handdator

Visa fullständig version : Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)



Sidor : [1] 2

Utmanaren2002
2015-09-11, 17:05
Tänkte att vi kunde samla erfarenheter om den senaste Taranisen x9E här

Utmanaren2002
2015-09-11, 17:29
Jag har just fått hem min X9E och flyttat över modellminnet från min gamla X9D. Det funkar bra även om jag inte har provflugit alla modeller ännu. Jag har multisar, helisar och flygplan i flera varianter så det tar ett tag.
Nu undrar jag om någon mer har den här Taranisen. Jag skickade efter min från USA Aloft Hobbies så det är ingen EU version.
Jag har Lipo sensorer kopplade till Rx X8R i flera modeller och de funkar fint men i X9E kan jag inte få telemetrin att funka som jag vill. Endast totala spänningen mäts i telemetrin. Jag kan inte mäta individuell cellspänning som jag gör i X9D. Har ni någon idé om vad som sklijer? Jag kör senaste firmware 2.1.3

Michael
2015-09-11, 18:00
Man behöver inte fundera länge på var FRSky hämtat inspirationen till X9Es sändasrhölje:
Jag kan intyga att geometrin fungerar utmärkt bra.

Graupner MC20 HoTT (feb. 2011)
54479

X9E
54480

Utmanaren2002
2015-09-13, 10:35
Har nu löst telemetrin. Den gamla funktionen för sensorer är utbytt mot avläsning för aktuellt värde, högsta värde och lägsta värde. För Lipo sensorn funkar det så att man läser kontinuerligt av värdet (Volt) och lagrar högsta (Volt+) och lägsta (Volt-). värde Dessa 3 värden kan man visa på telemetrisidan och även koppla till röststyrda larm för valda nivåer. Jag har larm för Volt- som motsvarar 60% effektuttag så det finns marginal att flyga säkert utan att riskera soppatorsk!
Har även läst in svenska ljudfiler som ersätter de engelska (gick att kopiera från X9D efter vissa namnbyten på filerna)
Nu återstår att provflyga längre distanser, har endast testat multisar hittills!

pernstig
2015-09-14, 15:07
Har nu löst telemetrin. Den gamla funktionen för sensorer är utbytt mot avläsning för aktuellt värde, högsta värde och lägsta värde. För Lipo sensorn funkar det så att man läser kontinuerligt av värdet (Volt) och lagrar högsta (Volt+) och lägsta (Volt-). värde Dessa 3 värden kan man visa på telemetrisidan och även koppla till röststyrda larm för valda nivåer. Jag har larm för Volt- som motsvarar 60% effektuttag så det finns marginal att flyga säkert utan att riskera soppatorsk!
Har även läst in svenska ljudfiler som ersätter de engelska (gick att kopiera från X9D efter vissa namnbyten på filerna)
Nu återstår att provflyga längre distanser, har endast testat multisar hittills!

Vilka kriterier gäller för ljudfilsnamn i X9E?
(Väntar otåligt på min förbeställda X9E. Ska ha X9D till motormodeller och X9E till segel)

Utmanaren2002
2015-09-14, 15:48
Tips:
Säkerhetskopiera alltid ditt SD korts mappar om du skall ändra i dem!

System ljudfiler:
Jag har använt samma svenska ljudfiler som till X9D men tyvärr måste man kolla så att engelska ljudfilen motsvarar den svenska innan man gör om filerna. Exempel: engelsk fil 0123.wav ger m/s och motsvarar svensk fil 119.wav. Enklast är att göra en tabell med engelska filler i en kolumn och motsvarande svenska filer i en annan kolumn och sedan koppla dessa rätt.
Börja med att kopiera den engelska systemmappen till ny katalog (döp den till system-engelsk) så att du har originalen orörda om det skulle strula till sig. Sedan går du tillbaka till systemmappen och döper om den engelska 0123.wav till 0123-engelsk.wav. Därefter kopierar du den svenska 119.wav till systemmappen och döper om den till 0123.wav. Nu kommer du att höra svensk version för m/s.
Hoppas du förstod min förklaring!

Övriga ljudfiler:
Där tog jag alla mina svenska filer för X9D och kopierade över de engelska filerna eftersom de hade samma filnamn mellan X9D och X9E. Jag hade också sparat egna inspelade ljudfiler på X9D och dessa följde med kopieringen och funkade direkt.

Lycka till
Göran

pernstig
2015-09-14, 16:28
Tips:
Säkerhetskopiera alltid ditt SD korts mappar om du skall ändra i dem!

System ljudfiler:
Jag har använt samma svenska ljudfiler som till X9D men tyvärr måste man kolla så att engelska ljudfilen motsvarar den svenska innan man gör om filerna. Exempel: engelsk fil 0123.wav ger m/s och motsvarar svensk fil 119.wav. Enklast är att göra en tabell med engelska filler i en kolumn och motsvarande svenska filer i en annan kolumn och sedan koppla dessa rätt.
Börja med att kopiera den engelska systemmappen till ny katalog (döp den till system-engelsk) så att du har originalen orörda om det skulle strula till sig. Sedan går du tillbaka till systemmappen och döper om den engelska 0123.wav till 0123-engelsk.wav. Därefter kopierar du den svenska 119.wav till systemmappen och döper om den till 0123.wav. Nu kommer du att höra svensk version för m/s.
Hoppas du förstod min förklaring!

Övriga ljudfiler:
Där tog jag alla mina svenska filer för X9D och kopierade över de engelska filerna eftersom de hade samma filnamn mellan X9D och X9E. Jag hade också sparat egna inspelade ljudfiler på X9D och dessa följde med kopieringen och funkade direkt.

Lycka till
Göran

OK, jag drar slutsatsen att det inte finns någon färdig uppsättning ljudfiler på svenska och att man alltså inte kan välja Swedish i "radio setup" som på X9D. Det jobbiga består i att sätta rätt namn på rätt fil och på så sätt få svenska ord i den engelska uppsättningen av systemljud. Eller?

Utmanaren2002
2015-09-14, 17:26
Det kommer säkert svenska filer men jag orkade inte vänta... Det tog mig drygt en timme att fixa. Ladda ned den engelska versionen från Companion 2.1.3 så kan du ju fixa till det i datorn i väntan på din X9E! Kan säga att jag gillar X9E bättre än X9D.
Den känns betydligt mer robust och som en precisionsradio skall kännas. Gimbals och pottar är av mycket högre kvalitet och navigeringsratten är suverän jmf med knapparna. Telemetri display upptill är också väldigt tydlig och bra. + och - värden funkar kanon i telemetrin!

Hör av dig om du vill veta mer...
Göran

pernstig
2015-09-14, 17:35
...Kan säga att jag gillar X9E bättre än X9D...
...Hör av dig om du vill veta mer...
Göran

Låter bra för en som länge använt "korvlåda" till segelflyget (MPX mc4000).
Ber att få återkomma med frågor :)

McRegor
2015-09-14, 18:57
...sen är det väl lite frågetecken runt de två utfällbara "armar" som man skall sätta fast i "selen". Känns lite klena (plast verkar det som) och korvlådan hänger rätt mycket neråt (jag har fingrat på Görans X9E) eftersom dom sitter i 90 graders vinkel mot själva lådans överdel och dessutom flexar de en del.
Roger

Gasman
2015-09-14, 20:48
Har du öppnat och kollat kablage och dylikt inuti? Första Taranisen var ju lite av en katastrof vad gäller kabeldragningen till spakpottarna. Det var förhållandevis enkelt att fixa till men hade man inte gjort det hade det slutat med en bruten kabel och helt säkert ett kraschat plan.

LarsBrinck
2015-09-14, 21:07
Är på gång att köpa en X9E men vill ha den non-EU så jag kan använda den med alla mina D4 mottagare. Är det nån som vet om den går att flasha från EU till non-EU? Jag kan inte hitta nåt firmware till den på frsky´s hemsida. Eller är det samma firmware som X9D plus?

McRegor
2015-09-14, 21:29
Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...:)
Roger

Utmanaren2002
2015-09-14, 21:37
Jag tog det säkra valet att köpa internationell modell för kunna använda mina gamla Rx. X9E levereras med firmware 1.2.0 som supportas av FrSky. Jag har uppgraderat till OpenTx gängets senaste version 1.2.3 för att jag tror man behöver hänga med i utvecklingen snabbare än vad FrSky erbjuder. Jag har hårdkört mina modeller på marken och flugit mina multisar utan problem så jag känner mig säker på att allt funkar!
Jag har granskat innehållet och det ser välplanerat ut och jag ser inga risker med kablage e.d. Enda farhågan är att armarna som fälls ut för att ansluta selen veknar med tiden så därför har jag kompletterat med en extra koppling tills jag känner mig säker på att inte tappa radion om armarna skulle släppa. Skulle inte förvåna mig om det kommer en bättre lösning framöver.
Extern TX modul monteras inuti radion vilket gör att man måste dra antenn kabel till förberett chassieuttag där antennen monteras.

senmathal
2015-09-15, 06:15
Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...:)
Roger

Jag tycker mig ha läst någonstans att det blev pottar på spakarna i alla fall? Hoppas jag har fel.

/Mats

senmathal
2015-09-15, 06:56
Jag har kollat lite på RC Groups och nej, det är inte hallgivare utan vanliga pottar och detta är bekräftat av Frsky. Tydligen skulle det ha varit något problem med hallgivarna som var tänkta att användas. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2398179&page=25

/Mats

LarsBrinck
2015-09-15, 07:46
Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...

McRegor
2015-09-15, 12:35
Ajdå - det lät ju intressant med Hall-givarna med då sket det sig på den fronten.
Roger

senmathal
2015-09-15, 15:05
Sedan kan man ju fråga sig om hallgivare gör någon större skillnad på en sändare. Potentiometrar brukar ju ha en benägenhet att oxidera och bli dålig kontakt i men det tror jag är ett litet problem på en sändare där man rör spakarna kontinuerligt. Problemet är väl möjligen att man kan slita ut kolbanorna om man flyger väldigt mycket. Kablar som rör sig behövs ju även till en hallgivare vad jag kan förstå så där blir det ju ingen skillnad.

/Mats

Gasman
2015-09-15, 23:31
Köp en non-EU så slipper du problemen. Tror t o m att Airmedia kommer att kunna tillhandahålla båda varianterna men inte 100 % säker på det.
Gasman: Det sitter inga spakpottar i X9E...:)
Roger

Fan också! Vad ska man då skylla på när man kraschar?

Utmanaren2002
2015-09-24, 18:30
Ikväll dog min X8R som sitter på en Y6:a. Jag har flugit med den och Taranis X9D sedan 2013. Nu har jag bytt till Taranis X9E och vet inte/tror inte det är orsaken till att mottagaren har lagt av. Som väl är funkade RTH och multisen landade exakt där den startade����. Jag ersatte mottagaren med en ny X8R och då funkade allt igen! Sen försökte jag binda den felaktiga X8R till ny modell men den vill inte binda? Provade även binda med min gamla X9D men det funkade inte heller. Det är första gången jag fått fel på en X8R (jag har 7 st). Jag undrar om ni har idéer om vad som kan ha hänt?
Göran

Ålänning
2015-09-24, 22:03
Vibrationer? Värme? Kvalitetsbrist? Spänningsspikar?

thoabr
2015-09-25, 06:29
Stroke!!!

HawkMan
2015-09-25, 21:00
Ang. firmware - har en EU-sändare jag kan få köpa lite billigare men vill ha non-EU... Skulle spara en peng och ha den i handen fortare. Så går den att flasha om är frågan...

Ja eneste forskjell på EU og ikke EU versjonen er firmwaren, noen leverandører flasher om for deg før de sender og om du betaler for det, men det er jo enkelt nok. EU firmware blokkerer vel senderstyrken og blokkerer LR12 som ikke er tillatt lengre.

Gasman
2015-09-26, 13:36
Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.

pernstig
2015-09-26, 14:05
Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web/6tsch/current/pdfd3d1acPkgu.pdf

Utmanaren2002
2015-09-26, 14:28
Se till att du har ordentligt med spänning på mottagaracken. Jag höll på och bråkade länge med just en X8R som inte ville binda. Acken var på 4,8V. När jag skiftade till en 6V-ack band den omgående(!) Det står förvisso i manualen att drivspänningen är 4-10V men bindningsprocessen verkar kräva lite mer än 4V.

Tack för tipset men jag har provat med två separata matningar dels från MC kontrollen på Y6:an och även med en extern esc. I båda fallen är spänningen över 5,2 V utan att få den att binda.

HawkMan
2015-09-26, 17:16
Från och med 2015-01-01 ska sändare som importeras till EU följa ett EU-direktiv som bland annat kräver att en nyss påslagen sändare först ska lyssna efter upptagna frekvenser, anpassa sig till detta och därefter börja sin utsändning. Förfarandet som kallas "Listen Before Talking" förbättrar radiomiljön och minskar risken för störningar. http://www.ietf.org/mail-archive/web/6tsch/current/pdfd3d1acPkgu.pdf

Dette er jo i praksis en del av de fleste 2.4 RC systemer, men me frekvenshoppingen spiller de jo liten rolle. Dette er vel også hvorfor DSM2 or LR12 blant annet ikke er tillatt.

Håkan
2015-09-27, 08:29
Det finns ett alternativ till Listen Before Talk. Hoppa mellan frekvenser men
när en kanalkrock upptäcks av sändaren får den kanalen inte användas på
en stund 1 sekund eller mer. Effekten blir i stort sett densamma som LBT.

