handdator

Visa fullständig version : Ffvs j22



Evert
2015-10-10, 13:09
Hej
Håller på att bygga en J22 med samma typ av papper, som grabbarna på Flitetest (http://store.flitetest.com/all-aircraft/) använder när dom bygger sina kärror. Tänkte att det kanske kan vara intressant för er att se. Jag har aldrig byggt flygplan förut, så jag provar mig fram... :)

Originalet...
55013

Foam...
54968

Grabben inspekterar en modell, i storlek 1:72... :)
54960

Originalritningar från nätet hittades !!
54961

Uppskalade ritningar används som mall...
54962

Jag bygger kroppen, så att Flitetests motor-poddar passar. Jag har ju några andra kärror av dem sedan tidigare...
54963'

Skelettet klart...
54964

För att få FT-pappret formart, drar jag bort pappret på insidan...
54965

Koncentration...
54966

Kan ju vara en fördel att vara två, när man gör detta moment... lite trixikgt att skära, limma och tejpa samtidgit. :)
54967

Dåså. I FT:s egna vingar skär man ofta tre snitt, längs med framkanten på vingen, för att få en vingprofil. Jag använde istället tekniken, att skära bort pappret på insidan, precis som när jag rullade kroppen, man får en jämnare kant då.

54975

Nu ska jag bara montera in servon inne i vingarna, innan jag limmar. Men det får bli morgondagens lilla pyssel. Riktigt skoj att bygga denna kärra. FT:s papper är verkligen lättarbetat. Den uppmärksamme upptäcke dock lite rött på vingen. Och det är inte färg, men små blessyrer hör ju till... :)

54976

Rutan till förarhytten fick bli en DrPeperflaska... :)
54999

Fotsatt arbete på vingen. Servos placeras inne i vingen.
55000

Tog till endel i vinkeln på vingen, för att få lite mer stabilitet. Nu ska jag bara ta ur i själva kroppen, för att på plats med vingen. Det får vi ta tag i när barnen gått och lagt sig... Kunde kanske ha gjort vingprofilen lite tunnare, vi får se hur den flyger. Flitetests kärror har dessutom kapat av underdelen av vingen, på sina spitfire etc. för att undvinga wing-tipp-stall. Funderar på att göra det också...
55003

Sådär, då var höjdrodret på plats. Nu ska jag bara ta och sätta på servot bak, och måla och göra den snygg, så ... tja , så får vi se om den flyger !! :)
55007

Så var elektroniken på plats. Byggde in allt i själva kroppen, blev rätt ok, tycker jag... Men vi vet ju ännu inte om kärran flyger... :)
55012

Så var den lackad. Hoppas färgen jag har hemma räcker. Sen är det bara på med spinner och dekaler, så börjar den bli klar...
55022

Sådär, då har man fixat emblem i PDF för utskrift på självhäftande papper. Haha, det är alltid en utmaning att få plats med allt på sån liten yta som möjligt! Borde finnas någon ekvation för att få till det! :)
55027

Fluf
2015-10-10, 15:06
Kul projekt! Ska bli spännande att se hur det fortgår.

Var fick du tag på foamboarden? Jag har bara hittat kapaskivor lokalt och de är något tyngre och man kan inte riva av pappret på dem på samma sätt.

Evert
2015-10-11, 00:15
Hej Olof! Kul att du gillar projektet. :) Det är ju inte kanske som att bygga i balsa, men jag gillar verkligen detta material. Det går extremt snabbt att bygga, man kan forma och fixa som man vill, och pappret som sådant är ju otroligt lätt, samtidigt som det är väldigt stabilt och hållbart. Vi brukar köra dog-fight med våra kärror, och detta papper, är som att köra en pansarvagn, jämfört med kapaskivorna. Jag upplever dessa bättre på alla sätt och vis...

