handdator

Visa fullständig version : Kan det ha varit Vertolhelikoptrar?



senmathal
2015-09-29, 22:33
I fredags, 25 sept, såg jag två helikoptrar som jag uppfattade hade dubbla rotorer och såg ut som vetolhelikoptrar. Dom korsade E4 mellan Härnösand och Örnsköldsvik och jag stannade på en parkering och klev ur bilen för att kunna se bättre. Dom passerade i stort sett rakt över där jag stod på relativt låg höjd. Men det finns väl inga sådan flygande i Sverige nu längre? Några utlänska på väg hem från något uppdrag? Norska?

/Mats

Ken1
2015-09-29, 22:40
Jag såg en här ovanför Slöinge för ca tre-fyra år sedan. Det var mig veterligen den sista flygande Vertolen, innan den gick i malpåse. Men..det är väl inte omöjligt att det finns fler som flyger i veteransammanhang, dvs nyrenoverade?

Kan vara som du säger utländska som varit på besök. Det var väl någon militärövning med nato o allt annat tjosan i norr för ett par månader sedan?

senmathal
2015-09-29, 22:50
Efter att ha Googlat en god stund hittade jag till slut den här tråden så jag är inte ensam om att ha sett dom i fredags. http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/frammande-makt-over-sodermalm.htm#comments Tydligen ska det ha stått Royal Airforce på dem. Kan dom ha varit på väg till Norge som ju är ett Natoland precis som England.

/Mats

Ken1
2015-09-30, 09:03
Ännu kaxigare än våra gamla Vertoler ju Chinook. Najs!. Jag har turen (oturen?) att bo i ett stråk där det förekommer mycket flygtrafik. Närheten till Ängelholm, o gamla F14 Halmstad bl.a. gjorde att man fick syn på mycket roligt när man var yngre.
men än idag passerar det flygplan och helikoptrar som man inte känner igen. :)

senmathal
2015-09-30, 15:02
Det roliga var att dom flög på så pass låg höjd och att jag hann se dom så länge även om jag inte kunde se att det stod Royal Air Force på dom. Trots sin storlek flyger dom så lugnt och relativt tyst men mäktigt, ungefär som när man ser Hercules flyga.

/Mats

Patrik B
2015-10-02, 09:01
Även jag såg dem när de flög över Stockholms stadshus