handdator

Visa fullständig version : Östersundsträffen / RCFF Shootout (?) 30/6 - 3/7 2016



Micke.Falo
2015-11-15, 10:51
Nu är alla datum satta för 2016års Östersundsträff!!

Anmälan gör ni på hemsidan: www.ostersundstraffen.nu (http://www.ostersundstraffen.nu)


För er som inte besökt oss tidigare har vi vår träff på Optansflygfält. Flygfältet som ligger ca 1mil från Östersund erbjuder stora gräsytor och en asfalterad huvudbana, vilket gör det möjligt för att flyga allt från jet till linflyg. På fältet huserar ett antal flygande klubbar inom olika flygsätt. Men under "vår" helg begränsas övrig flygverksamhet så vi får flyga ostört.

Restaurang finns inom promenadavstånd vid flyg o lottamuseet förutom fiket i depån.
Husvagnsplats/tältplats i anslutning till anläggningen. Närmsta affär mm finns inom 5km i Brunflo.

Men framför allt har vi haft mycket trevligt och roligt under denna träff i alla år tack vare alla träffdeltagare, svenskar, skåningar och norrmän i en salig blandning.

Klart värt att planera in i träffkalendern!

Välkomna till 2016års förmodligen trevligaste modellflygträff mitt i Sverige!

LIP
2015-11-15, 15:18
Tänkte anmäla mig till 2016 års meeting, men till min förvåning ser det ut som om jag redan är anmäld. Inte för att jag vet att jag gjort anmälan innan inbjudan kom ut, men det är bra att jag finns med på den självklara meetingsdeltagarlistan för då slipper jag göra anmälan själv.
Självklart att jag kommer men det är lite surt att Kaj Krut han före.:banghead:

Micke.Falo
2015-11-15, 15:48
Tänkte anmäla mig till 2016 års meeting, men till min förvåning ser det ut som om jag redan är anmäld. Inte för att jag vet att jag gjort anmälan innan inbjudan kom ut, men det är bra att jag finns med på den självklara meetingsdeltagarlistan för då slipper jag göra anmälan själv.
Självklart att jag kommer men det är lite surt att Kaj Krut han före.:banghead:

24e Juli har jag en anmälan från dig.

/Micke

LIP
2015-11-15, 22:14
OK, då var jag förutseende men det hjälpte inte, Kaj Krut hann före i alla fall.:1dontknow:

kay.krut
2015-11-18, 14:06
Men Lasse, du får gärna byta plats med mig. Jag lär komma upp ändå, oavsett var jag står på listan! Anledningen till att jag står först är att jag anmälde mig innan vi for tillbaka hem till Skåne i somras. Det gäller att vara på hugget Lasse!

Kram på er,

Kay krut

LIP
2015-11-18, 15:43
Nämen så skall vi väl inte behöva göra, det är klart att du skall stå överst, jag försökte ju bara få igång dig och det lyckades tydligen. Det är så sällan jag ser dig på forumet, vad finns på byggbordet nu?

En önskan om trevliga helger framöver.

Lasse



Men Lasse, du får gärna byta plats med mig. Jag lär komma upp ändå, oavsett var jag står på listan! Anledningen till att jag står först är att jag anmälde mig innan vi for tillbaka hem till Skåne i somras. Det gäller att vara på hugget Lasse!

Kram på er,

Kay krut

kay.krut
2015-11-19, 12:52
Nej för fasen Lasse, inte går man väl igång för så lite. Jag ville bara vara snäll och erbjuda platsen till dej. Nu får du ta chansen till nästa år.
Jo, på byggbordet ligger en Sopwith Camel 1:4, en Micke Reves museiskalamaskin. Jag köpte satsen av Benny Carlsson för ett par månader sedan och den ska jag flyga med på Östersundsträffen. Jag har ju ett halvt år på mig att få den flygfärdig så det ska nog ordna sig. Mycket pill med många fina laserskurna bitar och en jädrans massa metalldelar som ska på plats.
Jag hittade en förträfflig Asp 160-boxer för en tid sedan och den lär räcka för den här maskinen. Den passar perfekt bakom kåpan.

Kay krut i Svedala

LIP
2015-11-19, 13:32
Ok Kay,

Det ser riktigt trevligt ut med krysstagning med lina.
Vi får kanske se bygget vidare i byggdagboken för det ser intressant ut.
Jag har förhoppningen att få min Minimoa färdig till Östersund.

kay.krut
2015-11-19, 16:43
Ja, nog kan det väl bli ett par bilder på f..styget vad det lider men någon byggblogg lär det inte bli för tiden räcker liksom inte riktigt till.
Jag fick ett par ord med Mickes grabb nu i veckan och han menade att det gick minst lika bra att använda små trästag mellan spryglarna i stället för vajer. Så jag tror nog att jag gör så. Han bör ju veta, det är ju hans farsa som står för konstruktionen. Det går betydligt fortare med trästag och det syns ändå inte när klädseln kommit på. Jag återkommer på byggdagboken så småningom när det blir läge.

Kay krut i Svedala

kjni
2015-11-21, 20:56
Snart är det sommar och en ny Östersundsträff men för att överleva vintern skulle det vara trevligt att se några blänkare om vad ni planerar att ta med för modeller till träffen - nya eller gamla bekanta?

Jag har startat ett nytt bygge som kanske hinner bli färdigt till sommaren...men berättar inte vad det skall bli ännu.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0185.jpeg

MVH
Kjell Nilsson

kay.krut
2015-11-23, 19:15
Som jag skrev ovan så har jag också startat med ett bygge som jag tänkte ta med upp till sommarn. Tyvärr så går det nog inte att hemlighålla det här bygget. Alla ser ju att det är en dromedar, eller kanske rent av en Camel. Annars blir det väl ett par Cubbar som vanligt när vi åker upp. Det ryktas att vår vän Peter i Älmhult också har införskaffat ett par storcubbar inför nästa träff. Så det lär nog komma lite nya kärror också.

