handdator

Visa fullständig version : för varm esc



Andreash
2015-08-27, 08:24
Hej har ett 160A esc till en motor som ska dra max 100A separata kylslingor motorn är bara lite lite varm så inga problem med den ,men escen tycker jag är alldeles för varm precis så att jag kan ta på den .Är ny inom båt flyger mest och hade det varit ett plan så hade jag inte flygit det men det kanske är annorlunda på båt?.Har två utblås för vattnet och det kommer bra ur båda .Tacksam för ideer och funderingar .Andreas

henke2
2015-08-27, 09:13
Har du mätt hur många A din motor använder? Om man vattenkyler escet skall det mkt till för att det skall bli varmt.

Andreash
2015-08-27, 09:25
Har inte mätt A hur gör man det på en båt ? svårt att få rätta belastningen på den eller kan man göra som på flyg fast ha proppen i vatten? tycker det låter konstigt att motorn ska dra så mycket escn ska klara upp till 200A korta stunder å motorn är ju inte varm borde den inte bli det eller är kylningen så effektiv ?. kör med 2 nano Tech 2.2A PÅ 25-50C borde inte dom bli väldigt varma med sådanna effekt ut tag ? .jag vet många frågor men väldigt tacksam för svar .

jocke1963
2015-08-27, 11:21
Skicka med typ en sån här i båten:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10080__Turnigy_130A_Watt_Meter_and_Power_Analyze r.html

Andreash
2015-08-27, 12:32
Hade ju funkat den är restad på hk å de kan ju ta lite tid.Finns det något sätt man kan mäta med en vanlig A- tång? Så man kan få en liten aning om hur det ligger till något måste va galet

Jorgen
2015-08-27, 13:42
Är det själva kylblocket på reglaget som blir varmt eller någon annan del av det? Viket reglage är det?

Andreash
2015-08-27, 15:52
Är ett turnegy 160 A sticker upp två kondingar dom är varmast precis att jag kunde ta på dom även kylblocket var varmt inte fullt lika varmt men ändå bra varmt

pernstig
2015-08-27, 18:03
Kondingarna ska ta upp transienter som uppstår pga switchningen i ESC:n ochska inte bli särskilt varma. Om man har långa (förlängda) kablar mellan batteri och ESC kan kondingarna och hela ESC:n skadas.

Andreash
2015-08-27, 21:34
Ok det visste jag inte har faktiskt ganska långa kablar Tack för tipset ska korta dom max å prova

freddan_6
2015-08-28, 14:23
Har du mer än 1,5dm långa kablar måste du sätta på extra kondensatorer.
De bör vara 220uF och nära ESC och tåla 3* batterispänningen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523

Andreash
2015-08-30, 19:24
Hej har kortat kablar så mycket det går lite kortare än org nya batteri på 60-120c batteri är helt kalla även motor är sval men escen är varm kan det vara något fel på den? Vet inte vad jag ska prova nu .Några idéer

pernstig
2015-08-30, 19:39
Du skulle behöva mäta eller logga strömförbrukningen under drift för att utesluta överbelastning.
Det är normalt att ESC:n blir varm men inte het. Är det fortfarande kondingarna som blir varmast? I så fall kan de ha blivit skadade men säker kan man tyvärr bara bli genom att prova med en annan likadan ESC.

j0nt3
2015-08-30, 20:33
Logger/mätare är nog ett måste här. Vad exakt har du för esc/motor kombo? Att kondingarna skulle vara orsaken till detta problem kan jag inte riktigt se, nåt annat är vajsing. Transienter, ja visst, kondingarna är filter, långa kablar blir induktanser med allt vad detta innebär när man pratar mkt ampere, men orsak till en brutalt upphettad esc tror jag inte riktigt på, men är inte sämre än att jag gärna tar till mig hur detta sker?. Kondingarna bör ju sitta på volt railsen i escn vilket kan förklara varför de upplevs varmare än själva flänsen. Min gissning är, överbelastad esc alternativt en miss i kompatibliteten esc/motor eller inställningar i esc, i den ordningen.

