handdator

Visa fullständig version : hjälp crack yak lite slö



per
2015-07-30, 07:35
hej jag har köpt ett rc faktory crack yak superlite plan med setup t-motor at2204-21 1800 kv med 6amp fartreglage och 2cell lipo 250mah 25-50 c propp 8x4 men jag tycker den är väldigt slö kan jag ställt in den fel..eller har jag ställt in dosan fel har en futaba t10cp tycker det borde vara mer drag :banghead: NYBÖRJARE..mvh per

simonarvestrand
2015-07-30, 08:20
hej jag har köpt ett rc faktory crack yak superlite plan med setup t-motor at2204-21 1800 kv med 6amp fartreglage och 2cell lipo 250mah 25-50 c propp 8x4 men jag tycker den är väldigt slö kan jag ställt in den fel..eller har jag ställt in dosan fel har en futaba t10cp tycker det borde vara mer drag :banghead: NYBÖRJARE..mvh per
Kalibrerat fartreglage?

per
2015-07-30, 08:56
hej hur gör man det...mvh per

per
2015-07-30, 08:57
Kalibrerat fartreglage?

hur gör man det..mvhper

Fluf
2015-07-30, 09:00
Kolla manualen till fartreglaget, men på nästan alla fungerar det som att.
- Plocka bort propellern av säkerhetsskäl
- Starta radion
- Ge full gas på radion
- Koppla in batteriet till ESC
- Lyssna efter ett par toner som indikerar att ESC har vaknat
- Sänk gasen till helt av
- Lyssna efter de vanliga tonerna för att ESC initieras och är klart
- Klart

per
2015-07-30, 09:05
Kolla manualen till fartreglaget, men på nästan alla fungerar det som att.
- Plocka bort propellern av säkerhetsskäl
- Starta radion
- Ge full gas på radion
- Koppla in batteriet till ESC
- Lyssna efter ett par toner som indikerar att ESC har vaknat
- Sänk gasen till helt av
- Lyssna efter de vanliga tonerna för att ESC initieras och är klart
- Klart

tack så mycket ska prova detta

KristofferR
2015-07-30, 09:35
Kolla att propellern sitter åt rätt håll (man behöver inte vara nybörjare för att göra den tavlan....)

McRegor
2015-07-30, 11:16
Sen är en sån setup inte så speciellt vass om man flyger utomhus och det dessutom blåser. Inomhus fungerar den normalt utmärkt men utomhus kan man nog i många fall köra en 3S-ack istället för att få lite mera tryck. Men då kan nog ett 6A-reglage tyvärr vara i minsta laget istället. Visst kan det vara kalibrering av fartreglaget men personligen har jag under ca: 15 års elflygande inte råkat ut för detta problem så gissningsvis är det inte ditt problem heller. Är det din första RC-kärra eller har du erfarenhet från andra kärror ?
Roger

per
2015-07-31, 07:40
Sen är en sån setup inte så speciellt vass om man flyger utomhus och det dessutom blåser. Inomhus fungerar den normalt utmärkt men utomhus kan man nog i många fall köra en 3S-ack istället för att få lite mera tryck. Men då kan nog ett 6A-reglage tyvärr vara i minsta laget istället. Visst kan det vara kalibrering av fartreglaget men personligen har jag under ca: 15 års elflygande inte råkat ut för detta problem så gissningsvis är det inte ditt problem heller. Är det din första RC-kärra eller har du erfarenhet från andra kärror ?
Roger

okej jag har pratat med rc flight dom sa att jag skulle använda ett 450 mah 2cell istället när jag flyger i trädgården...har lite erfarenhet av större plan.men jag provar nog batteriet så får vi se....

freddan_6
2015-07-31, 08:36
Utomhus flyger jag dylika flygplan med 3S och lite mindre propeller. Inomhus passar ofta 2S och 8x3,8, ute byter jag till 7x3.8 (och är lätt på gasen då det kan vara dragkraft i överkant, men jag har möjligheter att rädda när vinden, busken, trädet eller huset kommer i vägen)

larsmn
2016-03-03, 21:27
Hej,

Har samma plan som Per samt en Crack Wing med liknande motoruppsättning. Fick en 7x3-prop med Crack Wingen som är väldigt ivrig att få dra iväg med 40% throttle, medan jag först prövade Yak:en med en 6x4 och behövde 70% för att ens lyfta. Beställde 7x3 och upplever att den blev något starkare.

Men, sedan, vilket nämnts ovan, har en 6A ESC på Yak:en, men en 10A ESC på vingen, kan det ha påverkan, dvs. att en kraftigare ESC ger mer kraft? Kör 2S enbart pga min mottagare är Hubsans till SpyHawk.

freddan_6
2016-03-04, 08:57
Hej
En kraftigare ESC som 10A låter det gå upp till 12A sen blir den varm (om det är varmt) och då "pumpar den" av - på - av - på. Samma på 6A ESC som låter det gå upp till cirka 8A innan den blir varm (om det är varmt) och sen börjar den pumpa av/på/av/på.

Om man mäter strömmen vet man hur mycket setupen drar och kan avgöra om det är det aktuella felet. Du får också dåligt drag om propellern sitter en aning snett. Kan man se att de olika propellerbladen går i olika banor eller det låter om planet när man gasar förlorar man energi. Det åtgärdar man genom att balansera propellern.

McRegor
2016-03-04, 09:05
Kör ni på Tiger 2204 och med 2S så är det 8*4,3" propp som är "standardproppen".
Jag har ofta kört Tiger 2204 med 6A reglage men då har jag hållit kärrorna lätta och mestadels flugit inomhus och med 2S300.
Skall man flyga dessa kärror utomhus så kan ett 10A reglage och ev 3S kan vara en bättre lösning. Men mät helst strömförbrukniugen så att ni har lite koll på läget.
Roger

larsmn
2016-06-10, 19:15
Har haft samma setup, den flög inte bra utomhus förrän jag bytte till 6030-propellrar, var som ett fullblod innan. Största problemet var att de 6030-proppar jag köpt tålde inget utan bröts för allra minsta. Tyvärr kvaddade jag motorn och fick byta till en Emax MT1806-1430Kv, fortsatt med 6A ESC:n, men den krävde 3S-batteri. Fungerade hyfsat så länge jag körde 6030, medan en test förra veckan tillbaka till en mer tåligare 6045 gav den ett synneligen otrevligt humör, som en skenande häst, och vidhängande motordödande nosdykning. Förvånad över hur känslig den blev med 6045:an. Annars bra trainer med 6030.