Kay krut i Svedala

kjni
2015-11-23, 21:38
Det där blir fint! Vad är spännvidden?

/Kjell

kay.krut
2015-11-24, 10:05
Den är i skala 1:4 så spännvidden blir ca 2150 mm. Lagom för en 160 boxer om man inte har tankar på att flyga pylon med den!
Jag tänker ge den id B3889, en replika som är byggd på mycket originaldelar. Den kärran har en rolig bakgrund, byggd i England, såld till USA, Nya Zeeland och tillbaka till USA. Var den finns nu vette tusan. För några år sedan hittade jag en film på tuben som visade en Camel som tappar kåpan i luften. Delar av denna fastnar i riggningen på kärran, sliter loss kulsprutan och ställer till det för piloten som dock kan landa utan större problem. Det visar sig att det är just denna kärra som jag nu bygger. Jag skall dock se till att fästa noskåpan ordentligt.
Förebilden flögs av en gentleman som hette Clive Collett.

Foto: Philip Treweek NZ

kay.krut
2015-11-24, 11:28
Var den finns nu, jo den lär tillhöra " The Vintage Aviator Collection" på New Zealand. Den är fortfarande i fullt flygbart skick och flygs enligt uppgift ganska ofta. Kul att ens kärra flyger i fullskala.

Kay krut i Svedala

kjni
2016-01-01, 14:28
Det här är vad jag håller på med inför årets Östersundsträff (http://www.ostersundstraffen.nu). Gillar ju gamla dubbeldäckare och eftersom jag fick köpa en beg Seidel 7/70 i slutet av hösten passade en Sopwith Pup bra. Det är en byggsats i skala 1/3 från Balsa USA. Kanske blir den lite väl stor för motorn men en Pup i skala 1/4 blir å andra sidan för liten... Vi får väl se om det blir en användbar kombination.
Som vanligt är ambitionen att göra en lagom detaljerad bruksmodell och inte gå "all in" vad gäller skaladetaljeringen.
Kan väl också berätta att jag inte är så där väldigt nöjd med kvaliteten på byggsatsen. En del delar är i krokig lättplywood och stansningen är nog gjord men en ganska sliten stans. Stor skillnad mot laserskurna eller frästa delar. Inget av materialet i satsen är märkt på något sätt och ritningen en tämligen dålig kopiering där måtten inte alltid stämmer med de stansade delarna. Det blir alltså lite improvisation och gissningar....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/pup_50.jpg

Motorn, som i grunden är en glödstiftare, kommer att bli konverterad till tändsystem från Rcexl och förhoppningsvis gå att köra på bensin. Jag har hittills tillverkat en magnetring som sitter på medbringaren och en hållare för sensorn. Tändstiften är med glödstiftsgänga så motorn är inte rörd på annat sätt än att medbringaren är svarvad för att göra det möjligt att fästa magnetringen.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050131.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050133.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050134.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050137.jpeg

Rapport kommer när motorn är provkörd.

MVH och Gott Nytt År!
Kjell

kay.krut
2016-01-04, 18:02
Skoj Kjell då får vi konkurrens i lufthavet, Ragnar med sin Fokker DR1:a och jag med min Camel. Det kan bli häftiga luftstrider över Östersund till sommaren.

Vad gäller din byggsats från Balsa USA så lär du inte vara ensam om att inte gilla deras stansning. Jag har själv upplevt detsamma med en byggsats från dem. Däremot är jag mycket nöjd med den materialsats som jag byggt Camelen av. Micke Reeves har otrolig finish på sina byggsatser och dom är väl värda sitt pris. Bitarna passar så fint ihop så det blev nästan inget att slipa. Ritningarna är helt rätt, även om de inte visar allt men en van byggare klarar detta fint. Så ingen ska vara rädd för att bygga en modell från honom och jag kan verkligen rekommendera det.

Jag vill passa på att önska alla modellflygvänner en god fortsättning på det nya året.

Kay krut

Lelle
2016-01-10, 06:55
Kjell.
Trevligt att se den gamla 7-70:an får nytt liv och kommer till användning igen. Bra jobbat , och snyggt blir det. :)

K-Å
2016-01-11, 21:40
Enligt den tradition vi drog igång i fjol så har jag från säker källa att det stundar skalatävling även under årets upplaga av Östersundsträffen. Vidare så har de svenske kokat ihop ett embryo till landskampen mellan Sverige och Norge som ska avgöras på Östersundsträffen 2016.

MVH K-Å

Micke.Falo
2016-01-24, 18:52
Så här nära har det inte varit till träffen i år ännu...

Planera in ett besök på årets kanske trevligaste träff.
Ni lär få se några av projekten i denna tråd och även byggtråden flygas och kanske premiärflygas. Ett ypperligt tillfälle att andas modellflyg i ett par dagar.
Anmäler er gör ni på www.ostersundstraffen.nu

Välkomna!!

kjni
2016-01-28, 20:42
”FLY ONLY”-tävling på Östersundsträffen 2016 !!! (http://www.ostersundstraffen.nu/?p=661)


Nu är det klart att det blir en ”Fly only”-skalatävling på årets Östersundsträff. Det är en enkel form av skala-tävling där alla typer modeller kan deltaga. Enda kravet är att modellen har en riktig förebild som har flugit. Det är till och med så att det räcker att modellen kan identifieras som lik den riktiga typen av flygplan, dvs den behöver inte vara lik en enskild individ. T ex som dokumentation för en Spitfire-modell räcker det med att visa en bild på en riktig Spitfire så att man ser att flygplanstypen är samma.
Flygningarna består av ett enkelt program med start, rak förbiflygning, valfri manöver 1, valfri manöver 2 och landning.

