handdator

Visa fullständig version : Hur ser ni era modeller i luften?



Ålänning
2015-12-27, 15:09
Jag har en ESM Stuka som ser ut som en skugga när jag flyger, oavsett vilken väg den är.
Fick flyga med lutning hela tiden så man vet att vänster vinge är den som är uppåt. =)
Funderar på lägga in en APM med FBWA/FBWB Flight Mode för att kunna flyga den säkert.

larsmn
2015-12-27, 16:33
Inte alls om mer än 75 m bort. Var orsak till att jag valde en Hubsan SpyHawk, för FPV, fast nu med förbud ??. Har funderat på att använda Hubsans receivers LED-utgång för positionsljus på vingar och stabbe. Min Hubsan x4 funderar jag att fästa en signalstream (plastremsa) i aktern för den "försvinner" på 50 m. En orsak till FPV även vid lokala flygningar, om det inte vore så krångligt (medhälpare) och olagligt (DI).

Ålänning
2015-12-27, 20:15
FPV behöver man ju inte se vilken väg de är i luften. =) Då har man kontroll via goggles/monitor.
Jag tänker på skalaflygning när jag flyger tex denna mörka tingest:
(den är visserligen ljusblå under, men det syns bara soliga dagar, jag menar den med mindre rött på sig ;-))
Kanske de hade lampor på Stuka också.. men det är svårt få dit... skumfyllda vingar.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11501

erolwi
2015-12-28, 00:15
Appropå ämnet så kan jag inte förstå hur de flyger dessa Acro quads. Inte ens när de ligger still framför fötterna på en vet man vad som är fram/bak/höger/vänster eller upp/ner. Ändå kan de flyga med dem såhär: https://youtu.be/rg4BizPEzEU

Antar det även sitter i huvet, inte bara i synen

Fluf
2015-12-28, 09:50
Appropå ämnet så kan jag inte förstå hur de flyger dessa Acro quads. Inte ens när de ligger still framför fötterna på en vet man vad som är fram/bak/höger/vänster eller upp/ner. Ändå kan de flyga med dem såhär: https://youtu.be/rg4BizPEzEU

Antar det även sitter i huvet, inte bara i synen

Upplever samma sak när jag flyger vs tittar på med att flyga med vanliga plan eller helikoptrar också. Man vet i vilken mankning man ligger, man visualiserar manövern samtidigt som man gör den. Om man tappar orienteringen vid nått tillfälle är det bara att ficka till lite och se.

Men förstår vad du menar, när jag är master på dubbelkommando är det mycket lurigare att hålla orientering än när man själv flyger.

Killenheladagen
2015-12-28, 10:02
Det kan hjälpa väldigt mycket att sätta svarta/röda linjer under vingarna om man har en farkost som försvinner mot bakgrunden - har detta problem lite när jag flyger easytrainern då jag har målat den högblank-krom, snyggt som tusan men mot gråa moln är den svår att urskilja ibland.
Jag märker dock att förmågan att uppfatta farkostens orientering är nåt som man blir bättre på med tiden - svårast för mig är att uppfatta hur långt bort kärran är, tror jag att jag är över ex en plöjd åker så ser jag på videon efteråt att jag varit mycket närmare min plats där jag står och flyger än jag trott -detta kan vara lite lurigt när jag letar efter varmluft.
Det är lättare när det går fortare och färdriktningen skvallrar om orienteringen samt jag brukar "vagga" med vingarna för att se vad som är vad..
Mvh Gustaf


Dock märker jag att nya kärran som spänner 2.4m är mycket enklare att se och uppfatta - vit med svart text under vingarna syns bättre än silverkrom.

