handdator

Visa fullständig version : Propellerbyte! Hjälp fms1280



Killenheladagen
2015-10-11, 20:37
Hej!
Jag upptäckte idag efter flygning med min fms Easytrainer 1280 (bixlerkopian)alltså push-propp och märkte hemma små sprickor i propellerns centerskaft samt att "motorbultarna" till spinnern om jag kan kalla det har försvunnit?!?

Original är 4x4 (hög kv, 2640) och jag vill gärna köpa den inom Sverige men har svårt att hitta den speccen, vill helst inte gå upp t 5x3 som jag kan hitta.

Jag flög ganska hårt och vet ej om sprickorna är ytliga och om jag tänker rätt så kan inte spinnern skruva av sig då den är under tryck, vågar jag flyga denna eller ska jag grunda den och bara köra den andra kärran medan jag väntar på ny propp?

Följer för övrigt med spinner + motorbultarna med propellrar man köper eller måste jag köpa detta separat?

Kanske någon vänlig själ kan skicka mig nåt som ligger? Kan betala med banköverföring el swish!

Snälla hjälp!

Fluf
2015-10-11, 22:43
Materialutmattning i propellrar skall man vara försiktig med, så den propellern skall bytas.

När man köper propeller följer inte några bultar eller liknande med, de är specifika för motorn/propelleradaptern.

Muttrar och skruvar är oftast relativt standard M3, M4 etc så de är ofta ganska lätta att ersätta från verktygslåda eller liknande. Vet inte hur motorinfästet ser ut i standard för den propellern så kan int euttala mig om exakt vad du skall göra.

Man kan klippa ner en 5x4 till ungefär 4x4 efter behov, bara man balanserar den efteråt, det finns en massa guider till hur man gör på nätet :)

Xenon
2015-10-11, 22:57
Denna propeller du menar?

http://www.umearc.se/propeller-4x4-2-blad-easy-train

Ted_B
2015-10-11, 23:18
Jag tror det är 5x3 till 1280 mm modellen, 4x4 är väl till 800 mm easytrainern?
http://www.hobbyequipment.se/flygplan/reservdelar/fms/easy-trainer-1280/propeller-5x3-2-blad-easy-train-1200mmred-dragon.html

Ted_B
2015-10-11, 23:23
På FMS hemsida står det också 5x3 i specen, har du mätt din till 4 tum diameter?

Killenheladagen
2015-10-11, 23:26
Men gud, i mina specs som äf 1280mm modellen står 4x4 men den verkar ju inte särskilt pålitlig, tack för länkar Xenon och Ted, Ted B; du har en sån? Vad står i din manual? Finns det kanske olika versioner av detta plan? ?
Oavsett 4x4 och 5x3 skall dra lika mycket kraft nästan och är det jag skall ha, det jag kallar spinnern hittar jag nog nån skruv att få in, tack, då stannar det planet på marken tills jag bytt propeller då, en till fråga (kanske dum) jag kan köpa vilken propp som helst? Spelar ingen roll att det är en push-propp-setup? Bara se till att få åt rätt håll!
Vad kan ha skapat detta?? När jag i slutet eller botten på ett glid dunkar på gas gör jag det ej steglöst utan bara rakt upp med gasen, kan det "slagit sönder" proppen? Typ som om man slår på backen på en utombordare på en tung segelbåt som färdas i 9knop?

Killenheladagen
2015-10-11, 23:28
På FMS hemsida står det också 5x3 i specen, har du mätt din till 4 tum diameter?
Nej ej mätt, skall genast göras

Killenheladagen
2015-10-11, 23:30
Mätte exakt 12,7 dvs 5tum!!! Min manual säger 4x4 vilket är lögn!

Killenheladagen
2015-10-11, 23:34
Så så kan jag ju köpa en 5x3 ! Och försöka hitta proppskruvarna på nåt sätt!
Enligt manualen skall också esc indikera hur många celler det är i batteriet genom antal pip och det stämmer ej heller? Mina 2s får 1pip (1s) och programmeringen skall ske genom blippsignaler men hur skall jag våga det nu?
Jäkla fms! Är de kända för taskiga manualer och taskig kvalité?

Killenheladagen
2015-10-11, 23:37
Denna propeller du menar?

http://www.umearc.se/propeller-4x4-2-blad-easy-train
Ja jag trodde ju det för det stod i manualen men den mätte 5tum! X3 antar jag då, skall försöka mäta det med..

Ted_B
2015-10-11, 23:44
Propellern sitter ju på den där distansen med en sexkant på och motsvarande sexkanthål i propellern, vanliga propar har bara ett runt hål, så enklast är att beställa en originalprop.
Vad är det för skruvar du menar,det är ju bara distansen, propen och en spinner/mutter som dras fast?

Min manual står det också fel propstorlek i, kan ju vara så att de bytt propeller men inte uppdaterat manualen?

Killenheladagen
2015-10-12, 09:45
Propellern sitter ju på den där distansen med en sexkant på och motsvarande sexkanthål i propellern, vanliga propar har bara ett runt hål, så enklast är att beställa en originalprop.
Vad är det för skruvar du menar,det är ju bara distansen, propen och en spinner/mutter som dras fast?

Min manual står det också fel propstorlek i, kan ju vara så att de bytt propeller men inte uppdaterat manualen?
Hej Ted och tack!

Den del som säkrar propellern, saknar bultar, längst ut på axeln ! Där saknar jag "spärrbultar"
Skulle jag hålla i proppen och skruva delen längst ut t v så skulle jag skruva av den är du med?