handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, 250mm Quad-bygge



knop3se
2015-01-22, 22:02
Hej! Jag är nybörjare på allt som har med RC-flygning att göra, men köpte mig en Syma X5C-1 (mode 2) Qaudcopter från Kina för ett par månader sen och tycker det är riktigt kul, dock har det varit mycket vind och blåst senaste tiden så det är inte mycket man flugit precis och den är så lätt att den är svår att flyga när det blåser. Har dock även en liten Nano Qaud som jag flyger inomhus med och tränar lite med (U207 Intruder). Den senaste månaden har jag kollat mycket på youtube om de här populära 250mm Quadarna som man bygger själv, det här med FPV verkar ju sjukt kul, jag tror jag kollat och läst tillräckligt mycket nu för att veta hur man skruvar och löder ihop en egen och även hur man ställer in en OpenPilot CC3D Flight controller så jag har nu bestämt mig för att bygga en egen quad, inget FPV grejs ännu dock, väntar lite med det, Fatshark goggles, kamera och sånt är ju inte billigt precis, väntar även med t.ex. en Mobius kamera. Valde CC3D controllern då de verkar lite enklare att ställa in jämfört med Naze32 controllers (och klonerna Flip32, Dragonfly32 etc).

Här är ett screenshot på vad jag beställt från Banggood för ca 2000 kr, ca tusenlappen för quaden och en tusing för Radiosändare/mottagare, batteriladdare och batterier (köpte en extra motor också som inte är med på bilden) och förhoppningsvis har jag beställt allt jag behöver, ni får gärna ta en titt och se om jag gjort något misstag men jag tror allting ska fungera, fick kompromissa lite efter vad som fanns i lager.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1804660/order_bg1.jpg

Ni kan läsa mer om grejorna på Banggood, det finns SKU´s på allt på skärmbilden. Ramen har "inbyggt" PDB (power distribution board), så det är ju smidigt, beställde även små LED strips som jag tänkte fästa fram och bak på quaden, blått ljus fram, rött där bak, dom ska klara upp till 12 volt som dom lödar jag direkt på PDB:et på samma kontakter som två av ESC:erna tror jag. ESC:erna har SimonK firmwaren förinstallerat som jag förstått att man ska ha även om jag inte visste vad en ESC var för två veckor sedan :-) Det verkar som att vissa endast tar strömmen (BEC?) från en av ESC:erna och kopplar in på CC3D controllern (dock signal från alla 4) medan andra bara kopplar in alla 4 kablar med alla 3 pins från alla ESC´s på controllern, så där är jag lite osäker. Jag är även lite osäker på kablarna till radiomottagaren, dom flesta verkar dra strömmen (och signal, från flight controllern) till Channel 1 och sedan endast signal till de andra kanalerna men på "min" mottagare kanske jag får dra strömmen till kontakterna märkt "b/vcc" istället, jag vet inte. googla bild på FS-iA6 för att se, jag kanske yrar, hoppas det....Köpte även en "RC Lipo Battery low voltage Alarm indicator" som ska tjuta och blinka som sören när batteriet börjar bli lågt som jag tänkte sätta på quaden, vet dock inte hur man kopplar den, ser att den har 4 pins, är det "balance" kabeln från batteriet jag ska koppla in där? eller vad den pluggen heter, jag är som sagt nybörjare på allt det här. Jag kan dock hantera en lödkolv i alla fall :-D Verkar vara en T plugg? på batterierna istället för en XT60 som verkar vanligare men jag hittade ej rätt kabel så jag fick beställa en annan som jag ska klippa av och en adapter...blev lite rörigt där men bör funka annars beställer jag kanske en annan kabel snart.

Jag undrar även vad jag ska ställa in för slags modell på Radiosändaren, kan välja mellan "Airplanes , fixed and variable pitch helicopters och Swash AFR" ? Minnet Stödjer tydligen 20 modeller.
Verkar vara en bra sändare för pengarna faktiskt (471 kr, såg att HobbyKing säljer den under namnet Turnigy TGY-i6). Säger han att den även stödjer telemetri så att man kan se batterimängden från mottagaren och kan ställa ett alarm i sändaren måntro? http://youtu.be/6oFEAjIolEw

Lödkolv, lödtenn, tennsug, zip-ties, "helping hands med förstoringsglas", velcro-straps, dubbelhäftande tejp/pads, Blå locktight och sånt har jag redan hemma, har även beställt lite extra grejor från ebay, tex krympslang, en "brandsäker" li-po bag att förvara batterier i etc. Så om ca 1 månad räknar jag med att det mesta dykt ner i brevlådan så att jag kan börja bygget.

Skärmbild (missa ej att skrolla hela vägen ner): https://dl.dropboxusercontent.com/u/1804660/order_bg1.jpg

Länkar till de flesta grejorna på skärmbilden:

Ram: http://www.banggood.com/MR_RC-250-250MM-PCB-Mini-Quadcopter-Frame-Kit-p-961261.html
Motorer: http://www.banggood.com/DYS-BE1806-2300KV-Brushless-Motor-Black-Edition-for-Multicopters-p-946416.html
ESC´s : http://www.banggood.com/RCX-Simonk-12A-ESC-Brushless-Motor-Speed-Controller-For-Multicopter-p-938101.html
Propellrar: http://www.banggood.com/Gemfan-5x3-Inch-Plastic-5030-Propeller-CWCCW-For-240-250-Frame-p-956935.html
Flight controller: http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-OpenPilot-CC3D-Flight-Controller-STM32-32-bit-Flexiport-wp-Uk-937044.html
Radiosändare och mottagare (Beställt Mode 2): http://www.banggood.com/FlySky-FS-i6-2_4G-6CH-AFHDS-RC-Transmitter-With-FS-iA6-Receiver-p-922606.html
HobbyKing säljer samma Sändare under namnet "Turnigy TGY-i6".
Batteri: http://www.banggood.com/Ace-High-Quality-11_1v-1300mah-25c-lithium-battery-p-75248.html
Laddare: http://www.banggood.com/IMAX-B6-AC-B6AC-Lipo-NiMH-3S-RC-Battery-Balance-Charger-p-908064.html
Low battery alarm: http://www.banggood.com/Wholesale-7_4V-14_8V-RC-Lipo-Battery-low-voltage-Alarm-Indicator-p-25595.html
LED strip: http://www.banggood.com/LED-Decoration-Board-Strip-3S-For-QAV250-Quadcopter-p-951108.html

knop3se
2015-01-23, 02:09
Hittade några bilder från någon på nätet som byggt en quad med samma ram och flight controller.
50084

50085

och någon annan
50086

streber76
2015-01-23, 07:54
Hej o grattis, du är nu fast i träsket- det är antagligen lättare att sluta med droger för du glömmer aldrig synen i glasögonen när du första gången punchar din quad. Det e bra att du lär dig flyga line of sight innan du skaffar fpv.

Du kopplar svart o röd från en av dina esc mot cc3d o alla signal trådar som är gula eller vita , dom andra svarta o röda klipper du av eller löder bort. Från cc3d har en en vit bred micro kontakt, den kopplas in o driver din mottagare. Observera att färgerna kan avvika från openpilots, bry dig bara om positionerna, så från vänster till höger har du jord, vcc, kanal1, 2 osv- kopplar du elen fel så har du i princip grillat nått så dubbel o trippel kolla, man är ivrig o vill flyga men det kan lätt bli fel då.

Sändaren ställer du in på acro, flygplan altså. Nollställ alla endpoints o trim samt subtrim. Kolla i manualen. Undvik använda plug konverterar. Antingen byter du till xt60 på batterierna eller så kör du deans på quaden, du behöver inte den extra vikten/ ökade risken att något mer går sönder.

McRegor
2015-01-23, 09:53
Ni som vet - är det tillräckligt med 3S1300 25C ? Eller behövs större strömtålighet - typ 35--45C ? Dessutom tycker jag personligen att Banggood är relativt dyra på ackar - det kan ju i värsta fall tillkomma 25 % i moms + 100-lappen i adminavgift i "tullen". Även om man klarar sig från avgifterna så kostar numera ackarna inte mycket mera än vad denna kostar även i svenska shoppar och då givetvis inkl moms. Kolla till ex här - http://www.autopartner.se/accar-batterier/lipo/3-cells
...och det finns ju många flera. Och kolla även vikten när det gäller ackar - och inte bara kapaciteten.
Roger

knop3se
2015-01-23, 11:04
Tackar och bockar för svaren! Har beställt en Deans kabel nu

http://www.ebay.com/itm/F02105-1-pcs-Deans-Style-T-Plug-Male-Connector-Silicone-Wire-With-11-5CM-14awg-/251760084075?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3a9e12046b

Och nu blev jag nervös att det inte följer med rätt kabel till laddaren att ladda batterierna med så jag beställde lite olika deans till JST kablar och adaptrar nu också.

Ja, det verkar smartare att beställa "ackar" från Sverige nästa gång, hoppas jag ej fastnar i Tullen.

Där var några frågor till i min röriga text som jag hoppas få svar på:-)

Matfarsan
2015-01-23, 11:38
Satt också och reflekterade över det här med batterier.
Hobbyking verkar ju billiga på batterier men då blir ju istället frakten ganska dyr.
Så det blir nog Sverigebeställning även för mej.

okelelle
2015-01-23, 13:33
Jag tar mina liposuction från hobbykings eu lager. Billig frakt och ingen moms.

McRegor
2015-01-23, 14:14
Billigt och billigt från HK EU ? Nja - det beror på om man bara behöver ett par ackar eller större grejor. Frakten kostar väl minst runt 15 $ (125 kr) så behöver man bara nån ack så är det ju inte speciellt billigt. För en hel flygmaskin kommer ju frakten i en annan dager men smågrejor/billiga grejor är relativt sett inte billiga att frakta därifrån längre. Det finns nog anledning att kolla andra leverantörsalternativ inom EU.
Beträffande moms så har vi ju tidigare betalat moms i det EU-land vi handlat ifrån men nya EU-regler från årsskiftet kan innebära att vi måste betala enligt våra egna moms-satser (25 %) och inte enligt säljarlandets vilket i många fall kommer att betyda lite högre pris för oss svenskar.
Roger

Henke80
2015-01-23, 17:56
Hej o välkommen till quad träsket säger jag med.

Åk till Växjö imon så kan du både köpa bra accar o om det är något mer
du har missat. Kommer säkerligen komma mycket quadfolk som du kan snacka med o få tips.

Mvh Henrik

knop3se
2015-02-04, 21:26
Väntar fortfarande på grejorna men gjorde ett impulsköp nu och beställde en annan ram och ett PCB :-D Tycker denna ramen var snyggare och påminner utseendemässigt om en Lumenier QAV250 som jag tycker är en av de snyggare ramarna som finns :-D

http://www.banggood.com/Reptile-X260-260mm-Fiberglass-Mini-Quadcopter-Frame-Kit-p-944543.html
http://www.banggood.com/ESC-Connection-Board-Distribution-Board-For-Multi-Axis-Model-p-941273.html

Lite M3 Nylonskruvar, muttrar och standoffs blev det också och lite annat...

:-D Vill bygga nuuuuuuuuuu


Betalade lite extra i frakt och tror dessa bör dyka upp ungefär samtidigt som det jag tidigare beställt.

50321 50339

streber76
2015-02-05, 07:38
Du gjorde ett misstag. Banggoods lagerplaneringsavdelning kan inte stava till express, du gör bäst i att kasta pil på en tavla o spå i kaffesump för att avgöra vad som händer- precis som smhi...:)

Tricket är en order i veckan

oddname
2015-02-05, 09:18
Deras Priority direct mail kommer på mellan 5-7 dagar de gånger jag beställt, dock så blev det vajs på senaste beställningen hos speditören så den kom iväg senare.

Henke80
2015-02-05, 15:29
Hej.