De valfria manövrerna finns beskrivna i FAI Sporting Code (http://www.fai.org/) för F4C. Du kan ladda ner den kompletta dokumentationen här (http://www.fai.org/downloads/ciam/SC4_F4_2015).

Här hittar du reglerna för tävlingen och skisser på de valfria manövrerna. (http://www.dokumenta.se/modellflyg/OSD2015/FlyOnlyÖSD.pdf)

Alla manövrar har samma poängsättning. Domarna ger poäng 10 (för en perfekt manöver) och ner till 0 för en värdelös…
Denna poäng multipliceras med K-faktorn för manövern och här har alla manövrar K=16. Man kan alltså få ihop 5x10x16=800 poäng för en helt perfekt flygning.
Så ett taktiskt val är väl att välja manövrar som man kan utföra på ett bra sätt…

Utöver själva manövrerna får man också poäng för:
A/ Realistisk flygning
B/ Motorljud/trottling
C/ Flyghastighet
D/ Harmonisk flygning, elegans
E/ Manöverstorlek
Här är K=4 och man kan alltså få ihop max 5x10x4=200 poäng på denna del.


Alltså dags att välja ut viken modell du vill tävla med, bestämma 2 valfria manövrar och börja träna! Glöm inte att ta med en bild på modellens förebild som dokumentation.

För att ge oss möjlighet att planera genomförandet på ett bra sätt vill vi att du talar om att du planerar att delta genom att ange detta i pilotanmälan.

Du är välkommen med kommentarer och frågor i den här tråden.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/OSD2015/Landning.png

Micke.Falo
2016-01-30, 08:13
Hemsidan uppdaterad! Ni som anmält er redan och vill vara med i "fly only" tävlingen kan antingen maila oss eller göra en pilotanmälan till på hemsidan.

kjni
2016-02-13, 11:52
Ni planerar väl in Östersundsträffen och Fly Only skalatävlingen?? Vore trevligt att se lite bilder av modeller som kommer...

Själv har jag fått klart en sits så nu skall det bara till en pilot och ett flygplan - än så länge är det ju gott om tid!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050149.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050150.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

kay.krut
2016-02-13, 17:39
Hallå där, finns det ingen hejd på dig Kjell? Nu vågar ju inte jag komma upp med min Camel.

Den ser fin ut, din korgmöbel. Jag funderade ett tag på att göra en likadan till min Camel men så beslutade jag mig för att avstå. Man ser ju inte så mycket av den när gubben sitter där. Fast nu har du gjort mig lite febrig, kanske jag ska göra en ändå. Det finns en fin ritning och beskrivning på nätet som jag tankade ner för en tid sedan. F-n vet.


Kay krut

kay.krut
2016-02-14, 20:04
Och ur töcknet reste sig en kamel, dammig och lite vilsen men dock en Sopwith Camel!

Efter nästan fem månaders byggande, med allt för många avbrott för annat hyss, har jag äntligen fått kärran färdig. Allt är nu installerat, tyngdpunkten rätt och alla vinklar dubbelkollade. Till och med "Lill-Krut" har hittat sin plats. Vikten på härligheten slutade på 7,4 kilo och för en 1:4 skalakärra som denna så är det nog ganska bra slutresultat. Vingytan ligger på ca 140 kv.dm så den lär nog flyga.
Förhoppningsvis ska den med upp till Östersund och delta i skalatävlingen.

Thomas
2016-02-14, 21:15
Vilken skönhet!!
Och sedvanligt fint detaljarbete.
Där ligger en annan i lä....

kjni
2016-02-14, 21:45
Lysande! Men piloten ser lite sammanbiten ut....Ser fram mot att se den i verkligheten om 136 dagar och 11 timmar.

MVH
Kjell

K-Å
2016-02-14, 21:54
Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......

LIP
2016-02-14, 21:59
Den är grann!

kjni
2016-02-14, 22:06
Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......

Håller på med beväpning och andra detaljer för detta ärofulla uppdrag...

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0426.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0408.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/L1050151.jpeg

MVH
Kjell

Micke.Falo
2016-02-17, 16:43
21st anmälda så här långt! Missa som sagt inte årets kanske trevligaste modellflygträff, i tråden ser ni några av vinterns byggen som kommer att kunna beskådas på plats, samt många många fler fina modeller.

Välkomna!

Micke.Falo
2016-02-19, 16:38
Pratat men Kjell, vi lottar ut en scannad och printad pilot i lämplig storlek. Det som krävs för att vara med i utlottningen är att delta som pilot i Östersundsträffen 2016. Vinnare utses på lördag em/kväll på träffen då de flesta deltagarna brukar var på plats.

K-Å
2016-02-24, 19:50
25 anmälda, varav hälften från vårt grannland i Väster, skynda att anmäla er, i morgon kan våra Norrmän vara i majoritet på träffen och ta över hela träffen, då blir det andra bullar.

Anmäl er idag i morgon kan det vara för sent.

MVH K-Å

K-Å
2016-02-25, 21:32
Cuben servas, en ny prop har jag hittat, Kay Krut o du store allvetande Cubmirakel, är en 19x10 lagom till en Saito 56a glöd, har även hittat en lämplig pilot.

Väntar ivrigt och med kraft på ditt svar o store Cubguru.

