handdator

Visa fullständig version : Hjälp med nytt plan



INK
2015-07-09, 21:35
Hej alla flygare.
Är väldigt grön på detta med flyg så förklara gärna så enkelt ni bara kan =)

Har en DX7s och köpte nyss en FMS P-47G från autopartner son har landningsställ, inte spec ändå länge.
Men om jag nu skulle vilja få dom att styras med "Gear" brytaren på sändaren ur gör jag då?

Har googlat lite men blev tyvärr inte klokare.

Just nu så går dom på flappsen som har tre lägen, ställen har givetvis bara två. Fullt nere eller fullt uppe.

När flapsen är nere dvs "2" på flapspaken så åker dom ner, ställer jag samma spak på "0" så åker dom upp, alltså händer inget på "1"ans läge..

Någon vänlig själ som har tips?

Tack,

andWho
2015-07-09, 21:48
Vad har du för mottagare? Står det inte "Gear" på ngn av utgångarna?
Prova att koppla in ställen där isåfall.

Annars får du gå in i "Channel assignments" i sändaren och se till att Gear-brytaren är tilldelad den kanal du kopplat ställen till.
/A

INK
2015-07-09, 21:55
Vad har du för mottagare? Står det inte "Gear" på ngn av utgångarna?
Prova att koppla in ställen där isåfall.

Annars får du gå in i "Channel assignments" i sändaren och se till att Gear-brytaren är tilldelad den kanal du kopplat ställen till.
/A

Glömde visst skriva det. Denna mottagare är det http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/radiostyrningar/mottagare-flyg/spektrum/lemon-rx-dsmx-kompatibel-10-kan-satellitmott.html

Den har en ingång som heter Gear och har prövat att sätta den där men händer inget.
Hittar inget som heter Channel Ass.. däremot differential och där har jag satt -100/+100 på "gear" men vet inte om det är rätt ställe att vara på.

Går jag in under system inställningar hittar jag "switch select" och där är alla på "inh" = inhibit? men går inte att ändra dom

andWho
2015-07-09, 22:05
OK. Gear utgången ska du nog koppla till. Rör inte Differential, har inget med saken att göra.
Nu har inte jag någon Dx7s, bara en äldre Dx18. På de Spektrum sändare jag sett är alltid Gear-kanalen alltid igång och kopplad så att signalen kommer ut på motsvarande Gear-utgång på mottagaren. Man brukar alltså inte behöva pilla med något.
Men som sagt, har ingen Dx7s så detta kanske har ändrats.. Mycket lustigt isåfall.

Det är inte så att du pillat och trasslat till det ? Väldigt svårt att hjälpa till via nätet då. Försök hitta någon som kan hjälpa dej direkt, via din klubb eller så.

Lycka till
/A

INK
2015-07-09, 22:19
OK. Gear utgången ska du nog koppla till. Rör inte Differential, har inget med saken att göra.
Nu har inte jag någon Dx7s, bara en äldre Dx18. På de Spektrum sändare jag sett är alltid Gear-kanalen alltid igång och kopplad så att signalen kommer ut på motsvarande Gear-utgång på mottagaren. Man brukar alltså inte behöva pilla med något.
Men som sagt, har ingen Dx7s så detta kanske har ändrats.. Mycket lustigt isåfall.

Det är inte så att du pillat och trasslat till det ? Väldigt svårt att hjälpa till via nätet då. Försök hitta någon som kan hjälpa dej direkt, via din klubb eller så.

Lycka till
/A

Där det står att gear är inhibit så står det likadant på alla märkligt nog? Fast roder, gas osv fungerar som det ska..
Jo får göra det, ville bara ha igång den ikväll då det inte blåser så mycket ute ;-)
Men får vänta helt enkelt

pgrts
2015-07-09, 22:27
53258

INK
2015-07-09, 22:40
Ja det är där som jag inte kan ändra något. Fast jag har så klart valt flygplan och inte heli. Men ska väl fungera ändå kan jag tycka?

pgrts
2015-07-10, 07:05
Konstigt att du inte kan ändra. Har du provat med ett annat nytt eller resetat modellminne så att det inte ligger något annat som spärrar.

McRegor
2015-07-10, 07:59
Sen - är denna kärra din första RC-kärra ("Är väldigt grön på detta med flyg...") så skulle i alla fall jag rekommendera att du köper nån enklare för att lära dig flyga - annars lär du knappast få nån glädje av denna. Det ser som sagt enklare ut än det är...
Roger

INK
2015-07-10, 09:22
Får pröva att göra en ny och se om det funkar, men har nollställt en gång men värt att pröva.

Tack men inte mitt första, har haft ett annan i ett år lite cirkus och kört med, dock ett 3D plan så tänkte pröva något annat

INK
2015-07-13, 18:52
Gick att ändra till Gear spaken om jag ändrade vingtypen till 1 servo för ail och två för flaps. fast det är 2x2 på planet.. Men spelar kanske ingen större roll?

andWho
2015-07-13, 23:59
Hmm, du har 2 skev- och 2 flap-servon. Är dom då kopplade till varsin separat kanal? Eller har du Y-kablar på dom?
Du måste nog köra på Y-kabel på minst en av dessa för att din Dx7s ska ha en kanal över till även "gear". Den har bara 7, även om din mottagare har 10.
Det läge du hittat är nog den rimliga lösningen, 1 kanal för Ail ( med Y-kabel till 2 servon), 2 kanaler till flaps och en till Gear.
Det blir 7 totalt med Throttle, Elev och Rudder. Mer än så går nog inte att få ut ur en Dx7s. Det är nog därför du inte får ngn gear kanal när du valt 2 ail och 2 flaps. Det behövs minst 8 kanaler (en Dx8) för att fixa det.
/A

INK
2015-07-16, 10:03
Ja det sitte en y-kabel på både flaps och skev

andWho
2015-07-16, 12:05
Jaha, men då ska du ju inte välja 2 skev plus 2 flaps konfigurationen. Du har ju 1 plus 1.
Ja, det kan vara lite förvirrande. Man ska inte räkna antalet servon. Räkna antalet servoanslutningar till mottagaren istället.

I denna konfiguration skulle det ju räcka med en 6-kanals mottagare, Din 10-kanalare känns onödigt stor, du kan inte utnyttja den fullt ut med en Dx7s Tx.
/A

INK
2015-07-16, 16:41
Aha då får man en kanal över kan man säga

tack =)