Jag beställde dagen efter du gjorde detta ämnet o mina grejer
kom idag från banggood.com.

Jag valde inte till någon extra fraktkostnad heller.

Hoppas dina rc prylar kommer snart så vi får följa ditt quadbygge.

Mvh Henrik

knop3se
2015-02-05, 15:33
Hehe, dom har skickat grejorna idag i alla fall med Priority direct mail, dom andra grejorna verkar ej ha nått Sverige än, tror dom kommer inom nån vecka eller två, körde gratis frakt på dom. Fick tracking numbers på det gamla jag beställde men ej det nya :-( Det verkar som att jag kan trycka in ESC:erna mellan de nedersta plattorna på den nya ramen så jag slipper ha dom på armarna, nice! Beställde en extra ESC nu också och beställde 5 motorer innan så har jag extra om nåt skulle krångla eller paja snabbt. Radiosändaren/mottagare och Li-po batterierna fick jag häromdagen dock men dom verkar ha skickats från Holland medan det andra väl skickas från Hong Kong eller nåt. Jo just det fick ju Flight controllern också, den skickades från UK.

50336 50337

streber76
2015-02-05, 17:12
Då är det bara att koppla in fc o flasha o hålla på. Läs noggrant o uppdatera boot grejen först om du har ver 3 eller lägre innan du flashar kortet. Kolla sen att sensorerna inte hoppar omkring, yaw brukar skruva på sig det e normalt.

knop3se
2015-02-05, 17:17
Jaha, nja jag tror jag väntar greja med CC3D´n tills jag fått hem ESC´s och motorer och allt. Vill köra den där wizarden för första gången med allt inkopplat.

knop3se
2015-02-08, 01:49
Det kliade lite i fingrarna så jag installerade Open Pilot GCS och följde instruktionerna för att kolla vilken bootloader jag hade på min CC3D, jag hade v3 så nu har jag uppdaterat bootloader till v4 och även uppgraderat firmware till senaste versionen så nu är i alla fall det klart :-D Jag fick först ingen kontakt med CC3D:n när jag kopplade in den på USB-portarna i fronten på min dator men det löste sig när jag kopplade in den i USB-hubben som är kopplad till nån av USB-portarna på baksidan av datorn :-)

Såg även att paketet med den förra ramen, ESC:er, motorer etc nått Stockholm och väl dyker upp här i Skåne senare i veckan. Dock behöver jag det andra paketet som innehåller laddaren till Li-po batterierna och innan jag börjar bygga vill jag ha min nya ram (som jag ej fick tracking number till) så det kan hända att jag får vänta runt 2v till :-( men man kan ju alltid hoppas att det slutat snöa och slipper se minusgrader på termometern när bygget e klart. Fick en "neckstrap" till Radiosändaren från ebay också i fredags.

Läste om den nya ramen på ett forum att hålen för att mounta en Naze32 är för långt ifrån varandra och jag tror CC3D har samma dimensioner så nu är jag lite orolig hur jag ska mounta allt. Ser dock att PDB:et jag beställt har 4 yttre hål och 4 inre så kanske passar PDB:et på ramen och att jag sen kan mounta CC3D på dom inre hålen , med nylonskruvar, muttrar och standoffsen jag beställt. (får givetvis ta cc3d:n ur den gula lådan den ligger i) Se bilder.

50372 50373 50374 50375 50376

Henke80
2015-02-08, 07:16
Hej.

Hoppas verkligen du får dina grejer nästa vecka. Min nya quad blev klar igår.
Angående montering av din FC. Jag körde med dubbelhäftande tejp sitter som berget. Jag använde en bit mjuk foamliknande under med som tar en del vibrationer med.

Mvh Henrik

knop3se
2015-02-08, 09:56
Hej, jo på den förra ramen hade det funkat att fästa FC:n med dubbelhäftande tejp men på den nya ramen kommer jag ha det lilla blå PDB:et under FC:n och jag tror inte jag vill fästa FC:n direkt ovanpå det blå PDB:et (med alla ditlödadade kablar) med tejp, det känns inte bra, jag måste nog ha lite distans mellan dom. Och jag kan inte ha PDB:et på undersidan där jag har ESC:erna för då kommer dom ligga direkt på PDB:et...så jag måste nog göra som jag skrev ovan...eventuellt får jag borra nya hål i plattan om det ej passar, om det går, om hålen inte kommer alldeles för nära de andra. I värsta fall kan jag även ha ESC:erna på armarna och PDB:et där jag tänkte ha esc:erna och sen fästa FC:n med dubbelhäftande tejp på den normala platsen men meningen med min nya ram är att man ska ha esc:erna "gömda" mellan de understa plattorna. Tycker dessutom det är fult med esc:erna på armarna så jag hoppas jag kan göra som jag skrev ovan. Det är svårt att förklara och kan va svårt att förstå vad jag menar om man inte vet exakt hur den nya ramen ser ut.

I denna tråd kan man se min nya ram http://forum.flitetest.com/showthread.php?12382-Reptile-X260-Build

Jag kommer ju dock inte bygga min exakt så utan kommer använda mig av ett PDB också om det går, annars får jag väl köra utan och bygga ett ormnäste av kablar istället. Med andra ord, löda ihop de 4 fyra röda och de 4 svarta kablarna från ESC:erna direkt till Deans-kabeln, plus att jag måste löda dit de 4 kablarna från 2 LED strips också och kanske mer i framtiden så ett PDB är lite bättre.


50377 Undersida

Henke80
2015-02-08, 17:13
Hej.
tänkte inte ens på att du hade beställt ny ram. Hade den gamla i huvet med
integrerad pdb:).
Det känns som du har detta under kontroll o jag förstår precis
vad du säger. Du skriver väldigt illustrativt.

Mvh Henrik

knop3se
2015-02-08, 17:15
:-)

streber76
2015-02-08, 19:41
Du börjar komma igång, härligt. Jag byggde ihop en 250 till min bror idag, tog 3 timmar med inställning av cc3d pids o 2 härliga testflygningar. Det som gör mig irriterad är att hans flög hur bra som helst o min nya venture är quadarnas motsvarighet till titanic... Jag tycks bara inte få ordning på den.

Jo, borra bara nya hål om det inte passar med styrkortet, gör en liten pappersmall så det blir rakt bara.

knop3se
2015-02-08, 19:49
Hehe nice! Finns det info om vad för delar du använt? Det där med pids är ingenting jag förstår mig på riktigt ännu, men det kommer väl sen. Jag läste dock att en av nyheterna i senaste versionen till cc3d var nåt som hette "TPS (Thrust PID Scaling)" och det låter ju intressant vad det nu är... klistrar in några av nyheterna nedan:


Acro+ Flight Mode: an enhanced Rate mode w/ insanity factor; A new flight mode that mixes Rate mode with manual actuator output. It allows the pilot to go from very modest rates to full on madness. It does this by bypassing the gyro for rotation and applies manual output signals to ESCs. This mixture is adjustable with a “Factor” default setting that is .05, and equates to around 450 deg per second. Results with different frames will vary. It’s available on each stabilization bank. Factor is also added to TxPID so the user can assign a knob or slider and find the sweet spot that feels just right.

PIRO COMP: A cool new feature that allows the copter to remain more stable in yaw turns. It takes PID controller’s compensation values, and rotates them as the yaw is turning, so that wind and imperfect center of gravity are always compensated properly.


Expo (software-based): Allows you to add a positive or negative curve to make higher rates more docile at center stick . This is available on separate stabilization banks, and can also be adjusted with TxPID.


TPS (Thrust PID Scaling): Works by lowering PIDs at higher throttle and raising when at low throttle. It’s set on a curve and can be adjusted to raise or lower P, I or D or any combination you feel suits your style. It’s available on each stabilization bank and is completely customizable.

mer: http://www.openpilot.org/new-release-14-10-mini/

streber76
2015-02-09, 05:35
Jag hade en liten zmr250 ram, emax 1806 motorer, emax 12a esc. Satte på 5030 gemfans proppar o kör den på bangood "1500 mah" batterier på "40c". Det är ett budget bygge för han håller på att lära sig, men eftersom han är född med en Playstation kontroller i handen misstänker jag att han snart flyger bättre än mig.

Det där dem pids är kanske det största hindret för nybörjare efter det att maskinen är monterad. Mitt tips är att du använder qav 250 profilen när du konfigurerar farkosten, skakar den drar du ner dom lite på pitch axeln först o kollar om det slutar.

Jag har testat acro+ i nya releasen. Det är rätt nice att kunna flyga fpv i rate med runt 360 grader per sekund o expo på 35, sen om man vill flippa drar man spaken hårt o då blir quaden helt galen. Sen tröttnade jag på hela flip grejen o blir irriterad när folk flippar för mycket.

knop3se
2015-02-09, 08:14
Aha nice. Angående batterier så har jag ju beställt 1300 med 25c och har förstått att 25c egentligen är lite lite, man borde väl upp i minst 30-40C men klarar jag mig på 25c ett tag eller är det kört? Har även tänkt på att vissa kör med tre-bladade propellrar, är det nåt man bör testa?

simonarvestrand
2015-02-09, 08:59
Det är nog först när du vill ge gaspådrag fort som du kommer märka det vid lugn flygning är det inga problem

Zallisen
2015-02-09, 13:57
Trebladade propellrar är nog inget att ha, de har flera gånger högre chans att gå sönder vid varje "landning".

knop3se
2015-02-09, 14:06
Har läst att dom ska ge lite mer thrust dock...

streber76
2015-02-09, 14:35
Lite mer ja... men titta på hur ineffektiva dom är, för lite mera thrust ger du upp väldigt mycket batteri. Dina motorer drar 6.5A på 5030 proppar... 26A o ditt batteri är 25C * 1.3Ah typ 32A är vad dom klarar. Det är precis under 80% regeln, sätter du på proppar som belastar motorn mer bryter du mot den o nått kommer o ge sig förr eller senare.

Detta är max belastnings siffror dock o inte så man flyger i verkligheten. När du tröttnar på 5030 skaffa kraftigare batterier o 6tums tvåbladiga proppar, men jag lovar en 250 utan fpv gear med 5 tummare rör på sig.

Zallisen
2015-02-09, 15:32
Oftast inte plats för 6" på många 250-ramar dock men frukta icke det är HQ Props 5x4 du skaffar istället. Har varit min favoritpropeller ganska länge nu.

knop3se
2015-02-09, 16:15
Precis varit på Biltema och inhandlat diverse grejor inför bygget och när jag kom hem nu såg jag två st avier från posten, mina grejor har kommit, alltså allting jag först beställde till quaden, även batteri-laddaren, hämtar dom imorgon eller nåt, jag väntar ju fortfarande på den nya ramen ändå och lådan med nylonskruvar, distanser etc. Men nice att grejorna kommit fram nu, det gick lite snabbare än väntat :-D

knop3se
2015-02-10, 16:42
Hämtade lite saker på posten idag men väntar som sagt på nya ramen bl.a. innan bygget börjar.


50402 50403

streber76
2015-02-10, 16:49
Att du klarar o vänta på den o inte smäller in allt i den du har. Vi vill ju se din maiden på youtube:)

knop3se
2015-02-10, 16:50
Hehe äh den som väntar på nåt gott...kommer nog inte spela in min maiden flight...men kommer kanske nåt senare...

Henke80
2015-02-10, 17:25
Vad händer med Mr.Rc ramen nu då? Läggs på hyllan tiĺl en regnig dag;)

knop3se
2015-02-10, 17:28
Jag vet faktiskt inte...kanske bygger en quad till med den ramen nån gång eller säljer den. Har en polare som kanske kommer vilja bygga en quad längre fram, han kanske vill köpa den får se...