K-Å

kay.krut
2016-02-26, 07:46
Kjell-Åke.
En 19-10 propeller är förträfflig till framdrifvning av flygfarkostmodeller. Den ska dock vara anpassad till den, för tillfället valda motor som i sin tur är till modellfarkosten utsedd. Det är av ytterlig vikt att dessa tre komponenter äro väl anpassade till varandras kraft, arbetssätt samt övriga önskemål som piloten kan avkräfva.
Det står dock helt klart att författaren, av ovan beskrivna inlägg att döma, kan ha förväxlat vissa naturlagar. En motor av nämnda storlek bör ej ha större luftskruv än att den, med tillfredsställelse, kan uppnå de varv som producenten har satt upp som mål. En skruv, propeller i detta fall, bör ha måtten 12x8 tum eller 13x 6 tum för att passa ovan nämnda motor.
Dock kan författaren tänkas ha önskemål om att använda nämnda motor som startmotor för en större dito. Denna huvudmotor bör då, för att passa den propeller som föreslagits,18x10 tum, ligga inom spannet 180-220. Ett faktum kvarstår dock, är den tilltänkta modellflygfarkosten av tillräcklig storlek för dessa mått. Endast författaren själv kan, med största säkerhet, detta avgöra.

Med ytterligt varma önskningar om en lyckad jungfruflygning.
Kay krut

K-Å
2016-02-26, 17:43
Tack o store cubguru, ljuset i vår för övrigt mörka tillvaro i norrlands inland och EU stödområde 5.
Jag har upptäckt ett stort bekymmer med kombinationen motor och skrufv, skruven tar i marken då den roterat 180 grader, är det en påfallande bra lösning att höja landningsstället eller ska man såga av skrufven? Motorn är för övrigt rejält upptrimmad för att klara av att rotera den monterade skrufven.

Vägled mig i denna svåra fråga.

K-Å

kay.krut
2016-02-26, 18:18
Bäste Cubägare!

Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.

Med hopp om bättring!

Kay krut

K-Å
2016-02-26, 18:31
Optand i vinterskrud om en inte en alltför avlägsen tid kommer området fyllas av modellflygare, husvagnar, och fantastiska maskiner.

Eventet heter Östersundsträffen och DU är inbjuden.

Thomas
2016-02-26, 20:09
Synd att det ligger så avsides.....

K-Å
2016-02-26, 22:04
Bäste Cubägare!

Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.

Med hopp om bättring!

Kay krut


Ohh store Cubguru vad vore väl världen utan dina genomtänkta råd i CUB sammanhang, vi vore och vilsna för evig tid. Har nu enligt dina upplysta råd minskat skrufvens omfång. För att spara min dyrbara tid så nöjde jag mig att såga af ena sidan på skrufven. Det mekaniska stycket vibrerar och för ett infernaliskt oväsen efter detta ingrepp O store Guru vad har jag gjort för fel.

Upplys mig om vad jag nu ska ta mig till med min lilla pippi gula flygmaskin med en nallebjörn på fenan.

K-Å
2016-02-26, 22:06
Synd att det ligger så avsides.....

Typ mitt i Svea Rike.

K-A

kay.krut
2016-02-27, 11:56
Käre Cubägare, K-Å.

Det är med absolut största tillfredsställelse som jag tager del av Edra materialförändringar och systemanpassningar. Dock är jag lite tveksam till om den afvkortning av skrufven som nämns i stycket ovan, kan bidraga till att föra detta otroligt avancerade projek i hamn. De vibrationer som uppstått kan, till största del, härledas till massflykt det vill säga att massa har flyttats över radi-axiellt till det längsta av nämnda blad. Problemet torde enklast kunna avhjälpas genom att på det kortaste av de två framdrifvningsbladen placera ut lämpliga motvikter, i den mån det finns tillgängligt utrymme.
Om projektet, trots gifvna arbetsbeskrifvning skulle misslyckas, finns det möjlighet att inboka konsulthjälp som kan bistå med råd. Detta torde då kunna ske på årets storarrangemang Östersundsträffen å anrika Optand. Ingen konsultavgift uttages då detta anses strida mot sunt förnuft.

Med sydliga hälsningar
Kay krut

kay.krut
2016-02-27, 12:00
Synd att det ligger så avsides.....

Thomas!
Du har fortfarande möjligheten att samköra med oss när vi åker upp. Dessutom har du tio mil kortare väg än vi! Låt nu inte smålänningen i dig ta överhand.

Delad glädje är dubbel glädje. Du kommer inte att ångra dig.
Kay krut

K-Å
2016-02-27, 15:15
Ohh store CubGuru, jag bytte ut skrufven mot en mindre Dito och skåda så bra det gick. Åskådarna voro stumma av beundran över det skådespel som utspelade sig i nästintill stormbyar över Optand idag.

MVH Cublärjunge K-Å

kay.krut
2016-02-27, 17:12
Bäste lärjunge!

Det är alltid upplyftande, ja stundom glädjande att de lärjungar som sig bestämt att upp i lufthafvet sig begiva, äro så mottagliga av god vägledning och rådgifvning att de oftast lyckas i sina uppsåt.

Den uppoffring som "cublärjunge" här visat, kommer att rendera honom till medlem i det lilla men dock så celebra sällskapet "Gubbar med Cubar". Då undertecknad är att betraktas som upphovsman och ständig medlem såväl som allenabestämmande i detta fall, så äro detta härmed bekräftat. Då detta forum dessutom är att betrakta som allmänt organ, anses beslutet vara utlyst i vedertagen ordning och meddelas därför endast på detta sätt. Utnämning kommer att ske på Östersundsträffen med pompa och ståt.

Väl utfört arbete, Cublärjunge.
Kay krut

K-Å
2016-02-27, 20:33
Ohh store Cubguru, jag är rörd till tårar och avvaktar med kraft och stort tålamod Östersundsträffen 2016.
Eftersom jag blir Gubbe på riktigt i december så kommer detta synnerligen lägligt.
Jag kommer att kämpa vidare för Cuben i tiden och framtida segrar samt brödrafolkens väl.

