handdator

Visa fullständig version : Betaflight 2.3.0 fel vid flashning



MarkusH
2016-01-24, 11:44
Jag får felmeddelande när jag försöker flasha ett naze32 (rev5) kort med betaflight 2.3.0. Jag har inga problem att ladda in betaflight 2.2.0. Felmedelande jag får är "No response from the bootloader, programming: FAILED". Har även provat med 2.3.3 som är senaste pathen utan att lyckas. Vad gör jag för fel?

KiteAnton
2016-01-24, 23:35
Har du testat kortsluta boot-pinnarna och prova flasha? Har du korrekt hex-fil?

andWho
2016-01-25, 01:01
Sett detta också emellanåt. Men det kan ju omöjligt ha med filen som ska flashas att göra, utan vad som redan är flashat och igång på FC.
Dock verkar det snarare vara i PC-ändan av USB kabeln strulet sitter. Byter jag dator så funkar det. Stationär OK, laptop går fel. Eller om jag bootar om Laptoppen så har det hoppat igång.
Har tidigare varit strul med USB och Google Chrome, detta kan nog fortsättningsvis även vara en orsak till strulet.
Har fått det att funka stadigare ibland genom att välja "Manual baud rate" 25600 eller 115200, men inte 100% det heller. Och ibland har det hjälpt att starta FC med Boot-paddarna kortslutna.
Jag har alltså ingen bra lösning, bara spekulationer....
/A

MarkusH
2016-01-25, 06:24
Lyckades flasha in 2.3.3 tillslut. Det gick bra när jag hade batterispänningen på. Jag brukar flasha med enbart USB-spänning. Jag provade att flasha med att kortsluta boot paddsen men det hjälpte inte. Det jag tycker är konstigast att det skiljde mellan versionerna och jag flashade 2.2.0 flera gånger och det var aldrig något strul. Men nu är det löst.
Bytte ut CC3D kortet mot naze32 på min gamla Gekko-quad från Lizard. Känns som den går betydligt bättre med betaflight och orginal pids än vad den gjorde tidigare när jag provflyg lite i garaget. Har även flashat om esc till blheli.