Hmm är jag nöjd med mina nya ram så får jag nog köpa en till sen så att man har extradelar om man pajar en arm eller nåt.

knop3se
2015-02-10, 21:01
Hur ser man enkelt vilken propeller som är CW och vilken som är CCW? Det står ett litet "r" på den ena Gemfan 5030 propellern i ett två-pack, jag gissar på att det är den som är CW? Är det rätt? Sen undrar jag var man köper såna där HQ 5040 props nånstans, jag har hittat Gemfan 5040´s men gissar på att HQ är ett annat märke?

knop3se
2015-02-10, 21:09
Undrar även om man kan ladda flera 1300mah Li-po´s med olika C-rating samtidigt med en sån här?
http://www.banggood.com/Wholesale-Parallel-Charging-Board-Balance-Charge-Plate-For-IMAX-B6-B6AC-B8-Charger-p-58771.html

Xermalk
2015-02-10, 21:54
Inte rekommendera att ladda flera batteri samtidigt när man börjar komma upp i storlek.
Säkrare att införskaffa en ordentlig multiladdare, eller bygga en laddningsväska med flera laddare i.

Lipos skall respekteras för vad de är, små brandbomber vid felaktig hantering.

Om du absolut måste ladda 2 samtidigt så är det laddning i serie som gäller, så laddaren kan övervaka alla celler samtidigt.
Dvs ladda två 3s batteri som 6s. med en 3->6s adapter för balanseringskabeln.

Detta har sina egna problem, då det blir kortis om man kopplar fel på balanseringskontakterna.

streber76
2015-02-11, 06:28
Har för mig det var så r på cw proppar. Texten ska vara upp o på cw proppar ska den höga kanten på proppen rotera medurs.

Du kan köpa hq proppar från mlhobby. Tänk på att flyga med stora proppar utan fpv gear o kameror så kommer den hovra vid 25-30 procent... det är inte bra eftersom den är jobbig o få ner o svår att hålla på konstant höjd.

O spela in maiden, har du otur kan det vara det enda minnet du kommer ha kvar av din modell ;)

dvogonen
2015-02-11, 07:40
Undrar även om man kan ladda flera 1300mah Li-po´s med olika C-rating samtidigt med en sån här?
http://www.banggood.com/Wholesale-Parallel-Charging-Board-Balance-Charge-Plate-For-IMAX-B6-B6AC-B8-Charger-p-58771.html

Ja, det kan man. Batterierna måste ha samma spänning och kapacitet, men kan ha olika C-tal. Strömstyrkan måste anpassas efter det batteri som skall laddas långsamast. Alla batterier klarar 1C vid laddning, så det är en bra utgångspunkt.

Att parallell-ladda kräver försiktighet. Man måste kontrollmäta batterierna innan laddning för se att de håller ungefär samma laddning och att cellerna fungerar samt är balanserade. Batterier som inte tar laddning på en cell riskerar att leda till att motsvarande cell i andra batterier blir överladdade. Det är detta som riskerar att leda till brand. Sådanna batterier skall tas ur cirkulation direkt. Men det gäller förstås oavsett hur man laddar. Det går ju inte att flyga med batterier med kassa celler.

Ett annat problem med parallell-laddning är att flera batterier hamnar precis bredvid varandra. Tar ett eld så tar alla eld. Ha alltid batterierna placerade så att en eventuell brand kan hanteras och inte riskerar att antända närliggande material. Och lämna aldrig, aldrig någonsin LiPo-batterier obevakade under laddning.

knop3se
2015-02-11, 08:16
Ok. Jo jag har bara två lipos än så länge med samma mah och C. Jag kommer ladda ett i taget dom första gångerna och kommer ha dom under uppsikt och i en sån där "brandsäker" lipo bag. Men Nästa gång jag köper lipos köper jag nog några med högre c rating.

knop3se
2015-02-11, 20:29
Förbereder lite :-) Tar bort + kabeln på 3 av ESC:erna alltså...dom som ska gå till CC3D´n. Bände upp den lilla piggen bara, drog ut kabeln och satte på krympslang.

50460

knop3se
2015-02-11, 21:10
Och löder fast kablar och kontrollerar LED's :-)

5046150462

Ålänning
2015-02-11, 21:28
Det där med numrering... jag brukar använda smal permanent tusch och märka med punkter på signalkabeln. Typ 4 punkter = 4. Skulle nånsin kabeln användas igen och bli en "6a" så märker jag med två punkter till. Skulle den bli en "2a" så drar jag om punkterna till två streck. =) Bara lite OT... inte sett nån annan göra så.

knop3se
2015-02-11, 21:38
Kan man ju göra också, har en silver märkpenna här nånstans...

knop3se
2015-02-11, 21:43
Skruvar fast prop adaptrarna eller vad dom heter på motorerna med de korta skruvarna och kollar om mina lock nuts passar, japp det gör dom :-) Har svarta på väg också... Verkar som DYS kör med tjockare shafts nuförtiden (5 mm), behöver ej använda någon plastadapter till proparna.

P. S. Vad är den lilla mässingsbrickan till för?? (bilden till vänster bland skruvarna)

5046350464

Ooops glömde använda blå locktight... Äh det får va så nu...

streber76
2015-02-12, 07:52
Sådana små mässings brickor brukar sitta på motorns undersida o se till att det inte glappar mellan klämman som håller fast axeln o undre kullagret.

knop3se
2015-02-12, 08:08
Ok, tack!

Henke80
2015-02-12, 09:54
Sådana små mässings brickor brukar sitta på motorns undersida o se till att det inte glappar mellan klämman som håller fast axeln o undre kullagret.

Jag säger tack med då jag använder samma motorer som trådskaparen o
inte heller visste..

Mvh Henrik

knop3se
2015-02-14, 00:21
Blää, hoppades på att ramen skulle komma innan helgen men icke sa Nicke....zzzZzzzzzz.... :-(

knop3se
2015-02-16, 21:50
Fortfarande ingen ram...kommer väl vilken dag som helst. Beställde ett par såna här Li-po´s igår, dom borde väl va bra eller?
Kommer nog löda dit Deans kontakter sen bara så jag har Deans på allt, jag vet, en kabel i taget så det inte blir kortis... :-D

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32726

dvogonen
2015-02-16, 23:20
Ett tips: Gör tvärt om. Byt alla Deans-kontakter till XT60, dvs det som redan sitter på batteriet. Bra Deans-kontakter funkar iofs OK. Bäst är originalen, men de är dyra. Tyvärr finns det många kopior som inte alls är bra. Med tiden ger sig fjädrarna i dem och de riskerar att börja glappa, vilket naturligtvis har förödande konsekvenser. Det verkar dessutom vara rätt stora skillnader mellan Deans-kontakter av olika ursprung. En del sitter ihop så hårt att det är lögn att få isär dem, medan andra knappt håller ihop alls.

Efter en lipobrand som uppstod eftersom en kontaktfjäder i en Deans-kontakt vek sig och kom i kontakt med motstående pol gav jag upp och bytte till XT60 för några år sedan. Det har jag aldrig ångrat.

Det går antagligen att göra dåliga XT60-kontakter, men alla varianter jag har provat har funkat bra ihop och är glapfria.

finnen
2015-02-17, 09:26
+1
Original deans är säkert bra, men xt60 är i mitt tycke mer lättanvänt. Lättare att löda och koppla i/ur. Dessutom, om man som jag, beställer ackar från hobbyking så har de rätt kontakt från början

knop3se
2015-02-17, 09:42
K, får kanske byta till xt 60 senare då för nu kommer väl snart ramen och jag har bara deans pluggar nu.

streber76
2015-02-17, 12:42
Det är en liten 250 quad - den är helt mosad innan deans kontakterna har gett upp - om han använder den på rätt sätt ;)

Ett tips för att dom ska gå lätt att stoppa i o ur - se till att kontakten sitter ihop hannen med honan när du löder - annars löper du risk att plasten smälter och blecket får fel vinkel, det händer inte om den sitter ihop med den andra biten.

Sista batteritipset - efter krash kontrollera batteri o kablar, vanligt är att batteriet lossnar och kan träffas av proppar, så kolla det o kabeln. Har du skador på kabeln kan du temporärt laga det med eltejp, kommer det åt kolfibern kan det bli mycket otrevligt.

O bästa flygtipset - märker du att det går illa o du kommer att tappa kontrollen (du ska självklart flyga på säkra områden) - stryp gasen INNAN innan du "landar", dom är lätta o tar fall rätt bra, men dom bränner motorer o esc om rotorn inte får spinna fritt nästan garanterat.

knop3se
2015-02-17, 13:31
Bra tips! Man tackar :-) Ingen ram idag heller... Detta är tortyr!!!

knop3se
2015-02-19, 13:46
Helvetes mög, ingen ram idag heller :-(

Kopplade dock ihop batteri, ESC 1, en motor och mottagare till channel 3 (throttle) igår och motorn snurrade efter jag bundit? sändare/mottagare så nu vet jag att det funkar i alla fall. Satte även kardborrband på undersidan av batterierna så dom ej flyttar sig på Quadcoptern sen. Kommer givetvis även ha ett batterystrap runt sen också.

knop3se
2015-02-20, 13:59
Gick precis inom och kollade postlådan hemma och ramen har kommit så ikväll börjar bygget, Tjohooo!!!! '-)

Kimp
2015-02-20, 15:27
kul! lägg upp mycket bilder och/eller video! Ska göra samma bygge i princip. Har precis börjat min väntat av leverans från banggood...

Copterdude
2015-02-20, 15:38
Kinesiskt nyår så tar några veckor extra om man har otur :(

knop3se
2015-02-20, 16:04
Problem nr 1 är att hålen ej passar cc3d och pdb. Blir nog till att borra.. Obs att jag även fick detta pdb idag. Det andra pdb passar ytterhålen på men innerhålen passar ej cc3d.... Crap. Kan man borra i det blå pdb:et istället för ramen??? Obs att det mindre pdb:et här representerar hålstorlek som är samma som på ett cc3d.

Hjäääääälp!!!

50697

50698

http://www.banggood.com/CC3D-Flight-Controller-Mini-Power-Distribution-Board-PCB-p-954655.html

knop3se
2015-02-20, 17:09
Borrade ramen...

knop3se
2015-02-20, 17:50
50699

50700

50701

knop3se
2015-02-20, 17:51
50702

knop3se
2015-02-20, 18:10
50703

knop3se
2015-02-20, 18:50
50707

knop3se
2015-02-20, 18:52
50711

Henke80
2015-02-20, 21:03
Vad är det för material i din ram?
Va det svårt att borra?

Skönt att höra att du har fått alla grejer nu.

knop3se
2015-02-20, 21:04
Det går framåt här i röran :-)

50712

knop3se
2015-02-20, 21:05
Glasfiber måste det vara eftersom den kostade typ 170 spänn. Nä det var rätt lätt.

knop3se
2015-02-21, 02:30
Lite bilder från bygget inatt :-) Fortsättning följer imorgon!

50713

50714

50715

50716

50717

50718

50719

50720

knop3se
2015-02-21, 02:43
Jag har kört igenom wizarden i Open Pilot GCS och allting verkar fungera :-D Tror att motorerna snurrar på rätt håll, annars blir det ett jäkla jobb att fixa, det orkar jag knappt. Skruvar väl på propellrarna imorgon och provar hovra lite i lägenheten först så får vi se.... puh! Mina batterystraps där man kan dra remmen igenom som på ett skärp var på tok för långa (32 cm) så jag har beställt 20 cm, men detta ska nog fungera så länge.

streber76
2015-02-21, 05:44
Haha, du har jobbat hela natten:) Kolla att dom spinner åt rätt håll genom wizarden o hålla ett finger löst mot sidan av motorn. O eftersom du antagligen e trött... proppar av;) Kolla även att rätt motor aktiveras. Släng på en 250mm profil o ut o flyg. Skakar den lite men jättesnabbt sänk P på pitch o roll, skakar den långsammare men kraftigare sänk I. Blåser det mycket var försiktig o flyg inte över trädtoppar utan bra inställning, du kan blåsa omkull eller iväg, små steg framåt är nyckeln till framgång.

knop3se
2015-02-21, 11:34
Jo jag gjorde ungefär som du skrev inatt men jag satte lite tejp på motorerna för att se vilket håll de snurrade på och jag tror det blev rätt men jag var rätt trött så vi får väl se idag. Vaknade med världens huvudvärk idag bara :-( men jag ska provflyga lite snabbt ikväll

knop3se
2015-02-21, 13:01
Här kommer lite mer bilder. Testade att hovra i lägenheten precis och det funkade! I think she's ready! Wohoo! Tyvärr ska det regna hela kvällen :-( crap...