Eder ödmjuke Cublärjunge i Norr.

kay.krut
2016-02-28, 08:03
Käre G m C-ledamot!

Jag välkomnar Eder i vårt unika sällskap och avvaktar, med stor tillförsikt årets upplaga av Östersundsträffen. Med min unika förmåga att in i framtiden skåda, kan jag med stor säkerhet antaga att detta otroligt välarrangerade evenemang kommer att bli det till antalet deltagande kombattanter största någonsin.

Väl mött under Cubens beskyddande vingar.
Kay krut

Thomas
2016-02-28, 10:04
Nu tycker jag att han den där K-Å börjar få en äckligt brun tunga......
:icon_butt::sarcastic:

kay.krut
2016-02-28, 12:55
Inte ska du vara avundsjuk nu Thomas. Förresten, vi saknar dig fortfarande på anmälningslistan. Naturligtvis ska du hänga med oss sydlänningar upp dit och slåss om priserna som K-Å brukar dela ut.

Finns det inte fler deltagare som kan berätta lite om vilka maskiner dom ställer upp med, gamla som nya. Det skulle vara kul att få se lite nytt.
Kay krut

K-Å
2016-02-28, 16:01
Blev lite flyg på Optand idag i det fina vädret, mackor kaffe och idag inga Cubar, dock gubbar, Wacon har fått nya skidor som funkar alldeles förträffligt. Smygtränade tillsammans med Tommy O på Fly-Only programmet, stall turn och Split S. Uppladdning inför Skalatävlingen på Östersundsträffen pågår.

K-Å

kay.krut
2016-02-28, 16:21
Härligt gubbar. Det ser ut som en Great Planes Waco och dom lär flyga fint enligt utsago. Det är kul att ni redan börjat träna, för det lär vi ha behov av om norrmännen ska fortsätta anmäla sig i den takten som dom håller nu.

Jag har en gammal 1:5 Waco från byggsats. Kanske den åker med till träffen och då kan vi kanske flyga roteflyg i skalatävlingen. Det skulle väl sitta fint, fast då kanske domarna delar på poängen!

Kay krut

K-Å
2016-02-28, 17:21
Japp det är en GP Waco är det och den flyger mycket rent och fint, ta med din så flyger vi Rote..
2 av våra vänner västerut anmälde sig just till skalatävlingen, så startfältet i Skalatävlingen växer så det knakar.

MVH K-Å

kjni
2016-02-28, 21:33
Inte ska du vara avundsjuk nu Thomas. Förresten, vi saknar dig fortfarande på anmälningslistan. Naturligtvis ska du hänga med oss sydlänningar upp dit och slåss om priserna som K-Å brukar dela ut.

Finns det inte fler deltagare som kan berätta lite om vilka maskiner dom ställer upp med, gamla som nya. Det skulle vara kul att få se lite nytt.
Kay krut

Den här har ju figurerat i tråden tidigare men kan väl uppdatera...Ser lite slokörad ut än så länge men det fixar sig med lite vajrar och stag....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0375.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

kay.krut
2016-02-29, 16:14
Jaha, och så blir det naturligtvis premiär på Östersundsträffen!

För du får väl inte avvika från den traditionsfyllda vanan att provflyga minst en modell under festligheterna. Hur går det förresten med din Jungmeister, den lär väl också snart vara klar för ny provtur.

Kay krut

kjni
2016-02-29, 20:28
Jaha, och så blir det naturligtvis premiär på Östersundsträffen!

För du får väl inte avvika från den traditionsfyllda vanan att provflyga minst en modell under festligheterna. Hur går det förresten med din Jungmeister, den lär väl också snart vara klar för ny provtur.

Kay krut

Det finns väl en viss risk att det blir premiär på Östersundsträffen även i år. Ambitionen är förstås att för en gångs skull komma med redan flugna och intrimmade modeller men...tiden går alltid fortare än jag tänkt.

Planen är i alla fall att jag skall flyga MFI 9B, Tiger Moth, Bücker Jungmeister, Piper Cub L4 och Sopwith Pup i år. Och kanske tävla i FlyOnly med någon av dessa. Och förstås flyga lite rote med någon av dina!

Så här trevligt var det förra sommaren: Östersundsträffen 2015 (https://goo.gl/photos/f5XkQVnoS8UUoPfK9)

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

kjni
2016-03-12, 19:08
Jobbar hårt på att hinna premiära FÖRE Östersundsträffen... Skevrodren, fena och sidoroder klädda och klara för målning (som får vänta på vårvärmen)

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/img_0529.jpeg

MVH
Kjell

Micke.Falo
2016-03-14, 16:16
Nu är 30-strecket nått!
Vi har 30 st anmälda så här långt till årets träff!

Passa på att anmäl er så ni inte missa årets kanske trevligaste träff.
Vi lottar även ut en scannad och printad pilotbyst i lämplig storlek bland anmälda piloter.
Det blir även i år en "flyonly" skalatävling, läs mer på hemsidan www.ostersundstraffen.nu
Som vanligt blir även en "landskamp" mellan Sverige, Norge och Skåne(?)
Middag på lördagkväll, anmälan till den gör man i pilotanmälan och hur många i sitt sällskap som vill följa.

Välkomna!!

K-Å
2016-03-27, 21:51
34 anmälda just nu, så här många har inte varit föranmälda vid den här tidpunkten tidigare år, många nya deltagare så vi kan vara på väg mot ett nytt deltagarrekord.

Varmt välkomna.

MVH K-Å

Thomas
2016-03-27, 22:27
Jag suger fortfarande på det......

kay.krut
2016-03-28, 16:48
Thomas!