Fluf
2015-12-28, 10:16
Appropå ämnet så kan jag inte förstå hur de flyger dessa Acro quads. Inte ens när de ligger still framför fötterna på en vet man vad som är fram/bak/höger/vänster eller upp/ner. Ändå kan de flyga med dem såhär: https://youtu.be/rg4BizPEzEU

Antar det även sitter i huvet, inte bara i synen

Upplever samma sak när jag flyger vs tittar på med att flyga med vanliga plan eller helikoptrar också. Man vet i vilken mankning man ligger, man visualiserar manövern samtidigt som man gör den. Om man tappar orienteringen vid nått tillfälle är det bara att ficka till lite och se.

Men förstår vad du menar, när jag är master på dubbelkommando är det mycket lurigare att hålla orientering än när man själv flyger.

freddan_6
2015-12-28, 10:27
Du får väl blinga din stuka med lysdioder även om det är svårt. Jag gillar inte modeller som är svåra att se, man tappar så lätt orienteringen, och efter det är en crash nära om man inte flyger på ett par misstags höjd

https://www.youtube.com/watch?v=lRdTCyd1GAE

Ålänning
2015-12-28, 19:03
Hm, blir nog APM. =) Det känns säkert. ;-)

Angående att se hur nåt smått rör sig i luften. Testa flyg simulator och ta ett jetflyg och flyg länge bort än du ser vingarna... det går ändå att flyga. =) Man vet vilken väg den är och den far dit man styr, fast man inte ser annat än en prick. Bara en idé... Man får alltså känsla för var quaden är och man VET det för att man känner den så bra.

Jorgen
2015-12-28, 22:37
Det är inte lätt när man råkar tappa farten med en helikopter långt bort, om man inte ser riktigt vad man gör så är det förbannat lätt att se fel och sedan korrigera lite åt fel håll. Gör man det ett par gånger så kan det snabbt gå åt skogen. Jag brukar få träna på det med Nano CPX helikoptern varje inomhusflygning...Med de större så är det lite mer som står på spel och man får se till att hålla farten uppe när man är så långt bort att man inte ser detaljer som fram, bak, upp och ner på helikoptern.

Jorgen
2015-12-28, 22:53
Det kan bli en APM i min nya 2.5m seglare, en högprestandaseglare kan bli förbannat osynlig om du blinkar vid fel ögonblick. Jag tänkte först sätta in en kamera och videosändare att ha som backuplösning, Aomway 200mW sändaren och en liten microkamera väger inte mycket. Men möjligheten att få planet att lägga sig och cirkla på ett ställe gör ju att du får gott om tid på dig att leta reda på planet igen.

Ålänning
2015-12-28, 23:08
Jopp, med en APM tänkte jag använda FBWA/B samt Stabilize. De borde räcka.
Men en liten kamera med videolänk (1.3GHz) har jag till övers. Kunde ju va kul ändå, men att behöva meka upp en massa utrustning varje gång.... hm hm. Kan va värt iofs. Fint flyg.

FelixContentus
2015-12-29, 00:23
Har du testat med olika färg på linser i glasögonen?
Jag upplever ganska stor skillnad både beroende på ljuset och modellens färg. Gula, rosa och svagt rök med polaroid ger helt olika skärpa.

Ålänning
2015-12-29, 18:02
Har du testat med olika färg på linser i glasögonen?
Jag upplever ganska stor skillnad både beroende på ljuset och modellens färg. Gula, rosa och svagt rök med polaroid ger helt olika skärpa.
Hade förut, kanske dags skaffa hela sådana igen. Men tvärt det är mulet eller kväll så ser man nog dåligt, inte kul.

Killenheladagen
2016-01-05, 18:50
Jag har märkt att jag nu på vintern lider av överdriven tårproduktion när jag flyger, tänker om jag använder (polariserade) solglasögon kanske det försvinner om det inte är så att jag står och vägrar blinka när jag flyger vilket kan vara fallet:)

Ålänning
2016-01-05, 19:21
Tror det är kyla och vind som orsakar tårögdheten. Har samma problem på sommaren när jag åker båt, eller på vintern när jag står still i vindstilla kyla. Så kyla och vind är värst. Har blivit tvungen mellanlanda heli ibland eller flyga flyget rakt nånstans för att dorva jackärmen i ansiktet och smeta ut tårkladdandet. Är värre än metanolkladd på flyget.

KristofferR
2016-01-05, 20:55
Det är väl att man gråter av lycka när man flyger som gör att ögonen tåras. ;)

Skämt åsido, jag så gott som måste använda solglasögon eller keps om jag skall kunna flyga. Ett par riktigt bra solglasögon gör extra gott när det är jobbigt ljus.

Annars är det så att jag nästan alltid har modellens position i "ryggmärgen", jag behöver ofta bara se en prick. Däremot blir det ruskigt svårt om jag av någon anledning tappar bort mig och tittar på silhuetten och inte vet om jag flyger från eller emot mig. Det blir lite som "den snurrande dansösen".
http://www.anvandbart.se/optisk-illusion-dansos-snurra-snurrar-riktning-medsols-motsols-synvilla/
Det kan typiskt hända om jag gör något speciellt som en spinn eller liknande men det har även hänt när jag plockat kraftiga termikblåsor för då rör sig inte planet "som vanligt".

Det är för övrigt märkvärdigt hur verkningslösa vissa mönster är. Man kan tycka att en schackrutig undersida och en randig ovansida som på min (nu sålda) MX2 EPP borde vara omöjlig att missta sig på men mönstren flyter ihop eller försvårar mer än de hjälper då de bryter konturerna.

henke2
2016-01-05, 22:59
Jag har aldrig(bortsett från någon enstaka gång) haft problem att se modellen. Jag bygger mitt flygande på att jag vet vad jag gör och vad modellen borde göra. Tappar jag frames så vet jag fortfarande var jag är och vart jag är på väg och återfår modellen efter ett par frames max. Det funkar för mig i nästan alla fall att göra så har jag märkt.

Videon är väl lite otydligare än verkligheten, men det ger lite perspektiv på vad jag menar med att man vet vart man är på väg oh vad som borde hända


https://www.youtube.com/watch?v=rCiCgX31aMk

mogge
2016-01-06, 01:02
Använder vanliga glasögon och har sett de nyare solglasögonen man kan ha utanpå med glassiga reklamtexter på för 3-400:-.
Hittade exakt likadana i en fiskeaffär med fantastisk motljuseffekt. Skarpare molnkonturer och jättebra i soldis. Täcker sidorna. Pris utan text 99:-. Kvittar hur mkt det än blåser så är ögonen inte tårdrypande.

mogge
2016-01-06, 01:06
Tappar frames ? Jodå jag fattar men bara men och varför?

Ålänning
2016-01-06, 10:54
Det där med snabba flyg så känns lättare, där har jag inga problem.

Det läget där jag har svårt se är om man tex flyger lågt (dubbelt högre än trädhöjd) och man då även flyger i "cruise"-hastighet eller långsammare... och på OK avstånd lite längre bort. Och att jag då flyger tex från vänster till höger. Vingen är då vinkelrätt emot mig som flyger. Då kan det vara svårt se om flyget börjar luta åt tex ett håll, vilket jag ser. Men det här är som det är svårt se om flyget lutar bortåt eller emot mig. Drar jag spaken rätt så rätar jag ut flyget, drar jag spaken åt fel håll så hjälper jag till att luta flyget åt "fel håll". Om flyget är en mörk profil så är det svårt se. Har samma problem med min Bormatech Maja som till på köpet är svart överallt. Det flyger långsamt så det är lätt rätta felen och flyget är ett EPO-flyg som är mer som en drake, men min Stuka är tung och snabbare och flyger dit man styr. Därav min oro. Blir nog flyga i solljus och/eller med APM. :-D

Killenheladagen
2016-01-06, 13:20
Jag känner igen att om modellen tar termik och börjar klättra och beter sig oförutsägbart så spänner jag ögonen i den och försöker kontrollera färden och den klassiska "felvända' modellen, vicka på vingarna gör jag säkert 2ggr per flygning för att försäkra mig om att jag ej gör något korkat!

Men om man har lite fart är det enkelt att se då min modell generellt sett åker fram !

Sprejat vingspetsarna svarta på let13 då de var silver och det gjorde den synligare iaf, om jag nånsin vågar måla Heron blir nog den mer synlig också de svarta linjer och text under vingarna syns knappt däruppe !
Mvh Gustaf

freddan_6
2016-01-06, 15:10
Airfieldsmodel förklarar vad som sker när man främst som ringrostig eller nybörjare tappar orienteringen. Det blir bätte med vana, men förra året tappade jag orienteringen för att jag tittade på en rovfågel i samma blåsa.

http://www.airfieldmodels.com/information_source/getting_started_in_radio_control/disorientation_while_flying_radio_control_model_ai rcraft.htm

56444

Killenheladagen
2016-01-06, 15:49
Airfieldsmodel förklarar vad som sker när man främst som ringrostig eller nybörjare tappar orienteringen. Det blir bätte med vana, men förra året tappade jag orienteringen för att jag tittade på en rovfågel i samma blåsa.

http://www.airfieldmodels.com/information_source/getting_started_in_radio_control/disorientation_while_flying_radio_control_model_ai rcraft.htm

56444
Där ja! Sådär ser det ofta ut för mig (hyfsat nybörjare) ! Den modellen jag menade !!
Mvh Gustaf

erolwi
2016-01-06, 18:19
Jag hade en Bix3 med en MultiWii i. Den kunde jag flyga hur som helst och sen bara dra en switch så flög den hem. Alltid undrat hur de gör med segelflyg då det måste vara lätt att tappa bort sig. Jag har ofta barnen med mig och de kan ju ibland behöva snabb uppmärksamhet och det går ju inte om man är högt precis. MultiWiin gick på några hundringar med GPS och måste vara en billig försäkring. Med quad trenenden är dessa FC ju nere på inga pengar alls och vikten minimal.

Killenheladagen
2016-01-06, 18:50
Jag hade en Bix3 med en MultiWii i. Den kunde jag flyga hur som helst och sen bara dra en switch så flög den hem. Alltid undrat hur de gör med segelflyg då det måste vara lätt att tappa bort sig. Jag har ofta barnen med mig och de kan ju ibland behöva snabb uppmärksamhet och det går ju inte om man är högt precis. MultiWiin gick på några hundringar med GPS och måste vara en billig försäkring. Med quad trenenden är dessa FC ju nere på inga pengar alls och vikten minimal.
Är det inte mycket pill och jäkelskap innan man får en sån fungera felfritt? Detta m flightcontrollersystem måste jag verkligen läsa på om för jag är hyfsat lost där men alla servon går genom den innan RX ? Vad betalar man för en billig (futabakompatibel)fc ? Med gyro och rth samt osd? Min vän jag skrev om har nån eagletree vector och den var rätt dyr kommer jag ihåg! !
Mvh Gustaf

erolwi
2016-01-06, 18:58
Är det inte mycket pill och jäkelskap innan man får en sån fungera felfritt? Detta m flightcontrollersystem måste jag verkligen läsa på om för jag är hyfsat lost där men alla servon går genom den innan RX ? Vad betalar man för en billig (futabakompatibel)fc ? Med gyro och rth samt osd? Min vän jag skrev om har nån eagletree vector och den var rätt dyr kommer jag ihåg! !
Mvh Gustaf
Köpte en MultiWii PRO från Hobbyking, typ 500:-. Den är kompatibel med alla Rx då den är helt fristående. OSD är ju bara intressant om man kör FPV men hela idén för segel är ju att bara komma hem med Return To Home funktionen. MinimOSD funkar till MultiWii, Naze, APM etc. Hade aldrig hållt på med liknande och ej heller med Arduino förut men löste det på ett par kvällar, inte svårare än så. MultiWiin är dock lite ålderstigen vid detta laget och andra FC är kraftigare (kanske APM, har inte koll på den) men funkade fint för RTH. Körde även FPV med Bixen och då var ju gyrofunktionen bra också då allt blev stabilare.