pernstig
2015-08-30, 20:46
Transienter, ja visst, kondingarna är filter, långa kablar blir induktanser med allt vad detta innebär när man pratar mkt ampere, men orsak till en brutalt upphettad esc tror jag inte riktigt på, men är inte sämre än att jag gärna tar till mig hur detta sker?
Min tanke var att för lågt värde på kondingarna i förhållande till kablarnas induktans (längd) leder till genomslag och förstört isolationsskikt i kondingarna. Då skulle kondingarna kunna belasta batteriet resistivt och bli varma. Skulle en hög spänningstopp nå ända in i ESC:ns elektronik skulle den nog lägga av för gott.

j0nt3
2015-08-30, 21:03
Min tanke var att för lågt värde på kondingarna i förhållande till kablarnas induktans (längd) leder till genomslag och förstört isolationsskikt i kondingarna. Då skulle kondingarna kunna belasta batteriet resistivt och bli varma. Skulle en hög spänningstopp nå ända in i ESC:ns elektronik skulle den nog lägga av för gott.
Aah, okej. Jag förstår tanken, men min erfarenhet av ellyter är att de "poppar" om det skulle få en såpass stor skada med de "spikar" (transienter) de ser i detta läge. värdet på kondingar av den typen förändras dock drastiskt av värme, åt det negativa hållet då, dvs minskas. Dock är dessa ganska luriga, ibland har man helt fel värde kalla, och mycket högre om man värmer dom med ex en varmlufts pistol. Man kan säga att ju sämre de är, destomer pendlar de med värmen. Mkt vanligt fel i all dagens teknik, felsökning med värme picka är beprövat :) (dock inte aktuellt här, lite off topic) tror fortfarande på överbelasning ev pga felaktig timig mot motor, vanligen blir motorn varm också då, men inte nödvändigtvis, beror helt på. Kan vara så att dioderna i fetarna släcker en hel del switching transineter också, med värme som resultat. Specar på esc/motor tack :)

Andreash
2015-08-31, 09:48
Hej är en genesis båt med en turnering AquaStar 3974 2200kv motor å propp 40-45mm och turnegy AquaStar 160a esc tycker det borde funka bra .Får väl skaffa ett programerinskort hur ska man tänka om timingen. ? Som jag har fattat det så är det sista som man behöver ändra för att få ut max eller har jag fattat fel? .Har en kompis som har en lika dan esc får prova den Tack för alla svar

j0nt3
2015-08-31, 10:30
Okej. Hur många celler kör du? Finns eg inte nåt du kan ställa gällande timingen i det där reglaget, teoretiskt bör det ju fungera. Tror det måste till en mätning för att vara säker.

Andreash
2015-08-31, 11:35
Kör på 4cells lipo. Ja lite konstigt är det får försöka få till någon mätning

j0nt3
2015-08-31, 11:46
Japp, men kan nog vara så att du ligger på gränsen där, mät eller kasta på en mindre propp? Minskar värmen så har du ju svaret där. Lycka till! :)

AnWi
2015-08-31, 12:42
Är det en linjär BEC kan den orsaka mycket värme om du använder mycket ström på 5-volten.
Jag har eldat upp en Esc genom att driva en Pixhawk och lite annan utrustning via BEC.

Har din Esc en switch-mode BEC kan du bortse från detta. Då alstras nästan ingen värme alls vid nerskalning av spänning.

Ex 4S, fulladdad ger 14,8 Volt. 1 Amp på 5 Volt ger 9,8 Watt förlusteffekt. Det blir varmt!

Anders

Andreash
2015-08-31, 13:33
Mindre propp tror jag inte går svårt att få grepp med 40mm provade en 45mm var som natt å dag drog hur bra som helst .Kan det vara så att jag har ett servo som drar för mycket ström? Så att escen får jobba mycket ?