50721
50722
50723
50724
50725
50726

vagaboga
2015-02-21, 13:24
Hej hej!
Lånar tråden då jag är i samma position som skaparen.
Såg tested.com's video om 250 racing quads och har sen dess sett hundratal videos. I fredags föll jag för trycket och beställde allt. Måste bara testa detta :) Har en Hudsan x4 som snurrar runt i vardagsrummet som övning.
Har inte så mycket frågor ännu, men det kommer garanterat under bygg och intrimmningstiden.
Om allt går bra så är jag nog här till tidens ände, annars dyker det väl snart upp en billig quad på köp och sälj ;)

Jag har beställt:
Lumenier QAV250 kolfiber, lite overkill kanske...
Cobra 2204 2300kv motorer
ZTW 12A simonk esc
acro naze32 fc
en hel hög gemfan 5*3 prop, lär gå åt.
frsky tanaris radio och sändare
Fatshark attitude Fpv kit
tänkte beställa accar från skanehobby.se, verkar ha bra pris.
mm...

Helt säkert kommer jag behöva komplettera efterhand.


/O

knop3se
2015-02-21, 13:26
Hehe det var Tested´s video som fick mig intresserad också, när dom lade uppe den kunde jag inte ett smack om RC-flygning eller quadcopters och efter många timmars kollande på youtube, forum etc har jag nu beställt delar och byggt en själv, och jag testade lite i lägenheten precis och den funkar! :-D Skit att det ska regna hela dagen bara :-( FPV blir det nog här också senare när jag lärt mig flyga ordentligt, line of sight.

knop3se
2015-02-21, 13:30
Jag förberedde mig ordentligt först, har nog byggt den 10 gånger i huvudet innan delarna kom :-D

Henke80
2015-02-21, 18:00
Jag förberedde mig ordentligt först, har nog byggt den 10 gånger i huvudet innan delarna kom :-D


Hehe. Här känner jag igen mig. Ligger på kvällarna o bara bygger o bygger o får ingen sömn. Ett eländigt dilemma.....

knop3se
2015-02-21, 18:22
Hehe :-) Bläää här har det regnat hela jäkla dagen så jag har inte provflugit. Jag testade lite här hemma men nuddade en byrå och pajade en propeller och skadade en annan lite...

streber76
2015-02-21, 18:28
Det är superbra att ni kör LOS först o sen FPV. Risken är antagligen rätt låg att man får användning för LOS flygning om tex er FPV utrustning går sönder för man är ofta långt borta eller så ser man inte quaden ordentligt. Men finns det en chans att rädda den är det sjukt pinsamt om man man inte fixar det trots förutsättningar bara för att man inte inte kan flyga ordentligt. Med det sagt så är LOS flygning en färskvara - Så gör inte som jag o glöm bort det ;)

Flyg säkert o välj era områden - tex fimen jag länka till i 250 tråden - hade precis börjat med flip32 o nya esc samt motorer, innan jag flög över vägen hade jag flugit ca 10 batterier o ställt in allt o metodiskt testat allt, inte förrän nu vågar jag lita på den o börjar tänja gränserna lite.

vagaboga
2015-02-21, 20:06
Jodå, tänker verkligen nöta los. Ska börja min karriär på avskild plats :)

knop3se
2015-02-21, 21:27
Nu snöar det, are you kidding me!

50740

streber76
2015-02-21, 22:52
Huh, tittade precis ut, här har det fallit ca 5 cm... det finns ingen rättvisa. Men det var en stilig quad iaf:) Har en kompis som fick snö på sin reset grej på styrkortet o sånt är ju mindre bra.

knop3se
2015-02-21, 23:18
Det var ett litet uppehåll i snöandet nu så jag gav mig iväg till en liten gräsplätt upplyst av ett par gatulyktor och så här skitig och blöt blev den :-) Jag kommer med några kommentarer och frågor strax...och tack, ja den blev rätt stilig faktiskt, men jag ska nog köpa svarta propellrar och ett rött batterystrap så kan den bli ännu stiligare :-D

507415074250743507445074550746

knop3se
2015-02-21, 23:27
Den flög bra tycker jag, väldigt responsiv, nästan för responsiv, jag märkte inte av något skakande direkt men det var mörkt så jag vet inte, jag valde QAV250 Airframe-profilen i wizarden när jag ställde in den. Vinden tog den lite väl lätt tyckte jag dock, kan man ändra några inställningar för det? Den driftade en del men det var väl vinden som gjorde det eller så är det kanske normalt...

Jag skulle vilja ställa in ett "super newbie-läge" på den, den är så kraftfull att det räcker att man nuddar spakarna så sticker den iväg känner jag och då undrar jag om jag ska ställa in sånt i cc3d:n eller om jag ska leka med dual rates/expo/throttle curve/end points etc inställningar i min radiosändare? Jag har en spak som påverkar Throttle curve som växlar mellan Normal och Idle up undrar om man kan använda den till mitt ändamål? Hjälp!

Jag krashlandade några gånger men inte från så hög höjd, den hamnade upp och ner en del men den verkar ha hållt ihop :-D Jag "disarmade" innan jag vände på den varje gång, vill ha mina fingrar kvar ju...lätt att komma åt throttlen...

Engelsk manual till min sändare om någon känner för att vara specifik.

http://img.banggood.com/images/upload/2014/04/FS-i6%20Maniac.PDF

streber76
2015-02-22, 06:52
Haha, maiden utan expo...Sidan 23 i manualen har du det, börja med 35 eller nått o kolla hur det känns. Blir väldigt svampigt med för mycket o tom svårare o flyga.

Jag satte upp dualrate på min men använde aldrig det, lär dig att spaka med små rörelser - vid vanlig flygning rör man dom några mm.

Har du svårt att hålla höjden testa att modifiera throttle kurvan, när man använder roder är det svårt att inte råka ändra även throtteln. I cgs kan du göra det, modda kurvan så den hovrar vi ca 50% gas på radion o platta ut kurvan vid det läget. De flesta tycker det e lättare att flyga så o mer ergo när spaken är mer mot mitten.

dvogonen
2015-02-22, 08:14
Symptomen du beskriver avhjälps genom att öka expo på de kanaler som är "darriga". På en quad brukar det vara roll och tilt. Yaw är normalt sett rätt långsam på en quad och behöver oftast lite mindre expo. Du kan ställa in expo endera i radion eller på flygkontrollern. Personligen tycker jag att det är enklare att ställa in och finjustera i radion. Men slutresultatet blir detsamma.

Endpoints ställer man in så att maxutslag på spakarna ger det högsta tillåtna ingående kanalvärdet på flygkontrollern. Olika radiosystem ger marginal olika maxvärden. Du skall INTE sänka endpoints för att begränsa kontrollen av quaden. Justering av endpoints är marginellt intressant för quadar. Du kommer antagligen inte att kunna märka någon skillnad. Så stor skillnad är det inte mellan radiofabrikaten.

Midpoint är desto intressantare. När radion har spakarna i neutralläge så skall flygkontrollern också tolka detta som mittläge. Ställs in med trimmarna eller (hellre) i flygkontrollern. Jag har inte använt Openpilot och vet inte hur lätt det är att göra det i kontrollern.

Dual rates ställer om mellan två olika profiler i radion. En "low" med mer expo och eventuellt sänkta endpoints och en "high" med känsligare spakar. Dual rates har sin plats för flygplan men är i stort sett överflödigt för flygkontrollers. Dessa har egna inbyggda flygprofiler som ger mer eller mindre nervös flygning. Man väljer flygläge i kontrollern genom att tilldela en brytare en kanal.

knop3se
2015-02-22, 12:18
Tackar, båda! Jag ska läsa på lite mer om detta! Jo precis, när jag använder yaw är det väldigt lätt att samtidigt ändra throttlen, jag får prova en throttle curve...tror du det är bättre att göra det i GCS eller det går precis lika bra i sändaren?

Streber76: Exakt hur menar du när du säger "börja med 35"?

Limpan
2015-02-22, 15:54
Kul att läsa fler som fastnade i detta på samma sätt som jag. Följer tested och såg deras videos med charpu o fpv-racing och sedan deras byggvideo. :)
köpte samma motorer och esc som ts, men Naze32 som FC.
Blir nog maiden flight på onsdag för min del, om vädret tillåter, och posten inte är försenad.

streber76
2015-02-22, 18:19
Menar 35 i expo - det brukar vara ett värde från -100 till 100, du gör det på roll o pitch, eventuellt lite på yaw - i din radio. Det betyder i princip att de första 35 procenten i din spakrörelse är i "limp" mode o ökar gradvis - gör det lite jämnare när man flyger.

Yaw e lite märklig, den funkar rätt kasst på quads - personligen har jag min rätt nerställd så det blir lite jämnare när man flyger o tar snabba svängar, problemet är att den känns jätte slö när man flyger line of sight. Smaken är som baken där o du kommer att hitta vad du gillar.

Din CC3d tar hand om dina mid o endpoints automatiskt så bekymra dig inte om det, kör du med naze eller flip kort får du hålla på o pilla på det där, känns sådär 2015 - fast jag måste säga att dom flyger fint.

knop3se
2015-02-22, 18:40
Jag kom på hur du menar :-D Jag har fått till throttle curve bättre nu, yaw, pitch och roll får jag jobba lite på.

Den "levlar ut sig" jäkligt bra, men den driftar lite som den vill och det är störigt, det är säkert helt normalt men den gör det mer än tex min Syma X5c och min nano-quad. Kanske får jag kalibrera om mina ESC´s eller nåt?

vagaboga
2015-02-22, 18:57
Jag råkade beställde mina fatshark utan batteri såg jag. Fatsharks egna är lipo men är det verkligen nödvändigt, kan man inte köra nimh ist? Dom är väl lite mindre känsliga för urladdning osv.
Sjukt taggade på att börja bygga nu. Tror det börjar dimpa ner delar i veckan :)

knop3se
2015-02-22, 19:32
Whoops! Du kan kanske hitta ett passande i svensk butik?

streber76
2015-02-22, 19:46
Dom gör så, tänk vilken extravikt jämfört med hubsan som måste bromsas när du väl planat ut. Med en mycket bra inställning kommer den att bromsa lite när du släpper spaken men det är inte så stort problem, det är värre om den skakar.

Driftar den slumpmässigt typ några meter hit sen dit kan det vara vibrationer som orsakar problemet, testa att dra upp accelerometrarna från 0,05 till 0,10, det filtrerar ut en del o kanske blir bättre - men din profil kanske har det ökat redan.

Till vagabond - varför inte skaffa ett flygbatteri till o ha det i glasögonen? Så kan du använda det sen i lite los flygning. På sikt blir nått av dina batterier dåligt o då kan det driva fatsharksen, om de tar 3s... jag kör på diversity skyzones o vet inte vad som funkar.

knop3se
2015-02-22, 19:49
Det står på 0,10, kan man öka mer?

vagaboga
2015-02-22, 20:17
Så får det bli, brillorna ska klara upp till 13V så ska ju gå bra.

streber76
2015-02-22, 20:18
Nä den blir seg o svarar dåligt på input. Tänk på att ett litet hack i en propp tex räcker för att skapa vibrationer. Testa att montera din dator på 3 lager 1 mm skumgummikuddar. Min driftar med men det struntar jag i när man väl blåser på är det ganska oviktigt

knop3se
2015-02-22, 20:31
Tog en liten flygtur till ikväll men jag har problem med att hitta stora öppna ytor att öva på här i stan (Ängelholm, Skåne) och jag har ingen bil, hoppas jag kan komma på nåt bra folktomt ställe till våren/sommaren.

