handdator

Visa fullständig version : poison på el



vire
2015-10-25, 22:44
är 2 st i klubben som startar varsit poison bygge flyg klar vikt ca 1,4 kg. lite råd vill vi ha .
El motor nr 1. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__80669__Turnigy_Aerodrive_SK3_3542_1185kv_Brushle ss_Outrunner_Motor_EU_Warehouse_.html

el motor nr 2. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37266__Turnigy_G32_Brushless_Outrunner_530kv_32_ Glow_EU_Warehouse_.html

sedan detta om det står 1000kv använder 3S eller 4S vad blir skilnaden på samma motor
vilken storlek på propeller rekomenderar ni till planet .


mycket tacksam för svar

pgrts
2015-10-26, 07:28
Jag hade säkert valt den första motorn. Den är lättare och då kan man använda lättare och billigare batteri.
Varvtalet motsvarar mera en normal tvåtaktare så man behöver inte ha allt för stor propeller som kräver styltor till hjulen.
Tester på nätet :
Made a couple of bench test with 3 lipo turnigy 3000, running is very smooth.
Prop Graupner 11x5 E, 10,400 RPM, 34 Ah, 380 Watts
Prop HK 11x5,5 E, 9,600 RPM, 38 Ah, 420 Watts

I used a Plush 40a and a Zippy flightmax 4s 2650mah 40c, plus a 10-6 prop.

Alltså 12*6 till 12*8 med 3 celler eller 10 tums till 4 celler

jag tror att jag hade valt 12*6 med 3 celler.

freddan_6
2015-10-26, 08:34
Jag hade valt nåt emellan. Jag har en äldre version av den lättare i en Acromaster på 1200 gram. Man kan köra 12x6 om man bara drar 10sekundersrepor på fullgas. Naturligtvis bränner man setupen om man kör fullgas hela tiden. 11x5,5 är rätt propeller, men då kan man inte hovra på slutet. 3548/840kv med 11x5,5 - 12x6 och 4S blir störtbra till en poison. Eller 3548/1050 med 11x5,5 - 12x6 på 3S.

Edit - hur är det med bakvikt? Jag har en Jen .37 på 390 gram som motor i min plus en tank på 200gram. Du kan ha tungt batteri och lätt motor eller bygga väldigt lätt där bak eller sätta på en tung motor, eller förlänga motorspant.....

McRegor
2015-10-26, 09:38
Jag håller nog till stor del med Patrik och hela hans resonemang för lättare totalvikt är nästan jämt att föredra. Och är den verkliga flygvikten ca: 1,4 kg med den lättare setupen - och den kan ge typ 400 W inmatat eller gärna lite mera - så bör det utan vidare räcka för nån 3D-kärra kan man väl ändå inte anse att en Poison är. Sen måste man ju till sist även ta hänsyn till hur mycket vikt man behöver framtill för att få till rätt TP.
Roger

pgrts
2015-10-26, 12:38
Man kan väl anse att Poison som är en FUNFLY var föregångaren till 3D i alla fall :-)
350 W/kg för den typen av flygning bör man väl ganska enkelt kunna plocka från motorn som är "stämplad" 750W (troligen vid 4 celler). Självklart ska man bygga en elmodell så lätt det går, vilket inte är så svårt om man tänker efter. Påfrestningarna är ju mindre än med en förbränningsmotor som sparkar varje varv. 1400 gram är modellen i byggsats med rejäl rova så de 1200 gram som anges måste väl innebära att kärran är lättad en del.

vire
2015-10-26, 13:03
Okej jag lyssnar. Detta med varvtal. Vill inte ha långa struts ben . Men inte heller ett plan som går fort. Tanken är ett bus plan att ha med sig i bilen på jobb resor.

vire
2015-10-27, 21:37
tänker köra med denna setup . några komentarer BRA eller SKIT tack!
Motor Turnigy Aerodrive SK3 - 3548- 1050kv

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36404__Turnigy_Aerodrive_SK3_3548_1050kv_Brushle ss_Outrunner_Motor_EU_Warehouse_.html
Fartreglage Hobby King 60A ESC 4A UBEC

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32475__Hobby_King_60A_ESC_4A_UBEC_EU_warehouse_. html
Batteri ZIPPY Compact 2200mAh 4S 25C

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36072__ZIPPY_Compact_2200mAh_4S_25C_Lipo_Pack_EU _Warehouse_.html
propeller APC 11*6

freddan_6
2015-10-28, 08:33
Bra grejor Motor+ESC. Om ESC får kylning tål den överström. Zippy Compact har jag hört både dåligt och bra om så de verkar variera beroende på storlek. Jag har bara ett zippy compact och det fungerar (4S 1300mAh) men det är bara till borrmaskinen där strömmen är väldigt låg, jag använder 10C. Det var märkt 35C och har 16C i verkligheten, lite väl svagt. Jag tror du behöver verkliga 25C inte glad och positiv märkning. Jag skulle gått på mera C (minst 65C på kinabatterier, minst 35C på såna man köper i sverige)

(C=roten ur (6*kapacitet/Snitt_Cell_R_i))
Snitt_Cell_R_I är genomsnittligt inre motstånd i cellerna.

henke2
2015-10-28, 09:16
Vill inte ha långa struts ben .

Det vill jag. Det ger bara fördelar på alla plan. kortare start/landningssträcka, lägre landningsfart, mer frigång för propeller, mindre risk för att slå över, mer ben som kan agera stötdämpare osv... Du kan dessutom gå upp från 11-12" som föreslås till kanske 15" och vinna en himla massa i effektivitet. Snegla kanske på en multirotormotor som orkar med lite mer propeller. Struts FTW!

