handdator

Visa fullständig version : Popwing 900



Jorgen
2015-06-08, 18:49
Jag var ute och flög min Popwing 900 i blåsvädret för ett tag sedan. Vingen hade precis fått FPV kamera, videosändare och det där monterat istället för vikten som jag använt vid de tidigare flygningarna med vingen. Flygningen skedde däremot line of sight då jag ville kolla så att den flög ok efter modifieringarna.

Den kan ha blivit en gnutta baktung. Vikten vägde 50g men kamera och batteri till den satt ett par cm längre bak och vägde ungefär 60g.

Hur som helst så gick det inte så bra, starten var helt odramatisk men efter att jag stigit till lite höjd så gjorde jag en tight loop. Mitt i upptagningen så började vingen rolla kraftigt och drog iväg i medvind, trots full gas så kunde jag inte få den att lyda roder så jag slog av gasen och tittade på när den rollade ett par varv till innan den gick i marken. Några gram CA senare så är den nästan osynliga sprickan i vingen lagad, men vad hände?

Lossade gyrot i krashen eller kan det ha flugit loss i loopen? Det skulle ge minst sagt spännande flygegenskaper.

Eller är det så här vingar bär sig åt när de är baktunga?

Jörgen

freddan_6
2015-06-08, 18:53
Eller är det så här vingar bär sig åt när de är baktunga?
Jörgen
Ja
Det är extremt viktigt att välja rätt tp på en vinge. Rita ett streck där du tyckte tp var lagom med tyngd, och se till att du inte har tp bakom med kamera och fpvutstyr. Den ska tåla tighta loopar från fullgas utan att stalla.

Jorgen
2015-06-08, 20:50
Jag fick mätt upp det ordentligt nu och tyngdpunkten låg 200mm från framkant, det är så långt fram som manualen rekommenderar (200-212mm).

Jag får nog ge upp om att ta reda på varför den inte flög som den skulle, gyrotejpen verkar sitta lite dåligt så det är möjligt att gyrot lossade i luften. Eller så blåste det helt enkelt för mycket, det enda andra planet jag skulle försöka flyga i det vädret är min Funcub.

Xermalk
2015-06-09, 01:48
Fäst gyrot med uhu por. Vanlig gyrotejp fäster inte alls på epp.

freddan_6
2015-06-09, 08:23
Uhu-por eller PU eller smältlim (vissa sorter) fäster på EPP.

waqr
2015-06-09, 10:04
Uhu-por eller PU eller smältlim (vissa sorter) fäster på EPP.

Jag brukar fästa fartreglage och dylikt med smältlim på mina EPP modeller. Vad skiljer egentligen UHU POR mot smältlim? Vilken är att föredra?

Fluf
2015-06-09, 12:10
Kolla även dina servon så inte någon har tuggat lite kuggar.

Xermalk
2015-06-09, 13:27
Por är lättare, och håller bättre. Men i gengäld tar det rätt mycket länge tid att fästa.

Jorgen
2015-06-10, 08:50
Jag var ute och flög igår efter att ha gått igenom allt på planet och fäst gyrot med UHU POR. Jag gjorde en del stallprov och jag kan tänka mig att planet stallade i den hårda vinden vid förra provet. Den här gången var det helt vindstilla och det var lätt att se att det tar ett par sekunder för det att få upp farten från stall. Om man låter det stalla när den bankar så klipper den i slow motion. Lite dålig timing med en hårt vindby bakifrån efter stallningen så gäller det att ha mer höjd än jag hade tillgängligt.

Det blev ett prov med FPV också men Fatshark PilotHD kameran är för dålig för att kunna flyga med vid solnedgång. Några minuter tidigare så visade den användbar bild med solen i ryggen och himlen i bild. När jag i själva verket flög tio minuter senare så räckte det att himlen var i bild så var marken bara svart. Det blev någon minuts cirklande innan jag lyckades hitta fältet vid en dykning så att jag kunde landa.