handdator

Visa fullständig version : Funcopter V.1



Baua
2016-01-01, 18:02
Hej alla!
Har köpt en Funcopter V.1 och har några frågor.
Undrar vad det är för skillnad på en V.1 och en V.2?
Finns det något uppgraderingskit från V.1 till V.2 och märks det någon skillnad
Har tänkt att koppla in min Futaba T7C i den och undrar om det bara är att koppla in Funcoptern med rätt kabel på rätt plats i mottagaren och sen börja köra eller måste man göra några mer avancerade inställningar.
många tack för svar. :)

Mvh
Magnus

Michael
2016-01-01, 18:15
Välkommen till helikopterträsket :).
Läs bruksanvisningen först av allt. Du kan ladda ner den här (http://www.horizonhobby.com/pdf/MPU213001-Manual.pdf).
Det finns såvitt jag vet ingen anledning att uppgradera något redan från början. Det kan man eventuellt göra när något går sönder. Vill du ändå göra uppgraderingar ser du vilka delar som behövs här (http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/miscellaneous/productcategory/other-rc-accessories-1/product/upgrade-kit-v2-funcopter-1.html).

Baua
2016-01-02, 12:21
Tack för svar Michael.
Vad jag förstår av beskrivningen ska man inte göra någon form av mixning till att börja vilket betyder att jag kan köra Funcoptern med ett vanligt 4 kanals program för flygplan, eller? Har beställt nya servon då ett av de befintliga led av drevsallad, har också beställt nya accar så när de anländer ska det förhoppningsvis flygas Funcopter.

Hils
Magnus

Michael
2016-01-02, 18:37
Det stämmer, eftersom Funcopter använder ett 'fixed pitch'-rotorhuvud behövs inga helikoptermixningar.
På Funcopter ändras rotorns lyftkraft genom att rotorvarvtalet ändras medan man med ett 'collective pitch'-rotorhuvud ändrar lyftkraften genom att öka eller minska bladens anfallsvinkel, samtidigt som gaspådraget justeras för att i möjligaste mån hålla rotorvarvtalet konstant.

Baua
2016-01-02, 20:16
Låter bra, då väntar jag bara in servona sen får vi se hur det går. :)

Mvh
Magnus

Baua
2016-01-08, 19:40
En fråga till.
Vad med single och dual mode?
Ska koppla in gyrot till tail rotorn.
Ska man köra single mode så ska en kabel till gyrot inte kopplas in.
Ska man däremot köra med dual mode ska den gula kabeln från gyrot kopplas in på gyro ingången i mottagaren.
Som sagt helt novis på heli...

Hils
Magnus

Michael
2016-01-08, 20:31
De flesta gyron för helikopterbruk brukar kunna användas i två driftlägen, som 'rate gyro' och som 'heading hold gyro'.
Om du har ett MULTIgyro 300DP så kommer gyrot att fungera i 'heading hold'-mode om du inte kopplar in den extra sladden till en ledig mottagarkanal. Om du ansluter denna sladd kan du växla mellan gyrots två driftlägen.

'Heading hold' innebär som uttrycket antyder att gyrot hela tiden kommer att försöka hålla helikopterns nos i en viss konstant riktning så länge som du inte ger ett roderutslsg. Det underlättar hovring och övrig flygning ganska mycket att ha gyrot konfigurerat på detta vis. I 'rate'-läge fungerar gyrot så att det hela tiden försöker dämpa störningar i girled, men det försöker inte på något sätt upprätthålla en viss riktning.

Jag brukar nästan alltid flyga i ''heading hold'-läge och använder mestadels 'rate'-läget för att neutralställa stjärtrotorn inför start.

MULTigyrots bruksanvisning hittar du här (http://www.multiplex-rc.de/fileadmin/content/dateien/downloads/zr_multigyro_300dp_5sp.pdf)

Baua
2016-01-08, 23:59
Hej Michael!
Blir testflygning i morgon Lördag.
Hur ska stjärtrotorn stå när den är neutralställd?
Ska de vassa knivkanterna om man kan kalla de så linjera från den en rotorhalvan ände ner till den andra rotorhalvans ände när man tittar på rotorn framifrån?

Mvh
Magnis

Baua
2016-01-09, 17:57
Inte så mycket att skriva, men idag har det hovrats.
Helikoptern kom både upp i luften och ner igen utan att krascha.
Riktigt roligt måste jag säga.

Hils
Magnus

Michael
2016-01-09, 19:40
Grattis!

Baua
2016-01-09, 22:54
Hej Michael!
många tack för hjälpen.
Undrar dock detta om hur stjärtrotorn ska lina upp i neutral läge.Ska de vassa knivkanterna om man kan kalla de så linjera från den en rotorhalvan ände ner till den andra rotorhalvans ände när man tittar på rotorn framifrån?


Mvh
Magnis