån av dessa två alternativ.....
Vilken av dessa två sändare ska man köpa??
Ligger på samma pris men frågan är vilket ger mest för pengarna? eller vilken är bästa köpet helt enkelt?
Är inte så vass på spektrums utbud då jag flyger med jeti ds16 annars men har alltid haft en spektrum liggandes för alla bnf modeller....

Tacksam för köpråd!

//Pierre

Martin_s
2014-12-13, 18:05
Samma pris? Ja då tar jag dx8 alla dagar i veckan.. Har själv haft dx7s när jag flög spektrum men saknade upplysta Displayen bla 8an har annars är det med en fin radio.. Jag köpte min 7s pga pris skillnade mellan de två då var ganska stor.

McRegor
2014-12-13, 18:29
Beroende på hur många kanaler du behöver på din 2:a sändare så finns det ju även en ny DX6 som kanske kan vara intressant...
* Dx6 inkl 1 mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=9712858
* DX7s inkl 1 mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=91588
* DX8 utan mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=90065
Så lite skiljer det ju trots allt i pris (mottagarens pris) mellan DX7s och DX8. Den sistnämnda är ju den äldsta bland dessa vilket möjligen kan vara en nackdel men det får nog någon annan uttala sig om i så fall. DX7s och DX9 har har vi ett antal i klubben och dom har i alla fall fungerat bra.
Roger

pgrts
2014-12-13, 18:32
8:an är modern men i dag hade jag valt en av den nyare "talande" generationen.

darkling76
2014-12-13, 19:06
Beroende på hur många kanaler du behöver på din 2:a sändare så finns det ju även en ny DX6 som kanske kan vara intressant...
* Dx6 inkl 1 mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=9712858
* DX7s inkl 1 mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=91588
* DX8 utan mottagare - http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1703_1705&products_id=90065
Så lite skiljer det ju trots allt i pris (mottagarens pris) mellan DX7s och DX8. Den sistnämnda är ju den äldsta bland dessa vilket möjligen kan vara en nackdel men det får nog någon annan uttala sig om i så fall. DX7s och DX9 har har vi ett antal i klubben och dom har i alla fall fungerat bra.
Roger

Det är dessa jag kollat på från Lindinger....och om man spårar på artnr på dx8 så är det den senaste versionen som släpptes 2014 samt att den har ett li-ion ack som standard nu också....men jag vet inte kanske den nya dx6 är bättre?

McRegor
2014-12-13, 22:18
Sen är ju frågan hur avancerad 2:a radio du behöver när du har Jetin för de mera krävande behoven. Så - det kanske räcker med nya DX6 trots allt. Men prisskillnaden är ju inte så överväldigande - sen vet jag inte om t ex telemetri-funktionen skiljer nåt emellan dessa.
Roger

darkling76
2014-12-13, 22:51
Sen är ju frågan hur avancerad 2:a radio du behöver när du har Jetin för de mera krävande behoven. Så - det kanske räcker med nya DX6 trots allt. Men prisskillnaden är ju inte så överväldigande - sen vet jag inte om t ex telemetri-funktionen skiljer nåt emellan dessa.
Roger

Nu blev man ju sugen på dx6 i stället!
Men den för 152 euro har ett annat artikelnummer än den för 179 euro? Skumt....finns det olika versioner på dom tros?den billigaste heter p i slutet och den andra lite dyrare heter eu i slutet!
Bägge versionerna har samma mottagare med...
Kan det vara typ mode1 och mode 2 kanske?
Står ju mode 1-4 på bägge men kanske de är mekaniskt olika inställda?
Hmm..skumt!.....kollade på sweighofer och de har samma erbjudande där....