Du kan ju ligga i draget efter oss när vi kör upp. Alltid sparar det någon liter!

Skämt åsido, visst ska du åka upp till Ö-sträffen. Du lär inte bli besviken. Ock så kan du flyga dygnet runt om du vill. Dessutom behövs alltid förstärkning i laget mot norrmännen. Dom lär nog bli farliga i årets landskamp.

Kay krut

Pekkala
2016-03-28, 19:25
Eftersom det är fjolårets vinnare som fixar landskampen i år så är det öppet för andra lag att ta hem segern!:)
Så i år är det från min sida önskvärt med tre lag! Norge, Sverige syd och Sverige nord!
Så med andra ord kan Kaykrut och halvdanskarna behöva förstärkning, för det kommer inte gå att snacka sig till segern! :sarcastic:

kay.krut
2016-03-29, 09:13
Då får vi väl ligga i om vi ska slå er norrlänningar. Fast ska vi tro ryktet så lär vi bli lite fler skåningar i år, och då jä..ar ska vi visa vad vi går för, även med munkavle!

Kay krut

kjni
2016-04-16, 10:18
Oj vad tiden går fort! Idag är det bara 74 dagar kvar till Östersundsträffen - du har väl anmält dig? Annars går det bra att göra det här: Pilotanmälan (http://www.ostersundstraffen.nu/?page_id=8)

Jag jobbar på med min Pup. Klädsel klar inklusive "rib stitching". Baksidan av att bygga dubbeldäckare i större format är att det går åt mängder av Solartex och ca 45 m hemmagjord "rib stitching"-tejp. Några bilder på hur jag gjort dessa. Vet att det inte är en byggtråd men behöver en ursäkt att puffa för träffen som idag har 35 piloter anmälda. Vi vill se dubbelt så många!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0575.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0572.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0577.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0580.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0581.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/160415/IMG_0588.jpeg

Hoppas vi ses 30/6-3/7 2016 på Optands flygfält. Välkommen!
MVH
Kjell

kay.krut
2016-04-16, 17:01
Vackert Kjell, en fröjd för ögat. Det ska bli kul att se den i luften.

Kay krut.

Thomas
2016-04-16, 17:07
Skitsnyggt!
Gör du det med vanlig maskeringstejp?

kjni
2016-04-16, 19:22
Skitsnyggt!
Gör du det med vanlig maskeringstejp?

Hej Thomas,

så här gör jag: Tejpar fast ett lagom stort ark av byggplast på en skiva som tål att skära mot. Lägger en rad dubbelhäftande tejp längs långsidorna. Drar tråd på tvären och trycker fast i tejpkanterna utan att spänna för hårt så att inte underlaget böjs upp. Täcker så det hela med vanlig maskeringstejp och skär sedan igenom alla lagren med en "rullskärare" (eller vad det nu kan heta..). Placerar maskeringstejpen med trådsnuttarna och täcker sedan med 3M hundvänlig sårtejp. Ibland har jag istället för sårtejpen använt skurna remsor av Solartex men det tar längre tid och är bökigare i o m att det måste värmas fast. Efter målning sitter båda varianterna bra, kanske finns en risk med sårtejpen om man använder lösningsmedelsbaserad färg/lack som kan påverka klistret. Jag använder bara vattenspädbara inomhusfärger av akrylattyp och då fungerar det bra. Över allihopa slutligen ett lager golvlack (urethanlack) för att få en tålig yta.

MVH
Kjell

Thomas
2016-04-16, 22:41
Ok, smart lösning!
Men den där huNdvänliga tejpen vill jag se....:sarcastic:

kjni
2016-04-17, 08:45
Ok, smart lösning!
Men den där huNdvänliga tejpen vill jag se....:sarcastic:

Visst är det bra med datorns aromatiska stavningsstjälp som har helt andra idéer om vad man menar att skiva.... Du kan fråga eter hundvänlig tejp på apoteket.:pcguru:

/Kjell

K-Å
2016-04-18, 21:20
Lite skalaflygsträning inför årets event

Mig29 T25, Viper edf, Pitts med Saito FG 84, Vaco med Saito FG 33,


https://www.youtube.com/watch?v=__yX6uA4F94

MVH K-Å

Ville
2016-04-22, 04:29
Hej!
Funderar på att komma på träffen med husvagn och kanske någon segelkärra. Förmodligen följer fru och hund med också.
Är dock inte 100% säker så jag avvaktar lite med anmälan.

/Ville :)

LIP
2016-04-22, 06:51
Hej!
Funderar på att komma på träffen med husvagn och kanske någon segelkärra. Förmodligen följer fru och hund med också.
Är dock inte 100% säker så jag avvaktar lite med anmälan.

/Ville :)


Klart att du skall åka till Östersund, då kanske jag får lite sällskap med att flyga segel.

kjni
2016-05-25, 08:23
Hej,
Årets Östersundsträff närmar sig med stormsteg. Just nu bara 36 dagar kvar och hittills lite över 40 piloter anmälda. Det blir säkert flera ju närmare vi kommer. När det gäller anmälan till Fly Only, den enkla skalltävlingen för alla, är det än så länge bara 10 anmälda så det finns plats för flera. Det går bra att anmäla sig på plats så det är inte för sent.

På prisbordet finns nu ett par kartonger. Den ena är en klassisk balsabyggsats till en Dynaflite Super Decathlon och den andra en E-flite Taylorcraft ARF.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/tiger_moth/160525/img_0666.jpeg

MVH
Kjell

kjni
2016-05-30, 21:10
Nu är det 30 dagar kvar....och idag är det sommarväder i Östersund! Precis sånt väder som vi har beställt till träffen!
I flygverksta´n pågår just nu riggning av en Sopwith Pup. Mycket vajrar med spännare.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0674.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0673.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/IMG_0676.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell

bokis
2016-05-30, 21:25
AJJJ ås vackert Kjell!!!:girl_cray3: Man blir banne mig tårögd!

kjni
2016-05-30, 21:51
AJJJ ås vackert Kjell!!!:girl_cray3: Man blir banne mig tårögd!