Jag ska kolla, det var en kompis till mig, Linus, som tog hem en bibba från USA. Samma som levererar till FT. Ser att du bor i Mölndal, annars hade det bara varit att komma förbi och greppa några (jag bor i Sollentuna norr om Stockholm). Men jag återkommer, ska checka med min flygkompis.

jocke1963
2015-10-11, 01:54
Nån som testat/vägt dessa?
http://www.mattonbutiken.se/index/browse/category/1231/Kartong_Panna_/Cellpannaer_Foamboard.html
http://webshop.materialbutiken.se/Start/PAPPER/KAPASKIVOR_FOAMBOARD
http://se.foamboards.eu/

Fluf
2015-10-11, 11:34
Nån som testat/vägt dessa?
http://www.mattonbutiken.se/index/browse/category/1231/Kartong_Panna_/Cellpannaer_Foamboard.html
http://webshop.materialbutiken.se/Start/PAPPER/KAPASKIVOR_FOAMBOARD
http://se.foamboards.eu/
Cellpannå = Kapaskiva om jag förstått rätt. De från mattonbutiken har jag byggt lite vingar med kfm3, kfm4 och kfm6 profiler, funkat riktigt bra men har lite andra egenskaper än de dollartree foam som byggs med här.

Evert
2015-10-12, 22:15
Ni som är mer erfarna byggare. Flitetests kärror har ofta tagit bort undersidan på ytterkanten på vingarna, för att undvika wing-tip-stalls. Tycker ni att jag ska göra det?

Fluf
2015-10-12, 23:22
Fördel = Mer lättfluget, särskilt vid laningar och svängar
Nackdel = Mer luftmotstånd

Skall väl ändå inte vara en räserkärra?

Lite undercamber eller vad det heter på svenska på topparna är nog bara sunt.

Evert
2015-10-13, 09:29
All right, då ska jag nog göra det. Mina andra FT-kärror har ju det, så då gör jag nog det med denna oxå...
55021

Evert
2015-10-13, 09:41
På tal om foam, så beställer Linus hem ytterligare två lådor nu. Alltså totalt 200 ark. Vi lägger själva 50kr i en låda, för varje ark vi använder, för att finanisera framtida köp, så ni kan oxå köpa för 50kr arket. Om någon bor i krokarna runt Sollentuna, och vill ha ark, så hojta till. Ni kan ju lägga ett speratat PM i så fall. Dom är inte helt lätta att få tag på. Vi har varit på massa återförsäljare att ta hem, men ingen har intresse. Obegriplingt, för det är så sjukt bra material.

Jag och Linus flyger för övrigt i klubben Electric Angels RC, på fältet alldeles vid Sollentuna kyrka. Vi far nog dit till helgen, om någon vill flyga. Då ska jag nog testa denna kärra oxå...

Fluf
2015-10-13, 11:40
Var beställer ni ifrån?

Bor i Göteborg så liten idé att sambeställa men jag kan behöva ett par lådor :)

Evert
2015-10-13, 17:26
Som sagt, det är inte jag som beställer, och med förbehåll att det är fel, men jag tror min polare beställer härifrån:

http://www.ebay.co.uk/itm/BAZIC-20-X-30-White-Foam-Board-Case-of-50-/262041906270

Evert
2015-10-13, 17:30
Hm, btw, hur brukar ni lägga upp bygg-loggar? Nu editerar jag bara i min första tråd... Kanske man ska lägga upp i tråden efterhand? Lite ovan... :)

Fluf
2015-10-13, 17:49
De flesta lägger upp allt eftersom i tråden med nya inlägg. Dels ser man att det kommit något nytt dels har man möjlighet att sortera diskussionsvärde efter senaste uppdateringen så att säga.,

Evert
2015-10-14, 18:22
Ah, oki! Då postar jag lite efterhand framöver.

Jag har lite stando i bygget nu, brukar ju annars vara rätt snabb, men just nu så:

1) Inväntar jag färg från MBS.
2) Och så trodde jag att jag hade beställt en spinner från rc-flyg, men hilfe, det hade jag ju inte alls !
3) Och så trodde jag att jag hade självhäftande papper att printa ut dekaler på, men ... näpp ... hittar inte dom.

Så, jag hinner kanske inte klart till helgen. Men jag borde ändå kunna ha maiden på lördag. Vilket ju ändå är det mest intressanta... Dvs flyger kärran? Iiii...

Evert
2015-10-15, 13:21
Så där, nu har jag printat ut dekalerna på självhäftande papper. Ibland är det svårt att få rätt nyans, men denna gång blev det bra, tycker jag.

55055

Evert
2015-10-16, 08:51
Ahhh, försöker få fast huven, men jag har bara nått jäkla skitlim hemma, not epoxy som tar timmar att limma. Försökte hålla, men gav upp efter 30 min. Nu får det ligga med böcker under press. Lim och klet överallt. Man kan inte nog betona vikten av bra lim när man håller på att bygga. HÄr skulle jag haft något som härdade på typ 5 minuter. Inte 5 timma... Surt, om man nu kletat ner allt, när övriga bygget gått så smärtfritt... Men det går ju alltid måla över...

