handdator

Visa fullständig version : Turnigy 9xr halv thrust och andra konstigheter



nikke76
2015-01-07, 22:12
Hej!
Satt ikväll och gick igenom Turnigy 9xr manual och grejade med de olika menyerna, jag ändrade inget, men när jag nu ska binda en APM2,6 med radion så går det inte (detta har jag gjort många ggr innan) ser man på radiodisplayen så går bara gasen till hälften d.v.s. spaken går att röra fysiskt som vanligt, men den reagerar bara när jag kommer över halva delen, vad har jag lyckats med?

Sen när jag är inne i Missionplaner till APM så ser jag att även radions mode 2 (som jag brukar köra på) är ändrad, nu finns thrust enligt APM på högra spaken, trots att den är kalibrerad på mode 2 som den brukar... :(

kan någon ge mig en ledtråd till vad som har hänt?

//Niklas

FinnbyFraggel
2015-01-07, 22:20
Vilken mjukvara kör du i din TGY9XR?
Original har den något som liknar ER9X men den har inte samma filformat.
Jag kan rekommendera ett byte till ER9X om du inte kör den redan.
/Jonas

nikke76
2015-01-07, 22:37
Vilken mjukvara kör du i din TGY9XR?
Original har den något som liknar ER9X men den har inte samma filformat.
Jag kan rekommendera ett byte till ER9X om du inte kör den redan.
/Jonas

Jag kör med den som kom med i radion, är nybörjare när det gäller att bygga själv så det är lite trevande, hur byter jag programvaran? har du någon bra länk?

Hittade felet på halvgas problematiken, jag gjorde bara en halv calibration av radion ikväll, då trodde radion att halv fysksik rörelse av gasen var en hel i data värden LÖSNING = ny calibrering av själva radion och problemet löst :)

Dock så fattar jag inte hur gasen (thrust) kan ha hamnat på den andra spaken i missionplanner (APM boarden) quadcoptern tror ju att jag kör med en annan mode än jag ska enligt radion??

FinnbyFraggel
2015-01-07, 22:50
Sök på ER9X så hittar du information.
Du behöver en USBASP (programmeringskabel) för att byta mjukvara.
En gissning på varför den flytande trottel kan vara för att du var inne i mixern och sen drog i höger spak när source var markerat för redigering, då ändrar den automatiskt till den knapp, spak eller ratt du rör på.
/ Jonas

nikke76
2015-01-08, 20:47
Får tacka för hjälpen, på något sätt hade jag ändrat i mixer menyn. Efter en kontroll på APM hemsidan så fick jag till det.

Tack!

Mvh //Niklas