Äsch, den driftar nog inte mer än mina andra quads ändå, den är ju f'n så mycket kraftfullare och det blir ju mycket mer luft som flyttas så det är nog bara jag som är van vid att flyga inomhus med nano-quaden bara. Dessutom är jag lite rädd för min nya quad, det är ju för sören en flying lawsuit waiting to happen! :-D Eller en flying throatcutter kanske :-D

Copterdude
2015-02-22, 21:24
Kan va luften som studsar mot vägg och golv som gör att den driftar.
Brukar dra upp satellitkartan på hitta.se och leta runt efter ställen men bor du i stan kan det nog bli svårare.

knop3se
2015-02-22, 21:29
Japp, jag tror det också. Jo jag har kollat satellitkartan på google maps en hel del...eventuellt får det bli nån åker nånstans...och brorsan kanske kan komma och hämta mig nån helg så jag kan flyga på landet i Spannarp där han bor.

dvogonen
2015-02-22, 21:52
Ett tips är att leta upp närmsta fotbollsplan/idrottsplats som ligger vid en skola. Brukar vara helt tomt utanför skoltid. Lite trista omgivningar att flyga i, men de finns överallt och är "lagom" stora för miniquadar.

knop3se
2015-02-22, 21:53
Jo det finns en fotbollsplan (grus) vid en skola, 5 minuters cykeltur från där jag bor där jag ska testa sen....

streber76
2015-02-23, 08:21
Så det var inomhus du flög, då är det som tidigare skrivet att luften studsar mot väggar o sen blåser från sidan. Fotbolls plan är bra att testa på o väldigt lätt att hitta bitarna. Själv flyger jag över fält med högt gräs men det e svårt att hitta quaden om man går ner vid fpv flygning. Ett tips där är att använda fpv gearet som pejlningsutrustning, bara att hålla händerna över antennen så man får en liten glugg framåt o alltid gå mot bästa signalen, goggsen över ena ögat så man ser vart man går.

Ted_B
2015-02-23, 12:59
Det är lätt att tappa bort quaden när man flyger med goggles och det händer något så den går i backen men det funkar bra att pejla in den på det viset, oftast går man rätt på den.
Jag har också drift på min i attitudemode, men nu flyger jag nästan bara i rate eller acro+ och då märker man inte av det.
Det kändes som ett stort steg att ta att gå över till att flyga rate efter att bara lite kort provat det innan, men det gick fort att gå över till att flyga på det sättet, speciellt med goggles, LOS är svårare. Attitude känns inget vidare numer, det går knappt att flyga så längre, det känns mest irriterande att quaden inte gör som jag vill.

vagaboga
2015-02-23, 13:32
Jag beställde prylar från tre olika ställen i fredags, 20e, getfpv.com (USA), hobbyrc.co.uk (England) och multirotorparts.nl (Holland)
Varorna från getfpv och hobbyrc kom idag!! Det tycker jag är rätt bra leveranstid. Tyvärr beställde jag all rolig elektronik från multirotorparts, så kan inte börja göra något alls egentligen. Mer än titta och klämma lite på goggles och ram ;)
Nu ska jag köra till skanehobby.se och köpa batterier.
Som en bonus har jag tydligen en superfin fotbollsplan ca 3min gångväg hemifrån, 5m staket runt om och konstgräs! Mitt hem fram till sommaren.

knop3se
2015-02-23, 14:34
Nice! Det tar nog inte så lång tid från Holland, snart har du alla grejor :-D Glöm inte att starta en byggtråd här i forumet :-D
Angående beställningen från USA, betalade du moms och tullavgift eller du klarade dig? Jag har faktiskt aldrig beställt från USA pga att jag hört att man lätt kan fastna i tullen, jag har dock beställt hundratals grejor från Kina och aldrig fastnat i tullen :-D

vagaboga
2015-02-23, 18:29
Jo, man får betala tull och moms. Men dom företag jag beställt ifrån i USA har inte haft några problem med att skriva ner värdet på varorna, så det behöver inte bli så mycket. Däremot tror jag inte det lönade sig för mig ändå, den svenska kronan är så svag.

vagaboga
2015-02-23, 22:22
Måste fc'n sitta i mitten? Jag funderar på att sätta den lite längre fram, så kan jag flytta fram batteriet, lite närmare cg.

knop3se
2015-02-23, 22:33
Jag har ju min fc i mitten och batteriet ovanpå ramen så att cg blir mitt på fc:n men när jag senare slänger på fpv kamera och kanske en mobious längst fram kommer jag antagligen flytta batteriet till platsen där bak för att få cg i mitten, annars blir den nog framtung, vi har väl ungefär samma design på ramen, du har väl beställt en äkta Lumenier QAV250? och jag har en billig kopia så designen är ganska lik med plats för batteriet där bak på "nedervåningen". Så har i alla fall jag tänkt...så du skulle ju kunna sätta fc:n i mitten och börja med att ha batteriet ovanpå som jag?
.
Alltså ungefär så här menar jag att jag nog kommer ha det sen nån gång fast med fpv radiomottagaren monterad i "taket" ungefär i mitten med antennen uppstickandes genom det där hålet där det väl är tänkt...om det går...

50778

Zallisen
2015-02-24, 12:35
Det löser sig alltid, helst ska ju CG vara i mitten av kortet men maskinerna flyger helt ok även om de är lite fram eller baktunga. speciellt sådana små lätta maskiner.

Ängelholm säger du? kom upp till Halmstad å flyg lite med mig och polaren som flyger massa FPV med CC3D-maskiner sen när det blir väder om du vill. Vi ska försöka bygga en FPV-racingbana nu till våren. :)

knop3se
2015-02-24, 13:17
Tackar för inbjudan :-D Ska dock lära mig flyga lite först, jag har tex aldrig flugit en quad i annat än attitude mode och inte ens det är jag nåt vidare på än :-D Men jag ska prova att flippa switchen till rate mode nästa gång jag är ute och se vad som händer...är hemma från jobb med en jäkla förkylning just nu....

Zallisen
2015-02-24, 13:47
Det är helt rätt tänkt, man handikappar sig själv som tusan om man vänjer sig vid attitude mode. Kör rate direkt för bra LOS-träning.
Gav mig tusan på att bli bra å lära mig så jag stod å flög 8:or genom ett fotbollsmål 4 accar varje kväll nästan i somras och det gave bra resultat vill jag lova. :)

Min sensei tipsade om att först öva på att hovra i sidledd framför mig och det var ett bra tips. så kör i rate mode och vrid dig 90 grader på yaw å träna dig på att hålla den stilla. alternera vilken sida du svänger åt. Sen kan du börja flyga 8:or efter ett tag så kommer det snabbt.

Ålänning
2015-02-24, 16:45
En multikopter som är framtung så "bobbar" med nosen när man flyger framåt, alltså upp och ner.
Är den baktung blir den svårare att flyga. (detta har DJI lärt mig) :-)

vagaboga
2015-02-24, 18:25
Blir det "fel" för fc'n om den inte sitter i mitten? Eller är det viktigaste riktningen och att den är plan med ramen?

Ålänning
2015-02-24, 18:46
Det står i DJI Naza-M Lite-manualen att den ska placeras helst i CG men i TBS Discovery så ska Nazan placeras några cm framför CG. Och i en av deras videos för hur man ska montera Nazan på en DJI F450 så har de Nazan på sidan (bottenplattans ena "vinge").

vagaboga
2015-02-24, 21:44
Ok. Får gräva lite i saken :) Testade mina fatshark idag, överraskade faktiskt. Klarade två väggar och en hand om antennen utan problem. Och bättre bild än väntat. Har bara sett dvr klipp på youtube innan. Men så har jag uppdaterat till svampantenner.

knop3se
2015-02-24, 22:14
Äh, jag kunde inte hålla mig, fast att jag är sjuk tog jag på mig mössan och gav mig iväg till min lilla gräsplätt för ca 30 min sen och denna gången flippade jag switchen till mittenläget som väl är rate mode? Jag upplevde det som lättare att flyga i det läget tror jag även om jag inte märkte någon enorm skillnad, jag trodde inte den skulle "levla" sig själv i det läget men jag tyckte den flög plant ändå? Jag gjorde den såkallade "walk the dog-övningen" där jag gick med quaden kanske 3-5 meter framför mig och ca 2-3 meter upp i luften fram och tillbaka och fick använda spakarna flitigt och använde upp mina två 2 accar och tyckte det gick riktigt bra! Jag är nöjd med mig själv att jag byggt en så fin quad när jag inte kunde ett smack om detta för ett par månader sen :-D Nice!! Provade flyga lite i sidled också men det var riktigt scary på den lilla ytan och när vinden tog den, vill inte åka in på hustomterna alldeles intill...eller träden...har 2 accar väntandes på schenker GLS nu också från Hobbyking men dom har xt-60 plugg så jag kan inte använda dom förrän jag fått hem och lödat på deans pluggar eller använder adaptern som jag även beställt, fast från Kina.

knop3se
2015-02-24, 23:51
Läs först mitt föregående inlägg! Kopplade quaden till datorn nu och ser att jag hade fel, det är attitude mode på mellanläget också men rate på yaw istället för axis-lock som det är på första läget. Får väl testa med switchen längst ner nästa gång då...funderar dock på att ställa in rattitude istället för rate på tredje läget ? Så nu vet jag varför jag inte märkte stor skillnad på läge 1 och 2 :-D

Screenshot

50812

streber76
2015-02-25, 06:31
Ändra på rate till axislock på yaw. När man hovrar spelar det kanske ingen större roll men den håller kursen bättre när du flyger rakt fram. Jag flyger med rate i fpv men är kass på det i line of sight. I går testade jag min mini vinge på 600mm... jävlar vad den grejen går.

O angående center of gravity, det är viktigt på en quad, inte lika som på ett flygplan för en quad hovrar med kass COG men den flyger rätt illa. På min qav kopia har jag batteriet längst bak o mobiusen, sony kameran o mottagaren i fram. Det e lite farligt att ha batteriet så för vid hård krash åker det fram o träffar styrdatorn.

vagaboga
2015-02-25, 10:24
Har också tänkte på det, att batteriet kommer fara fram när jag krashar. Min idé är att sätta buntband om de bakre distanserna, i en båge framåt typ, så de fångar batteriet. Gissar det blir många patentlösningar i början ;)

Zallisen
2015-02-25, 10:46
Rattitude kan va kul att leka med men bara nåt jag testat lite tror inte det är bra för din utveckling i att bli bra på att flyga, det är bara ett "fuskläge". Framför allt är det helt oanvändbart för FPV.

Rekomenderar istället att du sätter 2 rate modes men det andra assignar du PID bank 2 till och testar högre ratings så den rör sig lite snabbare i det. Eller kör Acro+ istället för rate i 3:e läget för snabbare flippar och sånt.

knop3se
2015-02-25, 11:56
Ok tack, men varför har jag rate på yaw i mittenläget? , detta är ju open pilots default-inställningar jag kör med så det finns väl någon anledning? Och vad betyder axis-lock egentligen? kan nog googla fram det men....

Ted_B
2015-02-25, 12:40
Axis-lock korrigerar yawen för tex vind som vrider den ur läge, den försöker hålla riktningen som du angett med styrspaken.