Jorgen
2014-12-13, 23:53
Jag har en teori, Spektrum har en kampanj i USA där de skickar med extra mottagare till allt för tillfället. Så om man köper en lös DX6 i USA så får man med en AR610 mottagare. Om man köper en med mottagare så får man med en extra mottagare och så vidare. Det här gäller alla deras sändare, ett steg upp så får man en extra AR8000 och på DX18 så får man en extra AR9020

Det resulterar i att det saknas en mottagare i alla hyllvärmare.

Delar av det här erbjudandet har kanske kommit till Europa?

Jörgen

karstena
2014-12-14, 06:13
jeg har dx9 og den nye dx6 skulle være stortsett den samme radio bare med 3 kanaler mindre. 3 ting jeg sætter stor pris på er:
fri flytting af kanaler til hvilken knap jeg vil, tale, og talen til hvilken som helst knap.

Der er ingen grund til at handle i tyskland. Man får den lige så billig i Danmark rc-netbutik.dk

karsten

henke2
2014-12-14, 10:16
Har en dx8 för BNF, men man blir ledsen varje gång man tar upp den efter att ha vant sig vid DS-16.

Jag vill försöka ta fram en spektrummodul till jeti istället. Borde vara enkelt eftersom jeti mottagare har PPM-ut :) Vilka lösa dsm2/dsmx moduler finns att köpa idag?

Edit: Delayking har... för BNF vågar jag nog chansa.... http://hobbyking.com/hobbyking/store/__40205__OrangeRX_DSMX_DSM2_Compatible_2_4GHz_DIY_ Transmitter_Module.html

McRegor
2014-12-14, 10:57
För BNF och övrigt inomhusflyg så kör jag en Spektrum-modul (original) i min gamla Futaba 9C. Enkel lösning när jag ändå hade en sändare liggandes oanvänd. Sen ser det nog ut som att t ex en DX6 + mottagare är runt 160 kr billigare hos Lindinger än hos rc-netbutik.dk - och frakten från Lindinger kostar bara 6 Euro så gissningsvis är prisskillnaden ändå större...
Roger

henke2
2014-12-14, 11:56
Sen tycker jag DX6 är extra oanvändbar eftersom den mig veterligen inte klarar av fulla utslag så som DX8 gör. Att kunna mixa hit och dit samt addera osymetrisk expo är också viktigt för att få en välflygande modell.

McRegor
2014-12-14, 12:13
Henke - gäller dom begränsningarna (fulla utslag) även den nya DX6:an eller var det den gamla DX6i ?
Roger

henke2
2014-12-14, 12:35
Det är mer än jag vet

McRegor
2014-12-14, 12:47
...men då kanske DX6 ändå inte är "helt oanvändbar" trots allt...

darkling76
2014-12-14, 15:36
Efter mycket forumläsande slutade det med en beställning lagd på nya dx6 i alla fall....
Tanken är att min lille grabb ska kunna ha denna så snart det blir dags att testa på modellflyg så det kan väl vara en bra instegsradio om inget annat sedan var den ju billig också med mottagare och allt.
Slog till på en Blade 200Qx också när man ändå var i farten då det var rätt pris nu..
Ser riktigt rolig ut med bra drag så det ska bli spännande å testa:)
Angående fulla utslag på nya dx6 så ska det var fulla utslag och inte begränsning som på den äldre dx6i enligt lokal handlare.

//Pierre

McRegor
2014-12-14, 15:43
Jag köpte en Blade Nano QX för några veckor sen. En riktigt trevlig liten skapelse att flyga inomhus - både på mindre ytor men kan också ha riktigt hyfsad fart framåt när man flyger i gympahallen. Och lycka till med DX6:an - det blir säkert alldeles utmärkt.
Roger

flygrc
2014-12-14, 19:37
Eftersom jag tycker det är nonchalant att tillhandahålla sändare med buggar som man är medveten om...
https://www.youtube.com/watch?v=CfkBk1VLEuQ&list=UULUKGmVujWZIogsIz9F7Itg
...så tycker jag Spektrum går bort alla dagar.

