handdator

Visa fullständig version : Motorer som orsakar cancer?



RCLifeOn
2015-02-12, 17:11
Hejsan,

Beställde ett paket med fyra motorer och fyra fartreglage från Hobbyking. När jag sedan läser på sidan av paketet ser jag detta (se bild). Alltså att komponenterna i detta paket innehåller kemikalier som orsakar cancer. Är detta något som gäller alla elektriska motorer och fartreglage eller är det just dessa?

Något att vara särskild orolig över? Bör man kanske använda handskar när man arbetar med komponenterna?
50503

Det jag beställde: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__67039__MultiStar_Afro_Combo_Pack_2216_800KV_and_ Matched_20A_Afro_ESC_Set_of_4_CW_CCW.html

Fluf
2015-02-12, 17:19
Tror inte du behöver vara orolig, misstänker att det är de extrema hälso/miljökrav deklarationer i CA som ställer krav på att om något nasty har använts i tillverkningen så skall det finnas en varningstext.

Och att framställa och purifiera tex rare earth magnets behövs nog en del gulligt man inte skall dricka. Men lär vara harmlöst att vistas i närheten av och hantera motorerna.

neu
2015-02-12, 18:09
Kan slå vad om att samma text står på paketet till din telefon. Står på alla elektronik grejer har funderat på vad det egentligen är som CA inte gillar men har inte orkat kolla upp det.

zingo
2015-02-12, 18:32
Själva neodymmagneterna som finns i motorerna kan var hälsofarliga i vissa fall. Googla på "neodym magnets poisonous"
så kan man läsa lite.
Det verkar vara elakast om det blir damm av magneterna och man får det på huden eller andas in det.

Jag tror hälsofaran med det sätt magneterna används i modellflygsammanhang är försumbar. Jag har aldrig känt behov av några försiktighetsåtgärder.

Allt som kan vara minsta farligt skall ju ha en varningstext i USA och dit hör väll dessa magneter.

LIP
2015-02-12, 19:25
Skulle tro att man av någon anledning ska inte vara och rota i komponentera, kretskorten brukar vara behandlad med nåt som inte är hälsosamt. Har glömt vad ämnet heter.

Vad jag förstått bör man inte utsätta kretskortet för värme utan handskar och andningsskydd.

Fluf
2015-02-13, 10:16
Skulle tro att man av någon anledning ska inte vara och rota i komponentera, kretskorten brukar vara behandlad med nåt som inte är hälsosamt. Har glömt vad ämnet heter.

Vad jag förstått bör man inte utsätta kretskortet för värme utan handskar och andningsskydd.
Flamskyddsmedel är nog vad du tänker på :)

McRegor
2015-02-13, 11:02
Men vi har ju för det mesta bra ventilation där vi flyger - i alla fall när det gäller lite större grejor där det kan bli värmeutveckling...:)
Roger

IngemarTh
2015-02-13, 17:28
Handlar om de förbjudna ämnena bly, kadmium, krom, nickel etc. i elprodukter, som är cancerogena om man äter dem. Kallas RoHS-direktivet här i EU. Framförallt är det felaktig avfallshanteringen och om det kommer ut i naturen som är farligt. Jag tror de flesta varor till Kalifornien märks på plats och därför ser vi inte denna märkning så ofta utanför Kalifornien numera.

Gasman
2015-02-15, 12:24
Kan inte bero på neodymet i magneterna. Varken neodym eller dess salter är giftiga! Beror nog helt klart på jänkarnas vansinniga regler att varna för precis allt.

simonarvestrand
2015-02-15, 13:15
Tycker det är roligt med Amerikanernas system.
Vi byggde för ett gäng år sedan elskåp till automationsindustri i usa , vi slutade med detta för kostnaderna blev för höga .
och då inte på material och jobb utan för snubben som skrev alla dokument som friskrev oss från ansvar.
Ett elskåp ca 1x1 meter med inte allt för mycket prylar i sig krävde om jag minns rätt 4 eller 5 fulla pärmar med papper för vår friskrivning.
eldokumentationen va på under 10 A4a

hakank
2015-02-15, 15:40
Såg det här utanför hotellet i krokarna av Death Valley. Egentligen tror jag att man i Californien borde ha en generell skylt man kan sätta överallt och som täcker alla eventualiteter för att slippa bli stämda. Tex "Lever du finns det en överhängande risk att du dör"

remsan
2015-02-15, 16:59
Kan tänka mig att efter ett tag, när man flyger rätt ofta så kan mn hppa övr vis od o txt kenlnÖHoöd dxm ldhsiOÖISHD.. :)

bokis
2015-02-15, 17:13
Hittat på en hårtork..
50590

Tror det står nåt om att inte använda den i badkar..