handdator

Visa fullständig version : Tips på Rx till min quad.



Schlibib
2015-12-23, 18:32
Tjena!

Jag har införskaffat mig en sånhär: http://www.banggood.com/EMAX-Nighthawk-Pro-280mm-Size-Carbon-Fiber-And-Glass-Fiber-Mixed-Quadcopter-Frame-ARF-p-984342.html

Jag tänkte höra med om tips bra sändare/mottagare till denna, det ska helst funka med FPV-goggles då jag tänkte köpa beg. FPV-goggles här på beg.handeln.

Kanske jättedum fråga,varför spelar det roll om man har fler kanaler på sin radio skickar inte sändaren på min quad direkt till mottaganden FPV goggles? Behöver man minst 9 kanaler för att köra FPV?

Är det något mer jag behöver tänka på när jag köpa radion?

Mvh Schlibib

Ålänning
2015-12-23, 19:01
För RC behöver du en RC-sändare (radion du använder för att styra). Ju fler kanaler sändaren har, desto fler funktioner, typ.
Och en RC-mottagare i quaden. Du klarar dig med 5 kanaler oftast (skev, höjd, gas, roder, flight mode. Ibland räcker 4. Beror på om du kör seriellt.

För video behöver du en videosändare på quaden.
Och en videomottagare på marken.
Antalet kanaler det pratas om här har att göra med vilken frekvens signalen skickas på, antalet sådana kanaler. Brukar vara allt från 1-32 kanalers videosändare/videomottagare. Ställ in på samma och flyg. =)

JohnNordstrand
2015-12-27, 21:37
Tjena Schlibib!
Precis som Ålänning säger behöver du en rx + tx för styrning och ett par goggels för FPV. Du behöver inte köpa en video-sändare till goggles då det redan sitter en video-rx på quaden.
Videolänken går normalt på ca 5,8 GHz (videosändaren som sitter på din quad går i alla fall på 5,8 GHz) och styrningen nästan alltid på 2.4 GHz så det är ingen risk att det blir störningar mellan dem.

Den mest populära 2,4 GHz Rx bland proffsen är FrSky Taranis, jag tänker köpa en sån själv då den inte är så dyr jämfört med många andra toppmärken. Till den kan du slå till på en D4R-II mottagare som är lätt och har PPM (så du bara behöver en servokabel mellan tx och quaden). Både Banggood och HobbyKing säljer dem.

Om du vill gå billigare kan du kolla på HobbyKings Orange-grejer, se till att köpa en PPM-tx bara. De är enkla och fungerar, det finns risk att du vill uppgradera senare bara.

Lycka till!

Schlibib
2015-12-29, 15:10
För RC behöver du en RC-sändare (radion du använder för att styra). Ju fler kanaler sändaren har, desto fler funktioner, typ.
Och en RC-mottagare i quaden. Du klarar dig med 5 kanaler oftast (skev, höjd, gas, roder, flight mode. Ibland räcker 4. Beror på om du kör seriellt.

För video behöver du en videosändare på quaden.
Och en videomottagare på marken.
Antalet kanaler det pratas om här har att göra med vilken frekvens signalen skickas på, antalet sådana kanaler. Brukar vara allt från 1-32 kanalers videosändare/videomottagare. Ställ in på samma och flyg. =)


Tjena Schlibib!
Precis som Ålänning säger behöver du en rx + tx för styrning och ett par goggels för FPV. Du behöver inte köpa en video-sändare till goggles då det redan sitter en video-rx på quaden.
Videolänken går normalt på ca 5,8 GHz (videosändaren som sitter på din quad går i alla fall på 5,8 GHz) och styrningen nästan alltid på 2.4 GHz så det är ingen risk att det blir störningar mellan dem.

Den mest populära 2,4 GHz Rx bland proffsen är FrSky Taranis, jag tänker köpa en sån själv då den inte är så dyr jämfört med många andra toppmärken. Till den kan du slå till på en D4R-II mottagare som är lätt och har PPM (så du bara behöver en servokabel mellan tx och quaden). Både Banggood och HobbyKing säljer dem.

Om du vill gå billigare kan du kolla på HobbyKings Orange-grejer, se till att köpa en PPM-tx bara. De är enkla och fungerar, det finns risk att du vill uppgradera senare bara.

Lycka till!


Hej på er!

Tack för svaren, de förklarade en del. Jag gjorde faktiskt så att jag slog på stort och köpte FrSky taranis combopaketet http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=85504, visst behöver jag väl inget mer än det? Vad är PPM som du nämner?

Mvh Schlibib

JohnNordstrand
2015-12-30, 22:32
Där gjorde du nog ett bra val :)

PPM är en kommunikation mellan mottagaren och din cc3d (har för mig att det är cc3d och inte naze32 som sitter på Emaxen, PPM funkar med allt ändå). Utan PPM behöver du fem eller sex stycken kablar mellan Rx och kontrollkort men med behöver du bara en kabel. Med mottagaren i packetet behöver du tyvärr alla fem eller sex kablar, men det fungerar!

sen behöver du väll bara något sätt att se videon ;)

KiteAnton
2016-01-01, 15:11
Med den mottagaren, X8r, har du möjlighet till PWM, PPM eller S.bus.
PWM är en kabel per kanal, PPM lägger alla kanalerna efter varandra i ett pulståg så då behövs endast 1 kabel. S.bus är seriell kommunikation och då behövs bara 1 kabel med.
PWM och PPM har samma latency medan s.bus har betydligt lägre så rekommenderar det senare.
Ev behövs en adapter för att köra PPM på den mottagaren.

JohnNordstrand
2016-01-01, 17:49
Bra där Anton. Miss av mig, den klarar S.bus. Men visst kan det bli problem med S.bus Rx tillsammans med många FC:s då signalen kan behöva inverteras? Vet att nya naze och SPracing klarar det men jag tror det kan bli problem med cc3d