handdator

Visa fullständig version : Propellrars rotationsriktning?



pernstig
2015-10-04, 16:18
Så här har jag uppfattat de olika sätten att beskriva en propellers rotationsriktning:
Left hand (LH) = Counter clockwise (CCW) = "Puller" = "Normal rotation"
Right hand (RH) = Clockwise (CW) = "Pusher" = "Reversed rotation"
Rätta mig genast om jag har fel!

Denna bild föreställer uppenbarligen en "Normal" propeller:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37242__APC_Style_Propeller_8x8_Grey_2pcs_.html?s trSearch=APC%208x8

Men hur är det med denna? Bilden föreställer en "Skjutande" propeller men texten säger CCW dvs. "Normal"!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40699__APC_Style_Propeller_8x8_Grey_CCW_2pcs_.ht ml?strSearch=apc%208x8

Om jag vill ha en "Normal" propeller så jag bör väl beställa den första?

Matsa
2015-10-04, 16:30
Hej Leif
Du ska ha den första propellern.

Matsa...

Ålänning
2015-10-04, 17:19
En flygare på vårt fält så köpte en CCW-prop till ett flyg från HobbyKing. Det stod så på påsen också. Men det var en CW i den. =)

Hur är det tänkt med Left Hand och Right Hand? Får ingen bra bild i huvet som förklarar läget.

Mr J
2015-10-04, 18:02
Har du aldrig sett en analog klocka? :)

CW=Clock Wise=Medurs

CCW=Counter Clock Wise=Moturs

pernstig
2015-10-04, 18:08
Har du aldrig sett en analog klocka? :)

CW=Clock Wise=Medurs

CCW=Counter Clock Wise=Moturs

En fullskalapilot som ser propellern från cockpit håller nog inte med :)

Matsa
2015-10-04, 18:20
Om man tänker skjutande på en bensinare/metanolare så behöver man ju en pusher.
Med el går det bra att ändra rotationsriktningen.

Matsa...

Mr J
2015-10-04, 18:27
En fullskalapilot som ser propellern från cockpit håller nog inte med :)

Jag har mest flugit segel när det gäller fullskala, så jag tänker som en modellflygare... :-)

andWho
2015-10-04, 18:53
Sedan är det många som menar att CW/CCW refererar till gängan på motoraxeln. CCW prop -> CW gänga och vise versa. Vanligt i multkoptersammanhang
/A

Ålänning
2015-10-04, 21:32
Fortfarande ingen som kan beskriva left hand och right hand?

I RC-flygvärlden har jag alltid hört counterclockwise (moturs) från när man står framför flyget och tittar mot propellern.
I riktiga flygvärlden så har jag hört att det är från cockpit, "clockwise (CW)/right (in direction of flight)".

Men jag ser fortfarande inte hur begreppet "right hand" har kopplingen med medurs. Att man drar ner propellern på höger sida?!

Cox
2015-10-04, 22:20
"right-hand" kommer väl ifrån begreppet "höger-gängad".
Allt mäts ifrån cockpit dvs sett inifrån planet så går en right-hand propeller som en höger gängad skuv.

Pumpe
2015-10-11, 08:03
Det normala på enmotorigt är medurs, clockwise, right hand sett från förarplats.