Killenheladagen
2016-01-06, 19:03
Köpte en MultiWii PRO från Hobbyking, typ 500:-. Den är kompatibel med alla Rx då den är helt fristående. OSD är ju bara intressant om man kör FPV men hela idén för segel är ju att bara komma hem med Return To Home funktionen. MinimOSD funkar till MultiWii, Naze, APM etc. Hade aldrig hållt på med liknande och ej heller med Arduino förut men löste det på ett par kvällar, inte svårare än så. MultiWiin är dock lite ålderstigen vid detta laget och andra FC är kraftigare (kanske APM, har inte koll på den) men funkade fint för RTH. Körde även FPV med Bixen och då var ju gyrofunktionen bra också då allt blev stabilare.
En femhundring? Var inte så farligt ! Då ingår gyro också förstås , för rth och gyron kan jag pröjsa en femhundring , som du säger är det rth som är det intressanta. Hur matar du den m ström använder du balanskontakt på flygaccen då? Den tog inte stor plats eller mycket vikt?
Mvh Gustaf

erolwi
2016-01-06, 19:14
En femhundring? Var inte så farligt ! Då ingår gyro också förstås , för rth och gyron kan jag pröjsa en femhundring , som du säger är det rth som är det intressanta. Hur matar du den m ström använder du balanskontakt på flygaccen då? Den tog inte stor plats eller mycket vikt?
Mvh Gustaf
Drygt 200:- för en MultiWii (med gyro, kompass och babarometer) och drygt 200:- för en GPS. Liknande för APM.

Kolla här för APM:
http://plane.ardupilot.com/

Hade även RTH på failsafe. FPV signalen var starkare än radiosignalen och jag kunde köra så långt det gick och när jag tappade signalen flög den snällt hem igen😀

Killenheladagen
2016-01-06, 19:29
Drygt 200:- för en MultiWii (med gyro, kompass och babarometer) och drygt 200:- för en GPS. Liknande för APM.

Kolla här för APM:
http://plane.ardupilot.com/

Hade även RTH på failsafe. FPV signalen var starkare än radiosignalen och jag kunde köra så långt det gick och när jag tappade signalen flög den snällt hem igen😀
Där ja ! Tack så mycket!
Så vill jag också ha det, rth på fail-safe och på switch ifall man behöver skingra sin uppmärksamhet Tack för länkarna skall genast läsa på!
Mvh Gustaf

erolwi
2016-01-06, 20:02
Där ja ! Tack så mycket!
Så vill jag också ha det, rth på fail-safe och på switch ifall man behöver skingra sin uppmärksamhet Tack för länkarna skall genast läsa på!
Mvh Gustaf
Painless360 gör bästa instuktionsvideorna någonsin och har även om APM fixed wing: https://youtu.be/1bmyse5pMSU

Killenheladagen
2016-01-06, 20:02
Painless360 gör bästa instuktionsvideorna någonsin och har även om APM fixed wing: https://youtu.be/1bmyse5pMSU
Tack ! Bättre än att läsa !

Killenheladagen
2016-01-06, 20:46
Ang futabas 2.4 s-fhss !
Det är ju den första riktiga TX jag har och från dag ett var jag mycket nöjd, under det halvår jag haft den har jag inte upplevt ett enda fel, aldrig tappat räckvidden, inte ens ett glapp, vet ej om alla tillverkare har så god länk som futaba har, kanske de har men det är nåt speciellt över futaba, snygga, väldesignade och alla switchar och spakar känns så otroligt stabila! Finns billigare tx som kan mer har jag förstått men det ska mycket till för att jag ska lämna Futaba. Mvh Gustaf