Efter 30 min så här fick jag kramp...
55070

Får se hur det här bli...
55069

Evert
2015-10-16, 09:17
Haha, lol, jag har ju blandat expoxy av olika sorter, inte undra på att det inte härdar!! :)

Jahaja, hur ska jag få bort denna sörja då...

JahahSmiley smile :)

Lars 41an
2015-10-16, 09:51
Förtretligt! Prova med (röd)sprit och hushållspapper. Använd skyddshandskar av nitrilgummi!!!

Lycka till! /Lars

Evert
2015-10-16, 12:01
Sådär, nu är kärran redo för maiden !!

55072

Fluf
2015-10-16, 12:56
Wow'! Nice bygge, bortsett från motorkåpan blev det kanon finnish för första scratchbygge med egna ritningar/planer.

Impad :)

Evert
2015-10-16, 13:22
Hehe, jo, det blev inte riktigt snyggt där framme. Ser lite värre ut på bild, faktiskt, men jag ska göra något åt det där... Det är sånt där man stör sig på, när man byggt och fixat och donat. Nu är ju detta ett rätt enkelt och snabbyggd plan, men ändå... Jag ska fixa! :) Och så har jag beställt en röd spinner från rcflight, som ska sitta på.

Evert
2015-10-16, 13:30
En kärra för under 100:- ... Rätt ok... :)

Maiden på söndag. Det är väl då man får utvärdera den. Jag tror jag avvaktar att göra något mer på den, tills vi vet om den flyger... Vis av erfarenhet... :)

Evert
2015-10-18, 13:15
Sådär, nu har jag haft maiden. Hon fög som en gud!! Som ni ser drog hon lite åt vänster i början, men efter att trimmat henne flög hon så lungt och fint. Efter 2-3 minuter händer det dock något, hon blir svår att kontrollera, så jag beslutar mig för att ta ner henne rätt hårt. Ni ser det i slutet av detta klipp. Det visade sig att det var höger servo till skevrodret som lagt av. Det var ett sånt där billigt servo från HobbyKing. Tror det är mitt femte som gått sönder. Så jag ska operera ut båda servona till skevrodrena, och ersätta med bättre. Dumt att jag inte gjorde det från början, men man lär sig. Dumt att snåla på elektroniken... :)

Men det gick ju trots avsaknaden av ett servo att kontrollera henne. J22 är verklien en imponerande konstruktion. Jag rekommenderar verkligen andra att testa att bygga henne! En skönhet att se på, och definitivt en fröjd att flyga !!


https://youtu.be/KpSEpuqZoK0

Evert
2015-10-18, 13:48
Flygare skydd !! :)

55135

Thomas
2015-10-18, 16:35
Grattis till maiden!
Det såg ju riktigt bra ut, trots vingel-vingel i början.

Som "småservo" brukar jag använda emax servo, riktigt bra för lite pengar... http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xemax+s ervo.TRS0&_nkw=emax+servo&_sacat=0

Evert
2015-10-18, 23:03
Aha, bra att du säger det. Jag har nämligen 5 identiska liggandes i hyllan, hade tänkt pula in dem ivkäll, istället för dom som sitter i nu.

Jodu, shit, kärran rollade rätt hårt åt vänster innan trimmning. Om man spelar i slow motion, ser man att den rollat ett halvt varv åt vänster, innan jag fått ner handen på kontrollen... Det gäller att ha tungan rätt i mun, på sina första flygningar! Aaaaltid lika nervöst !! Lol... :)

Elgstrand
2015-10-18, 23:10
Tjenare!

Trevlig maskin du har byggt :applouse: Jag byggde också en Ffvs j22 en gång, men vi gjorde slut efter första "flyningen" :sarcastic:

55170

Hoppas vi får se en till film med din snart. Vill du få det lite lättare i starten kan du kasta lite mera vågrätt, det brukar göra det lite lättare att få upp flygfarten, ett tips i all välmening.

Ha det så gött!