Ta en tripp till Östersund om 30 dagar så lovar jag att torka dina tårar...Välkommen!

/Kjell

kay.krut
2016-05-31, 13:15
Snyggt Kjell. Nu ska vi bara provflyga våra maskiner också. Kanske det blir på ÖMFK:s fält, innan träffen. Min Camel står fortfarande kvar i hobbyrummet, utan luftvärdighetsbevis på grund av en ryggskada (på piloten) men bättring är utlovad.
Ser fram emot att få träffa alla glada deltagare på Optand.

Kay krut

Kenneth E
2016-05-31, 15:12
Kul arrangemang men hade varit kul om platsen varierat så man kan vara med en gång till(har bara varit med i Eslöv och Hultsfred), jag tycker 240 mil är något avsides för mig.

kay.krut
2016-05-31, 16:32
240 mil ! Men Kenneth, inte ska du väl köra över Åland när du ska dit upp!
Jag har runt 105 mil ditupp och då har jag ju ändå ett par mil längre än du från Svedala. Skämt åsido, det skulle varit kul om du kunde hänga med vår husvagnskaravan upp till Sveriges mittpunkt. Ett meeting som inte går av för hackor.
Kay krut

kjni
2016-05-31, 20:55
Snyggt Kjell. Nu ska vi bara provflyga våra maskiner också. Kanske det blir på ÖMFK:s fält, innan träffen. Min Camel står fortfarande kvar i hobbyrummet, utan luftvärdighetsbevis på grund av en ryggskada (på piloten) men bättring är utlovad.
Ser fram emot att få träffa alla glada deltagare på Optand.

Kay krut

Hej Kay! Önskar piloten god och snabb bättring. Visst, vi siktar på luftvärdighetsbevis på våra Sopwithar en fin kväll i solnedgången innan meetinget. Riktigt trevligt skall det bli!

/Kjell

Micke.Falo
2016-05-31, 22:32
43 st anmälda deltagare så här långt, en månad kvar till start. http://www.ostersundstraffen.nu/?page_id=47
Missa inte att vara med i "fly only" tävlingen, framför allt missa inte året mest trevliga modellflygträff mitt i Sverige.
Träffen genomförs på Optandsflygfält med asfaltbana och möjlighet till gräsbana. På fältet finns även museet Teknikland, ett museum fyllt med militär historia från de nedlagda regementena i Östersund samt en samling av flygplan, klart värt ett besök. Östersund ligger ca 1mil från fältet om proviantering eller annat skulle behövas.

Välkomna!

K-Å
2016-06-04, 21:31
Nu 45 anmälda och fler blir det innan träffen drar igång, har du inte anmält dig än så är det dags för att vi ska kunna planera för husvagnar/bilar samt övrig logistik mm.

MVH K-Å

kjni
2016-06-12, 19:16
Nu är det 17 dagar kvar! 48 piloter anmälda och flygverksta´n har just släppt min Moth efter service. Delvis nya riggningsvajrar och justering av anfallsvinklar. Piloten har godkänt servicen....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Tiger_Moth/160612/IMG_0685.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Tiger_Moth/160612/IMG_0689.jpeg

MVH
Kjell

Thomas
2016-06-12, 20:24
Det är så grant så man blir alldeles tårögd!
:applouse:

kay.krut
2016-06-13, 12:03
Ja Thomas, torka tårarna och häng med upp och se den i verkligheten. Den är fin och du lär inte bli besviken.
Kay krut

rwr43
2016-06-15, 08:41
Ja jävlar nu är det inte långt kvar!! längtar tills det drar igång så man får komma upp och flyga skiten ur prylarna..... och självklart träffa alla härliga deltagare, detta är ju enda helgen på året man umgås med Norrmän och Danskar...... ursäkta Kay krut kunde inte låta bli :sarcastic: vi ses snart :icon_pidu:

kay.krut
2016-06-15, 12:28
Där har du lite fel, för vi är bara halvsvenskar!! Det är en j..la skillnad.
Ja, det ska bli kul att träffa er alla igen.

Kram på er,

Kay krut

Micke.Falo
2016-06-15, 19:24
Vi kommer även i år att skänka pengar till Bassestiftelsen precis som förra året. Bassestiftelsen kan ni läsa mer om här: http://www.bassestiftelsen.se

Micke.Falo
2016-06-18, 08:37
Nu har vi nått 50st föranmälda till årets träff.. Inte allt för lång tid kvar!

Välkomna!

kjni
2016-06-25, 17:24
4 dagar kvar, 52 piloter anmälda och en inte alltför tokig väderprognos...Det här blir bra! Välkommen!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/pup/Langtidsvarsel_for_Östersund__Jämtland__Sverige__– _yr_no.jpg

/Kjell

kay.krut
2016-06-26, 17:03
Härligt!
Ja i morgon drar vi så smått uppåt mot norr med två ekipage. En övernattning runt Rättvik, sedan är det bara Ope som gäller. Vi hoppas naturligtvis på stor mottagningskommitté på tisdag kväll när vi rullar in på plan!! (dock inte med surströmming)
Kay krut

Micke.Falo
2016-06-26, 18:15
Härligt!
Ja i morgon drar vi så smått uppåt mot norr med två ekipage. En övernattning runt Rättvik, sedan är det bara Ope som gäller. Vi hoppas naturligtvis på stor mottagningskommitté på tisdag kväll när vi rullar in på plan!! (dock inte med surströmming)
Kay krut

Har du med Mosquito prylarna när du kommer?

