handdator

Visa fullständig version : Roderutslag 1/4 Cub?



Dykarn
2016-01-03, 12:25
Håller på att bygga en Sig 1/4 J-3. Är det någon som har koll på hur stora utslag det behövs på skeven?
Med vänlig hälsning
Marcus

AM
2016-01-03, 23:23
Framför allt ska du programmera rodren så skevrodren rör sig typ 75% upp och 25% ner.

Ålänning
2016-01-04, 18:34
Framför allt ska du programmera rodren så skevrodren rör sig typ 75% upp och 25% ner.
Antar att det är ett tips för samtliga Cubs (har en 1/5 eller om det är 1/6 och en 1/3), för det visste jag i så fall inte. =) Tack!

patternmaster
2016-01-06, 10:04
Finns på ritningen. SIG anger totala utslaget på skeven så man får kolla att fördelningen blir ok.

karstena
2016-01-06, 11:10
hangar 9 piper j3 cub 40

56437

McRegor
2016-01-06, 15:49
Annars är det väl ingen större risk att du får en alltför häftig respons på skevrodren på en Cub. På denna typ av kärror så ställer jag in lite på känn (erfarenhet) och justerar sen efter provflygningarna. Är jag osäker så har jag dual rate med mindre utslag för det brukar sällan vara kritiskt med aningen för små utslag vid provflygningen. Och man har så olika uppfattning om hur en kärra skall reagera avseende roderutslag.
Roger

Ålänning
2016-01-06, 17:10
Hangar 9's va ju rätt lika trots allt. Är en sån jag har. Skillnad på skala och semiskala?

Per P
2016-01-07, 19:03
Skippa helt o hållet att hålla på med differerade utslag på skevrodren - o lär dig flyga med sidrodret istället. Det är mycket roligare så =)

senmathal
2016-01-07, 20:10
Om jag inte tar helt fel har även fullskala Cub diff. på skevrodren så varför ska man inte ha det på en skalamodell. Sidorodret behövs ändå på en Cub. Däremot håller jag med att det är roligare att träna upp den färdigheten än att mixa in det i radion.

/Mats

senmathal
2016-01-07, 20:31
Läste på lite mer nu och tydligen har fullskalacubar inte differentierade sidroder.

/Mats

kjni
2016-01-07, 21:34
Det finns olika sätt att lösa problemet med "adverse yaw". På fullskalcubbarna används Frise-skevroder som ger ökat motstånd på det uppåtgående skedrodret för att balansera att det nedåtgående rodret genererar mera motstånd. På min 1/3 L4-Cub byggd efter ritning från Paolo Severin är skedrodren av Frise-typ och då behövs inte så stor skillnad i roderutslag uppåt respektive neråt. Det beror alltså även på hur skevrodren är konstruerade hur stor skillnad uppåt respektive neråt man behöver.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/L4/Cub_L4/Frise_1.jpg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/L4/Cub_L4/Cub L4 - 069

Här finns lite förklaringar:

http://www.americanflyers.net/aviationlibrary/pilots_handbook/chapter_4.htm

MVH
Kjell Nilsson

Gasman
2016-01-07, 22:46
Det finns en stor fördel med differentierade skevroder (oavsett modell) och det är en reducerad risk för stall/vikning inför landningen. När man i låg fart ligger med hög anfallsvinkel och är nära överstegring (som vid finalen) så är det en stor fördel om skevrodret har begränsad rörelse nedåt eftersom det då inte behövs mycket skev nedåt för att överstegringen ska vara ett faktum.

McRegor
2016-01-07, 22:49
Varför skulle man inte kunna ha diffade skevroder och samtidigt styra med alla roder ? Förstår inte riktigt det tänket... Själv flyger jag alltid med alla roder och även på Cubbar med diffade skevroder. Och främsta orsaken till differentieringen av skevrodren är precis det Mange påpekar.
Roger

kjni
2016-01-08, 10:22
Varför skulle man inte kunna ha diffade skevroder och samtidigt styra med alla roder ?
Roger

Håller helt med om detta. Meningen med differentierade skev är inte alls att man skall slippa använda sidorodret som alltid behövs för att göra rena svängar, speciellt på Cub och liknande flygplan.

