handdator

Visa fullständig version : Vilken mottagare till DX6i?



FyoDisco
2015-03-01, 00:02
Hejsan!

Jag behöver köpa en mottagare till en ny modell som jag nyligen har fått hem men jag är inte alls haj när det kommer till detta så skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp med att hitta en passande mottagare. Har alltså en Spektrum DX6i och har inte direkt några krav på sändaren. Den ska sitta i en 4-kanals EDF modell med 740mm spännvidd, om det är relevant för vilken mottagare man väljer. Gärna får den vara så billig som möjligt men inget skit som det är 50/50 på att det funkar eller går sönder på direkten.

Tack på förhand för er hjälp!

/Felix

Andreash
2015-03-01, 01:03
Vad du an gør valg inte en orange rx från hobbyking bara skit.Har provat før många gånger ALLDRIG MER.bytte till fr sky och sedan dess inga problem har funkat helt perfekt.funkar tyvarr inte ihop med spektrum.Orginal har funkat bra men enligt mig alldeles før dyra.

Lars 41an
2015-03-01, 09:10
Hej Felix,
Du behöver en "full range" mottagare som passar för Spektrum DSMX eller DSM2. Din DX6i har DSM2. Full range innebär bl.a att mottagaren måste ha minst två antenner. Mottagare för mikro-modeller och inomhusflyg duger inte.

MFT.nu har ett stort sortiment av Spektrum mottagare. AR400 + Y-kabel för två skevroderservon eller en AR610 är vad du behöver. Reklamfilmen för AR400 börjar fånigt men filmen visar att AR400 har den ena antennen monterad i änden på en lång kabel så att man kan installera antennerna med olika polaritet.

Sen finns ju kinesiska Lemon mottagare som säljs i Sverige av RCFlight.se men jag vet inte om citroner är bättre än apelsiner i detta sammanhang. RCFlight har också Spektrum mottagare i sitt sortiment.

Skulle vara trevligt med Lime-mottagare till sommaren:icon_winkle:.
Lars

FyoDisco
2015-03-01, 11:15
Jag har i mitt nuvarande flygplan en AR6115e-mottagare men den verkar vara ganska dyr.

Tack för svaret, Lars! Så jag ska antingen välja antingen AR400 + en Y-kabel eller en AR610? AR400 är ju billigast så jag tror nog att jag kör på den i såna fall.

/Felix

McRegor
2015-03-01, 13:14
Köp en 6-kanalare i st f en 4:a - det ger dig mycket mera flexibilitet då du t ex kan ha 2 kanaler till skevrodren vilket medger mixningsmöjigheter som ibland kan vara ovärderliga.
Roger

Jorgen
2015-03-01, 13:48
Även om jag märkt rejäl skillnad på hur OrangeRX mottagarna fungerar jämfört med Spektrum Original så använder jag dem gärna i de flesta modeller. Jag har haft en Orange Park mottagare med en antenn tappa kontakten på ungefär 300-350 meters avstånd. Alla mina andra Orange mottagare har fungerar mycket längre bort än vad som är nödvändigt om man inte flyger fpv.


De finare (eller farligare) modellerna får givetvis Spektrum mottagare med extra satellitmottagare. Min lilla Tomahawk Viper i ungefär samma storlek som din EDF modell fick en Spektrummottagare men det var bara för att jag hade en över. Den hade nog fått en av Orange mottagarna annars. Ungefär där går min gräns.

Ted_B
2015-03-01, 14:59
Jag är mycket nöjd med AR610, de är bra prissatta också.
Vad du än gör, köp inte billiga kopior på ebay, de ser precis likadana ut som originalmottagare men fungerar inte som de ska.

krisen
2015-03-01, 19:18
Jag är mycket nöjd med AR610, de är bra prissatta också.
Vad du än gör, köp inte billiga kopior på ebay, de ser precis likadana ut som originalmottagare men fungerar inte som de ska.

Hur vet man ifall man har en kopia eller original?

jocke1963
2015-03-01, 20:16
Jag har flera LemonRX-mottagare, både de enkla 6-kanalarna och en 8-kanalare m satellit. 8:an har jag inte hunnit testa ännu, men 6:orna funkar klockrent med min DX8.
http://www.lemon-rx.com/shop/

FyoDisco
2015-03-02, 12:50
Hade inte tänkt köpa något skit från Ebay. Vill helst köpa från Sverige och då gärna en mottagare från Spektrum, eller kanske Lemon om dem gör bra mottagare? Och finns AR610 som DSM2? Har bara sett DSMX hittils.

AR610 med sina sex kanaler vore ju mycket bättre att ha och mer användbart. Så rekommenderar ni att jag kör på den eller finns det någon annan bra mottagare. Kanske från Lemon eller något sådant företag?

krisen
2015-03-02, 13:09
Kollade upp kännetecken för fake. vs original, och jag har en riktig iaf verkar det som.

"1. The screws on the real were hex.. Fake cross
2. There is a you can see through the side of the real with 3 legs.. Fake only has 2
3. The 'X' on the slave antenna is a different texture on the real.. Not on the fake."

... i vilket fall. Jag har ingen annan mottagare att jämföra med så min åsikt väger kanske inte alltför mycket, men och andra sidan har jag ingenting att klaga på heller vad gäller AR610. Den är liten, fungerar bra och har ett bra pris, vilket är allt jag behöver :)