handdator

Visa fullständig version : Kondensator borstad motor



Pelleflygare
2015-07-28, 15:37
La ut frågan i en annan tråd men tar upp den här också. Har två Graupner Turbo 700 borstade 12V motore som inte vill gå. Har förstått att det behövs en konding som ska parallellkopplas vid matningen till motorerna. Hur avgöra vilken konding som behövs? Fartreglaget är på 20 A för multimoter.

KristofferR
2015-07-28, 17:10
Jag grävde fram min gamla Graupner Speed 600 8.4V. Där sitter en 0,47 mikroFarad. Men jag trodde den främst var ämnad som avstörning för RC-prylarna. 700 var bara en "större" variant av samma motor tror jag. Borstade motorer bör gå bara man lägger spänning på.

Kenneth E
2015-07-28, 17:19
Först skall man fråga sig, vilken frekvens kommer jag köra på, 35, 40 eller 2.4?

pernstig
2015-07-28, 21:27
La ut frågan i en annan tråd men tar upp den här också. Har två Graupner Turbo 700 borstade 12V motore som inte vill gå. Har förstått att det behövs en konding som ska parallellkopplas vid matningen till motorerna. Hur avgöra vilken konding som behövs? Fartreglaget är på 20 A för multimoter.

På borstade motorer monterade man en kondensator mellan plus och minus och ibland en från vardera plus och minus till metallhöljet. En borstad motor är en kraftig störningskälla och kondensatorerna minskade störningarna. Motorn som sådan fungerar utan avstörningskondensatorer.

FelixContentus
2015-09-29, 20:55
Det där lät luddigt!

Koppla mororna direkt mot batteriet! Funkar det så är det fel på reglaget (eller ett borstlöst reglage)!

Avstörningsfilter har inte med funktionen hos motorn att göra, Frekvens ändå mindre!

McRegor
2015-09-29, 21:33
Tja - t ex så var 35 MHz-anläggningarna rätt störningskänsliga för elektriska störningar så helt irrelevant var inte frågan trots allt.
Roger