McRegor
2015-10-28, 09:57
Nåja - inte heller jag är så förtjust i höga struts-ställ och proppar som är mer eller mindre "överstora" i relation till kärrans storlek så gå du på det du själv föreslagit - möjligen undantagandes ack-valet. Effektiviteten är inte det som är det avgörande för denna typ av kärra. Har dåliga erfarenheter av Zippy Compact 3S1800 men har under senaste månaderna kört relativt mycket med Turnigy 3S2200 40C och med hittills helt OK resultat. Har också en kompis som bara beställer Turnigys 20C-ackar och han är väldigt nöjd med dessa. Annars är GensAce-ackarna i denna storlek ett rätt säkert alternativ - om än något dyrare.
Roger

freddan_6
2015-10-28, 10:37
Har dåliga erfarenheter av Zippy Compact 3S1800 men har under senaste månaderna kört relativt mycket med Turnigy 3S2200 40C och med hittills helt OK resultat.
Roger
<Trådkapning>
Har du mätt Ri på dessa?. Mitt bästa batteri är Rhino 1000mAh/40C(25C i verkligheten) och 2250mAh/40C(20C i verkligheten) från 2009. 170 cykler på det första och det börjar sacka, 105 cykler på det andra och lika bra Ri som nya Giant Powe/65C (25C i verkligheten)
Jag mäter alltid Ri i 22C och storageladdat. Jag får lite lägre värde än om jag mäter fullladdat, men bara man gör på samma sätt hela tiden
</Trådkapning>
mvh //Fredrik

McRegor
2015-10-28, 11:04
Problemet med mina Compact-ackar är att dom trots låga strömuttag (och låga kapacitetsuttag) började svälla tämligen snart. Har t ex GensAce som är betydligt äldre och använts mycket mera men som fungerar mycket bättre och som har hanterats snarlikt - och som inte visat några tendenser att börja svälla. Fast mina särklassigt bästa sett i hur länge dom fungerat är ett par Kokam 3S730 som är inne i sin 10:e säsong just nu. Och ett av dessa två är aldrig balanseringsladdat - det andra monterade jag in en balanseringskontakt i för typ 5 år sedan men det höll perfekt balans när jag då mätte upp det.
Roger

vire
2015-10-28, 20:19
okej ska koll på bättre batteri.hur räknar man ut flyg tiden på batterier

hakank
2015-10-30, 16:26
Batteritiden kan du räkna ut här om du känner till genomsnittligt strömuttag: http://www.scoutuav.com/2011/05/12/calculate-flight-time/

McRegor
2015-10-30, 20:21
Jo - men vilken nybörjare på el känner till sin första elkärras genomsnittliga strömförbrukning ?
Enklare att testa som redan beskrivits.
Dessutom visar den länkade kalkylatorn fel eftersom den räknar till helt urdragen ack (100 %) - så använd inte denna kalkylator.
Roger

henke2
2015-10-31, 11:24
Jo - men vilken nybörjare på el känner till sin första elkärras genomsnittliga strömförbrukning ?
Enklare att testa som redan beskrivits.
Dessutom visar den länkade kalkylatorn fel eftersom den räknar till helt urdragen ack (100 %) - så använd inte denna kalkylator.
Roger

Det är väl det som var frågan vilken flygtid man får. Då är det väl rimligt att man räknar med ackens kapacitet. Annars är det ju bara att svara 1minut + reserv så har vi klarat av alla setuper i världen.

pgrts
2015-10-31, 15:05
Flygtiden beror nog mera på flygstil.
Det är en aning skillnad om man flyger pylon med 100% hela tiden eller om man tuffar runt på minfart.
Om jag har en setup där jag kan flyga 10 minuter i min normala stil så får jag bara 7-8 minuter om jag flyger när det blåser rejält. Det är ju inte rimligt väl? Jag flyger betydligt fortare i svängarna och i medvinden när det blåser för att ha mera marginal för eventuella snurror som kan få planet att stalla.
Om jag flyger 10 minuter med min flygstil så kan en annan pilot kanske bara få ut 6 minuter med sin aggressivare flygning.
Man kommer nog närmast sanningen om man frågar någon med samma setup än om man försöker räkna sig fram när det gäller en Funfly som detta.
1 minut plus reserv är väl sanslöst vettigt som första test. Då kan man ju mäta hur mycket mAh man har tagit ur batteriet vid första flygningen och lätt se hur många minuter man skulle kunnat flyga med samma flygstil.

McRegor
2015-10-31, 18:27
Märkligt svar, Henke. Du med din erfarenhet borde väl veta att man inte enkelt kan räkna på detta utan att känna till saker som t ex flygstilen - alltså det Patrik förklarar i inlägget under ditt. Det är väl bara att börja med ett par minuters flygtid och mäta och sen öka på flygtiden.
Roger

hakank
2015-11-01, 09:30
Det finns nog ingen, inte ens de mest rutinerade som kan tala om på en given dag och vid ett givet tillfälle vilken flygtid man kommer att få vid en specifik flygning. Som Patrik upplyser så beror det på många faktorer.


Vad man därimot kan få är ett hum om flygtiden när man skissar på en setup. Känner man till max strömuttag vid full gas vet man också ungefär halv gas. Med kalkylatorn ovan få detta hum. Och visst. Man skall inte dra ur accen till mer än 65-70%. Ett hyffsat fartreglage slår i från innan det är för sent. Själv använder jag mig av: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3278&p=lipo-1-8s-testare-skyddslarm som jag vid första flygning ställer på 3.6v / cell vilket ger en bra marginal.