handdator

Visa fullständig version : Drönare



trapperwolf
2015-05-20, 10:30
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/20404115/485/imageColumn/214015de6e3c6/03a425d6-8abd-4d29-a836-d217649c767c Två män, 34 respektive 36 år gamla, togs på bar gärning när de flög med en drönare vid den militära flygplatsen Malmen i Linköping (http://www.aftonbladet.se/tagg/dc4e88b3c1d0b90fcce766e26a3aac1a971c5142/3880cfcc41/). De tros ha fotograferat vid skyddsobjektet. Polisen larmades vid 18.30-tiden i går och de två männen, som är från Litauen, anhölls senare på kvällen efter förhör.
De misstänks för brott mot skyddslagen samt mot luftfartslagen.

simply
2015-05-20, 10:50
Ohh... ojoj, trampat ordentligt i klistret ;)

henke2
2015-05-20, 11:36
Låt mig gissa att dem är ute och fria redan nu och har fått tillbaka sin drönare i brist på bevis.

andWho
2015-05-20, 13:24
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/fotograferade-med-dronare-vid-helikopterflottiljen-8058051.aspx

Copterdude
2015-05-20, 14:21
Dom har tur det är i Sverige iaf. Det var väl två speldesigners till "Arma III" som fotad militära saker i Grekand för för några år sen att ha som referens i spelet och kunde fått 20års fängelse för spionage men fick åka hem efter 200dagar eller nått.

Matsa
2015-05-20, 16:03
Man blir förbluffad över den Svenska rättshantering för det
går bra att komma undan tex. mord vilket alldeles nyligen
skedde i Norrköping.

Men har jag inte skottat uppfarten hemma så inbrottstjyven
bryter benet på väg in så åker jag fast för vållande av
kroppsskada.

Med dessa proportioner menat, så om de hade varit beväpnade
och skjutit Poliserna när de kom så hade de troligen gått fria nu :)

Matsa...

McRegor
2015-05-20, 21:30
Man blir förbluffad över den Svenska rättshantering för det
går bra att komma undan tex. mord vilket alldeles nyligen
skedde i Norrköping.
Men har jag inte skottat uppfarten hemma så inbrottstjyven
bryter benet på väg in så åker jag fast för vållande av
kroppsskada.
Med dessa proportioner menat, så om de hade varit beväpnade
och skjutit Poliserna när de kom så hade de troligen gått fria nu :)
Matsa...
Du skall nog vara glad att vi har den nivån av rättssäkerhet som vi ha i Sverige. Det är lätt att vara sarkastisk men om t ex du själv blivit dömd för mord fast du inte alls var skyldig - skulle du då tycka att det var OK ?
Sen finns det absolut rättsfall där man har svårt att förstå utslaget men det är åter rättssäkerheten som är den gröna tråden.
Och hade dom skjutit mot poliser kan du vara fullständigt säker på att dom fått en hård dom eftersom angrepp på polisen, som skall skydda rättssamhället, är ett synnerligen allvarligt brott.
Roger

Matsa
2015-05-20, 22:27
Jag är inte alls glad över vår rättssäkerhet för det daltas runt alldeles för mycket.
Sedan vet de ju att det var en av två att välja på som sköt vilt här förra året
när det gick åt folk.

De skyller på varann, varför inte ge båda samma straff?
Hur enkelt som helst!

Poliserna måste väl snart skriva en ansökan om att få
Skjuta skarpt när läget kräver eller riskera att bli anmälda
Av förövaren.

Matsa...

McRegor
2015-05-21, 06:33
Som sagt Matsa - jag tror att din åsikt om vår rättssäkerhet vore annorlunda om du själv var den som drabbats av ett långt straff trots att du var oskyldig... Det är lätt att klaga när det berör andra... Läs på lite inom området är väl mitt bästa tips så att du får lite förståelse för bakomliggande orsaker. Sen finns det som jag redan sagt domar som verkar minst sagt besynnerliga men trots det finns det förklaringar när man förstått hur tillämpningen skall ske just för att vi skall ha en hög rättssäkerhet så att inte oskyldiga döms vilket är en central fråga i sammanhanget.
Roger

uffe40
2015-05-21, 07:39
Jag är inte alls glad över vår rättssäkerhet för det daltas runt alldeles för mycket.
Sedan vet de ju att det var en av två att välja på som sköt vilt här förra året
när det gick åt folk.

De skyller på varann, varför inte ge båda samma straff?
Hur enkelt som helst!

Poliserna måste väl snart skriva en ansökan om att få
Skjuta skarpt när läget kräver eller riskera att bli anmälda
Av förövaren.

Matsa...

Kan bara hålla med ,det daltas för mycket med de kriminella ,

UndCon
2015-05-21, 07:56
Den diskussionen hör inte till denna tråden så det kan ni ta i ett annat forum.

lassebetong
2015-05-21, 08:19
De har enl Östnytt släppts ur häktet och dömts till 2000:- var i böter, samt att minneskortet i kameran har konfiskerats.

Linus Forss
2015-05-21, 08:32
De har enl Östnytt släppts ur häktet och dömts till 2000:- var i böter, samt att minneskortet i kameran har konfiskerats.

Skickar in länk http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost/boter-for-dronarflygning

UndCon
2015-05-21, 10:20
En lätt liten "ursäkt" att påstå att man fotograferar museet om man egentligen vill fotografera något annat.

Per-Fredrik
2015-05-21, 10:34
Eller så har dom släppts med böter så att MUST eller Säpo ska kunna plocka in dom i tysthet utan inblandning från media, för lite mer ingående "samtal" :th_o::)