Btw det skulle förvåna mej om flashning av intern XJT sker på annat sätt än för X9D,
dvs från SD-kortets browser.

McRegor
2015-09-27, 09:57
Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
Roger

Håkan
2015-09-27, 11:32
Det gäller numera även för frekvenshopp. Alternativen är LBT vid varje hopp, eller hoppa vilt omkring och undvik de frekvenser man upptäcker kollision på.

pernstig
2015-09-28, 10:43
Tycker mig ha läst att "Listen Before Talking" har tillämpats av de flesta 2,4 GHz-system redan från början dessa blev tillgängliga på marknaden så det är i så fall inget nytt. I annat fall hade vi nog redan råkat ut för massor av "oförklarliga" radiostörningar.
Roger

Om inte väldigt många sändare är aktiva samtidigt så skulle man nog inte märka av någon enstaka frekvenskollision eftersom kollisionen varar under väldigt kort tid. Sändarna hoppar ju snabbt till en annan frekvens osv. EU-direktivet är ganska omfattande och det är svårt att veta varför just FrSky gjort en särskild FW för detta men goda skäl har de säkert haft. Och svårt är det också att förstå varför inga andra fabrikanter har behövt göra likadant. Har de känt till och följt direktivet innan det kom till?

McRegor
2015-09-28, 12:24
Vi har haft problem med vissa kombinationer av mottagare och nyare versioner av FW till Futabas 14-kanalare vilket medfört att dom fått baka tillbaka till FW-versionen före. Sen har ju Spektrum också en speciellt EU-version av sändar-FW verkar det som för det går ju inte att köra gamla DSM2-mottagare på nyare Spektrum-sändare.
Roger

pernstig
2015-10-24, 17:07
Nu har kompisen och jag äntligen fått våra X9E och de ger ett gediget intryck jämfört med X9D men man bör ju som redan påpekats inspektera FrSky:s sändare och X9E är inget undantag.

SC (nr 7 på höger sida) fungerade inte på kompisens sändare, kontakten var inte helt ner nertryckt i kontaktbanken.

Ratten F2 som jag vill använda som volymkontroll fungerade inte alls på min sändare men blev helt OK efter kalibrering.

Kontakterna som ansluter den rörliga delen på spakarna vickar oroväckande med spakrörelsen, jag fixerade med smältlim.

Ett stort problem för mig är armarna till halsremmen (jag gillar inte den bökiga selen), sändaren blir obalanserad och hänger kraftigt framåt. Här måste någonting göras, kanske bocka till 5 mm rundstål på lämpligt sätt eller följa tips som finns på rcgroup:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2484787&page=75 inlägg #1117 eller
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2484787&page=76 inlägg #1126

Svenskt tal fungerar (vid snabbtest) efter att jag möblerat bland filnamnen på det sätt som Göran "Utmanaren2002" beskriver tidigare inlägg :)

PS. Det skrivs en del om X9E i den lååånga tråden om Taranis D så att samma info kommer upp här. Vi får väl leva med dubbel info ibland.

Utmanaren2002
2015-10-24, 18:09
Leif
Jag har flugit en hel del med min X9E och är nöjd med den efter att ha fixat en enkel upphängning i selen som balanserar den och även säkrar den om de rörliga armarna skulle brista. Skall fixa ett foto som visar hur jag gjort!
/Göran

McRegor
2015-10-24, 18:13
Göran - skräm nu inte de som tänkt köpa en sån sändare med en bild på din lösning...:icon_lol:
Roger

Utmanaren2002
2015-10-24, 18:32
Roger
Hur kan du tro det! Jag är sååå stolt över att löst problemet enbart med en enkel stump reservlina från min tid som skärmflygare...
Ser kanske lite primitivt ut men funkar kanon!
/Göran
PS Avvaktar med bild tills någon begär att få se den;)

pernstig
2015-10-24, 18:35
Roger
Hur kan du tro det! Jag är sååå stolt över att löst problemet enbart med en enkel stump reservlina från min tid som skärmflygare...
Ser kanske lite primitivt ut men funkar kanon!
/Göran
PS Avvaktar med bild tills någon begär att få se den;)

Begäran om bild härmed inlämnad :)

Utmanaren2002
2015-10-24, 18:39
Kommer[emoji106]

Utmanaren2002
2015-10-24, 19:16
55252

Dålig bildkvalitet men jag hoppas det förklarar lösningen med linan som lyfter framkanten på X9:an till den vinkel som passar mig
/Göran

pernstig
2015-10-24, 19:39
Funktion OK. Skönhetspris...njae :)

Utmanaren2002
2015-10-24, 19:49
Leif
Kanske skall färga linan gul så blir lösningen snyggare, eller vad tycker du?

pernstig
2015-10-24, 19:51
Hehe! Som sagt var, funktionen är ju viktigast.

McRegor
2015-10-24, 21:46
Jaha - nu är det ingen efterfrågan längre på X9E i detta land...:rofl:
Roger

johanvm
2015-10-25, 15:27
Hej, jag blir inte klok på hur det här med script funkar. Det är något grundläggande som jag inte lyckas knäcka. Jag har tankat hem lite telemetriscript och provat att spara dem som \SCRIPTS\<modellnamn>\telem1.lua.

Ett av scripten jag testat ska rita upp graf över DLG-flyghöjden i ett telemetrifönster. Problemet är att jag inte lyckas få upp någon telemetriskärm. Jag lyckas aktivera de inbyggda skärmarna, det är de scriptstyrda som inte funkar. Hur ska scriptet köras igång egentligen? Jag har provat att aktivera scriptet genom att koppla det till ett telemetrifönster via menyfliken "Telemetri -Telemetry screen 1 - Custom screen type - Script". Problemet är att det dyker aldrig upp några script i pulldownmenyn. Jag kan däremot hitta scriptet om det sparas som \SCRIPTS\telem1.lua, dvs fel mapp. Scriptet verkar dock inte funka för det blir bara vit skärm för det telemetrifönster jag kopplat till scriptet.

Är det nån som börjar få häng på det här med lua och kan ge lite ledtrådar så vore jag grymt tacksam.

En till liten fundering:
Det finns en flik som heter "PG#12 Custom Scripts"
55258
Den saknas helt i min radio. Är detta en flik som blev inaktuell i senare FWreleaser eller är den något som jag borde ha?

MVH!
/Johan

(Jag kör den senaste versionen av FW som man kan tanka hem från FRSKY, dvs 2.1.4)

FinnbyFraggel
2015-10-26, 07:29
I det flödes schemat du bifogat står det Long Press Page, så vad blir resultatet om du håller in page-knappen 2 sec?
/ Jonas

Utmanaren2002
2015-10-26, 09:25
Johan
Låt oss veta hur det går för dig. Har du Taranis av tidigare modell X9D eller X9D plus där det funkar?
Jag har inte provat script men vill gärna prova på min nya X9E
Lycka till
Göran

johanvm
2015-10-26, 11:29
Det är X9E, inget annat! Jag fick den levererad i slutet av förra veckan så jag är precis i samma fas som du. Innan dess har jag kört med 9x.

/J

Håkan
2015-10-26, 12:30
Du kör 2.1.x verkar det som? De gjorde om var scripten ska ligga. De ska inte ligga i <modellnamn> längre och måste inte heta telem<x>.lua längre. De kan ligga nån annan stans. Jag kör X9D och har problem att välja Custom script filnamn i radion, men när jag gör det i opentx går det bra. Och sen funkar det.

Edit: ja det är klart du kör 2.1...

johanvm
2015-10-26, 13:45
Tack, det förklarar en hel del!
Det är uppenbarligen en del icke-uppdaterad information jag kommit över. Har du nån bra länk till information som är mer uppdaterad (map LUA)?
MVH!
/J

pernstig
2015-10-29, 14:41
Här kommer bilder på mitt försök att få sändaren att hänga bättre i nackrem:
55375
55376
55377
Den som tycker sig känna igen krysstaget till IKEA-hyllan Billy har alldeles rätt.
Balansen skulle bli ännu bättre om man bockade armarnas övre del framåt men då kan de ju inte fällas ner helt.

Annat att ordna blir täcklock för tomma switchplatser, kontakter att sätta på hemmagjorda switchar och något snyggt sätt att märka upp switcharna. Idéer mottages tacksamt. Vad kallas förresten switcharnas kontakter?

Kenneth E
2015-10-29, 15:18
Snygg och stilren radio

Utmanaren2002
2015-10-29, 15:25
Riktigt snyggt[emoji106]. Kanske får ersätta mina linor hi hi. Kan man köpa lösa stag på IKEA?

pernstig
2015-10-29, 15:28
Riktigt snyggt[emoji106]. Kanske får ersätta mina linor hi hi. Kan man köpa lösa stag på IKEA?
Vet ej, jag hittade mitt i förrådet och det har legat där i många år. På en annan likadan hylla visade det sig vara 6 mm!

McRegor
2015-10-29, 17:34
Leif - har du nåt mönster i aluminium-fronten på din X9E ? På Görans är det ett mönster som jag personligen inte är så jätteförtjust i. Din ser "renare" ut på bilderna.
Snygg lösning f ö.
Roger

pernstig
2015-10-29, 17:37
Leif - har du nåt mönster i aluminium-fronten på din X9E ? På Görans är det ett mönster som jag personligen inte är så jätteförtjust i. Din ser "renare" ut på bilderna.
Snygg lösning f ö.
Roger

Tack! Nej din iakttagelse är riktig, min har en matt aluminiumyta helt utan mönster.

johanvm
2015-10-29, 19:14
Är X9E-spakarna förberedda för spakströmbrytare? Jag har försökt lirka in kabel i spakröret, men den hittar inte ut. Är det nån som lyckats dra kabel?

@FinnbyFraggel: Jag såg inte din fråga förrän nu. Totala antalet flikar står i klartext på varje flik. Jag vet därför att min FW har färre menyer än vad som visas i bilden. Att stega baklänges lär inte göra nån skillnad.
/J

johanvm
2015-10-30, 07:55
En liten varning!
Använd INTE de små nyckelringarna som följde med. Dumt nog så litade jag på dem, men hade turen att den ena klickade upp i precis perfekt ögonblick.
/J

Utmanaren2002
2015-10-30, 08:16
Selen som följer med är ett skämt! Ej värdig sändaren...

pernstig
2015-10-31, 16:09
Hjälp!

Jag får "EEPROM WARNING Bad EEprom Data Press any Key" när jag först läser till Companion och sedan skriver tillbaka igen.
Efter tryck på any Key formatteras EEprom om och jag måste kalibrera om sändaren.

Det är alltså bara defaultmodellen utan ändringar (annat än fysisk ommöblering bland switcharna) som läses och skrivs tillbaka. Gjort"Factory Reset" men samma sak händer. Felet (?) upptäckte jag efter att ha skapat en ny modell i Companion och ladda in den. När det försöket gick fel började jag om igen enligt ovan.

FW: Opentx-taranis-x9e-2.1.0, 2015-07-15
Companion: v2.1.3, sep 9 2015

Är inte dessa kompatibla?

johanvm
2015-10-31, 20:20
Hihi, det där känner jag igen...
Gå in i Companions settings och ändra radiotyp till X9E.
Been there done that!!!
(finns f.ö. att läsa i sista inlägget i andra tråden)
/J

pernstig
2015-11-01, 08:32
Man lär sig sakta men säkert. Ska jag bocka för några "Build Options" innan jag skriver tillbaka eller gäller det bara vid uppdateringar av FW?
55437

johanvm
2015-11-01, 09:37
Jag har inte rört några sådana inställningar.
Däremot har jag ändrat path till SD. Jag brukar peka till fysiska SD-kortet, förutom när jag testar script, då är det ganska nice att kunna lattja runt mot separat mapp i datorn (i den mappen har jag kopierat allt som fanns på SDCARD).

Jag lyckas inte logga några telemetridata på SDCARD, hur gör man??? (LOGS är förkryssat i telemetrifönstret, är det nån ytterliggare setting?)

haskell
2015-11-01, 15:36
Hej,

då är man med i Taranisgänget och har börjat att titta på hur man ställer in denna skapelse.
Har en Mini Sonic som jag tänkte ha som träning att programmera. Skapade modellen i Open Tx
Companion 2.1.3 och svarade på frågorna och allt blev fel.
1. Motorn startar ej
2. Skev och höjd var på fel kanal
3. Allt gick åt fel håll
En väldigt bra början men jag bytte plats så att differensen mellan skev och höjd kom på KN03 istället för KN02.
Det blev bra förutom att det går åt fel håll, hur reverserar man och hur kan man ställa i Dual Rate.
Hur får jag igång motorn?
Har tittat lite i manualen men den är från från Augusti 2013, gäller den fortfarande. Det skulle vara intressant om det fanns
exempel på hur man ställer in alla parametrar och det kanske det gör om man letar lite.

Kan någon ge lite input på detta?
55450
Håkan

Utmanaren2002
2015-11-01, 15:41
Sätt skev på KN1 höjd på KN2 gas på KN3 och sida på KN4 så blir det rätt. Sedan reverserar du det som går åt fel håll
Lycka till

pernstig
2015-11-01, 17:32
Uhh, nu vill Companion att jag ska uppdatera min X9E till 2.1.3 (från 2.1.0). Jag har inte vågat uppdatera varken min eller X9E (och inte min X9D heller) för jag känner mig för osäker, rädd för att något ska gå tokigt. Och inte blir jag säkrare av alla olika instruktioner jag hittar på olika ställen.
Kan man få en steg-för-steg instruktion från någon av er som gjort en lyckad uppgradering av X9E? Min X9E har EU-programvaran och så vill jag att det ska förbli.
:scared:

johanvm
2015-11-01, 19:46
Jag tankade hem EU-firmware från FRSKY:s hemsida (kolla readme-filen). Sen uppdaterade jag mha Companion.
Det går säkert att få ännu mer uppdaterad FW via Companions "automatiska" uppdateringar, men officella från FRSKY får räcka tillsvidare för min del.

johanvm
2015-11-01, 20:35
@Håkan: Det kan vara lite knöligt att förstå grundfilosofin när radion ska programmeras. Mitt tips är att söka lite på YOUTUBE - det finns massvis med videos som visar grunderna (sökord: opentx, companion, programming, beginner, etc)

Nått sånt här kan ju vara en början: https://www.youtube.com/watch?v=trU4kZwAM7E

pernstig
2015-11-01, 20:46
Jag tankade hem EU-firmware från FRSKY:s hemsida (kolla readme-filen). Sen uppdaterade jag mha Companion.
Det går säkert att få ännu mer uppdaterad FW via Companions "automatiska" uppdateringar, men officella från FRSKY får räcka tillsvidare för min del.

Ja, nu har jag laddat hem programvaror från FrSky Download:
55464
Av dessa ska jag väl använda "openTx_mode2_EU.bin"
Börjar med att hålla trimmarna mot mitten, slå på sändaren, ansluta USB och starta Companion. Och sedan?

johanvm
2015-11-01, 20:53
Jag har för mig att jag gjorde så här.
Meny: "Read/Write"_"Write Firmware to Radio"
Välj den BIN-fil du tankat hem.

...det kan ju vara läge att göra backup på den gamla innan du laddar in den nya:
Meny: "Read/Write"_"Read Firmware from Radio"

/J

senmathal
2015-11-01, 23:29
Hej,



Det blev bra förutom att det går åt fel håll, hur reverserar man och hur kan man ställa i Dual Rate.
Hur får jag igång motorn?
Har tittat lite i manualen men den är från från Augusti 2013, gäller den fortfarande. Det skulle vara intressant om det fanns
exempel på hur man ställer in alla parametrar och det kanske det gör om man letar lite.

Kan någon ge lite input på detta?
55450
Håkan

Klicka fram i menyn tills du kommer till servon och reversera där. I varje servorad finns det en pil lite till höger, markera den och klicka på enter så byter pilen riktning. Klart!

För att lägga in dual rate får du lägga till en rad till av det servo du vill ha dual rate på. Om det är t. ex höjdrodret markerar du den kanalen i mixar och klickar pil ner. Då får du en lika dan rad till som du kan ändra som du vill och sedan kan göra ännu en rad om du vill ha tre lägen. Sedan får du tilldela varje rad ett läge på en brytare för att det ska fungera. T. ex SA pil upp på första raden SA mittenläge på andra raden och SA pil ner på tredje raden. Ett tips är att markera brytare så att den blinkar och sedan vippa brytaren i rätt läge så hamnar den med det läget i rutan.

Varför du inte får igång motorn förstår jag inte. Verkar det som kanalen för motorn fungerar? Om du har huvudmenyn framme och klickar på "page" får du fram en graf där du ser om spakarna fungerar.

Det känns lite hopplöst i början men när man väl börjar haja vill man inte byta bort radion. Den här sidan har hjälpt mig en hel del i början.
http://open-txu.org/home/grad-school/lua/beginning-model-scripting/


/Mats

haskell
2015-11-07, 18:07
Hej,
undrar vad jag gör för fel för hur jag än bär mig åt funkar det ej. Jag har till och med följt en
film på tuben till punkt och pricka men får det ej att fungera.
fw opentx-taranis-x9e 2.15
eepr 217

När jag startar sändaren så står v skev fullt upp och h skev neutralt.
När jag ger höjd v skev går ner h skev upp.
När jag ger dyk händer ingenting.

När jag ger v skev h o v dyk
När jag ger h skev händer ingenting.

Har läst trådar både här och på RC-Groups och har förstått att det kan vara hög tröskel för en del
dit jag verkar höra. Jag läste från början in non-eu för att kunna använda äldre mottagare men det
har kanske ställt till det. Skall jag göra en reset och börja om från början. Finns det något inlägg som
beskriver det?

Känns ganska tröstlöst just nu men jag vet att det kommer att fixa sig. Tyvärr är den manual som finns
rätt dålig då det ej finns någon syntaxbeskrivning. Kanske jag inte skulle ha börjat med en deltavinge som
första objekt?

5555155552

pernstig
2015-11-07, 20:34
Hej,
undrar vad jag gör för fel för hur jag än bär mig åt funkar det ej. Jag har till och med följt en
film på tuben till punkt och pricka men får det ej att fungera.
fw opentx-taranis-x9e 2.15
eepr 217

När jag startar sändaren så står v skev fullt upp och h skev neutralt.
När jag ger höjd v skev går ner h skev upp.
När jag ger dyk händer ingenting.

När jag ger v skev h o v dyk
När jag ger h skev händer ingenting.

Har läst trådar både här och på RC-Groups och har förstått att det kan vara hög tröskel för en del
dit jag verkar höra. Jag läste från början in non-eu för att kunna använda äldre mottagare men det
har kanske ställt till det. Skall jag göra en reset och börja om från början. Finns det något inlägg som
beskriver det?

Känns ganska tröstlöst just nu men jag vet att det kommer att fixa sig. Tyvärr är den manual som finns
rätt dålig då det ej finns någon syntaxbeskrivning. Kanske jag inte skulle ha börjat med en deltavinge som
första objekt?

5555155552

Mixern ser ut att vara gjord för en deltamodell men det förklarar inte varför V skev står fullt uppåt. Vilken typ av modell är Mini Sonic?
Kan det vara den här:
55553
I så fall är mixern OK. Du får byta tecken +/- på mixerandelarna så att rodren går åt rätt håll. Frågetecken kvarstår varför V skev står fel i neutralläget.

McRegor
2015-11-07, 21:06
Finns mycket man kan göra fel på i Taranisen. Står det t ex 0 i Offset för bǻda skevroderservona ?
Testa i första hand med att skapa om modellen på en minnesplats som inte haft nån konfiguration tidigare.
Roger

pernstig
2015-11-08, 08:07
Är servona centrerade och utslagen -100 till +100 i servomenyn? Titta i monitorn, är kanalerna centrerade med spakarna neutralt och ser utslagen ok ut?

Utmanaren2002
2015-11-08, 11:24
Tips
Servomenyn kan nås från alla sidor om man håller menyknappen intryckt. För att återgå till sidan trycker man exit

GliderKing
2015-11-08, 17:51
har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....

johanvm
2015-11-08, 19:31
@Haskell: Trist att du inte får till det. En delta är så enkel att det inte rimligen borde kunna gå snett. Försöker jag programmera en delta med inbyggda Wizarden så blir det så här: https://drive.google.com/open?id=0B4l3gX10vhT9RHNiYV9nb3NFS1U
Du kan väl ladda upp ditt försök så kan vi se vad som går snett.
/J

johanvm
2015-11-08, 20:03
@Gliderking: Tack!
X9E en tämligen unik radio och däri ligger både dess styrka och nackdel. Nackdelen är att alla måste sätta sig i skolbänken igen innan de kan komma igång med första programmet, för upplägget är HELT annorlunda. Kan man inte offra tid till att sätta sig in i grunderna under några timmar (typ kolla lite youtube-videos) så bör man absolut fundera på att satsa på något annat märke.
MEN, kommer man över första tröskeln så öppnar sig en helt ny värld och den är 1000 gånger roligare än de radios jag haft tidigare (FC18, MC18), det är det som är styrkan. Den här radion kittlar intellektet och man lär sig något nytt hela tiden. Othellos gamla slogan "A minute to learn, a lifetime to master" beskriver den ganska bra.

FinnbyFraggel
2015-11-08, 23:50
har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....
Krångligt - Näe! , logiskt och flexibelt.
Du talar om exakt vad den ska göra utan att behöva gissa vad tillverkaren döpt en färdig funktion till, och sen tvingas använda den färdiga funktionen som tillverkaren har tänkt det oavsett om det passar dig eller inte.

/ Jonas

pernstig
2015-11-09, 07:45
har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....

Äntligen har den 20 år (25?) gamla mc4000 från Multiplex fått en värdig och ännu mer flexibel efterträdare genom FrSky X9E. OK, man får bygga allt själv som i mc4000 men kan å andra sidan fritt åstadkomma precis det man vill, varken mer eller mindre.

haskell
2015-11-09, 17:26
@johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

Håkan

senmathal
2015-11-09, 17:36
Tryck lång menu och tryck sedan page fyra ggr och där står det Menu lång factory reset.

Jag fick något liknande knas med min som löstes med att centrera spakarna. Om du trycker page några gånger till kommer du till spakcentrering.

Ett tips är att sedan försöka att programmera direkt i sändaren vilket jag tycker är lättare. Även där finns det olka grundkonfigurationer att utgå ifrån som t. ex en deltavinge.

/Mats

McRegor
2015-11-09, 18:04
Som jag redan sagt - börja med att skapa en ny modell på en inte använd minnesplats. Fungerar det lika illa då så kanske du skall göra en Factory Reset men för mig är det sista åtgärden. Och programmera direkt i sändaren - det är också mitt förslag.
Roger

haskell
2015-11-09, 18:06
@johanwm, tack för din fil. Det är som jag trodde, jag har nog strulat till det ordentligt.
När jag laddar din fil till sändaren och sätter i batteriet så pekar vänster skev pekar
rakt upp, höger skev är ok. Drar jag full höjd så går v skev till neutralläge samt höger
skev upp. Vänster skev blir dykroder. Tittar jag 'Channel monitor' så är högra halvan på ch2
svart, ch3 är vit på båda sidor. Vid skev v går stapeln på ch2 nästan ner till mitten och
stapeln på ch3 fylls nästan fullt på höger sida. Vid skev h eller dyk händer ingenting.

Finns det ngn 'factory reset' så jag kan börja om med en 'ren' sändare.

Håkan

haskell
2015-11-09, 18:22
Nu har jag gjort en factory reset och det verkar som att allt reagerar som det skall i std läge.
Får fortsätta lite senare.
Tack för all hjälp och ert tålamod.
Jag återkommer när jag har programmerat min deltavinge.

Håkan

freddan_6
2015-11-09, 18:39
Det låter som du skulle kalibrerat spakarna i stället för att göra factory reset. Det var så länge sen jag fick min taranis att jag glömt bort att spakarna inte var kalibrerade.

johanvm
2015-11-09, 19:02
Skönt att det löste sig!
Jag tror att spakkalibreringen sparas som en del i eepe-filerna. Jag börjar alltid med att ladda ur minnet i radion till companion och sen fortsätter från där när jag ska göra redigeringar i PC:n. Detta gör att korrekt kalibrering skrivs tillbaka när jag laddar upp igen.
För egen del så kör jag nog ungefär lika mycket redigering i PC som på radion. Jag tycker det är smidigare att få snyggt med kommentarer och såvidare vid datorn.

senmathal
2015-11-10, 18:25
Någon som vet varför inte HobbyKing Säljer X9E ?

/Mats

johanvm
2015-11-11, 05:43
Här är en video som beskriver hur man monterar strömbrytare på spakarna.

https://www.youtube.com/watch?v=thErO0dpLCQ

pernstig
2015-11-12, 14:44
Jag har för mig att jag gjorde så här.
Meny: "Read/Write"_"Write Firmware to Radio"
Välj den BIN-fil du tankat hem.

...det kan ju vara läge att göra backup på den gamla innan du laddar in den nya:
Meny: "Read/Write"_"Read Firmware from Radio"

/J

Tack.
Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
55621

klas_s
2015-11-12, 17:21
Tack.
Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
55621

Om du har EU ikryssat kan du inte välja D8 mottagare i ModelSetup

pernstig
2015-11-12, 17:44
Om du har EU ikryssat kan du inte välja D8 mottagare i ModelSetup

Tack för varningen! Sändaren är köpt i Sverige och är i EU-version och så vill jag ha det. Har bara X-mottagare, samtliga med EU FW.

freddan_6
2015-11-13, 08:55
Tack.
Nu frågar companion om jag vill uppdatera både Companion och X9E till v2.1.6 så jag tänker ta mod till mig och göra min första uppgradering. Men först en fråga till:
Är det viktigt att checka för några "Build options" i Settings innan jag flashar och i så fall vilka (som synes har jag checkat tre stycken på skärmklippet som jag gissat på)
55621
Kommer du att använda lua-script så ska det vara ikryssat.

pernstig
2015-11-13, 12:24
Och om jag vill ha en egen Splash Screen så är det läge att lägga in den i samband med uppgraderingen eller hur?



...Däremot har jag ändrat path till SD. Jag brukar peka till fysiska SD-kortet, förutom när jag testar script, då är det ganska nice att kunna lattja runt mot separat mapp i datorn (i den mappen har jag kopierat allt som fanns på SDCARD)...

