handdator

Visa fullständig version : arducopter flight modes



n30
2015-11-28, 21:20
tjohej! har skaffat mig en hexa med ardupilot flight controller...
jag har 6 olika flight modes...
rtl vet jag vad det är .. men resterande?
lotier osv osv


hittar inge direkt vettig förklaring

ulwur
2015-11-28, 21:23
Allt du vill veta om flightmodes:
http://copter.ardupilot.com/wiki/flight-modes/

n30
2015-11-28, 21:42
så för dra en jämförelse med djis naza fc
lotier = gps läge där den håller både höjd och position
rtl = return to launch dvs den flyger tillbaka och landar där den startade
auto = mission planner för waypoints

attitude och normal mode från dji vet jag inte riktigt vilken som är på apm

Ålänning
2015-11-28, 22:41
Stabilize (håller coptern horisontell, men drar iväg av vinden)
Alt Hold (samma, men håller höjden)
Loiter heter det. ;-) Bibehåller positionen (med alla sensorer). Funkar riktigt bra.RTL (Return-to-Launch) står still på samma ställe
Auto (använd tex mission planner och släng in lite waypoints och flyg efter dem)
Acro (acrobatic, dvs coptern stannar kvar i det läge du lämnade den
Sport (inte använt)
Drift (inte använt)
Guided (inte använt)
Circle (inte använt)
PosHold (inte använt)
Land (landningsfunktion, landar där den är, rakt ner)
Brake (inte använt)
Follow Me (ny funktion, följer efter din smartphone/platta om du tex använder telemetrin kopplad med USB till smartphone/plattan)
Simple and Super Simple (väldigt bra... simple använder kompassen så att du kan styra coptern utgående från var du står, tänk mus på musmatta, om du startar med nosen norrut och står bakom... drar du höger högerspak till höger så far den österut, drar du spaken emot dig så far den söderut och förbi dig... Super simple använder både kompass och gps. Denna är klart bra.. Om du flyger långt bort och tappar bort dig, slå över till Stabilize Super Simple eller Loiter Super Simple och sen drar du spaken emot dig. Oavsett vilken väg coptern är så kommer den emot dig om du drar högerspak emot dig. Håller du tex högerspak tillhöger så flyger den i en fin cirkel runtdig.

De ovan jag inte använt så kan jag gissa mig till vad är.
Jag vet inte vad för controller du pratar om, jag har använt APM och dylika.

Jorgen
2015-11-28, 22:44
attitude och normal mode från dji vet jag inte riktigt vilken som är på apm

Attitude på Naza blir ungefär Alt hold på APM. Jag föredrar istället Stabilize vilket inte håller höjden för dig, jag tycker att det ger mer flyt i flygningen.

Manual på Naza blir Acro på APM.

Atti.GPS närmsta motsvarighet bör vara position hold på APM. Loiter känns lite annorlunda.

De två IOC lägena i Naza motsvaras väl ungefär av Simple och SuperSimple i APM. Men jag har inte använt något av de lägena.