handdator

Visa fullständig version : Bombardier 415 Superscooper (Canadair CL-415)



AnWi
2015-06-05, 11:16
Jag har påbörjat planerna på Bombardier 415 Superscooper (Canadair CL-415). En i mina ögon vacker och rolig modell.
Första modellen blir HKs CL-415 Canadair. Planen är att flyga den som FPV. Det finns gott om plats.

Letat, i förtvivlan, efter 4-bladiga propellrar på Internet. Det verkar inte finnas mycket att välja på och vill man ha CW och CCW verkar det rökt :-( Någon som vet?
Kanske måste leva med 3-bladiga. Det finns det fler av.

Motorer är också ett krux. Jag tänker köra 4S och vill ha motorer som passar i hålen. Det finns dock inga uppgifter om hur stora hålen är. Någon som vet?

Ett spännande projekt för vintern

Anders

henke2
2015-06-05, 11:41
Som man frågar får man svar :-)

http://www.ramoser.de/home_e/varioprop_e/varioprop_e.html

AnWi
2015-06-06, 18:02
Tack. Undrar varför Google inte hittar den sidan när man söker på 4-blade men det är väl just det som gör fomum så himla bra :-)

flygrc
2015-11-28, 19:58
Yes, tack för tipset på den sidan, jag har googlat länge på denna typ.

Pelleflygare
2015-11-29, 09:40
Jag har påbörjat planerna på Bombardier 415 Superscooper (Canadair CL-415). En i mina ögon vacker och rolig modell.
Första modellen blir HKs CL-415 Canadair. Planen är att flyga den som FPV. Det finns gott om plats.

Letat, i förtvivlan, efter 4-bladiga propellrar på Internet. Det verkar inte finnas mycket att välja på och vill man ha CW och CCW verkar det rökt :-( Någon som vet?
Kanske måste leva med 3-bladiga. Det finns det fler av.

Motorer är också ett krux. Jag tänker köra 4S och vill ha motorer som passar i hålen. Det finns dock inga uppgifter om hur stora hålen är. Någon som vet?

Ett spännande projekt för vintern

Anders

Har en HK CL-415, Det var ingen vidare kvalitet på EPOn men priset var ju lågt. Hade tidigare en PNP från Guanli som hade bra finish. Du behöver inte 4S för att bära FPV den är lätt och har stor vingyta flyger bra på 3S. Det finns ingen brandvägg - den har ett fäste för en "Bell type" motor som ska monteras på en fyrkant stav. Så du får moda motorgondolerna. Kör med tvåbladiga proppar då den ändå inte är helt skalenlig.
https://www.youtube.com/watch?v=nUEbtQNynbA