Jorgen
2014-12-14, 19:59
För er som inte känner DX8 buggen som hänvisas till så är det ett fel som dök upp när de uppgraderades till Airware Version 2.04 i slutet av 2011. De tog rejält med tid på sig att lösa det. Jag var tvungen att slå upp det och det var först i Augusti 2012 som de släppte 2.05 som fixade felet.

Jörgen

McRegor
2014-12-14, 21:01
...och för detta problem så skall man för all evighet bojkotta Spektrum ? Nja - även om det var en långsam felhantering så kan ju sådant drabba alla märken och med den slutsatsen som dragits i ett tidigare inlägg så lär vi ju snart inte ha några märken kvar. Och - jag är själv Futaba-flygare så jag har på det sättet inget egenintresse av att försvara Spektrum men lite rim och reson får man nog tillämpa även här. Det är ju inte direkt nåt Premium-märke vi talar om så fel kan alltid uppstå - och det kan det f ö göra även på Premium-märken.
Roger

darkling76
2014-12-22, 21:19
Fick min dx6 levererad idag och har ängnat nån timme åt den nu...
Så fantastiskt mycket för pengarna......telemetri och voice alerts mm och smidig att programmera....vansinnigt mycket bättre än min gamla dx6i....
Supernöjd så här långt:)

Jorgen
2014-12-23, 15:13
Hur tycker du att känslan är i spakarna?

Finns det något dödläge i mitten som inte ger något utslag precis som på DX6i?

Jörgen

darkling76
2014-12-23, 23:26
Hur tycker du att känslan är i spakarna?

Finns det något dödläge i mitten som inte ger något utslag precis som på DX6i?ï

Jörgen

Inte vad jag märkt av men däremot fick jag betydligt större utslag med dx6 jämfört med min gamla dx6i och känslan i spakarna är helt ok.....det är ju ingen jeti men man får ju också 10st dx6 sändare för samma peng:).....enda nackdelen jag märkt av är batteritiden.....nu har jag lagt in lite modeller och lekt runt i menyerna en hel del men efter 4 timmar konstant knappande så ligger den på 4.9 volt ungefär och larmar low voltage vid 4.3 volt så skulle tro ca 3 tim till innan batteribyte...nu kör jag vanliga AA men tydligen finns det lipo att köpa anpassad för radion om man det vill.....

Hartmann
2014-12-23, 23:51
Har en fråga angående utslagen. Har inte tidigare hört talas om det, och vid en sökning på RCG var det enda jag kunde hitta en diskussion angående elevons och utslag. Är det här ett generellt problem, eller bara när man kör med vissa typer av mixning?

Jorgen
2014-12-24, 00:42
De korta utslagen var en egenheter i dx6i och det här är snarare en begränsad DX9 än en uppgraderad DX6i. Den kan väl till och med ladda in program från DX9 och DX18?

darkling76
2014-12-24, 05:34
De korta utslagen var en egenheter i dx6i och det här är snarare en begränsad DX9 än en uppgraderad DX6i. Den kan väl till och med ladda in program från DX9 och DX18?

Japp!
Vad jag kunde snappa upp på div forum innan jag beställde dx6 var bla att dx6 i stort sett är en dx9 minus 3 kanaler....programmeringen är samma på dx6 dx9 och dx18 enligt horizon....åtminstone vad gäller BNF/PNP modellerna....

henke2
2014-12-31, 10:24
Hihi, ju har jag fått igång Jeti DS16 till UMX-modellerna. Att jag inte tänkt på det tidigare, genialiskt enkelt.

Saker som blivit över, se säljes

http://i62.tinypic.com/2lnwdw0.jpg

darkling76
2014-12-31, 10:32
Hihi, ju har jag fått igång Jeti DS16 till UMX-modellerna. Att jag inte tänkt på det tidigare, genialiskt enkelt.

Saker som blivit över, se säljes

http://i62.tinypic.com/2lnwdw0.jpg

Det var som satans :applouse: