handdator

Visa fullständig version : NGH GF38 4-stroke petrol.



mrfxcoupe
2015-09-18, 08:11
Hej på er.
Har en liten fråga angående NGH GF38.
Min kompis K-Å från Östersund hade ingen bra erfarenhet i från denna motor.. Vibrerade kraftrigt. Han var inte nöjd.
Men funderade på kanske han hade en tidig utgåva och motorerna blivit bättre? Det har ett pris som passar mig.
Är det någon annan som kör denna motor och skulle vilja sprida lite erfarenhet i från den.

Jag är på väg att få min första bensin kärra.. Flyger methanol birds annars. Och då jag flyger Warbirds så är 2-takt helt uteslutet..

Då jag är en stor Saito fan så skulle jag naturliugtvis vilja ha en Fg 36.. Men plånboken vill inte det :-/
Och få tag i en beggagnad som jag kan ha råd med, Saito FG36 är nästan omöjligt.. Har aldrig sett en beggagnad tillsalu i sverige. Finns ju andra fabrikat också men dom är dyrare .. Roto, Kolm, Valach mm
Men har ju vintern på att fundera.

Men om någon skulle vilje dela med av erfarenheter från NGH GF38 skulle jag bli glad..

Peter

Gasman
2015-09-19, 00:07
Hur väl är propellern balanserad?

Lars 41an
2015-09-19, 09:48
Alla stora encylindriga 4-taktare vibrerar mycket i rotationsriktningen. Jag har sett en modell som nästan skakade av sig stabilisatorn när 4-taktaren gick på måttligt varvtal.:scared:

Det blir korta vridpulser varje gång motorn tänder. Sen går motorn runt 1½ varv utan vibration innan nästa vridpuls kommer.
Blir det starkare eller svagare vibrationer med bensin, dvs brinner bensin snabbare än metanol?

Lars

mrfxcoupe
2015-09-19, 12:00
Hej. tack för era svar.
Angående om proppellern var balanserad utgår jag ifrån då K-Å inte är en du unge i denna hobby.

Men angående pulserna var intressant.. Men det finns så många en cylindriga motorer som är fyrtakt och jag har inte hört något om detta förut. Har sett Saitos 36 köras i provbänk och den upplevdes inte att den vibrerade.. Jag har flygit Saito 4 takt i alla år.. Gillar inte 2taktare. Och inte upplevt att dom vibrerar mer än vad tvåtaktare gör...
Men det var intressant att läsadet du skrev. Lars 41. Får fundera vidare.. Kansle ska sikta på en 2 cylindrig 4 taktare i stället..
Men då drar priserna iväg ännu värre..

Peter

K-Å
2015-09-20, 22:34
Var balanserad och jag har stött på flera NGH 38 som går otroligt hårt och vibrerar som tröskverk, men har även stött på en kille i Norge som hade en som gick hyffsat efter mycket jobb med inställningar tändning mm. Kör en Saito 36a och den vibrerar ca hälften så mycket som NGHN, vibrationer finns men de är hanterbara, med NGHN i en AT6a jag hade lossnade prylar i maskinen, inga allvarliga saker, roder spant mm..............

Skulle tveklöst satsa på en OS eller Saito Bensin, försök hitta en beg till rimligt pris.

MVH K-Å

mrfxcoupe
2015-09-21, 18:47
tack för era inlägg.. Något jag kom på var att har man stora encylindriga 4-taktare är att motvikten på vevaxeln är i balans med kolven. Kan man ha missat det på NGH:n?

Nå väl.. Jag har beslutat att fortsätta min Saito linje och kommer att leta en begagnad FG-36.. Får se om jag lyckas. :-)

Ha det gott och tack för ni tog er tid att svara på min fråga.
Peter

AnWi
2015-09-24, 15:03
Jag tar mig friheten att fortsätta denna tråd om ingen misstycker. Det är inte vettigt att söla ner min byggtråd med inlägg om denna trilskande motor.
Som svar på Peters fråga så har jag läst allt som går att läsa om NGH GH38 på RC Universe. En användare borrade dit bitar av tungsten för att "förbättra" balansen. NGHs utvecklare svarade så småningom att de gjort motsvarade tester men att det inte gav något resultat.
Det är nog oundvikligt att en fyrtaktare, som avger all energi vartannat varv, inte skulle vibrera. Jämför gärna encylindriga MC med fyrtaktsmotorer. De smäller sig fram i landskapet och vibrerar kraftigt.

Anders

AnWi
2015-09-24, 21:25
Det är mycket tveksamt att motorn någonsin varit provkörd på fabriken trots en svag bensindoft. Felaktigt ventilspel, tändinställningen stod "för tidigt" och nålarna stod för snålt. Efter en kväll, i gott sällskap, fick vi skapligt fart på motorn. Imorgon återstår intrimning och inkörning. Hoppas grannarna står ut men det låter ju inte värre än deras gräsklippare. Glad att ha kommit såhär långt.

thoabr
2015-09-25, 07:37
Hej

Kompen, kanske för hög. För snål inställning är inte bra.

Thomas

AnWi
2015-09-28, 10:39
En brist upptäckte jag i helgen. Walbro-förgasaren är ihopskruvad med 2st M5x40. De räcker precis genom den gängade flänsen på insugningsröret.
NGH skickar med en plåtvinkel, för att montera förgasaren på motorn. Denna gör att skruvarna inte räcker hela vägen så på den ena skruven hade gängan havererat av vibrationerna så motorn fick tjuvluft.
Efter att ha bytt till M5x50 är systemet tätt, jag har provat med startgas, och motorn går fint. Nu har jag tomgång på 1900-2000 varv, trots för liten propeller, och den varvar fint vid pådrag.

Saito
2015-09-30, 16:17
En sak kan va om du tag på en saito 220.
och bygga om tändsystem Och bensinförgasare.

Jag har byggt om min 220 med tändsystem, kör än på metanol.
De funkar mycket bra på hela varvregistret och tomgången är sagolik.
Lasse Tullinge mf