handdator

Visa fullständig version : Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)



Sidor : 1 [2]

McRegor
2019-02-18, 20:09
Kört en sån här (säkert en tidigare version) i min Taranis med Assan och Spektrum-modul - http://www.flytron.com/openlrs/123-futaba-jr-module-adapter.html
Roger

haskell
2019-02-19, 21:46
Tack, skall kolla om denna funkar.

haskell
2019-07-30, 16:57
Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
vilken jag ej har så god erfarenhet av.

FinnbyFraggel
2019-07-30, 17:34
Hej igen, har inte kommit till skott med att sättain min modul i min x9e ännu och ser då att det finns en modul som heter
iRange IRx4 plus somfunkar till Taranis och med de nyare fw. Jag blir inte riktigt slug på om den funkar direkt i x9e, är det någon som provat eller som kan läsa bättre än jag kan i de produktbeskrivningar som finns. Tyvärr så säljs den av Banggood
vilken jag ej har så god erfarenhet av.Hej, ja den fungerar.
Lägg in OpenTX 2.2.3.
Eventuellt får du modifiera höljet på modulen så du får dit antenn kontakten.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

haskell
2019-07-31, 08:53
Tack!��

haskell
2019-08-21, 15:25
Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna-lead-for-internal-module-rp-sma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-extension-sma-male-to-sma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.

FinnbyFraggel
2019-08-21, 15:46
Har nu fått hem min modul och så klart att den förlängninskabel jag köpte varken räckte för att sätta i det förborrade hålet eller passade mot antennen då sladden avslutades med en hona. Jag skulle behöva en ca 20 cm lång sladd med en hankontakt att skruva antennen på. Har googlat för att hitta en sådan i Sverige men kan ej hitta någon. Läste lite på Aloft Hobby i USA och de har lagt in en brasklapp om äldre x9e vilket jag väl får räkna min som(2015).https://alofthobbies.com/x9e-antenna-lead-for-internal-module-rp-sma-female.html . Jag förstår inte allt i denna text. Eller skall jag köpa en sån här https://alofthobbies.com/200mm-rf-extension-sma-male-to-sma-female.html. ? Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige, sedan funderar jag hur det är att skarva antennsladdar mht räckvidd etc.Du ska definitivt inte skarva kabeln.....
Jag gissar att det är en sådan här du behöver, [Kr30.33]Transmitter*Extension*Cable RP-SMA*Male to*RP-SMA Female Plug 15cm for RC Drone FPV Racing RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com
https://banggood.app.link/aNObI9XSkZ
Brukar normalt ta 10-14 dagar att få hem med RÄTT frakt alternativ.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

haskell
2019-09-24, 20:41
Hej igen,
har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
från min x9e?

Någon som vet?

FinnbyFraggel
2019-09-24, 21:23
Hej igen,
har nu fått en låda utskriven i 3D för att kunna få plats i sändaren. Har ställt in ratten på 0 för att komma
åt Serial mode. När jag skapar modellen får jag upp x-ternal RF, men det jag kan välja mellan är PPM,XJT,
DSM2 LP45,R9M FCC och SBUS. Den mottagare jag vill binda är Frsky V8R4 vilken jag normalt flyger med
min Futaba med xjt-modul. Har jag missuppfattat att vid serial mode kommer jag åt alla existerande protokoll
från min x9e?

Någon som vet?Du får hälla ner FW 2.2.x med multiprotokoll aktiverat i radion för att få stöd för övriga protokoll.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

haskell
2019-09-26, 14:34
Hej, har nu uppgraderat till 2.2.4 och multi mode. Så långt fungerar det genom att jag kan välja FrSky och sedan finns det en drös med val. Vad skall jag välja för protokoll till V8R4 som jag utan problem hart kört i frskymodulen i min Futaba?
Har försökt att binda mot alla de protokoll som finns men får det ej att funka. Inte lätt det här��

McRegor
2019-09-26, 15:05
Håkan - är det en V8R4-II så borde det vara D8-protokollet.
Roger

uffe_46
2019-09-26, 15:16
Hej, har nu uppgraderat till 2.2.4 och multi mode. Så långt fungerar det genom att jag kan välja FrSky och sedan finns det en drös med val. Vad skall jag välja för protokoll till V8R4 som jag utan problem hart kört i frskymodulen i min Futaba?
Har försökt att binda mot alla de protokoll som finns men får det ej att funka. Inte lätt det här🤔
https://www.youtube.com/watch?v=5u60_rKqIMA

haskell
2019-09-26, 18:04
Hej, det är inte en V8R4-II utan vad jag förstår en äldre modell utan -II. Skall söka lite mer på FrSkys hemsida.