MVH
Kjell

kay.krut
2016-01-08, 10:46
Jag håller fullständigt med Gasman, McRegor och Kjell. Att ha differentierade skevroder handlar inte bara om att slippa flyga med sidorodret. För detta allt för bortglömda roder måste man ändå använda för att få en ren flygning. Gasman har en viktig poäng, när maskinen ligger på inflygningen och man ger lite för mycket skevroder i lågfart, utan diffade skevroder, så kan det nedåtgående rodret ställa till mycket ohägn. Jag brukar ha runt 60% upp och 40% ner på mina skevroder och det fungerar bra. Jag använder mycket sidoroder när jag flyger mina Cubbar. Jag har byggt några stycken så jag har lite erfarenhet av de små liven. En skön kärra som med rätt hantering är helt underbar att flyga med. Man ska dock ha klart för sig att om en Cub har bestämt sig för att hitta få fa..tyg, speciellt i lågfart, så gör den det. Med rätt differentiering på skevrodren, samt måttliga spakrörelser och med användande av sidorodret så undviker man detta.

Kay krut

Flygsmurfen
2016-01-08, 12:43
Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
Kör ni samma/ lika eller diff där med?

// M

Thomas
2016-01-08, 16:06
Rätta mig om jag har fel, men de flesta plan med flatbottnad vingprofil behöver väl diffade skevroder?
Allt för att minska effekten av den så kallade skevroderbromsen....

Sen behövs helt klart sidoroderstöttning i svängarna på de flesta kärror, kanske inte så mycket på plan med symmetrisk vingorofil.

senmathal
2016-01-08, 17:04
Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
Kör ni samma/ lika eller diff där med?

// M

Man brukar väl säga att vingar med symmetrisk vingprofil inte behöver någon differentiering på skeven och det har ju oftast konstflygmodeller. Dessutom flyger dom ju lika mycket inverterat som rättvänt och då skulle det få motsatt effekt när man flyger inverterat.

/Mats

Ålänning
2016-01-08, 17:51
Förr när man flög trainers med vingar med flata undersidor och dubbla skevroderservon så hade jag mer utslag upp än ner och de flög mycket bättre i svängar då (utan att börja hänga stjärt). Sånt har man glömt bort nu flera år efter när man flyger massa annat. =) Tack för påminnelsen.

Michael
2016-01-08, 18:36
Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
Kör ni samma/ lika eller diff där med?

// M
Även aerobaticflygplan kan ibland behöva lite skevroderdifferentiering, inte för att motverka skevroderbromsen utan för att få flygplanet att rolla så axiellt som möjligt. Beroende på bland annat vingens placering kan vissa flygplan ha en liten tendens att tunnelrolla då man gör skevroderrollar. Betendet kan minimeras med en viss differentiering av skevroderuttslagen. Detta är trimning på finlirarnivå som exempelvis används i F3a-sammanhang.

Tvärtemot vad som ofta framförs så uppvisar även vingar med symmetrisk vingprofil "skevroderbroms" vid ingång i en sväng. Det beror på att bromsverkan till största delen uppkommer genom en inbördes skillnad i inducerat motstånd mellan höger och vänster vinghalva. Inverkan av detta märks dock oftast i mycket mindre grad eftersom flygplan med symmetrisk vingprofil (aerobatik) har en ganska annorlunda konfiguration än flygplan med asymmetriska vingprofiler (sport/trainer)

Dykarn
2016-01-09, 19:03
Jag flyger alltid med inverkan av sidorodret oavsett vilken kärra jag flyger, bortett från grabbens trainer, (utan mixning i radion...). Har haft några Cubar genom åren, och aldrig upplevt de problem som alla skriver om Cubar. Jag tycker de är fantastiska flygplan.

Varför jag frågar är för att jag håller på att bygga om skevrodren från hur de är ritade på ritningen, för att få ett mer skala likt utseende och slippa den där enorma glipan som blir på undersidan.