Evert
2015-10-18, 23:28
MAn tackar alltid för alla tips man kan få !! Ett generellt sådant, vis av erfarenhet, är att försöka ha tyngpunkten långt fram första flygningen. När man scratchbygger, har man ju inte riktigt koll på all aerodynamik, exakta vinklar på motor, vingar osv osv. Min första scratch, som jag byggde på någon dag, bara för att testa, var en messersmith 109. Hon var heeeeeelt omöjigt att flyga, drog rakt upp, sen hooovrade hon typ okontrollerat. Ahh, det skulle man ha haft på film. Hysteriskt roligt. Kan ännu inte hålla mig från att skratta när jag tänker på henne. Där missade jag något väldigt väsentligt i konstruktionern. Men erkänn att hon var hysteriskt fin!! Haha, lol, skrattar varje ggn jag tittar på henne. Brun packtejp, till kammo... Shit... :)))))) Men jag lärde mig mycket av henne. Bl.a. betydelsen att få ner tyngpunkten. I denna hade jag batteriet i förarhytten, vilket gjorde att tyngpunkten flyttade fram när jag dök, och bak när jag steg. Så det var lite som att flyga en JAS39, med datorn frånkopplad. Hon for och flängde heeeelt hysteriskt. Men skoj var det. Och galet. Precis som det ska vara när man flyger !!

55171

Evert
2015-10-18, 23:29
btw, Elgstrand, snygg kärra !!

Evert
2015-10-18, 23:31
... och visst var min och min flyg-polares barn intresserade av flygningen... 1 sekunde fter jag startar:

"Nu går vi".
"Jaaaa, nu går vi och leker!"

MEn hallå kids, ni ska ju tycka att det är jäääääte skoj att titta när era pappor flyger, juh !!

Evert
2015-10-19, 14:49
Sådär, gamla servon utopererade, och nya insatta. Snart för TO igen !!

55176

55177

55178

Elgstrand
2015-10-19, 15:16
Härligt! Flyg lågt och fort! :)

Evert
2015-10-19, 16:40
Hehe, jajamän !! :)

Evert
2015-10-19, 16:41
Mitt höjdroder ligger fö. och brummar betänkligt... Hmmm...

Evert
2015-11-03, 16:32
Jag har ytterligare endel flygning med min J22:a. Den är ju inte den mest lättflugna kärran, men den är ju inte heller helt intrimmad. Jag upplever henne "trög" på kontrollerna i höjdled, så jag ska testa att flytta bak tyngpunkten lite.

Jag måste okcså köra med rätt mycket upp-trim på höjdrodret. Det problemet kan ligga i att vinkel på framvingen och bakvingen är lite olika. Framvingel är lite nedvinklad, i förhållande till bakvingen.

Men vis av erfarenhet, ska man bara ändra en sak i taget, annars kan det hela sluta i krach. Så jag ska först testa att flytta tyngpunkten 5-10mm bakåt och ser hur hon beter sig.

Sen ska jag testa att ändra vinkeln på framvingen lite. Kanske 5mm upp i framdelen, i förhållande till bakdelen. Men jag kan ju börja med 2mm, och sedan jobba mig uppåt. Små steg, är bra medicin mot haveri... :)

Evert
2015-11-04, 18:15
Här är fö. ritningarna och dekalerna till kärran.

55506

55507

Thomas
2015-11-04, 21:47
I princip ska man dra en "datumlinje" längs hela flygplanskroppen.
Motorriktning, riggningsvinkel på huvudvingen och stabben ska läggas i förhållande till denna linje.
En bärande vingprofil ska ha lite nedåtriktning på motorn, en symmetrisk profil kan ha motorn i samma linje som datumlinjen.
En flat stabbe bör ligga i datumlinjen, en bärande stabbe ger stjärten lite lyfttendenser. Detta kan kompenseras med en aning mindre nedåtriktning på motorn.
Vid bärande vingprofil på huvudvingen så kan det vara någon grad positiv riggningsvinkel, men då får detta kompenseras med lite nedåtriktning på motorn.
Om man har symmetrisk vingprofil bör riggningsvinkeln vara (nära) noll.

Vingprofilen på din pdf är ju ganska symmetrisk, men vingen verkar ha en aning positiv riggningsvinkel.
Denna kärran trivs nog bäst inom ett visst hastighetsområde, går det fortare stiger den, går det långsammare så sjunker den.
Men, som sagt, hastighetsökning (och därmed stig) kan kompenseras med en aning nedåtriktning på motorn.

Det är "bara" att experimentera lite.... ALLT hänger ihop!

Snygg förebild, förresten!