handdator

Visa fullständig version : Trainer, buddybox, skolflyg, tips och metoder för läraren?



KristofferR
2015-12-20, 12:24
Jag har just satt upp min DX6i som elevsändare till Taranis X9D.

Det gick helt smärtfritt och funkar bra i modellen. Jag tittade på Painless360 på Youtube först och sen läste jag på http://seancull.co.uk/2014/06/26/configuring-the-taranis-trainer-buddy-box-functionality/

Det blir min Magnum Reloaded (3ch, RET) som får den äran att agera skolflyg.

Jag har satt den fjädrande tvåläges-switchen SH som trainerswitch så den biten känns som en bra ide. Så länge jag aktivt håller switchen lämnar jag kontroll till eleven, släpper jag taget återgår kontrollen till mig.

Det jag funderar på är det praktiska med själva flygandet. Vad har ni som gjort det här för tips? Jag har varken varit "elev" eller "lärare" med dubbelkommando, därav tycker jag detta passar bra i nybörjartråden.

Jag hittade några tips på RC-groups men har tappat bort länken men dyker den upp kanske jag kan sammanställa de råden.
EDIT: Här är länken http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=28515649&postcount=5


Tilltänkta elever är mina barn och min pappa men jag ser ju möjligheter att inviga diverse släkt och bekanta i flygandet. :D

erolwi
2015-12-20, 14:14
Jag har just satt upp min DX6i som elevsändare till Taranis X9D.

Det gick helt smärtfritt och funkar bra i modellen. Jag tittade på Painless360 på Youtube först och sen läste jag på http://seancull.co.uk/2014/06/26/configuring-the-taranis-trainer-buddy-box-functionality/

Det blir min Magnum Reloaded (3ch, RET) som får den äran att agera skolflyg.

Jag har satt den fjädrande tvåläges-switchen SH som trainerswitch så den biten känns som en bra ide. Så länge jag aktivt håller switchen lämnar jag kontroll till eleven, släpper jag taget återgår kontrollen till mig.

Det jag funderar på är det praktiska med själva flygandet. Vad har ni som gjort det här för tips? Jag har varken varit "elev" eller "lärare" med dubbelkommando, därav tycker jag detta passar bra i nybörjartråden.

Jag hittade några tips på RC-groups men har tappat bort länken men dyker den upp kanske jag kan sammanställa de råden.
EDIT: Här är länken http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=28515649&postcount=5


Tilltänkta elever är mina barn och min pappa men jag ser ju möjligheter att inviga diverse släkt och bekanta i flygandet. :D
Ett tips är att fröst provflyga själv med elevsändaren. Blir lätt misstag med investerade signaler, expo eller trim saknas, helt beroende på programmeringen av Taranis.

Blir så otroligt mycket svårare att lära sig med sådana fel vilket kan resultera i onödig frustration 😜

Gasman
2015-12-21, 17:49
Jag vill definitivt tillråda att använda skevroder redan från början. Annars skapar man en ny och onödig inlärningströskel som ska övervinnas så småning om. Har du möjlighet så sätt dit ett enkelt skevroder eller välj ett plan som redan har.
När jag skolar mina elever gör jag det väldigt enkelt och okonstlat. Oftast vet de redan grundprinciperna för flygningen så man kan starta flygandet ganska omgående. Mina flygpass brukar vara uppdelade enligt följande;

Första lektionen:
1) Läraren startar och lägger planet i en stor oval i lagom fart och skaplig höjd.
2) Eleven tar över och försöker hålla ovalen med bibehållen höjd och fart.
3) Läraren tar över och genomför en korrekt inflygning med medvind, bas och final och landning. Han berättar givetvis hela tiden vad han gör och varför.

Lektionen ovan upprepas några gånger så att eleven blir förtrogen med att hålla fart och höjd. Därefter kan ovalen ersättas med en stor åtta under några pass.
När ovanstående "sitter" kan man gärna demonstrera en looping med pådrag höjd och avdrag och låta eleven få prova på några stycken. Elevens leende efteråt brukar vara påtagligt.
Jag brukar vara noga med att alltid upprepa pkt 3 ovan så att detta sitter i ryggmärgen framöver.

Först nu är det dags att låta eleven få starta själv! Efter att man har berättat om propellerströmmens påverkan på fenan och behovet av att kompensera med sidorodret. Det här är nog faktiskt det som eleven har svårast för enligt min erfarenhet. Ofta fegar man med gaspådraget vilket gör att responsen från sidorodret blir trög och startriktningen emellanåt kastas om hit och dit. Här är nog också det som kräver mest av läraren! Jag har här min trottel på fullt och lätt höjdroder så är det bara vid minsta tveksamhet att släppa lärar/elev-knappen och ta över.

Nu övar man BARA en massa starter tills eleven blir förtrogen med detta och VET att han kan göra en kontrollerad start och inte blir förskräckt över kursändringen vid gaspådraget.
Därefter kan man låta eleven börja öva en korrekt inflygning, som nu bör sitta inpräntad i lillhjärnan, med allt UTOM själva sättningen! Här fokuserar man på spårval (heter det så i flyget?), höjd, hastighet och att man håller finalen mitt i banan och dess förlängning. När eleven kommer in över banan skall han öka gaspådraget något och hålla planet mitt i banan för att slutligen dra på och göra om. Min erfarehet här är att svårigheterna ligger i att börja jobba med sidorodret och inte försöka svänga med skevrodren.

När allt här ovan börjar funka kan man som lärare först visa och berätta hur finalen avslutas, vad flare out är, varför man gör den och hur landningen genomförs utan en massa studs och knasigheter. Här är det viktigt att inpränta "AVBRYT, DRA PÅ, GÖR OM"!!! Var och varannan inflygning blir kass i början och SKALL göras om. Om alla piloter tänkte så skulle det spara många timmar i bygglokalen...

Sedan är det bara att nöta på med landningarna. Mellan start och landning kan man gärna lattja lite enligt mitt tycke, t.ex. med topprollar, kubanska åttor, på god höjd flyga så sakta det bara går tills det inte går och man går i spinn. Här brukar jag lägga undan elevradion och langa över lärarradion för ett spontant, första enkelkommando! Har hittills aldrig gått åt h-e! Men det är en STOOOR händelse för eleven att få sköta allt själv. Själv sätter jag mig bland övriga gubbar och "pratar skit". Jag kommer aldrig att glömma mitt första enkelkommando när jag skolade till PPL i en Cessna 172. Precis när jag ställde upp i banänden på Vängsö kopplade läraren loss sitt bälte och hoppade ur planet. -Du kan öva själv nu en stund så går jag upp till stugan och fikar. Gör fem start- och landningar så kan du komma efter och fika! Den känslan som då infann sig bräcks inte av något! Möjligen då av att bli farsa första gången...

Sedan är det läge att öva lite sidvindslandningar mm men nu brukar eleven kunna sköta sin vidare träning själv. Ofta finns det en färdig kärra som skall premiäras och då är ju dubbelkommandot inte så tokigt...