handdator

Visa fullständig version : Turbulenstråd?



erikfritzell
2015-09-07, 17:26
Har just byggt en ”Balsar”,segelmodell i klass A:1, helt i balsa, en byggsats från Hobbyträ.
I slutet står ”för att flygastabilt måste den förses med en turbulenstråd, helst 0,3 mmnylonlina, 5 mm från framkanten på vingen, limmas fast”
Ska den alltså ligga på ovansidan,paralellt med framkanten, utmed hela vingen?
Är detta specifikt för detta plan,jag har aldrig sett det tidigare?
Tack på förhand, alla erfarnamodellbyggare!
Erik Fritzell

LIP
2015-09-07, 18:10
Ja, turbulenstråden är viktig på balsar, turbulenstråd användes på vingar som skall flyga med konstant hastighet men det är inte att rekommendera på en rc-modell där hastigheten varierar, vid högre fart blir glidtalet typ strykjärn.

Trådens uppgift är att skapa turbulens över vingen för att få bättre lyfkraft, det fanns modeller som hade en tråd spännt några mm framför vingnosen.

Thomas
2015-09-07, 19:31
Gammalt djungeltrick!
'På min tid' lackade vi fast en stickegarnstråd på ovannämnda plats.
Funkade bra, vad jag kommer ihåg...

erolwi
2015-09-07, 20:30
Ja, turbulenstråden är viktig på balsar, turbulenstråd användes på vingar som skall flyga med konstant hastighet men det är inte att rekommendera på en rc-modell där hastigheten varierar, vid högre fart blir glidtalet typ strykjärn.

Trådens uppgift är att skapa turbulens över vingen för att få bättre lyfkraft, det fanns modeller som hade en tråd spännt några mm framför vingnosen.
En turbulenstråd sätter man dit för att omvandla gränsskiktet (strömmingen närmast ytan) från laminärt till turbulent. Det gör man för att det turbulenta gränsskiktet har mer energi och orkar följa vingens profil längre innan den separerar. Det ger en effektivare strömning på vissa profiler.

erikfritzell
2015-09-07, 21:59
Tack!


Erik

Bosse Jansson
2023-02-08, 14:42
Väcker liv i denna gamla tråd (blev nästan vitsigt...:huh: ) och visar Sigurd Isacsons idé på samma tema.
Turbulenstråden på Isacsons "Silvermåsen" är limmad direkt mot framkantslisten, vilket bildar ett turbulensskapande "hörn" för luften att förhålla sig till....

75696

75697

75698