/Micke

K-Å
2016-06-26, 18:41
Nedräkningen pågår för årets modellflygevent 2016, RCFF Shootout 2016, varmt välkomna.

PS har ni tänkt er hit med husvagn/husbil så anmäl er NU, platserna börjar ta slut på huvudcampingen, och vi får nyttja ytor lite längre bort på fältet.

MVH K-Å

K-Å
2016-06-28, 21:50
De första har anlänt och nedräkning pågår........

Pekkala
2016-06-28, 21:56
Vi börjar rulla i morgon förmiddag!:)

mrfxcoupe
2016-06-28, 22:27
Jag kommer på Torsdag eftermiddag. .. Längtar. 😆

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Flygisoft
2016-06-30, 06:37
Skulle vara roligt att se lite fina modeller. Kan man komma förbi bara som åskådare någon av dagarna?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

kjni
2016-06-30, 21:45
Självklart kan du komma förbi "bara" som åskådare! Välkommen!

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson


Skulle vara roligt att se lite fina modeller. Kan man komma förbi bara som åskådare någon av dagarna?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Micke.Falo
2016-07-03, 16:17
Ja då var året upplaga av Östersundsträffen till ända. Trots dåligt väder och några fysiskt justerade deltagare var humöret på topp bland alla som var på plats.

Det var även sista året med damen som ordnat middag åt oss på lördagskvällarna.

Tack till alla er som deltar i träffen och gör den till vad den är!

Vi ses igen nästa år!

K-Å
2016-07-03, 19:27
Stort tack till alla deltagare på Östersundsträffen/RCFF shootout 2016, många deltagare och massor av härlig flygning, vind fanns det men i banan så det gick bra att flyga, för egen del blev de ett 20 tal turer med Jetmaskinerna. Många nya deltagare och som alltid alla som återvänder, det är det som gör träffen så fantastisk.

Nästa Event sker på Hedlanda i Vemdalen den 5-7/8 då ses många av oss återigen.

Stort tack och varmt välkommen åter till Östersundsträffen 2017.

MVH K-Å ÖMFK

LIP
2016-07-03, 20:50
Tack för denna träffen, som vanligt väl genomförd, återkommer förmodligen 2017.

mrfxcoupe
2016-07-03, 21:01
Tack för än en gång kanon kul träff. Vädret kunde vi inte råda på. Tack för allt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

kay.krut
2016-07-05, 10:23
Ett stort tack kära vänner för ett otroligt trevligt meeting och tack alla ni som mötte en justerad krympling, varje morgon med era leende och glada krya på dig-hälsningar. Det gjorde årets träff till ännu ett glatt kapitel i livets klippbok.
Framför allt vill jag dock tacka Kjell Nilson som lade en hel eftermiddag åt att hitta rätt i sjukhussystemets otroligt krångliga korridorer för att söka hjälp åt en justerad skåning. Tack Kjell.

Nu ska jag planera för nästa års träff och försöka hitta en modell som tål storm och vattenbad. Då jä..ar ska det flygas.

Tills dess, kram på er alla.

Kay krut.
(Redan anmäld till nästa års träff)

Bj
2016-07-05, 20:05
Här hittar ni en kort video från lördagen (16:00 min) som visar lite "goväderet" vi hade då..... och som ni ser, man kan flyga i det mesta av väder........... ;)


https://youtu.be/aOnfcrsHvTQ

Thomas
2016-07-05, 20:36
Härlig film, snygga kärror, men en himla otur med vädret, verkade det som.
Men myggen?
Lyste med sin frånvaro??

K-Å
2016-07-06, 12:53
Just under lördagen var vädret bitvis uselt, men det var ok förhållanden övriga dagar, blev drygt 20 jetflygningar för undertecknad, myggen var inte till besvär alls.

MVH K-Å

kjni
2016-07-06, 13:48
Här kommer en redovisning av den utlottning av pilotfigur som gjordes bland alla anmälda piloter. Dragningen gjordes under den gemensamma middagen på lördagskvällen och vinsten gick till Marcus Loftet från Hegra, Norge. GRATTIS Marcus!

Här är den scannade filen och den preparerade stl-filen som nu skall printas och målas....
http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2016/winner_scan.jpghttp://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2016/winner_print.jpg

Fly-Only-Tävlingen blev i år tyvärr uppskjuten och så småningom inställd p g a kollision med blåst och andra mera tvingande aktiviteter. De som anmält sig till tävlingen deltog i en "virtuell" fly-only och lotten avgjorde.

1:a pris gick till Björn Michael Bye, Norge som skulle flugit en Fokker D7.
2:a pris gick till Joakim Lundholm, Sundsvall, Sverige som skulle flugit en Yak

Nästa år skall vi tävla "in real life"....

MVH
Kjell

mrfxcoupe
2016-07-07, 09:23
Grattis till er som vann. Vi hoppas att vädret och omständigheter är bättre nästa år . Då skall jag hålla fingrar borta i från propellrar och vara med tävlingen. :-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

kjni
2016-07-08, 21:01
Nu är den printad och väntar på målning....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2016/IMG_0460.jpeg http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2016/IMG_0461.jpeg

MVH
Kjell

mrfxcoupe
2016-07-08, 23:28
Snyggt. Otroligt att det går att printa sådär..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

kjni
2016-07-17, 23:27
Nu är han färglagd också...Klar för leverans.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2016/IMG_0471.jpeg

MVH
Kjell

K-Å
2016-07-18, 20:35
Snygga gubbar som alltid Kjell.

MVH K-Å