McRegor
2019-09-26, 18:24
Håkan - då kan du testa med V8-protokollet i din Multi-modul.
Roger

haskell
2019-09-26, 18:41
Skall göra det!

haskell
2019-10-08, 20:06
Hej, har nu testat att binda 2 olika V8R4-mottagare utan att lyckas så jag får väl ge upp försöken att använda
dessa gamla mottagare i mitt inomhusflyg. Slaktar en 6-kanalare av x-serien istället, går ju att reducera vikten
genom att ta bort plasthöljet. Får se vad det lider om jag ev kan hitta en lätt mottagare av annat märke som jag
kan binda till modulen.��

McRegor
2019-10-08, 20:27
Håkan - det räcker väl med att du köper en ny sån av aktuell modell - alltså V8R4-II. Dessa bör fungera.
Roger

haskell
2019-10-08, 21:28
Jo, jag skall göra det !

pernstig
2019-11-08, 09:45
Två av mina sju modeller går inte att kopiera från min X9E (OTx 2.2.4) till min X9D+ (OTx 2.2.4) och jag förstår inte varför. Jag läser in modellerna från både X9E och X9D+ till Companion i profilen för X9D+ och då converteras de från X9E till X9D+ och jag får info om några skillnader som jag bör observera:
69154
Sedan kopierar jag över modellerna till X9D+ och så långt inga problem. Men när ska skriva in allt till sändaren så får jag detta meddelandeför två av modellerna:
69155
Någon som har idéer?

FinnbyFraggel
2019-11-08, 09:55
Testa att lyfta över dom modeller som strular till ett eget fönster (ny otx-fil), spara, stäng, öppna kopiera ut till radion.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

pernstig
2019-11-08, 10:12
Tack Jonas, det funkade! Jag la för övrigt märke till att den aktuella modellen tar mindre plats i sändaren efter denna manöver, nu 1971 byte(?) mot tidigare 1985 byte. Har du någon förklaring till problemet och lösningen?

FinnbyFraggel
2019-11-08, 11:35
Gissar på någon bugg.....
Har råkat ut för ett liknande fenomen tidigare...
Orsaken till att den blir mindre är troligen att den blir "ren" när du lägger den i ett nytt blad, det städas bort information som användes i tidigare versioner av OTX.
Dom bytte format att spara modeller i Compaion från 2.2.x.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

pernstig
2020-06-16, 13:02
Jag tänker eventuellt skaffa mig ytterligare en X9E.
Finns någon FrSky hall sensor gimbal för X9E som inte kräver anpassningsringar för montering?

Göran H
2020-06-16, 19:03
Varför inte anpassningsring ? Har nyligen gjort ett byte till M9 spakar med 3D printade "brickor" ca 2,3 mm tjocka.
Fungerade utmärkt utförd precis som instruktionen funnen på nätet.

Nyfiken Göran H

pernstig
2020-06-16, 20:07
Jodå, jag har M9 med printade ringar i min befintliga X9E men känner ingen som kan printa och har ingen koll på den tekniken.

uffe_46
2020-06-16, 20:32
Jodå, jag har M9 med printade ringar i min befintliga X9E men känner ingen som kan printa och har ingen koll på den tekniken.
Är det sådana här du vill ha ? kan printa och skicka till dig

https://www.thingiverse.com/thing:2267485

pernstig
2020-06-16, 20:49
Ja, det stämmer säkert. Mina är svarta och har inga "öron" om jag minns rätt.. Vill gärna ha två st!

uffe_46
2020-06-17, 09:54
Ja, det stämmer säkert. Mina är svarta och har inga "öron" om jag minns rätt.. Vill gärna ha två st!

70980

pernstig
2020-06-18, 12:19
Ringarna kom idag, snyggt Uffe, tack!

uffe_46
2020-06-18, 12:27
Ringarna kom idag, snyggt Uffe, tack!
:thumbup: