handdator

Visa fullständig version : Klubbar i Stockholmsområdet (utanför zonen för flygförbud)?



Petfrogg
2015-06-23, 12:53
Sitter hemma och bygger, testar och bygger om men inser att jag nog behöver lite kompisar med samma intresse. Finns det några bra klubbar i Stockholmsområdet? Har tittat på Luftfartsverkets säkerhetszoner och inser att man nog behöver vara inomhus om man ska få flyga...

Trebor
2015-06-23, 15:39
Söder Tullinge, Norr Uppsala

bokis
2015-06-23, 15:54
Söder Tullinge, Norr Uppsala

Njae,inte behöver man gå till Uppsala?
Vallentuna MFK,Upplands-väsby modellflygare,Sigtuna har nystartat,Åkerberga MFK norr om Stockholm ,sen finns det några i Västerort också..
Den här kan vara god hjälp:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26010-Hitta-flygfältet!

Petfrogg
2015-06-23, 18:53
Tack för svaren!

När man tittar lite så finner man att det verkar vara lite si och så med verksamhet. Hur ofta uppdateras listan? Jag hade gärna stannat i Hässelby Strand men de två klubbar som enligt kartan ligger här verkar tveksamt aktiva.

McRegor
2015-06-24, 08:28
Åk ut och kolla en vacker kväll eller helg - är klubben aktiv finns det säkert flygare på plats...:)
Roger

Peter1
2015-06-24, 10:03
På grimstafältet flyger jag med modellflyg ( kommunen har satt upp skylt med modellflyg där) och faktiskt multikoptrar, fast jag egentligen inte får eftersom det är innanför CTR-zonen. Det finns några andra bl a Jocke1963 som flyger där ibland. Tisdagkvällar brukar det vara flygare där. Jag har tänkt att gå med i mälaröarnas modellflygklubb ute vid Skå. Ringer man till tornet på Bromma flygplats så kan man få tillstånd att flyga multikoptrar efter kl 17.00 på lördagar. Är det ingen som svarar så är det bara å flyga. Jag jobbar på Grimstaskolan och vi har haft multikopterbygge och modellflygbygge på schemat och eleverna måste få testflyga sina byggen och det har vi gjort på Grimstafältet. Men vi borde hitta ett bättre ställe att flyga multikoptrar på. Ut mot Järfälla kanske.
Peter i Blackeberg

Petfrogg
2015-06-25, 12:42
Tja - om det finns en skylt som anvisar plats så bör ju den gälla. CTR-zonen bör ju varit inritad även när den sattes där. Om kommunen anvisar plats så måste den ju anses vara "godkänd" - tills annat uppges. Självklart bör vi följa de "Generella reglerna" samt vara medvetna om vårt ansvar.

Lite att jämföras med "Hundfältet" - där det är tillåtet att hundar lösa och i och med detta så är koppeltvång inte gällande.

Samt lite som att "Grimsta skjutbana" är tydligt utmärkt och godkänd att skjuta på inom klubbarnas regler och riktlinjer med väl tilltagen säkerhetszon.

Petfrogg
2015-06-25, 12:45
Var exakt är skylten placerad?

Peter1
2015-06-25, 20:05
I den södra änden finns det ett par meter asfalterad landningsbana från forna tider, bredvid den står skylten. Liknande skyltar för hundrastning står lite varstans på fältet. Flög där idag samtidigt med en annan flygare.
Peter

tilläggas vill jag säga att jag ringt tornet och de sa att Grimsta inte hade något tillstånd. Han kunde bara se att man får flyga på Barkarby under vissa bestämda tider. Men han visste inte skillnaden på modellflyg och UAV. Mälaröarnas modellflygbana ligger också innanför CTR, så det hade han inte koll på.

simply
2015-06-25, 22:21
Och Tullinge som har ett av sina fält på Årstafältet... klart inom CTR... Lite märkligt ;)
http://www1.idrottonline.se/TullingeMF-Flygsport/Arstafaltet/

//