Andreash
2015-08-31, 14:43
Mindre propp tror jag inte går svårt att få grepp med 40mm provade en 45mm var som natt å dag drog hur bra som helst .Kan det vara så att jag har ett servo som drar för mycket ström? Så att escen får jobba mycket ?

j0nt3
2015-08-31, 15:53
Tveksamt att det handlar om becen, här kan du ju använda en vanlig multimeter, mäter oftast 10A+ utan problem (håll emot servot när du testar stall current) för att kolla att det lirar ok. Men även om becen blir varm bör inte just kondingarna bli så varma som du säger. Delikat problem, finns massvis med möjliga orsaker också. Definiera varm? Kan du ta på dom, eller får du en blåsa då? Vad står det på kondigarna? 85? 105? Grader celcius? Ir termometer tillhands? Kan du råkat lossa flänsen något så den inte ligger an ordentligt vid montering av slangar o sådär? (Dra ett buntband runt reglaget, för att pressa ner flänsen lite lagom, inte som svinet [emoji14]) Teoretiskt bör denna setup fungera, kan du ta i dom fast de är varma är det nog lugnt, finns ju ingen passiv kylning att prata om här i jämförelse med ex flyg, plockar du sen nära 100A så vore det konstigt om inget blev varmt :) spånar loss bara :)

Andreash
2015-08-31, 16:17
Kan tänka mej att dom håller cirka 55-60 grader är precis så att jag kan hålla på kondingar nån sekund dom är märkta 105 grader c all installation ser bra ut bra vatten flöden.Denna värme kanske är helt normal kanske jag som skapar ett problem som inte finns ��

j0nt3
2015-08-31, 16:51
Okej, ja. Det är nog att göra en höna av en fjäder :) jag skulle kört :) håll ett öga på dom med tiden bara så de inte börjar bukta uppåt eller läcka, då kanske man kan fundera på att ersätta dom. 60-70grader är nog inget problem på de där om hk valt bra kondingar, får anses som arbetstemperatur skulle jag vilja säga.

Andreash
2015-08-31, 18:24
Nu är väl inte mitt fingertest vidare exakt men tror ni dom klarar uppåt 70 grader så kanske det är ok för 70 grader är inget man håller fingret på .Ska se om jag kan mäta lite mer exakt temp och a .tack för alla goda råd .Andreas

ulwur
2015-09-01, 08:32
Är motorn frisk? Kortis i en del av lindningen kan ju öka att om förbrukningen rejält. Svårt att mäta upp också tyvär.

j0nt3
2015-09-01, 08:53
Man kan ju göra en "no load" test och mäta förbrukningen, enl hk 2.9A vid noll last, mao ligger motorn där kring utan last, bör den vara frisk. Men tolkat det som han ändå är ganska säker på att sakerna är friska, mer oron för värmen där.

Andreash
2015-09-01, 14:39
Gjorde en liten mätning idag utan belastning ca2.7 a . Körde båten i en balja fick som mest toppar på 75-80 a ac när proppen fick bra tag tur inte grannarna ser en .Så allt värkar ju normalt är väl bara att tuta å köra hoppas på att det håller .är det någon som vet hur man ställer endpointen till gasen på en sådan esc får den inte att kalibrera?

Andreash
2015-09-01, 14:55
Blev nu helt förvirrad över mina resultat ac ? Det är väl en dc motor ? .kan någon förklara hur jag ska mäta A .trodde jag hade koll på detta men blir lite osäker.

j0nt3
2015-09-01, 14:59
Låter helt i sin ordning, bara o köra :). Endpointen har jag dock inga tips om. Njae, asså det är ju en trefas motor enkelt förklarat, men du mäter ju mellan batteri och esc, och där har du likström aka dc, så det är korrekt.

j0nt3
2015-09-01, 15:03
Men du ska mäta dc, tror inte du hade fått fram nåt om du gjort fel.

Andreash
2015-09-01, 15:54
Ok har nu gjort en ny mätning fick lite mer vatten att stanna i baljan denna gång:sarcastic: kom som mest upp i nästan 100 A men så här mycket motstånd borde den inte kunna få under körning .Så det är nog bara att köra har ju testat allt jag kan får väl hålla lite koll på kondingarna Tack än en gång för alla svar .Andreas