I vilket sammanhang är det intressant att ha angett SD Structure Path? Backup Model? Sparas modellbackupen någonstans på datorn istället om jag anger sökväg dit?

pernstig
2015-11-14, 14:41
Nu har jag rättat ljudfelen mellan timma(r), minut(er) och sekund(er) i min X9E.

Exempel:
Elin säger klockslaget (Time) 09:06:45 som "9 minuter 6 sekunder"
och tiden 02:23 för timer som "2 sekunder 23"

Före
0157.wav timma
0158.wav timmar
0159.wav minut
0160.wav minuter
0161.wav sekund
0162.wav sekunder
0163.wav (tom)
0164.wav (tom)

Efter (Provat OK)
0157.wav (tom)
0158.wav (tom)
0159.wav timma
0160.wav timmar
0161.wav minut
0162.wav minuter
0163.wav sekund
0164.wav sekunder

johanvm
2015-11-14, 19:21
När jag anger att SDkortet är en mapp på hårddisken så kan jag redigera LUAfiler och testa dem utan att ha sändaren inkopplad till PC:n.
Jag har inte testat att byta splash screen än, men det verkar vara som du säger att man aktiverar dem vid FWuppgradering.
Backup har jag inte provat än.

pernstig
2015-11-15, 07:19
Aha, nåja egna LUA kräver programmeringskunskap som jag inte har. Vad använder du och ni andra LUA till?

johanvm
2015-11-15, 09:31
Än så länge har jag inte kommit så långt att jag är klar på vad jag ska använda LUA till. Mina första stapplande steg är att utforska och leka med telemetriskript som andra har skrivit. Största drivkraften är nog, om jag ska vara ärlig, att det är kul att lära sig något nytt.
Mitt största hinder är att jag inte hittat nån bra manual för LUA-programmering. Det finns en hel del manualer på nätet, men det verkar vara raskt tempo i utvecklingen så mycket är halvinaktuellt. Jag känner mig som en early adopter, vilket är lite frustrerande.

johanvm
2015-11-15, 13:12
Bra sammanfattning av radions funktioner, programmering, etc.:
http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

pernstig
2015-11-15, 15:09
Nu har jag lyckats med min allra första uppdatering av firmware nämligen från v2.1.0 till 2.1.6 i min X9E och de funktioner jag provat verkar fungera.
Jag försökte uppdatera min X9D plus till samma version så att mina sändare ska vara så lika som möjligt och kunna använda samma Companionversion till båda. Jag skapade en ny profil i Companion 2.16, laddade ner en fil (opentx-taranisplus-timer3-noheli-eu-faichoice-en-2.1.6) men efter "Write Firmware to Radio" fick jag beskedet "Firmware not compatible with Hardware"och sen var det stopp. Visst ska det vara möjligt att uppdatera Taranis Plus till 2.1.6?

senmathal
2015-11-15, 17:37
Jag har i alla fall uppgraderat min till 2.1.5 men det var non EU.

/Mats

senmathal
2015-11-15, 20:11
Postade i fel tråd.
/Mats

Fluf
2015-11-16, 08:46
Och nu på hobbyking
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__87932__taranis_x9e_mode_2_non_eu_version_us_plug _.html

senmathal
2015-11-16, 09:17
Nu har jag rättat ljudfelen mellan timma(r), minut(er) och sekund(er) i min X9E.

Exempel:
Elin säger klockslaget (Time) 09:06:45 som "9 minuter 6 sekunder"
och tiden 02:23 för timer som "2 sekunder 23"



Sa Elin så innan du rättat i filerna?

/Mats

pernstig
2015-11-16, 10:15
Sa Elin så innan du rättat i filerna?

/Mats

Ja, precis så.
Kanske ska tilläggas att jag utgick från den engelska ljudlistan, gjorde en ny lista, kallade mappen "se" och lade in under SOUNDS. Listan fick såklart behålla de engelska filnamnen men med ljudet på svenska. Sedan valde jag Swedish i Radio Setup.
Man kan också tänka sig att bara byta ljuden i filerna i mappen "en" till svenska och låta språket vara English men det har jag inte provat.

senmathal
2015-11-16, 10:39
Har du någon idé om hur man får radion att säga timme/timmar utan att vänta tills timern har varit på i en timme? Det är det enda ljud jag inte har kunnat kolla om det är rätt. Kan man få den att säga klocklslaget t. ex?

/Mats

senmathal
2015-11-16, 10:44
Jag utgick också från den engelska men behöll den svenska och ändra bara numren i den och då stämde det mesta utom just tiden. Den fick jag flytta efter egen förmåga så att om radion sa sekunder där det skulle vara minuter. så flyttade jag min. till den platsen o.s.v.

/Mats

pernstig
2015-11-16, 11:33
Har du någon idé om hur man får radion att säga timme/timmar utan att vänta tills timern har varit på i en timme? Det är det enda ljud jag inte har kunnat kolla om det är rätt. Kan man få den att säga klocklslaget t. ex?

/Mats

Special Funktions: Play value "Time" så läser den aktuellt klockslag.

Utmanaren2002
2015-11-16, 12:32
Ja, precis så.
Kanske ska tilläggas att jag utgick från den engelska ljudlistan, gjorde en ny lista, kallade mappen "se" och lade in under SOUNDS. Listan fick såklart behålla de engelska filnamnen men med ljudet på svenska. Sedan valde jag Swedish i Radio Setup.
Man kan också tänka sig att bara byta ljuden i filerna i mappen "en" till svenska och låta språket vara English men det har jag inte provat.

Jag behöll den engelska mappen och bytte filerna till svenska i det engelska filnamnet och lät språket vara kvar på English. Funkar utmärkt!
Göran

senmathal
2015-11-16, 13:18
Special Funktions: Play value "Time" så läser den aktuellt klockslag.

I min X9D med svenska menyer kan jag inte hitta "Time/tid" i listan.

/Mats

pernstig
2015-11-17, 09:29
Jag behöll den engelska mappen och bytte filerna till svenska i det engelska filnamnet och lät språket vara kvar på English. Funkar utmärkt!
Göran

Jag måste tyvärr erkänna att det inte funkar att "rätta" filerna för tider som jag beskrev i inlägg #96. Kopplar jag in en Smartport LiPo Voltage Sensor och begär Play Value Cels så säger Elin "11 sekunder volt" när hon borde säga "11 komma 4 volt".
Nu kör jag de svenska ljudfilerna som du Göran, i mappen SOUNDS/en efter att ha "rättat tillbaka" tidsfilerna.

haskell
2015-11-18, 21:24
Hej,
äntligen har jag fått min deltavinges roder att gå åt rätt håll. Nu kan jag fortsätta denna resa i det outforskade.
Blir det skapligt väder i helgen skall jag provflyga. Tack för all hjälp.

johanvm
2015-11-19, 20:33
Det vore kul om vi kunde hjälpas åt att komma igång med skript!
Jag har gjort en liten demo/lathund som visar förenklat hur man skapar MIXER-skript. Skriptet har ekvationen för att generera en deltavingefunktion. Skriptet har dessutom en extra konstant in i ekvationen för att även visa hur detta fungerar.

Här är stegen:
1. Koppla upp sändaren mot datorn
2. Spara skript-texten nedan i sändaren: "<SDCARD>\SCRIPTS\MIXER\delta.lua". (OBS! Filnamnet får inte vara för långt, då dyker det inte upp i listan när man väljer skript - max 8 tecken???)
3. Koppla ifrån sändaren från datorn (ty kommande punkter tycks inte stödjas av COMPANION).
4. Gå in i flik "12/13 Custom scripts" och editera rad "LUA1"
5. Klicka på parameter "Script" och scrolla så den får värde = "delta"
6. Nu ska det ha dykt upp en lista på input- och outputvariabler (de har samma namn som angivits i scriptet nedan)
7. Koppla varje variabel i listan till en funktion, tex "Hojdroder" = "Ele"
8. Variabeln "Offset" är exempel på en konstant till ekvationen och kan sättas till godtyckligt värde.
9. Rör spakarna för att se resultatet av ekvationen (ekvationen har två parametrar ut, dessa kopplas till funktion via mixermenyn)
10. Gå in i meny "6/13 MIXER"
11. Skapa en ny mix (skapa gärna mixen på servokanal som saknar mix, så syns resultatet enklast). Sätt mixens Source = "ving1"
12. Skapa en ny mix. Sätt mixens Source = "ving2"
13. Rör på spakarna och se att det funkar (syns enklast via fönstret som visar servopositioner)

DISCLAIMER!!!!
Kraschar script eller går för långsamt så blir det disablat till dess radion startas om, man ska därför ALDRIG ha script på kritiska funktioner (använd alltså scriptet nedan i utbildningssyfte)

MVH!
/Johan

************Scriptet börjar här************************
-- What to be shown when setting up the Sources menu
-- Hojdroder = kanal in
-- Skevroder = kanal in
-- Offset = fast parameter in [-100...100, default=0]
local invariabler ={{"Hojdroder", SOURCE},{"Skevroder", SOURCE},{"Offset", VALUE,-100,100,0}}

-- What to be shown in Target menu (ie Mixer Menu)
-- ving1 = parameter ut
-- ving2 = parameter ut
local utvariabler ={"ving1","ving2"}

-- Calculation
localfunction huvudfunktion(value1, value2, value3)
summa1=value1+value2+value3
summa2=value1-value2+value3
return summa1,summa2
end

-- Define names of the 3 functions
return{ run=huvudfunktion, input=invariabler, output=utvariabler }
************Scriptet slutar här************************

johanvm
2015-11-20, 06:00
TELEMETRI-skript
(dessa inställningar kan även göras i COMPANION)

1. Koppla upp sändaren mot datorn
2. Spara skript-texten nedan i sändaren: "<SDCARD>\SCRIPTS\TELEMETRY\trottel.lua".
3. Gå in i flik "13/13 TELEMETRY" och redigera rad "SCREEN 1"
4. Sätt Custom Screen Type = "Script" och välj "trottel" i listan
5. Testa: Avsluta programmering, dvs återgå till normala driftsfönstret, och därefter långt tryck på PAGE

MVH!
/Johan


******************Script börjar här********************************
local function huvudfunktion(event)
local trottel=getValue(77) -- Parameter(77)=Throttle
lcd.clear() -- Clear screen
lcd.drawNumber(140, 10, trottel, XXLSIZE) -- Write throttle value on screen
lcd.drawRectangle(20, 5, 130, 50) -- Draw rectangle
end

-- Define name of the function, so the system knows what to run
return { run=huvudfunktion }
****************************Script slutar här**********************
https://docs.google.com/document/d/1ILh9lSW4d05qJD2rSKxep0WnJUfNCcAPCafKZeESweE/mobilebasic?pli=1#h.ombrtw5rp7nm

johanvm
2015-11-20, 06:57
Upprop! Snälla, kan nån visa med ett enkelt, komplett, exempel på hur man ändrar model-settings via script, den nöten har jag inte knäckt än.
Tack!
/J

pernstig
2015-11-20, 08:38
Trevligt initiativ Johan!
Har varken erfarenhet av LUA eller annan programmering (förutom lite BASIC för några decennier sedan) men klart intresserad. Ska försöka vara med men det är lite mycket just nu bara. Håller på med ljudfiler tillsammans med "Håkan" och ska få lite ordning i min nya X9E samt lovat hjälpa klubbkompisar med det ena och det andra.

flygrc
2015-11-21, 11:37
Hur funkar det med telemetrin på dessa modeller?
Går det ha tex 6 st tempgivare, 2 rpm, 4 voltmeter och hastighetsmätare samtidigt?

Gasman
2015-11-21, 15:23
Hur funkar det med telemetrin på dessa modeller?
Går det ha tex 6 st tempgivare, 2 rpm, 4 voltmeter och hastighetsmätare samtidigt?

Kolla här;
http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=5&t=7199

flygrc
2015-11-21, 16:51
Lite trix med andra ord men det går.

flygrc
2015-11-21, 17:46
Hmm... förstår jag det rätt att man seriekopplar smartporten?

Gasman
2015-11-21, 18:54
Lite trix med andra ord men det går.

Jag har ingen aning om hur MÅNGA adresser som finns i smartport men det kan ju knappast vara färre än 8 (rent datatekniskt).

freddan_6
2015-11-21, 20:59
8 bitar menar du väl som i så fall ger 254-255 adresser.

flygrc
2015-11-21, 22:03
Ni som har erfarenhet Frsky, hur är det med kvaliten, jag är sugen på en sån här radio pga telemetrin. Kör JR xg8 idag men den tillåter bara en av varje sort sensor.

När jag googlar "x9e crash" så får jag en halv miljon träffar.
Googlar jag "2xg8 crash" får jag en 70000.
Nu är ju detta föga vetenskapligt men kan det vara en ledtråd?

Gasman
2015-11-21, 22:20
8 bitar menar du väl som i så fall ger 254-255 adresser.

Nä, ja tänkte oktalt!

senmathal
2015-11-21, 22:28
Om man Googlar X9E får man 23,1 miljoner träffar och om man Googlar XG8 4 miljoner träffar. Det kanske säger lite om hur mycket det skrivs om respektive radio. Frsky är lite av en nörd eller entusiast radio och man kan väl säga att nätet utgör instruktionsboken till radion. Det hör liksom ihop med själva typen av radio att ägarna är forumfrekventa. Nästan ett måste för att komma igång med radion. Kolla vilken tråd som är den överlägset längsta på detta forum och det är likadant på forum över hela värden. Detta som en liten förklaring till antalet träffar. Att Taranis skulle orsaka fler krascher än andra märken kan du nog bortse ifrån.

Vad gäller kvaliteten på det rent fysiska är den väl på samma nivå som andra i samma prisklass medan den nog inte når upp till de lite dyrare. När det gäller elektroniken står nog inte Frsky efter något märke. Men som sagt, de problem som uppstår blir också till 99% omskrivna på nätet vilket nog inte gäller något annat märke.

Nu är det X9D jag har erfarenhet av och vad jag förstått så ska X9E upplevas som ett rejält snäpp uppåt i kvalitetskänslan. Jag har i alla fall inte ångrat mig och skulle jag få för mig att byta radio så skulle det vara till en X9E. En bonus med Frsky är de billiga mottagarna och inte minst de med telemetri jämfört med andra märken.

johanvm
2015-11-21, 23:17
FRSKY har löst sensorerna på ett ganska fiffigt sätt. Varje sensor har två kontakter som är parallellkopplade. Alla givare som man kopplar in i serie är därmed, rent fysiskt, parallellkopplade. Processorn i sensorn är i lyssningsläge till dess den hör sitt ID, då slår den över till sändning och rapporterar data tillbaka till mottagaren (på samma stift som den nyss lyssnat på i kontakten). I Sändareprogrammet lägger man in de ID:n som ska anropas, samt hur datat ska tolkas. Ett sätt att sätta upp sändarens modellprogram är att under en stund scanna av alla ID:n och se vilka moduler som svarar, dvs är anslutna.
Två moduler får inte ha samma ID (eftersom de då pratar samtidigt), sensorns inprogrammerade ID går tydligen att konfigurera med separat adapter.
/J

flygrc
2015-11-22, 08:47
Om man Googlar X9E får man 23,1 miljoner träffar och om man Googlar XG8 4 miljoner träffar. Det kanske säger lite om hur mycket det skrivs om respektive radio. Frsky är lite av en nörd eller entusiast radio och man kan väl säga att nätet utgör instruktionsboken till radion. Det hör liksom ihop med själva typen av radio att ägarna är forumfrekventa. Nästan ett måste för att komma igång med radion. Kolla vilken tråd som är den överlägset längsta på detta forum och det är lika dant på forum över hela värden. Detta som en liten förklaring till antalet träffar. Att Taranis skulle orsaka fler krascher än andra märken kan du nog bortse ifrån.

Vad gäller kvaliteten på det rent fysiska är den väl på samma nivå som andra i samma prisklass medan den nog inte når upp till de lite dyrare. När det gäller elektroniken står nog inte Frsky efter något märke. Men som sagt, de problem som uppstår blir också till 99% omskrivna på nätet vilket nog inte gäller något annat märke.

Nu är det X9D jag har erfarenhet av och vad jag förstått så ska X9E upplevas som ett rejält snäpp uppåt i kvalitetskänslan. Jag har i alla fall inte ångrat mig och skulle jag få för mig att byta radio så skulle det vara till en X9E. En bonus med Frsky är de billiga mottagarna och inte minst de med telemetri jämfört med andra märken.

Den förklaringen köper jag rakt av, tack för förklaringen. Jag haft tänket att undvika de viktiga komponenterna från HK pga andra prylar därifrån med låg kvalité. Därför har jag inte litat på RC system som de säljer men här känner jag att det finns ett undantag.

pernstig
2015-11-22, 09:07
De "problem" som omskrivs på olika fora (pluralis av forum?) är ofta relaterade till den enorma flexibiliteten hos Open Tx och det faktum att ingen heltäckande manual finns såvitt jag vet. Jo, möjligen den på tyska som omfattar 399 sidor!

senmathal
2015-11-22, 13:28
Den förklaringen köper jag rakt av, tack för förklaringen. Jag haft tänket att undvika de viktiga komponenterna från HK pga andra prylar därifrån med låg kvalité. Därför har jag inte litat på RC system som de säljer men här känner jag att det finns ett undantag.

Det finns nog allt från skräp till rena hi end produkter av de mest kända märkena på HK. Som den här till xempel ttp://hobbyking.com/hobbyking/store/__46054__Futaba_18MZH_18Ch_2_4GHz_Radio_System_Mod e_2_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__46054__Futaba_18MZH_18Ch_2_4GHz_Radio_System_Mod e_2_.html) :) En bra vink är att läsa igenom omdömena som jag tror man kan lite rätt bra på. Dom verkar inte ta bort negativa omdömen då en del produkter har riktigt dåliga betyg. Frsky produkter finns ju annars till bra priser även i Europa. T9 Hobby i England köpte jag min radio ifrån.

/Mats

johanvm
2015-11-22, 15:03
Tips!
FRSKY:s LiPo-sensor (FLVS) verkar ha blivit ändrad i Taranis firmware. Numer kommer man bara åt totala batterispänningen , parameter: "Cells". Tidigare kunde man hitta lägsta spänningen under parameter: "Cel". Jag har varit lite frustrerad för i alla(?) videos dyker "Cel" upp automatiskt, men det sker inte i min radio.
Nu vet jag varför: I ny firmware måste man RÄKNA ut varje cellspänning! Nu när jag sett facit så är det här ju faktiskt en klar flexibiltetsförbättring och logiken känns ju glasklar.

Så här gör man:
Aktivera FLVS
1. Scanna efter sensorer när LiPo-sensorn är inkopplad. Nu kommer du få en ny givare som heter "Cells".
Läs av lägsta cellspänning
1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
2. Type: Calculated
3. Formula: Cell
4. Cell Sensor: Cels
5. Cell Index: Lowest
Läs av största cellskillnad
1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
2. Type: Calculated
3. Formula: Cell
4. Cell Sensor: Cels
5. Cell Index: Delta

På motsvarande sätt kan man få fram individuell cellspänning.
( http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551&highlight=taranis+2.1)

PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?

senmathal
2015-11-22, 15:58
Tips!
FRSKY:s LiPo-sensor (FLVS) verkar ha blivit ändrad i Taranis firmware. Numer kommer man bara åt totala batterispänningen , parameter: "Cells". Tidigare kunde man hitta lägsta spänningen under parameter: "Cel". Jag har varit lite frustrerad för i alla(?) videos dyker "Cel" upp automatiskt, men det sker inte i min radio.
Nu vet jag varför: I ny firmware måste man RÄKNA ut varje cellspänning! Nu när jag sett facit så är det här ju faktiskt en klar flexibiltetsförbättring och logiken känns ju glasklar.

Så här gör man:
Aktivera FLVS
1. Scanna efter sensorer när LiPo-sensorn är inkopplad. Nu kommer du få en ny givare som heter "Cells".
Läs av lägsta cellspänning
1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
2. Type: Calculated
3. Formula: Cell
4. Cell Sensor: Cels
5. Cell Index: Lowest
Läs av största cellskillnad
1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
2. Type: Calculated
3. Formula: Cell
4. Cell Sensor: Cels
5. Cell Index: Delta

På motsvarande sätt kan man få fram individuell cellspänning.
( http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551&highlight=taranis+2.1)

PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?

Precis vad jag kom fram till mest bara av en tillfällighet men jag gjorde kanske lite bakvägen. Jag har dock inte lyckats skapa mer än två censor men har väl inte heller försökt. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49004-Koppla-in-sp%C3%A4nningscensor-Hur

/Mats

senmathal
2015-11-22, 16:21
Aha! Så enkelt var det att lägga till ytterligare en ny censor. Kan det vara någon vits att lägga in en varning för stor differens mellan cellerna. Vad skulle det värdet i så fall vara inställt på?

Och nu upptäckte jag att det namn man ger givaren också dyker upp som parameter listan när man väljer vad som ska visas i displayen och vad som ska varnas för. Nu har jag äntligen cell och inte bara cells i den listan. Och ja håller med, när man väl förstått så är det både enkelt och logiskt.

Nu är det bara att invänta nästa uppdatering och svenska ljudfilen.

/Mats

pernstig
2015-11-22, 19:39
....PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?

Minns tyvärr inte var jag hittade den men titeln är "Bedienungsanleitung OpenTx V2.1x und CompanionV2.1x X9D X9E 9XR-Pro 9XR Th9x" och avsnittet om 2.1 är skrivet i augusti 2015 av någon Helmut Renz
Dokumentet heter Taranis OpenTX_Manual_Deutsch_2507_098.pdf

pernstig
2015-12-03, 18:27
En detaljfråga: Jag lyckas inte ändra i radion hur omkopplarna ska stå för att brytarvarningen ska fungera rätt (går bra att göra via Companion). Jag vill till exempel att omkopplare SA ska stå i mittläge vid start.
55942
Det här går utmärkt att göra i radion på min X9D v2.0 men inte på min X9E v2.1.6, symbolen längst till vänster finns inte på X9E.

FinnbyFraggel
2015-12-03, 21:06
Det är en bugg i 2.1.x , ställ dig på raden för alla brytare så hela raden är markerad och gör långt tryck på ENT så uppdateras brytarlägena.
/Jonas

pernstig
2015-12-03, 21:34
Det är ju faktiskt enklare än i 2.0 när man väl vet hur man ska göra, Tackar!

pernstig
2015-12-07, 07:56
Nu ännu en fråga om uppdatering: Bör man uppdatera sin "Booloader" och i så fall hur?. Bootloadern i min X9E är v2.1.0 (FW är 2.1.6)

johanvm
2015-12-12, 18:50
Nu har jag fått till en förbättrad lösning på armarna. Längden är ungefär den dubbla och tjockleken är avpassad så att de går omlott (t=2.5mm i spetsen och 5.5mm i roten).

5609056089
Tips!
Jag brukar ha svårt att komma ihåg vilka knappar/skjutreglage som gör vad. Om man sparar en textfil med samma namn som modellen i MODELS-mappen så kan den läsas via långt tryck på ENT och om man dessutom vill, dyka upp varje gång man aktiverar modellinställningen - ganska trevlig feature!
http://www.rcadev.info/OpenTX%2030%20Application%20Note%2001.htm

pernstig
2015-12-12, 19:15
Snyggt! Kan man beställa? :)
Och bra tips!

johanvm
2015-12-12, 19:27
Tack! Näe, inga beställningar... :)
Jag har en liten SIEG SX2 PLUS. Det är kul när man hittar fräsbehov, men ack vilken tid det tar.
Förhoppningsvis kommer fällmekaniken i radiolådan hålla nu när armarna blivit längre, men det gäller nog att ta det lite försiktigt så att de inte fastnar när radion hanteras.

Utmanaren2002
2015-12-12, 19:28
Johanvm jag kan också tänka mig beställa ett par[emoji846]
Jag läste just att du tackar nej. Synd...

Får väl behålla mina snören[emoji6][emoji15]
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/12/f4a6c2dcdf38fed7399762351a7a01f1.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/12/494e735d2f21ee64fdba464a7d807673.jpg

johanvm
2015-12-12, 20:36
På mitt förra jobb myntade vi uttrycket "bitch design" - solklar kandidat!:sarcastic:

Orginalpinnarna är ju alldeles för korta (vilket ju även FRSKY lär känna till), så den som håller ut lär väl kunna uppgradera till något bättre inom en inte alltför lång framtid.

Utmanaren2002
2016-02-16, 06:22
Vad sägs om den här designen?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160216/cf6f4e66d6244f5498d90cdfa7a9cd47.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160216/25c46704558306f6e69ec6a7b7530f81.jpg

senmathal
2016-02-16, 08:28
Är dom inte för korta för att få balans i radion, tycker den ska vilja falla framåt?

/Mats

pernstig
2016-02-16, 17:40
Jag har beställt ett kit med aluminiumarmar för Taranis E från RCStudio
http://rcstudio.cz/en/search?orderby=position&controller=search&orderway=desc&search_query=CNCsetTE
Återkommer med utvärdering.

Utmanaren2002
2016-02-16, 18:00
Jo de kunde varit lite längre. Jag köpte dem av en engelsman med 3D printer. Kostade mig hela 3 euro och 3 euro i frakt[emoji106]. Vi har kontakt och han kommer nog att printa ut längre armar också. Kan konstatera att lösningen fungerar som den är så det är inte så bråttom. Det fina är att armarna kan fällas framåt och därmed passar radion i originalväskan. Kolla på bilden ovan. Armen sitter fast på en gängad M5 stång som ersätter originalet. Fäster man armen med vingmutter kan man enkelt ta bort den också. Bra lösning som ger en superstabil upphängning. Nu kan radion dessutom stå upprätt med armarna som stöd! Genialisk lösning[emoji106][emoji106][emoji106][emoji106]
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160216/e8e9f78c0cedce486402a5030cb79ae6.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160216/3601788c5ef231a3d9a85ac0c881f9eb.jpg

Utmanaren2002
2016-02-16, 18:01
Alldeles för dyrt och utan vinkel för bekväm tp!

pernstig
2016-02-17, 17:10
Jag har beställt ett kit med aluminiumarmar för Taranis E från RCStudio
http://rcstudio.cz/en/search?orderby=position&controller=search&orderway=desc&search_query=CNCsetTE
Återkommer med utvärdering.

Monterade de nya armarna som kom idag.

Plus:
Snyggt arbete i aluminium.
Radion hänger OK något neråt ungefär som på Utmanarens bilder.
Får plats i originalväskan

Minus:
Högt pris

johanvm
2016-02-17, 17:16
Riktigt seröst kit från RCSTUDIO!!! Med tanke på vad man får så tycker jag det verkar prisvärt.
Bra att de har förstärkt ändstoppen. På mina förlängda armar (tidigare inlägg) har jag behållt beslaget i plast och det är väl bara en tidsfråga till man råkar klanta till det och stöta i något så att man råkar trycka till dem för hårt.
/J

Utmanaren2002
2016-02-18, 09:30
Bra att du är nöjd! Håller säkert hög klass men priset är för högt...

haskell
2016-03-13, 19:10
Har köpt några mottagare från T9Hobby och dessa är LBT , så nu behöver jag uppgradera min
radio till detta, likaså den mottagare som följde med då jag köpte radion i höstas.

1. Vad och varifrån skall jag ladda ner de 'Firmwares' som behövs för att köra LBT?
2. Hur uppgraderar jag min 'gamla' mottagare ?
3. Kan jag ladda de inställningar i sändaren som jag har idag efter uppgraderingen?

Vad jag förstår kan man ej se vilken version det är på någon av 'Firmwaren', finns det någon
factory reset och därefter ladda in det senaste fungerande?

Håkan

freddan_6
2016-03-13, 19:53
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...TARANIS/page90 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS/page90) inlägg #1795 av "silentglider"
http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/l...05639439009108 (http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/lbt-eu-and-non-eu-module-firmware.html?showComment=1452616466759&m=1#c6256505639439009108) av Mike Shellim
http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/eu-non-euworld-and-eu-lbt-module.html av Mike Shellim

haskell
2016-03-14, 09:33
Tack Fredrik

KaptenGnissel
2016-04-02, 17:37
Ingen som känner till någon manual ännu för OpenTX 2.1?

Har letat runt men hittar inget på de "vanliga" forumen.

EDIT: Den tyska har jag hittat men går inte att ladda ner. Tror det är något om att man måste regga sig. Hur som helst är jag inte tyskspråkig...

johanvm
2016-04-03, 16:18
Här finns tysk manual för nedladdning:
http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=92&t=3563&sid=7df3f2dacc99e8b3d95c9593b20cc9dc&start=30
Nedladding funkar för mig, kanske registrerade jag mig tidigare - minns ej.
Enligt ett inlägg är tydligen Engelsk manual också på gång.

KaptenGnissel
2016-04-04, 07:44
Här finns tysk manual för nedladdning:
http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=92&t=3563&sid=7df3f2dacc99e8b3d95c9593b20cc9dc&start=30
Nedladding funkar för mig, kanske registrerade jag mig tidigare - minns ej.
Enligt ett inlägg är tydligen Engelsk manual också på gång.

Tack för den. Det blir nog ändå till att vänta på den engelska. Tror det kommer gå
snabbare än en snabbkurs i Tyska.

freddan_6
2016-04-04, 13:07
Räcker det inte med manualen för 2.0 och sen själv minnas hur telemetri är ändrat, samt läsa de bägge trådarna om ändringar
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551
http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=6887

KaptenGnissel
2016-04-10, 19:32
De plastarmar för selen som X9E levereras med som standard ser väldigt klena ut. Har jag styvat upp armarna genom att fräsa ett "halfpipe"-spår i ytan på armen som vetter utåt. I spåret har jag limmat en 3mm kolfiber rundstav. Detta löste delvis problemet. Radion blev mindre "hängig". Den svaga punkten som återstår är vinkelfästet där den kromade stålstaven möter plastarmen där brytkrafterna är stora och är således en olycka som bara väntar på att hända.

Har sett att Aloft Hobbies har ett kit med CNC frästa alu-armar till X9E. Tyvärr har Aloft har slut i lagret på varan. Är det någon som känner till någon på närmare håll som säljer en likvärdig produkt eller har nödvändiga resurser och kan tänka sig att tillverka en uppsättning armar?

Peter1
2016-04-10, 20:27
Här! Verkar som det är de?

http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-x9e-spare-parts

£37.20 (Incl. VAT) - X9E Latch Arm Set CNC Metal - 5 in stock

McRegor
2016-04-10, 20:51
Det finns väl lite info om olika lösningar tidigare i denna tråd vill jag minnas.
Roger

pernstig
2016-04-11, 07:41
Jag köpte mina från RC Studio i Tjeckien:
https://rcstudio.cz/en/search?orderby=position&controller=search&orderway=desc&search_query=CNCsetTE
(inlägg #149 i denna tråd)

KaptenGnissel
2016-04-11, 07:56
Jag köpte mina från RC Studio i Checkien:
https://rcstudio.cz/en/search?orderby=position&controller=search&orderway=desc&search_query=CNCsetTE
(inlägg #149 i denna tråd)

Tack för tipsen. Den tjekiska varianten verkar aningens billigare.
@Pernstig: Hur gick det att beställa från dem?

mvh /Thom

pernstig
2016-04-11, 08:43
Inga som helst problem, jag fick ett seriöst intryck. När jag beställde var armarna tillfälligt slut men man kunde ställa sig i kö och fick meddelande när de åter fanns i lager.

haskell
2016-04-13, 16:27
Hej,

hur ser jag att jag fått in rätt FW EU-LBT? Det här är den jag läste in,openTx_mode2_nonEU.bin.
Jag kan ej binda en X4R. I Version för Tx står det opentx-taranis-x9e Ver 2.17 2016-04-13 .
Det känns fortfarande lite skakigt att hålla på med dessa uppdateringar men det blir väl bättre bara
man kommit igång att flyga med den.

FinnbyFraggel
2016-04-13, 16:35
Hej,

hur ser jag att jag fått in rätt FW EU-LBT? Det här är den jag läste in,openTx_mode2_nonEU.bin.
Jag kan ej binda en X4R. I Version för Tx står det opentx-taranis-x9e Ver 2.17 2016-04-13 .
Det känns fortfarande lite skakigt att hålla på med dessa uppdateringar men det blir väl bättre bara
man kommit igång att flyga med den.

Du ser inte vilken firmware du har i mottagare eller sändarmodul, det måste du veta.....
Den filen du hänvisar till, openTx_mode2_nonEU.bin är firmware för radion och har inget med firmware i sändarmodulen att göra, men om du ska köra EU LBT bör du även köra openTX EU.
Har du någon mottagare som fungerar?
Är den märkt med 2015 är det en EU, dom som är märkta med EU-LBT har den senaste firmware och kräver att även sändarmodulen har samma firmware.
/Jonas

haskell
2016-04-13, 16:48
Hej,
tack för snabbt svar. Jag har gjort 'Skriv firmware till radion' efter att ha uppdaterat Companion.
Om nu detta ej är rätt, hur skall jag göra för att få firmware i radion att bli EU-LBT?

FinnbyFraggel
2016-04-13, 16:58
Du måste hämta ner XJT EU_LBT firmware, http://frsky-rc.com/download/down.php?id=232 kopiera ut den på ditt SD-kort till mappen FIRMWARES och sen från radions meny bläddra dig fram till den filen på SD-kortet och välja "Update internel module".

MEN!!!!
Har du några mottagare som saknar märkning eller är märkta med 2015 är du tvungen att uppdatera även dessa för att dom ska fungera.
/Jonas

haskell
2016-04-13, 17:02
Tack Jonas,
jag har bara en 'gammal' som följde med radion men jag har däremot två nya. När jag
fått dessa nya att funka skall jag flasha om den 'gamla'.


Edit.
fick det att funka på en gång.Nu kan jag börja med att programmera min lilla elseglare
för test.:)

FinnbyFraggel
2016-04-13, 17:06
Tack Jonas,
jag har bara en 'gammal' som följde med radion men jag har däremot två nya. När jag
fått dessa nya att funka skall jag flasha om den 'gamla'.

Då hoppas vi att dom "nya" är märkta "EU-LBT" annars måste du uppdatera alla tre mottagarna......
Var noga så du får alla kablar rätt om du ska uppdatera mottagarna från radion!

/Jonas

pernstig
2016-04-13, 17:20
...men om du ska köra EU LBT bör du även köra openTX EU.
/Jonas
Varför bör man det? Jag installerade Open Tx EU och bockade för EU i Companion "Settings Options" (det var innan EU-LBT skulle installeras i sändarmodulen). Vid senaste flash av Open Tx tog jag bort EU-bocken. Vad är rätt?

FinnbyFraggel
2016-04-13, 17:38
Varför bör man det? Jag installerade Open Tx EU och bockade för EU i Companion "Settings Options" (det var innan EU-LBT skulle installeras i sändarmodulen). Vid senaste flash av Open Tx tog jag bort EU-bocken. Vad är rätt?
Eftersom samtliga EU versioner av openTX stänger av D8 mode som inte är tillåtet inom EU.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

johanvm
2016-04-13, 19:42
Eftersom samtliga EU versioner av openTX stänger av D8 mode som inte är tillåtet inom EU.


http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=7407&p=109542#p109542
Det har ger ju lite perspektiv till hur brottslig man är. D8-mode är alltså förbjuden på nytillverkade sändare men inte gamla, gränsdatum satt till jan 2015. Det här är ju uppenbarligen en lag som tillkommit för att man vill fasa ut en teknik, precis som man gjort med glödlampor.
Innan jag bytte till nya LBT-EU så körde jag med extern radiomodul till mina gamla D8-mottagare, vilket torde vara helt enligt EU-reglerna eftersom den är köpt före 2015. Om jag nu redan har legal D8-modul i radion, då känns det ju tämligen svårt att motivera varför man inte ska aktivera D8 på den interna också (och därigenom komma åt telemetridata).

freddan_6
2016-04-13, 20:08
Lagen handlar bara om SÄLJA. Det är tillåtet att flasha om.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2016-04-13, 22:48
Eftersom Frsky själva säger att man ska köra EU firmware i radion mot EU-LBT i sändarmodulen kan man förmodligen inte garantera full kompabillitet på annat sätt.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

johanvm
2016-04-14, 05:33
Bra, då är vi nog överens - vi pratar bara förbi varandra.
Man ska köra EU firmware i radion mot EU-LBT i sändarmodulen, där är vi helt eniga!
Frågeställningen gällde det här:
I EU firmware i radion kan man styra hur radiomenyn ser ut via den EU-kryssruta som diskuteras. I ena läget finns D8 som alternativ och i det andra är D8 dolt. Det är dock samma firmware i båda alternativen, enligt vad jag förstått. Det här är bara en parameterfråga.
/J

pernstig
2016-04-14, 08:41
I EU firmware i radion kan man styra hur radiomenyn ser ut via den EU-kryssruta som diskuteras. I ena läget finns D8 som alternativ och i det andra är D8 dolt. Det är dock samma firmware i båda alternativen, enligt vad jag förstått. Det här är bara en parameterfråga.
/J

Tack för klarläggandet, nu förstår även jag :)

haskell
2016-04-15, 08:48
Då hoppas vi att dom "nya" är märkta "EU-LBT" annars måste du uppdatera alla tre mottagarna......
Var noga så du får alla kablar rätt om du ska uppdatera mottagarna från radion!

/Jonas


Hej,
har nu tänkt flasha om min x6r till EU-låt. Har kollat på tuben och sett hur man flashar från den äldre
modellen av taranis där man kan ta bort sändarmodulen och koppla in en moddad servokabel på
modulens stift. Hur gör man på x9e, öppnar man sändaren och tar bort modulen på samma vis?

FinnbyFraggel
2016-04-15, 09:13
Japp, samma kontaktstift sitter under locket på 9E.

Skickat från min Taranis via Tapatalk

haskell
2016-04-15, 11:24
Japp, samma kontaktstift sitter under locket på 9E.

Skickat från min Taranis via Tapatalk
Tack för infon, hittade till slut en video där de flashade från en 9E så nu funkar även den mottagaren.

haskell
2016-04-17, 19:51
Jag har en Frsky-modul som jag använt till min Futaba 10CG. Kan jag använda den modulen som
extern modul på min X9E och på så vis även använda mina gamla mottagare? Jag har EU-lbt i
den interna modulen men det skall väl inte påverka den externa?

FinnbyFraggel
2016-04-17, 19:57
Jag har en Frsky-modul som jag använt till min Futaba 10CG. Kan jag använda den modulen som
extern modul på min X9E och på så vis även använda mina gamla mottagare? Jag har EU-lbt i
den interna modulen men det skall väl inte påverka den externa?
Ja, är det en Futaba eller JR modul?
Är det Futaba behöver du ett adapter kort / kablar för att flytta kontaktstiften rätt...
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

McRegor
2016-04-17, 20:51
Följdfråga - fungerar gamla mottagare med EU-programvaran ?
Jag använder själv ett adapterkort för Futaba-modul till JR-modul i min vanliga Taranis för att köra en original Spektrum-modul (för Futaba) i Taranisen och det fungerar utmärkt rakt av.
Roger

FinnbyFraggel
2016-04-17, 21:21
Följdfråga - fungerar gamla mottagare med EU-programvaran ?
Jag använder själv ett adapterkort för Futaba-modul till JR-modul i min vanliga Taranis för att köra en original Spektrum-modul (för Futaba) i Taranisen och det fungerar utmärkt rakt av.
Roger
Jag har läst att en non-eu opentx med en EU firmware i sändarmodulen har fungerat vid test men det är troligen ingen supportad kombination från FrSky.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

freddan_6
2016-04-18, 09:23
Följdfråga - fungerar gamla mottagare med EU-programvaran ?
Jag använder själv ett adapterkort för Futaba-modul till JR-modul i min vanliga Taranis för att köra en original Spektrum-modul (för Futaba) i Taranisen och det fungerar utmärkt rakt av.
Roger
Om gamla avser D4R-II, D7R-II, D8R-II Plus, D8R-SB, D8R-XP, VD5M (telemetri) eller V8R7_SP7, V8FR-II, V8R4-II eller V8R7II (ej telemetri), så är svaret ja. Om gamla avser ännu äldre är det mera osäkert. Jag har haft problem med de allra första V8R7, så jag har en DJT-modul till dem.

johanvm
2016-04-18, 19:35
Ok, så V8FR-II är kompatibel med X9E:s inbyggda modul (fw=EU-LBT) - Intressant!
Jag har två st mottagare av den äldre(?) modellen V8FR, dessa lyckas jag dock inte binda mot sändaren. Finns det nån beskrivning på nätet att man kan flasha om V8FR så att den blir kompatibel med V8FR-II?
Skulle jag lyckas med detta så har jag inte längre behov av min externa modul och skulle då kunna frigöra platsen för något annat.
/J

freddan_6
2016-04-22, 08:38
Ok, så V8FR-II är kompatibel med X9E:s inbyggda modul (fw=EU-LBT) - Intressant!
Jag har två st mottagare av den äldre(?) modellen V8FR, dessa lyckas jag dock inte binda mot sändaren. Finns det nån beskrivning på nätet att man kan flasha om V8FR så att den blir kompatibel med V8FR-II?
Skulle jag lyckas med detta så har jag inte längre behov av min externa modul och skulle då kunna frigöra platsen för något annat.
/J

Efter mycket luskande på nätet efter gamla manualer till frsky (som elakt nog raderar information om gamla produkter på sin hemsida) har jag hittat följande

V8 protokollet stödjs inte av Taranis och XJT.

Taranis och XJT har dessa protokoll: LR9, D8 och D16. D16 har tre varianter: Non-EU, EU, EU-LBT. Dessa styrs av sändarstegets firmware. Det går inte att ta reda på viken firmware tx-steget har annat än att prova att binda med en mottagare och se om det lyckas.

Med hjälp av EU firmware är LR9 och D8 spärrade i EU versionen av Taranis. En enkel omflashning av OpenTX tar bort spärren.

V8 protokollet stöjs av DJT och DFT (och V8HT hack)

De flesta mottagare har stöd för flera protokoll
Dessa mottagare har bara V8 protokoll*: V8R7, V8FR, V8R7SP och går aldrig i en Taranis utan modul.
Dessa mottagare har V8/D8 där D8 ej har telemetri*: V8R4, V8R4-II, VD5M, V8R7-HV, V8R7-II, V8FR-HV, V8FR-II
Dessa mottagare har D8 där D8 har telemetri: D4FR, D4FR-II, D6FR, D8R, D8R-II, D8R-XP, D8R-II Plus
Dessa mottagare har D8/D16 med telemetri X4R, X4R-SB, X6R, X8R
Dessa mottagare har LR12: L9R

* i en generell manual har FrSky skrivt att det är bara V-mottagare med "-II" i namnet och V5DM som har D8 protokoll. Om det är sant i stället för de enskilda produkternas manual blir det
Dessa mottagare har bara V8 protokoll: V8R4, V8R7, V8R7-HV, V8FR, V8FR-HV, V8R7SP och går aldrig i en Taranis utan modul.
Dessa mottagare har V8/D8 där D8 ej har telemetri: V8R4-II, VD5M, V8R7-II, V8FR-II

pernstig
2016-04-22, 08:56
Bra jobbat Fredrik! :)

freddan_6
2016-04-22, 09:54
Tack Leif
Som om vi inte var tillräckligt förvirrade har banggoods ett antal piratmottagare till Frsky D8 och D16, här ett par exempel.

http://www.banggood.com/FrSky-XSR-2_4GHz-16CH-ACCST-Receiver-S-Bus-CPPM-Output-Support-X9D-X9E-X9DP-X12S-X-Series-p-1031481.html (kan vara original?)

http://www.banggood.com/DIY-FRSKY-8CH-Receiver-RX-PPM-Output-For-X9DPLUS-XJT-DJT-DFT-DHT-p-987247.html
http://www.banggood.com/DIY-RX-F802-8CH-Receiver-for-FRSKY-X9D-X9D-Plus-DJI-DFT-DHT-p-989610.html

Dessa tänker jag inte fördjupa mig i.

McRegor
2016-04-22, 09:58
Hej Fredrik,
Denna sammanställning kanske du borde lägga in i den "stora" Taranis-tråden också...
Roger

freddan_6
2016-04-23, 06:54
Hej Roger. Done, och till och med mer överskådlig där
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=406951&viewfull=1#post406951

KaptenGnissel
2016-05-18, 17:54
För den som behöver en adapter/hållare för FPV monitor för X9E (och förfogar över en 3D skrivare) har jag nyligen lagt upp en sådan på Thingverse. Kan hämtas här: http://www.thingiverse.com/thing:1546428

KaptenGnissel
2016-05-28, 09:58
Något som retat mig länge är armsystemet på X9E som är underdimensionerat och dessutom i vägen för hand och arm när man skall komma åt spakar och knappar. En tråkig miss av FrSky som f ö har gjort en kanonradio.

Så, jag gjorde ett eget system som fungerar lite bättre: http://www.thingiverse.com/thing:1594233
Jag tar gärna emot feedback.

FinnbyFraggel
2016-05-28, 14:46
Något som retat mig länge är armsystemet på X9E som är underdimensionerat och dessutom i vägen för hand och arm när man skall komma åt spakar och knappar. En tråkig miss av FrSky som f ö har gjort en kanonradio.

Så, jag gjorde ett eget system som fungerar lite bättre: http://www.thingiverse.com/thing:1594233
Jag tar gärna emot feedback.
Snyggt!
En motsvarande lösning för 9D skulle verkligen uppskattas.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

KaptenGnissel
2016-05-28, 18:15
Snyggt!
En motsvarande lösning för 9D skulle verkligen uppskattas.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Tack.
Inte alls omöjligt att jag gör det. Jag har fortfarande kvar en X9D som ligger
och samlar damm just nu.

pernstig
2016-06-01, 18:43
TELEMETRI-skript
(dessa inställningar kan även göras i COMPANION)

1. Koppla upp sändaren mot datorn
2. Spara skript-texten nedan i sändaren: "<SDCARD>\SCRIPTS\TELEMETRY\trottel.lua".
3. Gå in i flik "13/13 TELEMETRY" och redigera rad "SCREEN 1"
4. Sätt Custom Screen Type = "Script" och välj "trottel" i listan
5. Testa: Avsluta programmering, dvs återgå till normala driftsfönstret, och därefter långt tryck på PAGE

MVH!
/Johan


******************Script börjar här********************************
local function huvudfunktion(event)
local trottel=getValue(77) -- Parameter(77)=Throttle
lcd.clear() -- Clear screen
lcd.drawNumber(140, 10, trottel, XXLSIZE) -- Write throttle value on screen
lcd.drawRectangle(20, 5, 130, 50) -- Draw rectangle
end

-- Define name of the function, so the system knows what to run
return { run=huvudfunktion }
****************************Script slutar här**********************
https://docs.google.com/document/d/1ILh9lSW4d05qJD2rSKxep0WnJUfNCcAPCafKZeESweE/mobilebasic?pli=1#h.ombrtw5rp7nm

@Johan: Jag vill göra en liknande telemetriskärm som visar Timer 1 och Timer 2 istället för trottel. Då ska jag alltså (bland annat) ändra värdet (77) på rad 2 men var hittar jag rätt värden?

johanvm
2016-06-01, 18:57
Hej, jag hittade informationen på nätet nånstans men tyckte det var lite rörigt sorterat så jag ändrade om listan i EXCEL så att det skulle bli lättare att få överblick. Så här ser den ut:
58607
Jag kan mejla över originalfilen om du vill.

pernstig
2016-06-01, 19:09
Ja tack, se PM.

johanvm
2016-06-01, 20:10
Här två länkar från min samling av LUAinformation:
https://docs.google.com/document/d/1ILh9lSW4d05qJD2rSKxep0WnJUfNCcAPCafKZeESweE/mobilebasic?pli=1#h.ombrtw5rp7nm
https://opentx.gitbooks.io/opentx-lua-reference-guide/content/index.html

haskell
2016-06-15, 12:52
Ibland när jag slår av sändaren så hörs ett ljud från högtalaren ett pulserande ljud. Jag får trixa lite genom att
slå av och på ett par gånger och sen så tystnar det. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Håkan

haskell
2016-06-16, 19:39
Hej,
jag har stött på patrull när jag skall programmera flaps. Har en X6R mottagare med en S-Bus decoder som jag har
definierat till kanal 7-10. I inputs så är input I07 100KN7 och I08KN8, inga fler inställningar där.
I mixer så ser det ut såhär:
KN7 0I07 SC(upp)
+= 20I07 SC-
+= 60I07 SC(ner)

KN8 0I08 SC(upp)
+= 20I08 SC-
+= 60I08 SC(ner)

Ingenting händer utom att ena servot börjar att morra då jag drar ur sladden från extendern och sätter tillbaka den.
Måste man göra något med mottagaren då man använder S-Bus eller är det ngt man måste göra på sändaren?
På kanal 7 och 8 i 'Servon' är detr std-inställning. I modellinställningar är det Läge D16 samt Kanalområde KN1 - 10.
Var har jag gjort fel någonstans?:banghead:

pernstig
2016-07-07, 07:38
Vad kan man använda den inbyggda Bluetooth modulen till? Någon som försökt? Hur funkar det?

McRegor
2016-07-07, 08:27
Inbyggd BT-modul ? Vilken Taranis har det ? Borde väl i så fall vara för att få ljudet direkt i örat via ett BT-headset.
Skulle inte vara helt fel och då slipper ju kompisarna höra vad min sändare tjatar om...:)
Roger

FinnbyFraggel
2016-07-07, 08:41
Inbyggd BT-modul ? Vilken Taranis har det ? Borde väl i så fall vara för att få ljudet direkt i örat via ett BT-headset.
Skulle inte vara helt fel och då slipper ju kompisarna höra vad min sändare tjatar om...:)
Roger
X9E har BT, men tyvärr inget stöd för ljud den vägen....
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

McRegor
2016-07-07, 08:54
Ja - då kan man ju fråga sig vad den är bra till....
Roger

pernstig
2017-08-31, 10:09
Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.

självklart
2017-08-31, 15:03
Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.



Kan man få lite mer info md detta mod ?
verkar jäkligt smidigt

Utmanaren2002
2017-08-31, 18:04
Hur låg spänning vågar ni flyga med?

senmathal
2017-09-01, 09:01
Väcker denna sovande tråd om X9E efter en iakttagelse om den inbyggda laddkretsen.
Laddkretsen slutade fungera på kompisens X9E så jag kopplade bort den och han laddar nu accen direkt från en vanlig programmerbar laddare. Det visade sig att drifttiden på sändaren ökade från ca 5 timmar till 11 timmar så jag har ändrat min egen X9E på samma sätt och med samma förbättring av drifttiden. Verkar som den inbyggda laddkretsen är långt ifrån optimerad.

Undrar om detsamma gäller för X9D? Visar den högre spänning nyladdad också? Det är ju i och för sig enkelt att ta ut batteriet och testa ladda med en annan laddare och se vad som händer.

/Mats

pernstig
2017-09-01, 12:11
Kan man få lite mer info md detta mod ?
verkar jäkligt smidigt

Inga konstigheter, ladduttaget har jag kopplat direkt till accen men kopplat bort från kretskortet/interna laddkretsen. Accen är såklart fortfarande kopplad till kretskortets spänningsmatning men med minuspolen via brytaren i ladduttaget som gör att sändaren kopplas bort när den externa laddaren kopplas in (gul krympslang). Det går nog att hoppa över det sista och koppla allt parallellt men risken finns då att man av misstag skickar in överspänning till sändaren.
63474

@Utmanaren2002: Jag har Battery Meter Range 8,8-9,6 V och Battery Low 9,0 V

pernstig
2017-10-06, 11:20
Som trådlös lärare-elevfunktion har jag en XSR mottagare inbyggd i min Taranis E kopplad till modulfackets ingång för PPM. Det fungerar bra men nu vill jag prova att skicka in signalen till samma pinne i modulfacket men med S-Bus istället för PPM. Jag har ställt Trainer Mode i "SBUS MODULE" men det funkar inte. Någon som vet?
63791
Kan det funka att ändra enligt följande eller är det någon annan funktion som avses här:
63792
63793

haskell
2017-10-12, 18:03
Hej,
efter att ha laddat mitt batteri med den inbyggda laddkretsen kopplade jag batteriet till min Imax B6AC ock kunde få i mer än
1400 mA så det verkar vara ngt tjall på den interna laddningskretsen. Jag tänker koppla enl din bild och har några frågor:
1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?

Håkan

pernstig
2017-10-12, 20:15
1. Vad heter kontakterna som användes, vad jag förstår så behöver jag en hane och en hona?
JST XH
https://www.electrokit.com/kontakthus-xh-3pol-2-5mm.51945
2. Går den röda sladden från kontakt K4 ihop med den röda som går till den övre anslutningen på ladduttaget?
Ja
3. Kan man skippa hela kabelhärvan som är kopplad mellan ladduttaget/dioden och kontakt P14?
Ja
4. Har du moddat anslutningen på gimbalen för höger spak? Ser ingen kontakt, endast lödd?
Ja, jag gillar inte att kontakterna vickar när man ger utslag så jag tog bort dom. Bytte också till flexiblare kabel och fixerade med kontaktlim.

EDIT: Givetvis gör man detta på egen risk. Tänk noga igenom att allting blivit rätt innan funktionen provas. Trots att jag har viss vana vid lödjobb så tyckte jag att det var ganska pillrigt att ta bort gimbalkontakterna och montera flexkabeln. Smått!

haskell
2017-10-12, 21:12
Tack för snabbt svar. Jag förstår att det sker på egen risk.:scared:

pernstig
2018-02-23, 07:35
Nu har jag bytt spakarna i min X9E till M9 (de som har hall-givare och sitter i Horus). Det medförde att trottel och höjd gick åt fel håll men det löste sig genom att vända magneterna för de kontrollerna. Enligt uppgift behövs inte detta om man uppdaterar till OpenTx 2.2 men jag ville behålla 2.1.9.

haskell
2018-02-23, 21:35
På vilket sätt är dessa bättre?

uffe_46
2018-02-24, 05:54
På vilket sätt är dessa bättre?
Om du kommer ihåg gamla radio och förstärkare så efter ett tag skrapa det när man vred volymkontrollen, detta beroende på att kolbanorna i pottarna blev slitna, de nya spakarna har hall givare som påverkas av en magnet

McRegor
2018-02-24, 06:34
Nu har jag också dessa spakar i min Horus X12S men å andra sidan har jag inte haft nåt problem med pottarna i varken min Futaba 9C eller 10C och båda har använts väldigt mycket.
Roger

uffe_46
2018-02-24, 07:41
Har också en Horus X12S är väldigt nöjd mad spakarna i den. Byta i min Taranis till M9 förra året, är jätte nöjd med dem. Men vist finns det problem med pottar och dessa kolbanor, jag har jobbat med industriell automation i 40 år och där ser man ofta detta problem, även i bilvärlden är det vanligt, slö kolla på Wheeler dealers i veckan, där var det en Maserati 3200 gt som hade problem med trottelhuset, som just berodde på slitna kolbanor i potten

pernstig
2018-02-24, 09:11
Efter decennier som tekniker i hemelektronikbranchen betraktar jag potentiometrar med misstänksamhet men tycker ändå att det är förvånansvärt lite problem med styrspakarna i våra RC-anläggningar. För egen del har jag under alla år bara bytt några spakar/potentiometrar i kompisars Spektrumsändare samt en i min gamla MPX 4000 och en i min Taranis X9E.

Sedan har vi potentiometrar i våra servon :concern:

McRegor
2018-02-24, 15:24
På 70-talet var det problem emellanåt med pottarna i servona men numera är det väldigt sällsynt - och i spakarna ännu mera sällsynt även om det givetvis kan förekomma.
Roger

Michael
2018-02-25, 16:40
Det är med potentiometrar som allt annat, det finns de som är riktigt dåliga och de som är utmärkta. Tyvärr köper man oftast grisen i säcken och bl.a. Futaba-sändare har ibland uppvisat problem därvidlag. Jag har en gammal JR-sändare som loggat en bra bit över 700h effektiv flygtid och samtliga potentiometrar fungerar fortfarande perfekt med silkesmjuk gång, nästan 30 år efter att jag köpte sändaren.

Ålänning
2018-02-25, 17:12
Konsumenterna styr, de vill ha det billigaste så tillverkarna ger oss vad vi begär. =) Dä va bätter förr...
Har för mig att jag förr rengjorde potentiometrarna, men minns inte med vad. Vanlig kontaktspray? De fick ju patina. Sällan de var utslitna.

pernstig
2018-02-27, 07:58
Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).

McRegor
2018-02-27, 08:40
Leif - du kan ju t ex använda OpenTX Speaker om du behöver nya fraser men där är det väl i o f s engelska som gäller.
Har kört det programmet själv till min Horus X12S. Vill minnas att man fick dra upp volymen på max annars blev det lite svagt relativt standardfraserna.
Roger

peso
2018-02-27, 10:55
Jag använder det engelska ljudet i min X9Dplus för rapportering av höjd och stighastighet. Det fungerar bra men jag skulle helst vilja slippa att sorten sägs efter varje värde. Stighastighet är som regel under 10 och höjden över 10 så det är ingen risk för sammanblandning. Dock har jag inte hittat något sätt att slippa höra sorten. Någon som vet?
PO

pernstig
2018-02-27, 11:12
Leta reda på filen som anger enheten på SD-kortet/SOUNDS/en/SYSTEM. I 2.1.9 är det till exempel filerna 0131.wav och 0132.wav som säger "meter" respektive "meters" och 0123/0124 säger "meter per second/meters per second". Byt filnamnet till 0131off.wav och så vidare så hittar programmet inte enheten. Har gjort så med hälsningsfrasen tada.wav "welcome to open tx" så slipper jag höra tjatet varje gång jag startar sändaren (jag kör svenskt språk men det är samma namn på filerna)

Edit: I 2.2 går många filnamn att förstå:
"meter" meter0.wav
"meters" meter1.wav
"meter per second" mps0.wav
"meters per second" mps1.wav
"welcome to open tx" hello.wav

peso
2018-02-28, 15:04
Har gjort som du skrev och det fungerar bra.
PO

pernstig
2018-03-02, 17:35
Ni som kör OpenTx 2.2 i era X9E och X9Dplus: använder ni det engelskspråkiga ljudet? Såvitt jag vet finns inga färdiga på svenska och när jag kollar systemljuden så är det dels ommöblerat bland filnamnen jämfört med 2.1 och dels saknar 2.1 minst 16 ljud som finns i 2.2. Och tyvärr kan man inte längre tillverka egna "Elin"-ljud via Acapela (utan att betala dyrt).

Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?
Funderar också på att skapa en särskild tråd för OpenTx. I nuläget är sådana ärenden utspridda på "taranis", X9E, Horus, X10 m.fl.

McRegor
2018-03-02, 17:39
En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
Roger

haskell
2018-03-02, 20:14
En särskild OpenTX-tråd kan nog vara en bra idé.
Roger
Det låter som en väldigt bra ide'.��

johanvm
2018-03-02, 21:32
Det är inte så dyrt som jag trodde, kollade noggrannare på Acapela och för ca 40 sekunder kostar det 64 SEK och våra filer är ju ganska korta. Finns det något intresse av svenska ljud för 2.2?

Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:
https://www.naturalreaders.com/online/
(förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):
https://chrome.google.com/webstore/search/audio%20capture

Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
MVH!
/Johan

klas_s
2018-03-02, 21:50
Det här verkar vara ett billigare alternativ för ungefär samma sak:
https://www.naturalreaders.com/online/
(förutsatt att man får köpa så kort prenumeration som en enda månad)

Att sno MP3filen direkt från cachen är ju lite av en gråzon. Är man OK med detta så är det väl ungefär lika snyggt att spela in ljudet från webbläsaren. Det verkar finnas plugins för detta ändamål (jag har ingen erfarenhet av denna plugin):
https://chrome.google.com/webstore/search/audio%20capture

Själv är jag nöjd med de ljud som ingår.
MVH!
/Johan


kolla denna video av Scott Page https://www.youtube.com/watch?v=xJ3AN6dMoAo

pernstig
2018-03-04, 13:24
Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?p=434228#post434228

pernstig
2018-03-14, 17:45
Var kan man hitta dessa lås?
Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.
65410

johanvm
2018-03-14, 18:37
Var kan man hitta dessa lås?
Två såna här lås snäpper fast bärarmarna på Taranis X9E i infällt läge och båda har gått sönder. Var kan man hitta dessa? Jag vet att de också är standard som lucklås på vissa (äldre?) TV-apparater till exempel för luckan som döljer uttag och knappar.

Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/237-zamek-ramen-pro-frsky-taranis-e.html
Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

/J

Ålänning
2018-03-14, 18:55
Hej, googlade lite och hittade en träff. Tydligen finns den iallafall som reservdel. https://rcstudio.cz/en/spare-parts/237-zamek-ramen-pro-frsky-taranis-e.html
Berätta gärna om du får tag på nån, min går väl sönder förr eller senare. Arm-mekaniken är lite väl klen som helhet.

/J
Intressant, det är exakt samma lås på luckorna på Believer (UAV-flyg).

johanvm
2018-03-14, 19:41
De här ser ju snarlika ut:
65413
https://www.ebay.co.uk/itm/2x-Worcester-boiler-bosch-catch-latch-push-to-open-panel-door-combi-control-bax-/191795668086?hash=item2ca7e9a476

/J

pernstig
2018-03-15, 16:59
Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.

johanvm
2018-03-15, 20:57
Jodå Johan, stämmer exakt med de mått jag kan mäta på de trasiga. Lite dyra med frakten inräknad, vill du att vi beställer tillsammans? Jag kan köpa hem dom och skicka dina i brev så delar vi den totala frakten.
Hej, tack för frågan. Tror dock jag avvaktar till dess de går sönder. Har alldeles för mkt bra_att_ha/skräp liggandes överallt.:)
/J

haskell
2018-03-19, 08:48
Hej,
har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
till detta nya mode?

McRegor
2018-03-19, 09:30
"Quick mode/Simple mode/Convienent mode" är för att du enklare skall kunna styra de 3 viktigaste "moderna" - helt urkopplad stab, vanlig stabilisering på alla roder resp "auto level". Om du har senaste versionen av firmware till resp mottagare så bör detta val finnas på båda mottagar-modellerna. Jag har i alla fall kört så sen i somras men då var det nog nån form av beta-firmware.
Hoppas detta fortfarande gäller men jag är rätt övertygad om att det är så:
Kanal 10:
+ 100 = Manuell mode (Stabbe OFF)
0 = Stabiliserings mode
- 100 = Auto Level
Kanal 9 är Gain - behöver inte heller användas om man inte vill ändra under flygningen.
Kanal 12 behöver bara gå från +/- 100 till 0 två ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge. Jag har nog satt denna kanal på en återfjädrande brytare.
Sen ge maxlägen med alla roder ett par gånger för varje roderutslag.
Då måste även trotteln vara satt till -100.
Jag brukar avsluta detta kalibreringsläge med att ge lite trottelutslag. Denna kalibrering är viktig att göra före första flygningen för att försäkra sig om att stabiliseringen har tillgång till de maximala roderutslag som man satt på modellen och för att autolevel skall fungera (kärran skall vara placerad i ungefärligt flygläge under kalibreringen).
Roger

haskell
2018-03-19, 09:42
Hej,
tack för snabbt svar. Jag laddade ner fw till respektive mottagare och uppdaterade genom STK, körde därefter kalibrering
i respektive configprogram vilket jag tror är rätt metod att använda. Kanske att det har kommit någon ny release av konfigprogrammet där man kan köra båe 6- och 8-kanalaren, om ej får jag göra om uppdateringen, för det är väl fortfarande en fw till respektive mottagare?

pernstig
2018-03-19, 09:43
Hej,
...Var kan man hitta dokumentationen
till detta nya mode?

Mina S8R fungerar som Roger säger. Jag kör Config Tool v1.8.4 och firmware i mottagarna är S8R_LBT_20171018 och det finns faktiskt info om Quick Mode i den senaste manualen:
65491

uffe_46
2018-03-19, 09:48
Hej,
har uppgraderat mina mottagare med stabilisering och 8-kanalaren får en kryssruta ifylld for Quick mode tror jag det stod
i Configverktyget men ej i 6-kanalaren. Nu undrar jag om jag kanske har gjort ngt fel? Var kan man hitta dokumentationen
till detta nya mode?

Får du inte kryssrutan eller är den inte I kryssad ?
Om rutan saknas så ladda ner senaste versionen av PC config, under tools här
https://www.frsky-rc.com/s6r/

McRegor
2018-03-19, 09:49
Jag kör mest S6R men gör de flesta inställningarna via min Horus X12S (FrOS) men samma sak kan ju göras i OpenTX via LUA-script - så gör jag i Taranisen. Flashar mottagarna gör jag via sändaren. Enda gången jag har mottagaren ansluten till PCn är när de är helt nya och jag gör den inledande kalibreringen av mottagarens olika lägen.
Roger

haskell
2018-03-19, 14:13
Fick ej ngn x-ruta. Har nu uppdaterat config tool och nu finns den där.

haskell
2018-03-19, 14:15
Tack ni 3, ni är som en help desk bra och snabb support. Nu skall jag städa upp bland alla filer och program så att det blir lättare att sköta detta. Än en gång tack!:applouse:

FinnbyFraggel
2018-03-25, 17:42
Hej!

Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
/Jonas

haskell
2019-02-18, 19:24
Ja, är det en Futaba eller JR modul?
Är det Futaba behöver du ett adapter kort / kablar för att flytta kontaktstiften rätt...
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk


Hej,
öppnar denna gamla tråd. Har bestämt mig för att försöka sätta in min modul för Futaba i min x9e, vad är det för adapterkort som behövs och var köper man det? Modulen jag har heter V8FT, vilka gamla mottagare kan jag köra på den via min x9e-eu?

Håkan