Zallisen
2015-02-25, 12:40
axis lock är rate fast som bara lyder din spak, dvs forserar du maskinen att röra sig så går den själv tillbaka dit den var, om det skulle komma vind eller nåt som påverkar orientringen t.ex.

Zallisen
2015-02-25, 12:41
vi äro samtida

Ted_B
2015-02-25, 12:46
:)

knop3se
2015-02-26, 17:14
Hämtade mina Hobbyking lipos, sweet!

Ska löda på deans pluggar ikväll och ladda upp dom. En kabel i taget så jag inte kortsluter...I know...Fick ju mina deans pluggar från Kina här om dagen, 5 male och 5 female...eller om det var 10 av varje minns inte...kommer nog använda tipset jag fick om att ha en male och female plugg i varandra medan jag lödar för att minimera risken att kontakterna flyttar på sig av värmen. Hoppas jag ej glömmer trä på krympslangen först :-D Lödtenn på alla ändar först såklart.

50867

Första batteriet lödat och klart! Tyvärr måste jag ha dessa batterier mountade upp och ner för att balanskabeln ska nå min low-voltage buzzer thingie på sidan av quaden, på mina andra lipos sitter balanskabeln på motsatt sida av power men inte här...men det ska väl inte va några problem.

knop3se
2015-02-26, 19:11
Får duga...

50868

Ålänning
2015-02-26, 20:54
Tog du bort bra XT60-kontakter och satte tröga jäklar till Deans? =)

prylmannen
2015-02-26, 21:28
:) Jag inväntar lite XT60 kontakter så jag kan få på dem på balanseringskabeln till nya snabbladdaren.
Imponerande läsning men har själv för lite tid så jag knappt hinner flyga ens när det är fint. Köpte Helipals Storm Racing Drone färdig konfigurerad men trots bara ett par flighter har jag även moddat den lite med mobiuskamera och andra antenner för Skyzone glasögonen. Ska bli kul att se ev skillnad på överföringen med de nya. Lite annat att flyga än min DJI Vision+, olika användningsområden. Finns lite klipp på http://Www.youtube.com/prylmannentv Nyss reggat mig här. Dags att bli medlem imorgon. Tjo

knop3se
2015-02-26, 22:03
Tog du bort bra XT60-kontakter och satte tröga jäklar till Deans? =)

Japp, orkar inte förklara varför, vill du veta läsa hela tråden :-D

Men visst, jag håller med om att xt60 kontakter verkar bättre, men Deans är det enda jag har så nu kör jag på det tills jag fått hem xt60 kontakter och orkar löda om allt :-D

knop3se
2015-02-26, 22:06
Bajs, var ute en sväng nu, efter ett tag går det ej längre att "arma" quaden :-( får felsöka...kanske måste jag binda sändare/mottagare igen bara får se...ett av buntbanden som jag har antennen mot med krympslang runt gick av så jag får nog sätta antennerna på nåt annat vis, har sett att några har dom på främre armarna, det ska jag nog också ha nu om jag får igång den igen...

knop3se
2015-02-26, 22:42
Äh det verkar bara varit denna kontakten som åkt ut lite på ena sidan

Snodde bild från google...monterade inte ner min quad :-D

50881

knop3se
2015-02-26, 23:13
Sådärja då var antennerna mountade på armarna istället. Må hända att mottagningen blir sämre men det får väl tiden utvisa... provade flippa switchen till rate mode, jäklar vad snabb och ettrig den blev...det där väntar jag med ett tag till :-D

50883

eAk
2015-02-27, 04:45
Sådärja då var antennerna mountade på armarna istället. Må hända att mottagningen blir sämre men det får väl tiden utvisa... provade flippa switchen till rate mode, jäklar vad snabb och ettrig den blev...det där väntar jag med ett tag till :-D

50883

Montera buntband i top plattan kör krympslang över med antensladden i. Så får du fina spröt.

knop3se
2015-02-27, 06:00
Det var exakt så jag hade tills buntbandet bröts av idag. Kommmer aldrig ha det så igen. Inte med buntband i alla fall do.m verkar brytas om dom böjs för många gånger.

Ålänning
2015-02-27, 18:35
Jag brukar träda antennerna genom 2 cm metanolbränsleslang som fästs med svarta (UV-tåliga mjukare) stripes/bundband i horisontella planet 90 grader mot varandra. Antennerna på den där skulle säkert hamna under propwashen. Rätt placering -> skadas ej vid krascher. Att placera antennen längs med kolfiber och så där nära en BL-motor som stör kanske inte är det bästa för bra och säker räckvidd. (det kan hända att jag borde läst hela tråden före jag skrev detta, men nu gjorde jag inte det, nu heller ;-))

dvogonen
2015-02-27, 18:52
Om ramen är av kolfiber, så är den där placeringen katastrofal och kommer antagligen att leda till en krasch på rätt kort avstånd (been there, done that).

Men visst var väl ramen av glasfiber? Glasfiber är "genomskinligt" för radio, så då är det inga problem.

eAk
2015-02-27, 18:54
Då byter man väl bara buntbandet :)
Annars brukar jag lägga ett spröt framåt imeööan plattorna så det sticler ut längst fram och ett som sticker ut neråt under. (Bara själva antenn delen på sprötet)

Limpan
2015-02-27, 19:00
Beställde oxå samma batteri via Ebay nu. Samt har ett Lynx 1400mAh sedan tidigare (som för övrigt är samma storlek men ett par gram lättare än Turnigy nano-tech 1300mAh) Två batterier känns lite mer lagom.

Intressant lösning med antennen längs armen. Jag har också två spröt men bara en bit krympslang för att få dem att stå upp lite bättre. Undrar dock om krympslangen är för mjuk, vill ju inte riskera att antennen åker in i propsen.

Märkte själv att jag hade ett jack i krympslangen som sitter runt mina ESC efter att ha slagit av en bit av en propeller, så är osäker om jag vågar dra antennen längs med armarna

eAk
2015-02-27, 19:07
Håll dom borta från motorer, kolfiber och video sändare bara. Kolla min 250 tråd där har jag en stryktålig lösning 3d printad med vanliga antennrör.
Dom går inte av i första taget.


Beställde oxå samma batteri via Ebay nu. Samt har ett Lynx 1400mAh sedan tidigare (som för övrigt är samma storlek men ett par gram lättare än Turnigy nano-tech 1300mAh) Två batterier känns lite mer lagom.

Intressant lösning med antennen längs armen. Jag har också två spröt men bara en bit krympslang för att få dem att stå upp lite bättre. Undrar dock om krympslangen är för mjuk, vill ju inte riskera att antennen åker in i propsen.

Märkte själv att jag hade ett jack i krympslangen som sitter runt mina ESC efter att ha slagit av en bit av en propeller, så är osäker om jag vågar dra antennen längs med armarna

knop3se
2015-02-27, 20:10
Glasfiber :-D Har ingen bränsleslang eller uv-tåliga buntband. Får se om jag kommer på något annat sen men just nu känns denna placering bra. Nä jag byter inte buntbandet när det bröts efter att bara ha flugit 4-5 gånger och riskerar att hela skitet åker in i propellrarna igen plus det var lite jobbigt att få av krympslangen också...jag har tidigare funderat på att använda skaften till godisklubbor..kanske provar det sen. Har sett i amerikanska forum att flera använder "coffee stirrers" men jag vet inte om det finns såna ihåliga här...

Hittade antennrör på ebay, beställer nog såna

http://www.ebay.com/itm/4pcs-02057-Antenna-Aerial-Pipe-tube-HSP-1-10-1-8-RC-Buggy-Model-Car-94106-Part-/121444575438?pt=AU_Toys_Hobbies_Radio_Controlled_V ehicles&hash=item1c46a928ce


R.I.P. Leonard Nimoy

vagaboga
2015-02-28, 10:10
Så! Inte långt kvar nu. Jag har monterat allt och det tycks fungera. Men har ett märkligt fel.
Jag har en taranis mode2 radio men i celanflight ser det ut som jag har mode1, spakarna blir omvända, någon som sett det felet?

vagaboga
2015-02-28, 10:46
Tror jag hittade lösningen. Någon hade glömt att ställa in radion korrekt, nämner inga namn.
BMSweb på youtube har väldigt bra instruktionsvideos.

krisen
2015-02-28, 10:58
50897

Antennrör låter ambitiöst :)

Limpan
2015-02-28, 13:25
Buntband plus lite tejp. Snygg improvisation ;) hehe

vagaboga
2015-02-28, 17:05
Klar! 50903

knop3se
2015-02-28, 17:06
Nice!!! Have fun! :-)

vagaboga
2015-02-28, 17:10
Har testa flyga lite nu, FPV is the shit! Nu börjar den långa vägen med trimning. Något jag kände direkt var att rodret var långsamt, några tips på det. Testade iofs bara att flyga i angle mode, kankse blir snabbare i rate?

knop3se
2015-02-28, 17:12
Vad har du för goggles? Är det bra bild? Känns det som att titta på en stor skärm eller vad?

Copterdude
2015-02-28, 17:29
Under PID tuning finns det rates, du ökar då yaw raten lite i taget tills det känns bra.

Ålänning
2015-02-28, 17:34
Jag har FatShark Base med 45 graders FOV (de från 2010) och det ger en bild som motsvarar en 60" TV på 1,5m avstånd. Upplösningen är 640x480 och det är ju inte direkt det häftigaste som finns, men det funkar hur bra som helst. Den fina filmen spelas in med en annan kamera (HD). FOV 45 ger sudd i kanterna, är bara plastlinser i mina FatSharks. Lägre FOV -> bättre men mindre bild. Har provat Attitude SD och det var klart bättre bild, men det kändes mer som att sitta framför en 19" bildskärm.

vagaboga
2015-02-28, 18:19
Jag har attitude sd. Har inte testat något annat men är positivt överraskad över kvalitén på bilden. Tror dom har 35graders fov, initiellt tyckte jag det kändes lite, men så fort jag flög glömde jag bort det helt. Jävligt kul är det iaf!

knop3se
2015-02-28, 18:20
Ok, jag kommer nog köpa Fatshark Predator V2 RTF paketet sen.

kajakmannen
2015-02-28, 23:06
Har en kompis som säljer ett par Fatshark Predator V2 för 2500kr men det var ingen sändare med.

Om du är intresserad så kan jag vidareförmedla kontakten.

MVH, Kajaken

knop3se
2015-02-28, 23:10
Nä tack, jag får spara ihop lite pengar först, ska ha dom till sommaren. Kostar bara 2.845 kr på Hobbyking...

Henke80
2015-03-06, 18:54
Hejsan. Du ska inte te Skövde imon o flyga lite..?

knop3se
2015-03-06, 19:52
Skövde? Haha näe, det ligger ju på andra sidan jorden för mig...haha tack ändå :-D
Har ju endast cykel :-D Har dock planerat att flyga lite med en kompis imorgon om vädret tillåter.

knop3se
2015-03-07, 18:07
Var ute en sväng med en kompis nu och flög alla batterier jag har till både min hemmabyggda och Syman på en grusfotbollsplan, riktigt kul faktiskt :-D Men rate mode får jag vänta lite med...hehe

kajakmannen
2015-03-07, 18:10
Gött att det går bra men ju mer stabiliserat (Horizon, angle, attitude) du kör just svårare blir det att gå över till rate då du i stabiliserat läge hela tiden kämpar mot styrsystemet med stora utslag som följd då du vill flyga mer aktivt. Blir sjukt!!!! Stora utslag i rateläge vilket gör det svårt. Mitt tips, byt så fort som möjligt

knop3se
2015-03-07, 18:16
Ok, jag får prova igen nästa gång men jag blir lite rädd när den flyger så snabbt bara man nuddar spakarna i rate mode, flyger precis intill Rönne Å också så jag vill inte hamna i ån om jag får panik :-D

kajakmannen
2015-03-07, 18:18
Aha. Ok. Ta en stor gräsplan och så sakta varv runt den i rate så kommer det där att lösa sig.

knop3se
2015-03-07, 23:01
Stack ut en sväng till lite senare på kvällen, ville testa lite inställningar, jag använde Lumeniers rekommenderade rate inställningar för deras QAV250 med CC3D. Provade rate mode igen men usch det var som att flyga en vild och bångstyrig tjur!!! Direkt när jag försiktigt rollade åt vänster från kanske 2 meters höjd så stack den som ett skott och dök ner i gräset och flippade runt...usch jag får nog ha mina egna inställnigar till rate mode i framtiden, så känsligt vet jag inte om jag vill eller kan lära mig att flyga :-D

krisen
2015-03-07, 23:28
Fan va skönt att jag inte är ensam om att få panik över rate :P

knop3se
2015-03-07, 23:32
Hehe nä, I don´t get it...yet.... Jag tycker min quad känns väldigt snabb i attitude mode, särskilt när man gasar på lite men i rate mode känns den som en ostabil raket!!!

the_storm
2015-03-08, 02:19
Har du ställt in expo?

knop3se
2015-03-08, 02:30
Jag har lekt lite med expo, men det är inte omöjligt att jag har den inverterad och alltså gjort spakarna ännu känsligare...får kolla på det....märker dock inte av expon så mycket i attitude mode och jag tror jag lagt expon på rätt håll vilket blir negativt värde på min radiosändare. Kom på att jag har en spak där jag kan switcha mellan två olika expo lägen, ska prova både negativa och positiva expo värden och flippa switchen nästa gång jag flyger.

knop3se
2015-03-08, 02:46
Ska kurvan va så här (normal)
51073

Eller så här? (Sport)
51074

(channel 1 pitch visas här men jag har samma expovärde på channel 2 roll)

Man kan gå in på Display i radion och om jag håller roll-spaken stilla lite åt vänster och byter mellan normal och sport läget med switchen så visar den ett större värde eller utslag på sport-mode där jag har ett positivt expo värde, och ett mindre utslag i Normal läget med ett negativt expovärde som jag alltid flyger i vilket får mig att tro att jag har haft expoinställningen rätt inställd, med ett negativt expovärde alltså.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/07/4f2ac4105da621134c649043083691d8.jpg

Jag kan koppla quaden till datorn och posta lite Open Pilot GCS screenshots imorgon också om det hjälper...godnatt!

streber76
2015-03-08, 07:03
Ser rätt, kurvan är plattare vid mitten. O mitt tips e flyg hur ni vill - i början är det jobbigt nog när quaden e på väg mot en o man styr åt fel håll. Men glöm inte bort att pusha er, varje krash är en läxa lärd - men ta det i etapper där ni kalkylerar risken innan.

Jag antar att målet är höghastighets proximity, då är det rate flygning som gäller i slutändan o ni som jag kommer att märka att det inte fungerar med attitude. Det e många flygtimmar kvar dit, nu ställer ni in era maskiner o bekantar er med dom, sen ska ni lära er o flyga o sen igen med fpv gear - där handlar det mest om att inte kräkas och att lära hjärnan gissa avstånd o hastighet men själva flygningen är lättare.

Reine
2015-03-08, 12:28
Det är - du ska ha, annars blir den känsligare runt mitten. Du kan dra ner på rate också för att få den långsammare. Testa 60 och -50 så kommer den bli mycket snällare.

knop3se
2015-03-08, 12:39
Tackar! Jag ska testa ändra rate inne på expo också...kommer nog ha samma expo på både Normal och Sport men ändra rate på Sport och flippa den switchen nästa gång jag flippar Flightmodeswitchen till Rate mode.
Jag slänger nog upp lite GCS screenshots också ikväll så kan ni se om ni ser nåt konstigt där kanske...

och streber har så rätt, jag är en komplett noob så jag måste träna mycket, jag tycker fortfarande det är jobbigt att flyga mot mig själv när kontrollerna blir inverterade, jag brukar "fuska" och "backa" mot mig själv just nu hehe :-D

En liten fördel när jag senare kör FPV är väl att kontrollerna aldrig blir inverterade, man har ju då alltid nosen framåt väl...men jag förstår ju även att FPV kommer ta tid att lära sig, jag kommer definitivt ha en kompis med mig som "spotter" när jag kör FPV med fett begränsad synvinkel/område så man inte kör in i någon eller något...

P.S. Någon dag ska jag testa min första flip i rate mode också men jag har ingen aning om hur jag gör detta manuellt, på min Syma X5C är det bara att trycka på en knapp och sen dra spaken åt det håll man vill flippa runt... fusk fusk, och inte så jättekul precis...

knop3se
2015-03-08, 16:55
Här är lite GCS screenshots...

5109551096
5109751098
5109951100
5110151102

Lite suddiga men det blev så när jag laddade upp dom här...throttle curve har jag ändrat på radion istället för på FC:n. Rattitude på Flightmode pos 2 är bara nåt jag ville testa. Radion var avstängd när jag tog dessa screenshots. På screenshot nr 3 ser jag att man kan kryssa i reversed på motorerna? Är det så att man kan ändra riktning på motorerna i FC:n via GCS och slippa löda om kablarna om man gjort fel? Det hade ju varit skitbra till nästa gång jag bygger en quad...?? eller det betyder säkert något annat?

På screenshot nr 5 under responsiveness ser jag att Rate är ända uppe i det gröna på snappy, jag skulle kanske kunna prova att sänka där om jag tycker Rate mode känns alldeles för um..well..snappy? :-D

knop3se
2015-03-08, 18:12
Jag har ställt in rate på 60 i sportläget som jag ska testa nästa gång jag flyger i rate mode
51106

Sen hittade jag en inställning under Rx setup i radion som oroar mig lite, det står servos frequency 50, är det något jag bör öka?

51107
51108

streber76
2015-03-09, 03:26
Såg i din cgs att du flyger med 400grader per sekund i rate mode, det är skitsnabbt o för nån som precis börjat är det nog precis som du beskrev i nån tidigare post. Testa dra ner den till 250 eller nått, då kommer dina ögon o hjärna hänga med bättre. Under den inställningen i advanced läget har du max rate limit för kortet sätt det till 300, det är limiten i för axlar per sekund. Den låter dig inte spazza ut om du maxar yaw, roll o pitch samtidigt tex. Öka attitude från 55 till 75, det är max vinkel du kan luta quaden i... atti läge. Nu bör den kännas mer symmetrisk mellan atti o rate.

Outer loop kan du sätta till 2.5 till 3.0, din quad levlar fortare ju högre siffran är i atti läge. Du kan egentligen strunta i alla andra screens än fordons tabben o stabilization i advanced läget. Den ska kunna flyga bra med dom inställningar du har där o i radion.

Låt cgs ta hand om throttle kurvan, du får en högre upplösning o kan ställa centrum för den vilket din radio inte kan, antar din quad inte hovrar på precis 50 procent. Reverse motor ändrar din fc o låter den veta att motorerna är reverserade, om du undrar vad som händer kan du bocka i den o testa flyga... lägg upp fimen bara:)

Baserad på dina pids borde den vara mer känslig i roll än pitch, om det är så testa att ställa dom likadant, sen ändrar du mix levels i fordons tabben, den är på 50 nu, x quad o total symmetri - drar du upp den mixas det mer mot pitch hållet o den kommer svara bättre. Dra upp i etapper om 5 till max 70. Detta är jättepraktiskt sen när du sättet på fpv gear som påverkar din tyngd o som konsekvens dina pids.

Känns den för seg dra ner expo på fjärren. Du vill i inte gimpa dig med att sänka rates på fjärren om det känns för snabbt, låt fc göra sitt jobb o sänk i den istället.

knop3se
2015-03-09, 08:28
Tackar streber! Jag får kolla på allt detta ikväll när jag kommer hem. Jag ändrade lite inställningar igår kväll och stack ut en liten runda. Rate var mycket lättare att flyga i då men den hoppar ändå rundor lite på måfå och vinden verkar ta den mer än i attitude men jag ska nog få till en bra inställning sen.

Jag börjar trivas mer och mer med quaden i attitude mode, tar lite mer risker och flög till och med runt ett träd en 10 meter bort ett par gånger, LOS då alltså. Har nog pajat en 6-7 proppar nu hehe.

Beställde två lipos till igår också så snart har jag totalt 6st och även 6 till Syman.

Zallisen
2015-03-09, 12:55
Ser att du kör cruise control i rattittude så inte så konstigt du tycker det är lättare att flippa utan att tappa höjd för den gasar ju automatiskt åt dig när du rollar där. Men som många tidigare sagt, gör inte det. Undvik helst någonsin att ha rattitude och cruise control på maskinen. Det är stödhjul som du verkligen inte vill vänja dig vid om du ska lära dig flyga på riktigt.

När du ska rolla i rate mode måste du själv ge full gas innan du rollar så att du kan slå runt å dra av gasen när du kommer runt och sedan dra på full igen å fånga den när du är tillbaka på rätt håll. Jag brukar visualisera det som att kasta upp en boll i luften och fånga den igen. Fast att rolla är överkurs i början(ska dock sägas att jag började med det innan jag lärde mig flyga LoS i rate mode)

Min sensei gav mig tips att börja med att öva på att hovra maskinen framför mig svängd 90 grader så jag såg maskinen från sidan, alterara mellan vilken sida. Det är ett grymt bra första steg. Sen när man väl börjat få pli på det så ska man börja att försiktigt flyga i åttor så man blir bra på att ta svängar. Men man måste göra det på ganska låg höjd över gräs för man kommer krasha hela tiden. Tålamod krävs.

Sen när jag hade börjat klara ett par åttor i rad utan att krasha började jag hårdträna på det och stod vajre kväll hela sommarn å tömde 4 accar med att flyga åttor genom ett fotbollsmål både mot mig och från mig, snabbare och snabbare. Det har gett bra resultat.

knop3se
2015-03-09, 15:57
Tackar! Jo jag satte på cruise control på rattitude av den anledningen du skriver, men jag har som sagt inte flippat än...jag väntar lite med det. Önskar jag bodde i hus med stor tomt så man slapp gå/cykla, planera varje liten flygning hela tiden...

Zallisen
2015-03-09, 16:40
Bara hälsa på här i Halmstad en helg med bra väder så kan du få dig flera timmar flyglektioner och cc3d-tips vill jag lova. :)
Kommunen håller t.o.m på att anlägga en FPV-bana precis utanför min altan.
http://www.zalamander.se/stabilt2.mp4

knop3se
2015-03-09, 17:06
Jäklar vad nice bild där va på videon är det en go pro eller Mobius eller annnan kamera?

Zallisen
2015-03-09, 17:12
Hehe det är GoPro 4 på en gimbal.
Den skyldige: http://www.zalamander.se/MDVg2.jpg

knop3se
2015-03-09, 17:15
Nice! Dyrt om du kraschar dock...

Zallisen
2015-03-09, 17:33
Det var bara från början den maskinen var en FPV:racer men nu är den en finfilmare så den e inte till för att krasha :) Ska byggas en race quad för det nästa månad.

streber76
2015-03-09, 18:11
Haha... vad avis jag blev där en stund.

Jag har det perfekta träningsverktyget - en cc3d som självstabiliserings gyrot pajjat på, funkar perfekt i rate flygning dock. Fast jag tycker alla får flyga hur dom vill. Jag tyckte det var skönt med all assistans i början o kör i atti fortfarande ibland när det blåser mycket eller när man bara inte orkar laga den.

