handdator

Visa fullständig version : val av batteriladdare



Andreash
2015-08-15, 16:18
hej tänkte skaffa en bra laddare till mina lipos kanske kunna ladda flera samtidigt har batterier mellan 2-6 celler någon som har nått förslag .Hur skadligt är det att ha batterierna fulladdade ?.Har sällan tid att ladda upp dom när flygtillfälle ges .försvinner effekten i dom tycker att några känns lite slöa eller vad händer med dom ?.Andreas

bem
2015-08-15, 18:39
Hej,

Hur många mAh kan de LiPo batterier tänkas ha som du vill ladda i nuläget och om du blickar lite in i framtiden?
Varför jag frågar är att det tar längre tid att ladda t ex ett 6 cell 2500 mAh än ett motvarande 5000 mAh LiPo batteri.

De flesta LiPo klarar att laddas åtminstone med 2C dvs 2 gånger värdet på kapaciteten - exempel: har du ett 3 cells 3000 mAh LiPo kan man ladda med 2 gånger 3000 mA dvs 6000 mA = 6 amp utan att LiPo batteriet tar skada.
Vissa LiPo klarar 3C vissa upp till 5C och vissa faktiskt ända upp till 12C.
Men kolla alltid specifikationen på LiPo batteriet vilken max strömstyrka det kan laddas med.

Nu har vi vanliga hobbyister sällan så jättebråttom när vi skall ladda men det kan ju vara bra att ha möjligheten att kunna kräma på lite med laddströmmen om det skulle behövas (förutsatt att LiPo batteriet klarar det).

Rent generellt:
Fabrikat som gör bra laddare finns det väl några som de flesta skulle hålla med om gör bra laddare. Men det går förstås att chansa på en billig no-name chinaladdare.
Några fabrikat som man bör kunna känna sig ganska trygg att köpa en laddare av kan vara bl. a. iCharger, FMA(Revolectrix), Hyperion, Graupner. Finns fler men jag nöjer mig med dessa.

http://www.icharger.co.nz/Products.aspx
http://www.revolectrix.com/cat.chargers.htm
http://www.hyperion-eu.com/products/type/15
http://shop.graupner.de/webuerp/AA?wgr=72&SessionCheck=4711&language=en

Vid val av modell så i ditt fall där du vill ladda upp till 6 celler och gärna flera LiPo pack samtidigt kan en laddare med minst två laddkanaler vara ett klokt val (såvida du inte vill ge dig in på s k parallel-laddning).
Där har t ex iCharger 3 olika laddare (308, 406 och 4110B), kostar dock en del. Hyperion har också en laddare med två laddkanaler och även FMA och Graupner har sådana i sitt sortiment.
Till det behöver du också ett bra nätaggregat 230 volt som kan strömförsörja laddaren, ju kraftigare laddare desto högre inspänning till laddaren bör den ge (t ex 24 volt istället för 12 volt) och ha tillräcklig effektstyrka (annars kan du inte nyttja laddarens potential om den har hög effekt).

Mindre LiPo batterier som inte kostar så mycket må väl vara hänt att man har liggande fulladdade men LiPo batterier skall lagras storgeladdade med ca 50-60 % av kapaciteten kvar i batteriet. De flesta laddare idag har ett storge läge som man kan använda att ladda LiPo batteriet till sådant läge.
Större och dyrare LiPo bör man ha storage-laddade när de ej skall användas. Men ladda fullt kvällen innan är nog OK i de flesta fall, så man kan sticka ut direkt nästa dag om det är bra väder. Men man bör storage ladda om det inte blir nån flygning av nån anledning.
På sikt försämras LiPo batterier av att ligga fulladdade och du får med tiden inte lika bra prestanda och livslängd som du annars ev. kan få. Ev. kan brandrisken öka något med att ha fulladdade LiPo liggande, men man skall ha dem liggande på ett brandsäkert ställe oavsett. Jag vet inte helt säkert om det är så mycket större större risk med fullladdade LiPo än storage laddade LiPo som ligger oanvända. Men fulladdade innehåller ju mer energi.

Du kan alltid skaffa ett 12 volt blybatteri och ha med dig ut i fält och ha som strömkälla till laddaren. Då har du ju möjlighet att ladda på fältet om du ej hinner ladda hemma innan du sticker ut. Biltemas gula AGM 12 volt batterier funkar bra för detta tycker jag (jag använder dessa).

Själv har jag 2 st laddare, Hyperion EOS 0720 Super DUO3 charger - 2x 1s-7s, 20A max, 1000W. Och 2 st 1200 watt nätaggregat till dessa när jag laddar hemma. Och på fältet har jag oftast med mig några 95Ah AGM 12 volt batterier som strömkälla.
Jag laddar mest 5 cell 5000 mAh LiPo (2 st i serie för att få 10 celler i planet) och när jag flyger en hel dag behövs det hyfsat kraftiga doningar för laddning av dessa för att det skall flyta på och inte bli för långa väntetider.

Vad har du för budget, det begränsar ju urvalet en del?
Har du nåt nätaggregat redan eller skall du köpa det också?

/Bo

Andreash
2015-08-16, 12:08
Tack för ett snabbt och bra svar fick väl igentligen reda på allt som jag funderade på tack.Andreas