Ska sätta cc3d på en vinge med... :)

krisen
2015-03-09, 20:41
Lyssnade lite på tipsen här i tråden ang. rate-iställningar. Flög upp 8 ackar idag i rate. Det tar sig. Gjorde till och med en handfull loopar och rollar de två sista acken. Får se om jag kanske får upp en video i dagarna på de första staplande stegen mot lite acro :D

Man blev van ganska så snabbt ändå tycker jag, så kör hårt knop3se :)

knop3se
2015-03-09, 21:11
Streber76: Jag har gjort lite ändringar nu men inte provflugit, kan du kolla om jag gjort som du menade ungefär?
511215112251123

Zallisen
2015-03-09, 23:16
Den där översta är väl lite hög också, Attitude är graders lutning, den står på lagom 55 grader från början tror jag, du lär nog aldrig behöva luta mycket mer i attitude mode. :) Fast nu var det iofs rate mode du skulle träna så den är irrelevant när man flyger i det.

streber76
2015-03-10, 06:40
Ser bra ut men smaken e som baken. den stora lutningen på atti e för att han ska vänja sig vid små spakrörelser o atti o rate ska vara mer lika varandra.

knop3se
2015-03-10, 06:44
Ok, jag provade rate lite snabbt igår men ska nog prova sänka den lite till från 250 till 200 eller nåt sånt.

streber76
2015-03-10, 07:47
Har du svårt att hålla höjden kan du platta ur throttle kurvan lite runt 50%, nu hovrar den säkert runt 40 eller så o då anpassar du bara lite efter det. Tänk på att du måste dra spaken längre ner nu för att tappa höjd...blåser mycket så här års o det gör det jobbigare. Du kan nu även dyka i atti läge om det skulle knasa nu, kan vara bra o veta, 200 i rate gör det svårt att flippa utan att tappa en massa höjd.

Zallisen
2015-03-10, 08:12
mm om man ska flippa ska man minst ha 400 la dock märke till ett vanligt problem i dina CC3D-saker som du måste hålla i åtanke eller lika gärna åtgärda nu på en gång.
På din advanced-sida står det max rating 360 grader i sekunden på pitch och roll, dessa utgråade värden(för att man är i basic settings) gäller fortfarande, så även om man drar upp mätaren till 500 i basic t.ex så får man inte mer än 360 max. Så för att det inte ska ge dig ett huvudbry senare för du shifta till advanced och ställa maxgränserna där på 800 eller nåt sånt "out of the way" och sen shifta tillbaka till basic igen så slipper du att det kommer och biter dig sen när du väl vill flippa.

knop3se
2015-03-10, 08:16
Jag är inte så intresserad av att flippa ännu, jag vill bara ha inställningar så att jag kan flyga i rate mode för innan har det kännts omöjligt... Flippar tar jag senare

Zallisen
2015-03-10, 13:32
Det vet jag det har du redan sagt så läs vad jag skriver istället. :)
(Senare oavsett om du ska flippa eller ej så kommer du vilja köra din rating på minst 400-500, bara försöker hjälpa dig att inte sitta å undra varför det inte funkar då, jag har själv haft detta problemet)

knop3se
2015-03-10, 14:18
Ok jo men det visste jag typ redan det var därför jag hade den på 400 först för jag läste att nån körde det, däremot visste jag inte det där med att ställa ett högre värde på advanced för att senare öka på basic så tack!

Arfide
2015-03-30, 14:51
Nu kanske jag är helt lost och har missat att du skrivit om det men frågar ändå. Har köpt mer eller mindre samma komponenter som dig, iaf FC och radio (dock HK's motsvarighet Turnigy TGY-i6) och efter att ha parat ihop och konfigurerat vet ja inte riktigt hur jag får spaken som går att ändra i tre lägen att ändra flygläge (attitude, rate) osv, den enda accessory knappen den ville para ihop var ett av vreden, och det känns inte helt optimalt att ha den för att ändra läge. Som jag förstått av texten så ändrar du detta med en av spakarna snarare.

Sååå, hur har du gjort? =)

Hoppas du förstår min luddiga förklaring

knop3se
2015-03-30, 14:55
Tja jo jag minns jag ställde in nånting så att jag fick spaken på channel 5 eller 6 eller nåt, ska kolla ikväll om jag tänker på det.

Arfide
2015-03-30, 15:01
Tja jo jag minns jag ställde in nånting så att jag fick spaken på channel 5 eller 6 eller nåt, ska kolla ikväll om jag tänker på det.

Vore jättesnällt, om du orkar och vill får du gärna posta en screen från cc3d också, dumt nog sitter min fc monterad så det lär bli omöjligt att få i USB-kontakten om jag inte skruvar isär, blää

knop3se
2015-03-30, 15:19
Jo, som du ser på fotot ställde jag in den på channel 5 på aux channels. Men du måste nog i med usb kontakten och köra Transmitter wizarden i Open Pilot GCS igen tyvärr...

51499

knop3se
2015-03-30, 15:21
Min radio heter dock FS-I6 så menyerna kanske inte är exakt likadana...

Arfide
2015-03-30, 16:12
Ah, så det är i radion och inte i själva cc3d som du ställt in det? Får försöka labba lite mer hemma sedan :)

knop3se
2015-03-30, 16:24
Japp, men jag vet inte om det är något man absolut MÅSTE göra för att FC:n ska "se" spaken, jag minns bara att jag ställde in detta nån vecka eller två innan jag fick hem alla grejor och började bygget och inställningen av CC3D:n. Det verkade logiskt att göra bara....

Mr. Rosso
2015-03-30, 18:17
Nu kanske jag är helt lost och har missat att du skrivit om det men frågar ändå. Har köpt mer eller mindre samma komponenter som dig, iaf FC och radio (dock HK's motsvarighet Turnigy TGY-i6) och efter att ha parat ihop och konfigurerat vet ja inte riktigt hur jag får spaken som går att ändra i tre lägen att ändra flygläge (attitude, rate) osv, den enda accessory knappen den ville para ihop var ett av vreden, och det känns inte helt optimalt att ha den för att ändra läge. Som jag förstått av texten så ändrar du detta med en av spakarna snarare.

Sååå, hur har du gjort? =)

Hoppas du förstår min luddiga förklaring


Jag hade samma problem med min FlySky TH9X. Fick inte flight mode switchen att fungera. Tillslut fick jag en av de andra spakarna att funka genom att sätta ch5 som "gear" i settings, och sedan var jag även tvungen att ändra update rate för den kanalen till 50 hz i open pilot, under output configuration. Nu har har jag dock bara två lägen, men rattitude och rate duger för mig ;)

Arfide
2015-03-31, 22:39
Fick ordning på Stickan på kanal 5, får köra wizarden igen vid tillfälle, orkar inte skruva isär quaden nu :) lurigt dock att man sparar genom att hålla inne cancel och inte ok som känns mest logiskt..

knop3se
2015-03-31, 22:41
Hehe håller med, spara med cancel knappen är bakvänt :-)

Arfide
2015-03-31, 23:39
Jotack. Nu ska jag bara hämta ut batteri-varmare o koppla in o få hem xt60 ladd-sladden som är på väg så är jag nog komplett sen.

En till sak ja kom p tänka på. Vad händer om man flyger utanför quadens räckvidd? Tvärdör och störtar eller fortsätter köra tills batteriet tar slut?:D
hur långt räcker den utrustning som du (vi) har?

Xermalk
2015-04-01, 01:12
Det beror helt på vad din mottagares failsafe är inställt på. Kolla dess manual på hur du ställer failsafe. Standardinställningen brukar vara att den bara fortsätter med senaste informationen från sändaren.

Jag rekommenderar starkt att ställa den så att motorerna stoppar helt, och faller ner i backen. En 250 är så tålig att det är betydligt bättre än att den flyger iväg eller bränner motor/ fartreglage när propellrarna blockeras.

Räckvidd beror helt på vad man har för radio, samt var någonstans man flyger. På vissa ställen kan där finnas mer störningar än andra.

Arfide
2015-04-01, 10:23
Det beror helt på vad din mottagares failsafe är inställt på. Kolla dess manual på hur du ställer failsafe. Standardinställningen brukar vara att den bara fortsätter med senaste informationen från sändaren.

Jag rekommenderar starkt att ställa den så att motorerna stoppar helt, och faller ner i backen. En 250 är så tålig att det är betydligt bättre än att den flyger iväg eller bränner motor/ fartreglage när propellrarna blockeras.

Räckvidd beror helt på vad man har för radio, samt var någonstans man flyger. På vissa ställen kan där finnas mer störningar än andra.

Att räckvidden varierar beroende på terräng är jag helt med på, men om vi säger att jag står mitt på ett öppet fällt, inga hinder i närheten. Pratar vi 500m? 1000m?

Kör med denna: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=65911

Ska kika vidare på failsafe, att den stänger av helt är givetvis mycket bättre!

knop3se
2015-04-10, 20:08
Då har man beställt FPV stuff :-D http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__55603__FatShark_PredatorV2_CE_Compliant_FPV_Gogg le_System_w_Camera_and_5_8GHz_TX_RTF_EU_Warehouse_ .html

Men eftersom den använder balans kabeln från batteriet måste jag "skarva in" mitt battery alarm på nåt sätt tills jag skaffar nåt slags OSD....

Arfide
2015-04-10, 20:14
Då har man beställt FPV stuff :-D http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__55603__FatShark_PredatorV2_CE_Compliant_FPV_Gogg le_System_w_Camera_and_5_8GHz_TX_RTF_EU_Warehouse_ .html

Men eftersom den använder balans kabeln från batteriet måste jag "skarva in" mitt battery alarm på nåt sätt tills jag skaffar nåt slags OSD....

Jäklar, snyggt! :) Du får berätta hur de är i kvalitet sedan och hur pass vettig bilden blir. Kluven om jag ska köpa en gopro eller ett FPV-kit. Gopro känns enklare att motivera köp av då man kan nyttja den till lite mer..

knop3se
2015-04-10, 20:18
Det ska bli kul att testa, jag kommer ta det lugnt i början...grejorna ligger i danmark nu så jag kör nog FPV nästa helg, tjohoo!

Jag räknar inte med världens bästa bild med de här grejorna, det är ju inte Fatsharks bästa googgles precis, typ dom näst sämsta kanske men man får börja nånstans...

Arfide
2015-04-10, 20:57
Om du har möjlighet vore det sjukt nice om de går o lägga upp ett klipp på hur de ser ut i brillorna när du flyger :) var ute idag o körde med polarens gopro på, sjukt kul:)

knop3se
2015-04-10, 20:59
Har nog i gen möjlighet att visa hur det ser ut i brillorna men du kan säkert hitta något på youtube.

knop3se
2015-04-16, 18:59
Provade lite fpv idag som hastigast bara men det blåste väldigt mycket typ 11 m/s och mina ögon bara rinner i blåsten...det var svårt att flyga fpv, kommer kräva mycket träning...jag åkte rakt in i en häck, hade min polare inte skrikit så hade jag nog åkt ut på vägen bland bilarna ooops :-D pajade 3 proppar idag...men ska testa på lördag igen på annat ställe...bilden är inte så skarp som jag hoppats på och det var en del störningar, och att flyga mot solen var jobbigt och det var svårt att avväga hur närma marken och objekt man flyger...får träna mycket på detta...

Xermalk
2015-04-16, 20:01
Jag har inga störningar så länge jag håller mig los och på rimligt avstånd.
Hoppas du inte använder antennerna som kommer med sändare och mottagare, de är rent värdelösa :)

Edit: missade att du köpte fatshark paketet. Bra antenner där, men en alldeles för svag videosändare för flyga utomhus :( 25 mw lämpar sig mer för flygning i en inomhushall.

knop3se
2015-04-16, 20:06
Jag tyckte också att 25mw lät lite, men den ska ha en range på ca 1 kilometer så...men det var inte mycket störningar, sen flög jag intill en skola med säkert en massa wifi signaler och skit...ska dra ut mot skogen på lördag istället.. men visst jag köper kanske en starkare radiosändare senare.

s.g
2015-06-09, 11:30
Hej jag är åxo nybörjare kan du säga till mig var kan man läsa om det Tack.